| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Powiat > Rejestracja samochodu > Rejestracja zabytkowego pojazdu - 2018 r.

Rejestracja zabytkowego pojazdu - 2018 r.

Samochód można uznać za zabytkowy jeżeli na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zobacz jak wygląda rejestracja pojazdu zabytkowego.

Kwestie dotyczące rejestracji pojazdów, w tym rejestracji pojazdów zabytkowych, zostały uregulowane w ustawie Prawo o ruchu drogowym (dalej: u.p.r.d.). Rejestracja samochodu stanowi czynność niezbędną, bez której poruszanie się pojazdem po drogach jest niedozwolone.

Pojazd zabytkowy

Jak stanowi u.p.r.d. pojazdem zabytkowym jest pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Jest to także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Wyżej podana definicja jest bardzo ogólna i nie wskazuje wprost kryteriów jakie musi spełnić pojazd by mógł być uznany za zabytkowy. Konserwatorzy zabytków przyjmują jednak, że pojazdem zabytkowym jest pojazd:

  • mający co najmniej 25 lat;
  • niebędący w produkcji od 15 lat;
  • posiadający minimum 75 % zachowanych oryginalnych części.

Istnieje możliwość zarejestrowania pojazdu jako zabytkowego, który nie spełnia wymagań wieku. W takim wypadku należy udowodnić, że samochód jest unikalny z uwagi na swoją konstrukcję czy rozwiązania techniczne lub był wykorzystywany przez znane osobistości. O tym czy pojazd posiada te cechy, decyduje konserwator zabytków, na wniosek uprawnionego rzeczoznawcy (rzeczoznawcy do spraw techniki samochodowej).

Etap I – wpis do rejestru zabytków

W pierwszej kolejności należy udać się do uprawnionego rzeczoznawcy. Jego zadaniem jest dokonanie oględzin pojazdu by ocenić czy nadaje się on do uznania za zabytkowy. Rzeczoznawca ten sporządza Kartę Ewidencyjną Zabytku Ruchomego, czyli tzw. białą kartę na podstawie, której możliwe jest wpisanie do rejestru zabytków.

Białą kartę może także wypełnić samodzielnie sam wnioskujący. Należy jednak zaznaczyć, że jej samodzielne wypełnienie może być problematyczne ze względu na stopień szczegółowości podawanych w niej danych.

Z wypełnioną białą kartą następnie należy się udać do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Na podstawie dokumentacji pobranej od rzeczoznawcy, decyduje on o wpisaniu pojazdu do ewidencji zabytków. Jeżeli konserwator podejmie decyzję o wpisie pojazdu do ewidencji zabytków, wystawi nam odpowiednie zaświadczenie.

Etap II – okręgowa stacja kontroli pojazdów

Kolejnym krokiem w drodze do rejestracji pojazdu zabytkowego jest wizyta, z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji zabytków, w okręgowej stacji kontroli pojazdów. Tam, na wniosek właściciela, przeprowadza się badanie techniczne pojazdu. We wspomnianym wniosku należy odpowiedzieć na szereg różnych pytań dotyczących specyfikacji technicznej pojazdu.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Zarzycki

Doradca podatkowy, prawnik. Wspólnik w Kancelarii Doradztwa Podatkowego LTC AQUILA Zarzycki Niebudek Adwokaci i Doradcy Podatkowi. Wieloletni praktyk z zakresu prawa podatkowego. Doradzał przy licznych transakcjach gospodarczych, przeprowadzał i nadzorował badania due diligence prawne i podatkowe, przeprowadzał procesy optymalizacyjne i restrukturyzacyjne. Zarządzał projektami w zakresie sporządzania dokumentacji cen transferowych oraz przygotowywania analiz porównawczych, polityk cen transferowych i dokumentacji grupowych (master file). Specjalizuje się w prawie podatkowym podatku dochodowego od osób prawnych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących cen transferowych, podatku u źródła, optymalizacji podatkowej, fuzji i przejęć oraz w zakresie podatku od towarów i usług. Doświadczony wykładowca, prelegent na studiach podyplomowych oraz na ponad 500 szkoleniach (ponad 3000 godzin szkoleniowych) prawnych i podatkowych m.in. z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych, podatku dochodowego od osób fizycznych, cen transferowych, podatku VAT, procedury podatkowej, podatku u źródła oraz fuzji i przejęć.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK