| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Powiat > Zarząd powiatu > Co to jest zarząd powiatu

Co to jest zarząd powiatu

Zarząd powiatu to jeden z organów powiatu. Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa.

W skład zarządu powiatu wchodzą starosta jako jego przewodniczący, wicestarosta i pozostali członkowie.

Członkostwa w zarządzie powiatu nie można łączyć z członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego oraz z zatrudnieniem w administracji rządowej, a także z mandatem posła i senatora.

Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe

Rada powiatu wybiera zarząd w liczbie od 3 do 5 osób, w tym starostę i wicestarostę, w ciągu 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy. Jeżeli rada powiatu nie dokona wyboru zarządu w terminie określonym ulega rozwiązaniu z mocy prawa.

Liczbę członków zarządu określa w statucie rada powiatu.

Rada powiatu wybiera starostę bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

Rada powiatu wybiera wicestarostę oraz pozostałych członków zarządu na wniosek starosty zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

Co do zasady zarząd powiatu działa do dnia wyboru nowego zarządu.

Zobacz: Co to jest miasto na prawach powiatu

Do zadań zarządu powiatu należy w szczególności:

  •  przygotowywanie projektów uchwał rady,
  • wykonywanie uchwał rady,
  • wykonywanie budżetu powiatu,
  • zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych powiatu,
  • odpowiada za prawidłowe wykonanie budżetu powiatu,
  • uchwala regulaminy organizacyjne jednostek organizacyjnych powiatu.

W realizacji zadań zarząd powiatu podlega wyłącznie radzie powiatu. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy zarządu określa statut powiatu.

Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Zobacz także: Co reguluje statut powiatu

Zarządowi powiatu przysługuje wyłączne prawo:

  • zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu,
  • emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu,
  • dokonywania wydatków budżetowych,
  • zgłaszania propozycji zmian w budżecie powiatu,
  • dysponowania rezerwą budżetu powiatu,
  • blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna "Świeca i Wspólnicy"

Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k. jest podmiotem intensywnie rozwijającym się na polskim oraz międzynarodowym rynku usług prawnych. Wyróżnia się przede wszystkim postępowym działaniem, które ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia prawnego oraz biznesowego zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »