| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Pracownik > Jak zawiadomić pracodawcę o chorobie?

Jak zawiadomić pracodawcę o chorobie?

Pracownik, który zachorował musi o tym fakcie powiadomić swojego pracodawcę. W jaki sposób powiadomić pracodawcę i kiedy dostarczyć zwolnienie lekarskie?

Zawiadomienie pracodawcy o chorobie

Pracownik, który otrzymał zwolnienie lekarskie musi w odpowiednim terminie zawiadomić pracodawcę o swojej nieobecności w pracy oraz dostarczyć pracodawcy zaświadczenie o czasowej niezdolności do pracy.

Wskazany obowiązek ma na celu uprzedzenie pracodawcy o nieobecności, o jej przyczynie oraz przewidywanym okresie, w którym pracownika nie będzie w pracy. Obowiązek aktywuje się w momencie, gdy przyczyna nieobecności jest pracownikowi znana lub możliwa do przewidzenia. Oznacza to, że jeżeli pracownik udaje się na zaplanowany wcześniej zabieg musi powiadomić o tym pracodawcę odpowiednio wcześniej. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku nagłej choroby.

Zawiadomienie w przypadku nagłej choroby

Jeżeli choroba pracownika jest nagła, pracownik powinien niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie swojego pracodawcę. Zawiadomienie to nie może być jednak później niż drugiego dnia nieobecności w pracy.

Powiadomienie pracodawcy o nieobecności w pracy, tj. sposób powiadomienia, powinien być uregulowany w przepisach wewnątrzzakładowych lub w informacji, którą pracodawca ma obowiązek przekazać w terminie 7 dni od zatrudnienia pracownika. W przypadku, gdy pracodawca nie określi sposobu powiadamiania o nieobecności w pracy, pracownik może takie zawiadomienie złożyć osobiście, za pośrednictwem innej osoby, telefonicznie lub za pośrednictwem innego środka łączności albo drogą pocztową, przy czym w tym przypadku za datę powiadomienia uważa się datę stempla pocztowego.

Zobacz: Czy pracodawca może kontrolować chorego pracownika?

Spóźnienie się z powiadomieniem pracodawcy jest dopuszczalne tylko wówczas, gdy wystąpią szczególne okoliczności, które to usprawiedliwiają, np. obłożna choroba pracownika i jednocześnie brak lub nieobecność domowników.

Jeżeli jednak pracownik będzie już w stanie zawiadomić pracodawcę o swojej nieobecności, wówczas powinien to zrobić najpóźniej drugiego dnia, od kiedy przyczyny uniemożliwiające powiadomienie ustały.

Spóźnienie usprawiedliwienia nieobecności w pracy nie może być podstawą do rozwiązania umowy w trybie dyscyplinarnym.

Komu doręczyć zwolnienie lekarskie?

Pracownik powinien doręczyć zwolnienie lekarskie pracodawcy lub wyznaczonej w przepisach wewnątrzzakładowych osobie np. bezpośredniemu przełożonemu, w kancelarii. Pracownik ma również prawo przesłać zaświadczenie o czasowej niezdolności do pracy drogą pocztową na adres pracodawcy.

Zobacz serwis: Pracodawca

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Łukaszewicz

Ekspert z zakresu zamówień publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »