| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Umowa o pracę > Kiedy wygasa umowa o pracę?

Kiedy wygasa umowa o pracę?

W pewnych okolicznościach może dojść do wygaśnięcia umowy o pracę. Chodzi tutaj przede wszystkim o śmierć pracownika lub pracodawcy oraz o tymczasowe aresztowanie pracownika. Z jakich przyczyn wygasa umowa o pracę?

Wygaśnięcie umowy

Wygaśnięcie umowy o pracę może mieć miejsce w kilku sytuacjach, które są określone w Kodeksie pracy oraz w przepisach szczególnych.

Śmierć pracownika

Śmierć pracownika jest jedną z głównych przyczyn wygaśnięcia stosunku pracy. Zgodnie z Kodeksem pracy z dniem śmierci pracownika stosunek pracy wygasa. Prawa majątkowe ze stosunku pracy przechodzą po śmierci pracownika, w równych częściach, na małżonka oraz inne osoby spełniające warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. W razie braku takich osób prawa te wchodzą do spadku po zmarłym.

Śmierć pracodawcy

Śmierć pracodawcy co do zasady również powoduje wygaśnięcie stosunku pracy. Pracownikowi, którego umowa o pracę wygasła z tego powodu, przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia, a w przypadku zawarcia umowy o pracę na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy - w wysokości wynagrodzenia za okres 2 tygodni.

Są jednak okoliczności, kiedy umowa nie wygaśnie. Chodzi tu przede wszystkim o sytuacje, w których pracownik zostanie przejęty przez nowego pracodawcę. Zgodnie z Kodeksem pracy, w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.

Zobacz: Umowa przedwstępna przed zawarciem umowy o pracę

Pracodawca, z dniem przejęcia zakładu pracy lub jego części, jest obowiązany zaproponować nowe warunki pracy i płacy pracownikom świadczącym dotychczas pracę na innej podstawie niż umowa o pracę oraz wskazać termin, nie krótszy niż 7 dni, do którego pracownicy mogą złożyć oświadczenie o przyjęciu lub odmowie przyjęcia proponowanych warunków.

Tymczasowe aresztowanie

Kolejnym powodem, przez który wygasa stosunek pracy jest tymczasowe aresztowanie pracownika. Umowa o pracę wygasa z upływem 3 miesięcy nieobecności pracownika w pracy z powodu tymczasowego aresztowania, chyba że pracodawca rozwiązał wcześniej bez wypowiedzenia umowę o pracę z winy pracownika.

Należy jednak zauważyć, że pracodawca, pomimo wygaśnięcia umowy o pracę z powodu tymczasowego aresztowania, jest obowiązany ponownie zatrudnić pracownika, jeżeli postępowanie karne zostało umorzone lub gdy zapadł wyrok uniewinniający, a pracownik zgłosił swój powrót do pracy w ciągu 7 dni od uprawomocnienia się orzeczenia. Rozwiązanie takie chroni niewinnego pracownika, który oprócz niesłusznego aresztowania traci jeszcze pracę.

Pracodawca nie ma obowiązku ponownego zatrudnienia w przypadku gdy postępowanie karne umorzono z powodu przedawnienia albo amnestii, a także w razie warunkowego umorzenia postępowania.

Zobacz serwis: Umowa o pracę

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka M. Kalisz

Aplikantka radcowska w kancelarii e|n|w|c.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »