| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - telekomunikacja > Odszkodowanie od operatora telekomunikacyjnego za niezawarcie umowy

Odszkodowanie od operatora telekomunikacyjnego za niezawarcie umowy

Świadczenie usług telekomunikacyjnych w ramach tzw. usługi powszechnej, oznacza iż przedsiębiorca wyznaczony ma obowiązek zawarcia umowy na każde żądanie użytkownika, który spełnia określone kryteria. Jeżeli pomimo tego, operator tego nie uczyni, wtedy też będzie musiał zapłacić odszkodowanie.

Usługa powszechna określa podstawowy zakres usług telekomunikacyjnych, które powinny być dostępne każdemu użytkownikowi w Polsce. Celem przepisów dotyczących usługi powszechnej jest zapewnienie każdemu obywatelowi dostępu do telekomunikacji. Przy tym ma się to odbywać po korzystnych cenach. Dla przeciętnego użytkownika oznacza to, że może on skutecznie żądać od przedsiębiorstwa zawarcia umowy gwarantującej mu dostęp do podstawowych usług.

Jeżeli użytkownik spełni określone obowiązki wynikające z regulaminu świadczenia usług powszechnych przedsiębiorca wyznaczony nie może odmówić zawarcia umowy o świadczenie takiej usługi (art. 86 Prawa telekomunikacyjnego). Obecnie przedsiębiorcą świadczącym taką usługę jest Telekomunikacja Polska.

Zobacz też: Co to jest usługa powszechna

Odmowa zawarcia umowy przez przedsiębiorcę może być jedynie wyjątkowa, a na przedsiębiorcy będzie spoczywał ciężar udowodnienia prawidłowości jej przesłanek. Jeżeli tego nie uczyni abonent będzie mógł dochodzić w sądzie ustalenia i ukształtowania stosunku prawnego dotyczącego usługi powszechnej, wnosząc powództwo o ustalenie (art. 189 Kodeksu postępowania cywilnego).

Zobacz też: Sąd

Użytkownik, który chce skorzystać z uprawnień, jakie posiada na podstawie przepisów dotyczących usługi powszechnej, powinien wystąpić do operatora z wnioskiem o zawarcie umowy. Sama umowa powinna być zawarta stosunkowo szybko. Zgodnie bowiem z przepisami Prawa telekomunikacyjnego przedsiębiorstwo wyznaczone do świadczenia usługi powszechnej ma 30 dni od wpłynięcia wniosku abonenta na zawarcie żądanej umowy. W jej treści powinno znaleźć się również określenie terminu rozpoczęcia świadczenia usługi (art. 87).

Jeżeli pomimo upływu 30-dniowego terminu umowa nie zostanie zawarta żądający przyłączenia użytkownik będzie mógł się domagać stosownego odszkodowania. Zgodnie z art. 105 z tytułu niedotrzymania z winy przedsiębiorstwa terminu na zawarcie umowy lub też określonego w umowie terminu na rozpoczęcie świadczenia usługi, użytkownik będzie mógł domagać się odszkodowania w wysokości 1/30 miesięcznej opłaty abonamentowej.

Przy żądaniu odszkodowania użytkownik będzie musiał wykazać naruszenie prawa z racji tego, iż umowa nie została zawarta w ustawowo określonym terminie. Z racji tego konieczne jest zatem posiadanie dowodu potwierdzającego datę wniesienia wniosku o zawarcie umowy o usługę powszechną.

Więcej: Usługi telekomunikacyjne

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. 2004 r. nr 171 poz. 1800 z późn. zm.),

Art. 189 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 1964 nr 43 poz. 296 z późn. zm.).

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Kaźmierczak

Radca prawny, ekspert w dziedzinie cywilnego postępowania sądowego i egzekucyjnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »