| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - telekomunikacja > Czy za ponowne przyłączenie do internetu trzeba płacić?

Czy za ponowne przyłączenie do internetu trzeba płacić?

Zaleganie z regulowaniem rachunków za dostęp do internetu może w ostateczności spowodować, że usługodawca odetnie nam dostęp do sieci. Czy jednak ma ona prawo pobierać ekstra opłatę za ponowne przyłączenie? Czy jest to niedozwolona klauzula umowna?

„Miałem pewne opóźnienia w regulowaniu rachunków za internet przez co dostawca odciął mi dostęp. Po uregulowaniu zaległości okazało się, że za ponowne przywrócenie muszę dodatkowo zapłacić kwotę w wysokości, która przekracza mój miesięczny rachunek. W umowie znalazłem zapis, w którym została określona opłata za przywrócenie połączenia. Czy można coś z tym jeszcze zrobić?” pyta jeden z użytkowników.

Czy rzeczywiście podmiot dostarczający nam internet ma prawo żądać opłaty za przywrócenie połączenia, nawet jeżeli odcięcie nastąpiło z naszej winy?

Zobacz serwis: Konsument - telekomunikacja

Odpowiedź brzmi jednoznacznie. Nie. Postanowienia, które nakładają taki obowiązek na abonenta niedozwolonymi klauzulami umownymi. To oznacza, że w praktyce nie będą wiążące dla abonentów.

O tym, że takich zapisów operatorowi nie wolno umieszczać we wzorcach umownych z konsumentami, orzekał już nawet Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W orzeczeniu z listopada 2009 r. (sygn. XVII AmC 428/09) sąd ten uznał, że postanowienie, zgodnie z którym operator pobierał 100 zł za ponowne przyłączenie do sieci po zawieszeniu z powodu przekroczenia tytułu płatności, stanowi niedozwoloną klauzulę umowną.

Podobnie sprawa została oceniona w jednym z wcześniejszych wyroków (sygn. XVII AmC 300/09), gdzie sąd za niedozwoloną uznał klauzulę, na podstawie której operator naliczał określoną kwotę za ponowne uruchomienie pełnego pakietu usług po wcześniejszym ograniczeniu.

Co to jednak oznacza dla abonenta, który w swojej umowie znajdzie podobny zapis? W sytuacji, gdy w umowie konsumenta znajdą się postanowienia, które są niedozwolone warto zwrócić uwagę na nie przedsiębiorcy. Wszelkie takie niezgodne z prawem postanowienia umowne z mocy ustawy nie wiążą konsumentów.

Zobacz: Mobilny internet. Czy można zrezygnować, gdy brak zasięgu w domu?

Oczywiście nie zawsze sprawa będzie jednoznaczna. Wtedy jednak warto poprosić o konsultację Powiatowego (Miejskiego) Rzecznika Praw Konsumenta lub też sprawę zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

Co jednak istotne powołać się na występowanie w umowie klauzul niedozwolonych można w samych kontaktach z operatorem. Ma on świadomość, że zarzut sformułowania umowy w sposób naruszający prawa konsumenta, może być powołany w każdym postępowaniu sądowym (np. w sprawie o zapłatę należności), co będzie skutkowało odrzuceniem roszczenia.

Operator wystąpił na drogę sądową przeciwko abonentowi, który nie zapłacił za ponowne przyłączenie do sieci. W pozwie domagał się zapłaty kwoty, wynikającej z umowy. Pozwany abonent w toku postępowania postawił zarzut zawarcia w umowie niedozwolonej klauzuli umownej. W efekcie tego sąd oddalił pozew.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jan Bijas

Dyrektor Generalny Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »