| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Upadek biura podróży: gdy odszkodowanie będzie za małe?

Upadek biura podróży: gdy odszkodowanie będzie za małe?

Biura podróży muszą obowiązkowo posiadać ubezpieczenie lub gwarancję bankową zabezpieczającą interesy turystów w przypadku niewypłacalność. Co jednak, gdy suma ubezpieczenia nie wystarczy na odszkodowania?

Co do zasady przepisy ustawy o usługach turystycznych nakładają na biura podróży rozmaite obowiązki, których celem jest ochrona turystów. Jednym z nich jest obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia lub gwarancji bankowej. W przypadku niewypłacalności biura, ze środków finansowych dostępnych na podstawie tej umowy, będzie opłacony powrót turystów do kraju oraz zaspokojenie roszczeń.

Tyle teoria. Niestety nierzadko okazuje się, że sumy na jakie umowa ubezpieczenia została zawarta nie wystarczają na zaspokojenie żądań klientów upadłego biura. Sama umowa określa bowiem górną granicę odpowiedzialności ubezpieczyciela. Powyżej tej granicy ubezpieczyciel nie ponosi odpowiedzialności.

Niestety mankamentem przepisów określających sumy ubezpieczenia jest przede wszystkich niska suma, na jaką obowiązany jest zawrzeć ubezpieczenie organizator turystyki. Sytuację ma zmienić nowelizacja ustawy o usługach turystycznych, ale ona weszła w życie dopiero we wrześniu 2010 r.

W praktyce może to oznaczać, że po pokryciu kosztów powrotu turystów do kraju, zabraknie środków na wypłatę odszkodowań.

Zobacz również serwis: Konsument - turystyka

Pomimo braku pełnego odszkodowania szansa na odzyskanie pieniędzy nadal istnieje. Poszkodowany turysta jest bowiem wierzycielem biura podróży, a zatem może zgłosić swoją wierzytelność i uczestniczyć w postępowaniu upadłościowym.

O upadłości będzie przeważnie rozstrzygał sąd upadłościowy, w którego okręgu podmiot ma główny zakład.

Zgodnie z art. 51 Prawa upadłościowego i naprawczego sąd wydając postanowienie o ogłoszeniu upadłości spółki wzywa wierzycieli upadłego do zgłoszenia wierzytelności w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż miesiąc i nie dłuższym niż trzy miesiące.To samo dotyczy klienta biura, który powinien zgłosić swoją wierzytelność. Na tej podstawie jego roszczenia zostaną uwzględnione przy podziale majątku spółki.

Upadłość spółki jest ogłaszana przez sąd, nie przez samą spółkę. Spółka co najwyżej składa wniosek do sądu o ogłoszenie upadłości. Taki wniosek mogą złożyć również jej wierzyciele.

Oczywiście możliwe jest również skierowanie do sąd powództwa przeciwko organizatorowi. Przypomnijmy, że organizator odpowiada za niewykonanie lub nieprawidłowe wykonanie umowy.A odpowiedzialność ta może być dochodzona także w drodze postępowania sądowego.

Taki krok może być jednak mało skuteczny w przypadku, gdy biuro złożyło wniosek o ogłoszenie upadłości. Zgodnie bowiem z art. 1821 Kodeksu postępowania cywilnego po ogłoszeniu upadłości postępowanie z takiego powództwa zostanie przez sąd umorzone.

Zobacz również serwis: W sądzie

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Grabowski

Prawnik.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »