| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Krok po kroku poznaj prawa konsumenta – cz. 2

Krok po kroku poznaj prawa konsumenta – cz. 2

Konsumenci są szczególnie chronieni przez prawo, które przyznaje im szereg szczególnych uprawnień. Jakie to uprawnienia i kiedy możemy z nich korzystać?

Reklamacja jest jednym z podstawowych uprawnień konsumentów. Podstawą reklamacji jest niezgodność towaru z umową, która została omówiona już w pierwszej części.

Aby jednak w pełni zadbać o swoje prawa powinniśmy reklamacje złożyć w formie pisemnej. Może to nam pomóc w egzekwowaniu roszczeń. Co powinna zawierać reklamacja usług telekomunikacyjnych? Jak reklamować przesyłkę pocztową, czy wreszcie jak napisać reklamację do sprzedawcy?

Czytaj więcej: Jak sporządzić reklamację

Terminy przy reklamacji

Przekazując pisemną reklamację sprzedawcy warto zadbać o posiadanie identycznego duplikatu, na którym zaznaczona zostanie daty wniesienia reklamacji. Przepisy prawa konsumenckiego w przypadku sprzedaży dają bowiem sprzedawcy określony termin na odpowiedź. Jaki to termin? Jak go obliczyć? Co się stanie, jeżeli sprzedawca go przekroczy?

Czytaj więcej: W jakim terminie sprzedawca powinien odpowiedzieć na reklamację?

Czytaj więcej: Jak obliczyć termin na odpowiedź reklamacyjną?

Terminom przy reklamacji nie podlegają jedynie sprzedawcy. Także konsumenci mają obowiązek dochodzenia swoich uprawnień w ściśle określonym czasie. Zwłoka w takiej sytuacji może powodować poważne konsekwencje. Konsument powinien przede wszystkim o niezgodności towaru z umową poinformować sprzedawcę jak najszybciej, lecz nie później niż 2 miesiące od daty jej stwierdzenia.

Czytaj więcej: Czy zwlekając z reklamacją konsument może stracić uprawnienia?

Kiedy składać reklamację?

Niezależnie od tego warto też wiedzieć, w jakich sytuacjach możemy uznać, iż nasze roszczenia są uzasadnione. Przykładowo czy mamy prawo oczekiwać uznania reklamacji w sytuacji, gdy kupione przez nas ubranie okaże się zbyt duże albo za małe? Czy zły rozmiar zakupionej rzeczy uprawnia do reklamacji?

Czytaj więcej: Czy zły rozmiar ubrania uprawnia do reklamacji?

Osobną kwestią jest zwrot zakupionego towaru w określonym terminie bez podawania przyczyny. Dlaczego w jednych sklepach istnieje taka możliwość, w innych zaś sprzedawcy odprawią nas z kwitkiem? To, że niektóry sklepy prowadzą politykę reklamową, dzięki której kupujący może zwrócić towar, jeżeli stwierdzi że mu się przestał podobać, wynika jedynie z dobrej woli sprzedawcy. Takie działania mają w zasadzie wydźwięk marketingowy i mają zachęcać konsumentów do zakupów w danym sklepie. Oznacza to, że kupujący ma takie uprawnienie tylko wtedy jeżeli sklep przewiduje taką możliwość.

Czytaj więcej: Czy można zwrócić towar gdy się rozmyślimy?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Fedorowska

psycholog, mediator. Kancelaria Mediacyjna „Primum Consensus”.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »