REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak obliczyć 14-dniowy termin na odpowiedź reklamacyjną?

Sprzedawca musi udzielić odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni.
Sprzedawca musi udzielić odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej daje sprzedawcy 14 dni na udzielenie odpowiedzi reklamacyjnej. Niektórzy sprzedawcy uznają, że chodzi tutaj o 14 dni roboczych. Jak jest naprawdę?

„Złożyłem sprzedawcy reklamację wadliwie działającego laptopa. Wiedząc, że sprzedawca ma 14 dni, po upływie tego terminu wysłałem mu pismo, że z racji jego przekroczenia musi moją reklamację uznać. Ten jednak odpisał, że termin dotyczy 14 dni roboczych, które jeszcze nie upłynęły. Jak jest naprawdę?” pyta jeden z użytkowników naszego forum.

REKLAMA

REKLAMA

Czas odpowiedzi na reklamację?

Rzeczywiście. Tak jak zauważył użytkownik sprzedawca ma określony czas na udzielenie odpowiedzi co do zasadności reklamacji (nie mylić jednak z terminem na załatwienie reklamacji). Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej sprzedawca musi bowiem się ustosunkować do żądania kupującego w ciągu właśnie 14 dni. W sytuacji, gdy termin ten zostanie przez niego przeoczony, wtedy też taka reklamacja zostaje uznana, co również wynika z treści tego przepisu.

Zobacz serwis: Reklamacje

REKLAMA

Jak jednak liczyć termin 14 dni? Część sprzedawców chciałaby, żeby termin ten obejmował 14 dni roboczych. Wtedy też zamiast dwóch tygodni, czas na udzielenie odpowiedzi wydłużałby się prawie o tydzień. Sami sprzedawcy często wskazują, że ocena zasadności reklamacji nie należy do nich, a do producenta, co musi trochę trwać. Czy jednak takie stanowisko jest słuszne?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy ustawy konsumenckiej milczą na temat tego, jak liczyć 14-dniowy termin. Dlatego też trzeba będzie sięgnąć po zasady Kodeksu cywilnego. Zgodnie bowiem z art. 110 kodeksu, jeżeli ustawa, orzeczenie sądu lub decyzja innego organu albo czynność prawna oznacza termin (oznacza, czyli wskazuje jakiś termin) nie określając sposobu jego obliczenia, wtedy też stosuje się przepisy kodeksowe.

Obliczanie terminu z kodeksu cywilnego

Tym samym termin 14 dni na odpowiedź reklamacyjną będzie obliczany zgodnie z tymi regułami. A w nich znajdziemy m.in. art. 111 k.c., który wskazuje, że termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia. Jeżeli zaś początkiem terminu oznaczonego w dniach jest pewne zdarzenie (np. jak w naszym przypadku złożenie reklamacji), nie uwzględnia się przy obliczaniu terminu dnia, w którym nastąpiło zdarzenie.

Zobacz: Ile czasu powinna trwać naprawa telefonu?

Brak jest przepisów, które zakazywałyby uwzględnienia przy obliczaniu terminu dni wolnych od pracy. Zatem one także są uwzględnienia, z jednym wszakże wyjątkiem. Zgodnie z art. 115 Kodeksu cywilnego jeżeli koniec terminu do wykonania czynności przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy, termin upływa dnia następnego.

Jan wniósł reklamację 4 kwietnia. Bieg 14 dniowego terminu rozpoczął się następnego dnia, czyli 5 kwietnia. Termin upływa 18 kwietnia. Jednakże w sytuacji, gdyby ostatni dzień terminy byłby ustawowo wolny od pracy (np. Wielkanoc), wtedy też termin upływa dnia następnego (który już nie jest dniem wolnym od pracy).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Czy każdy emeryt dostanie od byłego pracodawcy bon świąteczny? Przepisy wskazują jasno, kto może się o niego ubiegać

Przed nami święta i szczególne potrzeby budżetów domowych. Pracownicy liczą na świadczenia przedświąteczne od pracodawców, a emeryci zastanawiają się, czy uda się pokryć wszystkie wydatki i kupić prezenty dla najbliższych. Czy oni również mogą liczyć na pomoc byłych pracodawców?

Czy pracodawca musi zapłacić pracownikowi za udział w szkoleniu po godzinach pracy albo w dniu wolnym? Zasady są proste

Czy pracownik ma obowiązek uczestniczyć w szkoleniu po godzinach pracy? W praktyce na tym tle powstaje wiele sporów. Gdzie kończy się prawo pracodawcy do ingerowania w czas wolny pracownika? Zasady są proste.

Jakie dokumenty należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika?

Akta osobowe pracowników składają się aż z 5 części. I choć mogłoby się wydawać, że przyporządkowanie do nich odpowiednich dokumentów nie jest trudnym zadaniem, to w praktyce sprawia to trudności. Co należy przechowywać w najobszerniejszej części akt, części B?

Pracodawca nie zawsze musi płacić, aby wywiązać się z ciążących na nim obowiązków. Co wynika z przepisów?

Aby wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawę, pracodawca nie zawsze musi ponieść koszty finansowe. Jakie inne rozwiązania mogą zostać zastosowane w przypadku podnoszenia przez pracownika kwalifikacji?

REKLAMA

Gdy pracodawca płaci, może wymagać. W jakich przypadkach pracownik będzie zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty?

Pracodawcy powinni wspierać podnoszenie przez pracowników kwalifikacji zawodowych. Jednak gdy to robią, mają prawo wymagać od pracowników określonych zachowań i liczyć docelowo na osiągnięcie korzyści.

Nawet 21 dni dodatkowego płatnego urlopu dla pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. Jak się ubiegać?

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych to inwestycja w przyszłość. Jednak leży to nie tylko w interesie pracownika, ale również pracodawcy. To dlatego przepisy przewidują, że osobom, które się na to zdecydują, przysługują szczególne uprawnienia.

Nie każdy dokument, który pracownik przekaże w związku z rekrutacją, można przechowywać w aktach osobowych. Jakie są zasady?

Prowadzenie akt osobowych pracownika musi przebiegać zgodnie ze ściśle określonymi w przepisach zasadami. Nie można przechowywać w nich żadnych dokumentów, do których ustawodawca nie dał pracodawcy uprawnienia. Co to znaczy?

Pracodawca może zdecydować w jakiej formie będzie prowadził akta osobowe. Jednak tych zasad musi przestrzegać zawsze

Niezależnie od tego, czy akta osobowe pracowników są prowadzone w formie papierowej, czy elektronicznej, pracodawcy muszą przestrzegać zasad określonych w przepisach. Co to oznacza w praktyce? Stosując kilka prostych reguł, można ustrzec się przed problemami.

REKLAMA

Niechciany spadek może zablokować konto. Żeby uniknąć problemów, trzeba działać. Ale co konkretnie trzeba zrobić?

Spadek nie zawsze cieszy. Szczególnie gdy trafia do spadkobiercy koniecznego, który nie może odmówić jego przyjęcia. Czy w takiej sytuacji można bronić się przed nadmiernymi konsekwencjami i ograniczyć odpowiedzialność odszkodowawczą?

Ta branża przeżyje prawdziwy boom w 2026 roku

Producenci kasków rowerowych zacierają ręce. Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 27 listopada 2025 roku nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadza obowiązek noszenia kasków przez dzieci do 16. roku życia podczas jazdy na rowerze, hulajnodze elektrycznej i innych urządzeniach transportu osobistego. Co to oznacza dla rodziców, branży i bezpieczeństwa najmłodszych?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA