| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Czy można składać reklamację w innym sklepie?

Czy można składać reklamację w innym sklepie?

Kupując rzecz w sklepie zawieramy umowę z przedsiębiorcą, który ten sklep prowadzi. Stwierdzenie to może być istotne z punktu widzenia sytuacji, kiedy to chcemy wnieść reklamację do innego sklepu, niż ten w którym rzecz kupiliśmy.

Reklamacja w innym sklepie

Kupując rzecz przeważnie nie zakładamy, że już wkrótce będziemy musieli udać się z reklamacją wadliwego towaru. Co jednak zrobić, jeżeli kupiliśmy rzecz daleko od miejsca, w którym mieszkamy. Czy można reklamację wnosić do innego sklepu, niż ten w którym rzecz nabyliśmy?

Niekiedy odpowiedź na te pytanie może mieć istotne znaczenie. „Będąc w Krakowie na wakacjach zaszalałem i kupiłem sobie aparat fotograficzny w jednym ze sklepów ogólnopolskiej sieci. Po wakacjach sprzęt zaczął szwankować. Gdy poszedłem do sklepu tej sieci w moim rodzinnym Gdańsku odesłano mnie do sklepu, w którym dokonałem zakupu. Co mam robić?” pisze jeden z użytkowników naszego forum.

Jak to zatem jest z przyjmowaniem reklamacji przez inne sklepy tej samej sieci? Odpowiedź na to pytanie nie wcale taka prosta. Punktem wyjścia powinno być jednak stwierdzenie, że umowa sprzedaży, jaką zawieramy w obrocie konsumenckim, jest umową między dwoma stronami tj. między kupującym i sprzedającym. Prawa i obowiązki jakie wypływają z tej umowy dotyczą tylko tych dwóch osób.

Zobowiązanie umowne jest zawierane pomiędzy dwoma stronami, a prawa i obowiązki nie mogą być nałożone na trzeci podmiot. Zatem uprawnienia reklamacyjne należy kierować do tego sprzedawcy, który jest stroną umowy. Sklepy tej samej marki mogą należeć do różnych przedsiębiorców (np. sklepy franczyzowe).

Zobacz serwis: Reklamacje

Z tego stwierdzenia wynika kolejne. Prawa i obowiązki dotyczące reklamacji danego produktu będą dotyczyły tylko tych dwóch osób. Zatem reklamacji nie będzie można wnieść do sprzedawcy, który stroną naszej umowy nie był.

Powyższe stwierdzenia mają dość istotne znaczenie. Zwłaszcza jeśli uświadomimy sobie, że sklepy choć z tej samej sieci, mogą mieć odrębną osobowość prawną. Taka praktyka nie jest obca także w wielkich sieciach, kiedy to często sklepy są prowadzone przez odrębnych przedsiębiorców (w formie spółek), których udziałowcem lub akcjonariuszem jest główna spółka.

Pamiętaj, że w sklepie zawierasz umowę z przedsiębiorcą, który prowadzi ten sklep.

Co to oznacza dla naszej reklamacji?

Zatem w sytuacji, jeżeli sklep w Gdańsku jest prowadzony przez innego przedsiębiorcę, niż sklep w Krakowie, choćby oba były tej samej marki, to reklamacji od towaru kupionego w stolicy Małopolski nie będzie można wnieść na Pomorzu. Z drugiej strony w odwrotnej sytuacji, jeżeli oba sklepy należą do tego samego podmiotu (który w umowie z nami jest stroną) to nie ma przeciwwskazań, by taką reklamację wnieść w innym sklepie.

Zobacz: Czy można reklamować przeceniony towar?

Franczyza

Zatem, aby rozstrzygnąć czy dana reklamacja może być wniesiona w innym sklepie tej samej marki trzeba najpierw określić status prawny sklepu, czy też bardziej precyzyjnie czy przedsiębiorca prowadzący sklep jest stroną naszej umowy. W wielu przypadkach może się bowiem zdarzyć tak, że dany sklep działa na podstawie np. franczyzy. Oznacza to, że sklep jest prowadzony przez osobnego przedsiębiorcę, który jedynie korzysta z marki.

Sieć sklepów franczyzowych ma np. marka TOP SECRET.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Chmiel Kancelaria Radcy Prawnego

Piotr Chmiel - Kancelaria Radcy Prawnego z Rzeszowa.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »