| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Co pijemy, czyli wyniki kontroli kawy i herbaty

Co pijemy, czyli wyniki kontroli kawy i herbaty

Kawa i herbata to jedne z najczęściej i najchętniej spożywanych napojów.  Inspekcja Handlowa przyjrzała się trochę bliżej tym wyrobom. Wyniki kontroli nie są jednak zadawalające.

Pod względem oznakowania w najszerszym rozmiarze kwestionowano herbatki owocowe (32%). Do najistotniejszych wad oznakowania należało podawanie wprowadzających w błąd informacji, co do rodzaju herbatki oraz niezgodny z nazwą skład surowcowy herbatek. Nazwa i szata graficzna sugerowały, że jest to np. herbatka malinowa, podczas gdy w składzie znajdowała się nieznacząca ilość tego owocu (0,5%) bądź tylko sam aromat.

Badania laboratoryjne nie kłamią

Podczas badań laboratoryjnych każdą ocenianą próbkę sprawdzano również na zgodność zawartości nominalnej z rzeczywistą. W kilku próbkach herbaty czarnej niezgodność masy netto z deklaracją przekraczała dwukrotną wartość dopuszczalnego niedoboru towaru paczkowanego, co w świetle obowiązujących przepisów dyskwalifikowało całą partię. Poza tym, stwierdzono, że w kilkunastu sklepach handlowcy używali wag z nieaktualnymi bądź nieczytelnymi cechami legalizacji. Stwierdzono także oferowanie towarów przeterminowanych. W dniu kontroli w przypadku 11 partii herbat oraz 4 partii kawy daty minimalnej trwałości były przekroczone od 35 do 16 miesięcy. Wymienione nieprawidłowości wynikały wyłącznie z zaniedbań właścicieli sklepów, a jednocześnie z lekceważenia przepisów regulujących obrót handlowy.

Konsekwencje

Całokształt ustaleń z przeprowadzonych kontroli, w zależności od stwierdzonych nieprawidłowości, dał podstawę do:

  • wycofania z obrotu herbat i kaw przeterminowanych oraz nieprawidłowo oznakowanych,
  • nałożenia 31 mandatów,
  • skierowania 1 wniosku do sądu grodzkiego.

Ponadto skierowano 56 informacji do właściwych ze względu na miejsce produkcji inspektoratów Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, 26 wniosków do właściwych miejscowo urzędów miar oraz 2 powiadomienia do właściwych organów sanitarnych.

Źródło: Inspekcja Handlowa

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Zadaj pytanie: Forum

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Gąsecka

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »