REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacja towaru kupionego na bazarze

Aleksandra Pajewska
Reklamacja towaru kupionego na bazarze/ Fot. Fotolia
Reklamacja towaru kupionego na bazarze/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Reklamacja towaru kupionego na bazarze, mimo braku paragonu, jest możliwa. Zdaniem ekspertów UOKIK klientom targowisk przysługują takie same prawa jak tym kupującym w sklepach. Jak zatem przebiega reklamacja towaru zakupionego na bazarze?

Większość sprzedawców na bazarach sumuje wartość zakupów na kalkulatorach albo w pamięci. Kasa fiskalna to na takich targowiskach prawdziwa ciekawostka. Handlujący nie wydają też żadnego potwierdzenia transakcji (paragonu). Jak w takiej sytuacji domagać się przysługujących konsumentowi praw, np. prawa do reklamacji towaru niezgodnego z umową, np. nieświeżej żywności?

REKLAMA

Zobacz również: Zwrot towaru a brak opakowania

Paragon podstawą reklamacji?

REKLAMA

Paragon jest dokumentem księgowym, potwierdzeniem fiskalnym transakcji handlowej oraz faktu, że został naliczony podatek oraz, że trafi on do Skarbu Państwa (nie do kieszeni nieuczciwego sprzedawcy). Dokumentuje również zawarcie umowy sprzedaży. Nie jest jednak świadczeniem ze strony sprzedawcy.

Paragon nie jest koniecznym warunkiem złożenia reklamacji! Wystarczy jakikolwiek dowód potwierdzający zakup (wyciąg z karty płatniczej lub zeznania świadka transakcji). W praktyce chodzi o to by udowodnić fakt dokonania zakupu u konkretnego sprzedawcy.

Paragon - dowód zakupu powinien nam wydać każdy przedsiębiorca - na wyprzedaży, na bazarze, w restauracji, na stoisku z pamiątkami, także w Internecie. Konsument ma prawo egzekwować swoje prawa niezależnie od miejsca czy okoliczności, w jakich dokonał zakupu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowa ustawa o prawach konsumenta okiem konsumenta

Reklamacja na bazarze a brak paragonu

Konsumenci dokonujący zakupów na bazarze, a te ciągle cieszą się popularnością zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, zazwyczaj nie otrzymuje żadnego potwierdzenia dokonanej transakcji: paragonu, tym bardziej faktury. Nie stanowi to jednak przeszkody dla skutecznego dochodzenia swoich prawa. Klient bazarowego straganu może w inny sposób próbować udowodnić zakup towaru właśnie w tym, konkretnym miejscu. Dobrym pomysłem wydaje się skorzystanie z pomocy innej osoby, która była obecna przy zakupie. Mama, sąsiadka, przyjaciółka, itp. może być świadkiem transakcji handlowej.

Klient na bazarze ma – zdaniem Pawła Ratyńskiego z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie (UOKIK) - takie same prawa jak kupujący w sklepie.

Czy towar zakupiony na bazarze podlega reklamacji?

Oddanie do reklamacji towaru zakupionego na bazarze jest możliwe zarówno, gdy chodzi o produkty spożywcze jak i np. o odzież. Powyższe zasady dotyczą wszelkich targowisk (bazarów, targów, rynków, hal targowych, domów kupieckich czy odpustów).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Kasa fiskalna na bazarze

Czy zatem sprzedawcy świadczący swoje usługi na bazarze powinni zainstalować kasy fiskalne? Z pewnością pozwoliłoby to na uniknięcie wielu wątpliwości wynikających z faktu nieposiadania dowodu transakcji – paragonu. Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym kasy fiskalne powinni zainstalować wszyscy ci przedsiębiorcy, których roczny dochód przekracza dwadzieścia tysięcy złotych. Zdaniem rzecznika prasowego Ministerstwa Finansów jest to „bardzo niski próg, więc kasy fiskalne powinny być dość powszechne”. Osoby niewywiązujące się z obowiązku instalowania kas fiskalnych narażają się na ryzyko poniesienia negatywnych konsekwencji finansowych (tj. wysokich kary nakładanych w drodze mandatów karnych). Niestety – jak wynika z powszechnej praktyki - zjawisko nieinstalowania kas fiskalnych na bazarach i innych targowiskach, a tym samym - niewydawania paragonów są bardzo popularne.

Polecamy serwis: Konsument i umowy

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sejm uchwalił ustawę uznającą drugi język regionalny

Język śląski ma zostać wpisany do ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych jako drugi język regionalny. Tak uchwalił w piątek 26 kwietnia Sejm RP. 

Casual friday to już prawie weekend. Ale czy na pewno szef może decydować o stroju pracownika? Sprawdź, gdzie kończy się służbowe podporządkowanie.

Casual Friday, czyli idziemy do biura w T-shircie. Dress code towarzyszy nam od najmłodszych lat. Ale czy na pewno szef może decydować o tym, jak ubiera się pracownik? Sprawdź, gdzie kończy się podporządkowanie, a zaczynają dobra osobiste.

Babciowe to konkretne pieniądze na dziecko [1500-1900 zł miesięcznie]. Co warto wiedzieć już teraz o programie Aktywny rodzic w pracy

Babciowe, czyli świadczenie „aktywny rodzic w pracy” będzie przysługiwało od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończyło 12. miesiąc życia, do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dziecko ukończy 36. miesiąc życia. Ustawodawca szczegółowo określił wymagania dotyczące nowego świadczenia. Babciowe w tym programie może wynosić 1500 zł lub 1900 zł miesięcznie.

Zasiłek rodzinny 95 zł i dochód 674 zł na osobę. Waloryzacja do 15 maja 2024 r.?

Szokuje, że trzeba zarabiać mniej niż 674 zł na osobę, by dostać zasiłek rodzinny. Jednak do 15 maja rząd powinien otrzymać propozycję waloryzacji tego zasiłku. 

REKLAMA

Sąd Najwyższy podjął uchwałę dotyczącą kredytów frankowych. Jakie zagadnienia zostały rozstrzygnięte?

Uchwała została podjęta w składzie całej Izby Cywilnej w czwartek 25 kwietnia 2024 r. Odnosi się ona do pięciu kluczowych problemów.

Zapłaciłeś opłatę cukrową? Minął termin na złożenie informacji CUK-1 i na zapłatę podatku. Sprawdź zasady.

Zapłaciłeś opłatę cukrową? 25 dzień miesiąca był ostatnim dniem na złożenie informacji CUK-1. Czy to wspiera prozdrowotne wybory konsumentów i ogranicza spożycie słodkich napojów? Bez względu na to, jaka jest odpowiedź na to pytanie, termin minął, a płacić trzeba.

TSUE nakłada karę na Polskę - 7 mln euro za niewdrożenie dyrektywy o ochronie sygnalistów

Niewdrożenie dyrektywy o ochronie sygnalistów będzie kosztowało Polskę 7 mln euro ryczałtu oraz okresową karę w wysokości 40 tys. euro dziennie od momentu ogłoszenia wyroku.

ZUS wypłacił ponad 15 mld zł na 13. emerytury

13. emerytury trafiły już do 8,5 mln osób, a łączna kwota wypłat przekroczyła 15 mld zł – poinformował rzecznik ZUS Paweł Żebrowski. Trzynastki są wypłacane wraz z emeryturą i rentą, w terminie ich wypłat.

REKLAMA

Waloryzacja zasiłku pielęgnacyjnego. Ile będzie? 300 zł 400 zł? 500 zł?

Dziś zasiłek pielęgnacyjny wynosi jeszcze 215,84 zł miesięcznie. Ile będzie po zbliżającej się waloryzacji? Tego jeszcze nie wiemy - 300 zł? 400 zł? 500 zł?

Producenci będą musieli naprawiać towary, nawet po okresie gwarancyjnym. Unia przyjęła przepisy rozszerzające “prawo do naprawy”

Konsumenci mogą odetchnąć z ulgą. We wtorek Parlament Europejski uchwalił dyrektywę, która ma im zapewnić większą możliwość przedłużania cyklu życia produktów dzięki wprowadzeniu nowych regulacji prawnych. Dla producentów nowe prawo oznacza obowiązek naprawy towarów, nawet po okresie gwarancyjnym. Decyzję Europarlamentu komentuje Mariusz Ryło, CEO Fixit 

REKLAMA