| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy rodzinne > Prawa seniora > Praca seniora > Umowa o pracę - na co zwrócić uwagę?

Umowa o pracę - na co zwrócić uwagę?

Podpisując umowę o pracę należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jej treść oraz formę. Warto też wiedzieć, że postanowienia umowy o pracę nie mogą być dla pracownika mniej korzystne niż przepisy prawa pracy. Poniżej znajduje się kilka cennych wskazówek, które pozwolą uniknąć zawarcia niekorzystnej umowy o pracę.

Umowa o pracę

Umowa o pracę to zgodne oświadczenie woli stron, według którego jedna strona, zwana pracownikiem, zobowiązuje się świadczyć w sposób ciągły, powtarzający się, na rzecz drugiej strony, zwanej pracodawcą, pracę określonego rodzaju, a druga – zatrudniać pracownika za wynagrodzeniem.

Elementy umowy

Umowa o pracę powinna określać przede wszystkim strony umowy, jej rodzaj, datę zawarcia oraz warunki pracy i płacy, a w szczególności:
1.) Rodzaj pracy – może być określony poprzez podanie nazwy stanowiska, funkcji lub oznaczenie czynności, które będzie wykonywać pracownik. Rodzaj pracy może również wynikać z okoliczności towarzyszących zawarciu umowy.

Jeśli ani z treści umowy, ani z okoliczności, nie można wywnioskować jakiego rodzaju praca miałaby być wykonywana, należy uznać, że umowa o pracę w ogóle nie została zawarta.

2.) Miejsce wykonywania pracy – należy przez to rozumieć, albo stały punkt w znaczeniu geograficznym(np. miejscem wykonywania pracy telepracownika może być dom pracownika), albo pewien określony obszar (w przypadku ruchomego miejsca pracy).
3.) Wynagrodzenie za pracę ze wskazanie składników wynagrodzenia – powinno odpowiadać rodzajowi wykonywanej pracy. Wynagrodzenie zasadnicze należy podać w sposób wyraźny.
4.) Wymiar czasu pracy – chodzi tutaj o wskazanie, czy pracownik będzie zatrudniony w pełnym (etat) czy niepełnym wymiarze czasu pracy. Przy niepełnym wymiarze czasu pracy należy określić, jaki to ma być wymiar.

Pani Ania zamierza podjąć pracę jako ekspedientka w sklepie spożywczym na części etatu. Pracodawca powinien w umowie o pracę określić czy chodzi o pracę we wszystkie dni robocze w wymiarze połówki dniówki roboczej, czy też o pracę w co drugi dzień roboczy w pełnym wymiarze dziennym czasu pracy.

5.) Termin rozpoczęcia pracy – może być określony przez wskazanie daty kalendarzowej lub innego zdarzenia, którego nadejście jest pewne.

Pracodawca zaproponował pani Monice pracę na zastępstwo w związku z tym, że jego dotychczasowa pracownica zaszła w ciążę i odchodzi na urlop macierzyński. W umowie na zastępstwo pracodawca może określić termin rozpoczęcia pracy przez panią Monikę, na dzień, w którym jego pracownica odejdzie na urlop macierzyński. 

Zobacz serwis: Praca

Forma

Umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie. Ważna jest także umowa zawarta ustnie lub w sposób dorozumiany, ale wymaga ona pisemnego potwierdzenia przez pracodawcę, nie później niż w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika.

Zatrudnienie przez pracodawcę pracownika bez zawarcia z nim w wymaganym terminie umowy na piśmie jest nielegalne.

Zadaj pytanie: Forum

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Iwona Zygmunt

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »