REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Straż miejska nie ukarze za niewskazanie sprawcy

Straż Miejska
Straż Miejska

REKLAMA

REKLAMA

W postanowieniu z dnia 29 czerwca 2010 r. Sąd Najwyższy wskazał, że straż miejska nie może kierować do sądu wniosku o ukaranie właściciela pojazdu za niewskazanie sprawcy wykroczenia któremu powierzył samochód, a wszelkie sprawy w tym zakresie powinna przekazywać policji.

Straż gminna (miejska) może wnieść wniosek o ukaranie sprawcy, gdy ujawni wykroczenie w zakresie swoich kompetencji. Zgodnie z ustawą - Prawo o ruchu drogowym, straż miejska jest uprawniona do wykonywania kontroli ruchu drogowego jedynie wobec kierującego pojazdem oraz uczestnika ruchu naruszającego określone przepisy.

REKLAMA

REKLAMA

W związku z powyższym straż nie posiada uprawnień oskarżyciela publicznego do wniesienia przeciwko właścicielowi lub posiadaczowi pojazdu wniosku o ukaranie za wykroczenie polegające na niewskazaniu osoby, której powierzył pojazd do kierowania lub używania (art. 78 ust. 4 ustawa Prawo o ruchu drogowym). W tym przypadku bowiem właściciel pojazdu nie jest ani kierowcą ani uczestnikiem ruchu, który dopuścił się wykroczenia ujawnionego przez straż miejską. Brak uprawnień oskarżyciela publicznego w sprawach przeciwko właścicielowi pojazdu, który nie wskazał sprawcy wykroczenia obliguje sąd do umorzenia postępowania.

Na zdjęciu z fotoradaru nie widać wyraźnie sprawcy wykroczenia, a właściciel pojazdu nie jest w stanie wskazać kierowcy. Ewentualny wniosek straży o ukaranie właściciela za niewskazanie sprawcy podlega umorzeniu, dlatego sprawa powinna zostać przekazana policji.

Odpowiedzialność właściciela pojazdu za niewskazanie sprawcy wykroczenia

W omawianym postanowieniu SN wyjaśnił także budzącą wątpliwości kwestię podstaw odpowiedzialności za niewykonanie obowiązku wskazania kierującego pojazdem i wskazał, że konsekwencje prawne mogą być rozważane na płaszczyźnie odpowiedzialności za wykroczenie z art. 65 § 2 kodeksu wykroczeń, czyli umyślnego wprowadzenia w błąd organu lub instytucji upoważnionej do legitymowania albo art. 97 kodeksu wykroczeń, który przewiduje kary za wykroczenie przeciwko „innym przepisom” o bezpieczeństwie i porządku na drogach publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Wykroczenia

Niezależnie od przyjętej podstawy w celu pociągnięcia do odpowiedzialności za niewskazanie sprawcy należy wykazać, że właściciel działał umyślnie i celowo zataił tożsamość osoby której powierzył samochód. O ile art. 65 § 2 kodeksu wykroczeń wskazuje bezpośrednio na umyślność działania to wykroczenie z art. 97 kodeksu wykroczeń, może zostać popełnione zarówno umyślnie, jak i nieumyślnie. Nie ma to jednak znaczenia gdy przepisy te stosujemy w związku z art. 78 ust. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z interpretacją SN, zaniechanie polegające na niewykonaniu obowiązku wskazania tożsamości osoby, której powierzono pojazd, zawsze wymaga wykazania, iż właściciel posiadał taką wiedzę, jednak celowo i umyślnie odmawiał jej przekazania uprawnionemu organowi.

Zobacz również: Sprawy karne

Warto jednak mieć na uwadze, że Sąd Najwyższy w postanowieniu jedynie interpretuje prawo. Sądy niższych instancji orzekające w podobnych sprawach powinny uwzględniać stanowisko SN w celu ujednolicenia orzecznictwa, aczkolwiek mogą przyjąć odmienną interpretację tych samych przepisów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MEN i MON: W szkołach zaświadczenia o niekaralności. Na odbiór dziecka. Na wycieczkę. Na basen. Na teatr. Dyrektorka przedszkola o nowych kłopotach

Dziennikarze PAP zwrócili się do MEN i Ministerstwa Sprawiedliwości z serią pytań dotyczących zaświadczeń, które w szkołach muszą przedstawiać rodzice opiekujący się dziećmi. Ich pytania dotyczyły zaświadczeń przedstawianych przez osoby odbierające dzieci ze szkoły (np. czy dziadkowie mogą?). I zaświadczeń rodziców opiekujących się dziećmi na wycieczce, na basenie, w teatrze   

Szykują się spore zmiany przepisów dla cudzoziemców w Polsce. Na lepsze? Od kiedy?

Jak co roku, po przerwie wakacyjnej, wypoczęci i naładowani wracamy do trybu pracy. Wyjątkiem nie są nasi ustawodawcy. Choć sporo tematów jest na porządku dziennym, dużo wymaga zmian i poprawy, w poniższym artykule omówimy planowane zmiany dotyczące cudzoziemców, ich pobytu i zatrudnienia w Polsce.

Aktywni rodzice w pracy. Na czym polega warunek łącznej aktywności zawodowej rodziców?

Świadczenie „aktywni rodzice w pracy” przysługuje w przypadku gdy oboje rodzice osiągają przychód, którego podstawa wymiaru składek wynosi co najmniej 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jest to tzw. warunek łączonego poziomu aktywności zawodowej.

MRPiPS: Składki ZUS od umów zlecenia i o dzieło możliwe od 1 stycznia 2026 r. lub 1 stycznia 2027 r.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje się do wdrożenia oskładkowania umów zlecenia i umów o dzieło. Wiceminister Sebastian Gajewski poinformował, że decyzja w sprawie terminu wdrożenia reformy jeszcze nie zapadła. Na pewno nie nastąpi to od 1 stycznia 2025 r., może to być 1 stycznia 2026 r. czy 1 stycznia 2027 r.

REKLAMA

Odwołanie od orzeczenia o niepełnosprawności. Jak napisać? [punkt 7, przykład, wzór]

Odwołanie jest ważnym pismem w procesie ubiegania się o orzeczenie o niepełnosprawności. Może ono dotyczyć różnych elementów orzeczenia, m.in. punktu 7. W jakim terminie wnosi się odwołanie i do jakiego organu? Oto najważniejsze informacje i przykładowy wzór pisma.

Pomoc rządu dla powodzian 2024: zasiłki, pieniądze na remont i odbudowę domów i budynków gospodarczych, pomoc rzeczowa i psychologiczna

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów informuje, że dla osób, które ucierpiały w wyniku powodzi lub podtopień w południowo-zachodniej Polsce w ostatnich dniach, są dostępne różne formy pomocy. Można otrzymać 10 tys. zł bezzwrotnego wsparcia na najpilniejsze potrzeby. Na remont lub odbudowę budynku gospodarczego można dostać do 100 tys. zł, a budynku mieszkalnego – do 200 tys. zł. Przewidziane jest dodatkowe wsparcie dla dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami. O pomoc mogą starać się również rolnicy, przedsiębiorcy czy studenci.

Seniorzy mają prawo czuć się oszukani. Brak drugiej waloryzacji i obcięta 14. emerytura

Seniorzy czekali na na podwójną waloryzację emerytur i rent, ale się nie doczekali. Liczyli też na wyższe 14. emerytury, ale się zawiedli. Mogą więc czuć się oszukani, ponieważ wcześniejsze zapowiedzi wskazywały na to, że będzie inaczej.

Urlopy i zasiłki dla rodziców

Urlopy i zasiłki dla rodziców. Jakie urlopy przysługują rodzicom? Na jakie zasiłki mogą liczyć? Ile dni przysługuje rodzicom na opiekę nad dzieckiem? Czy zwolnienie od pracy na opiekę nad dzieckiem przechodzi na kolejny rok?

REKLAMA

Bezpłatna konsultacja i webinarium. Wsparcie we wdrożeniu ustawy o sygnalistach

Już 25 września 2024 roku wchodzą w życie przepisy ustawy o ochronie sygnalistów nakładające na pracodawców obowiązek opracowania wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Jesteś gotowy na te zmiany? A może masz pytania dotyczące ustawy o sygnalistach? Zadbaj o zgodność z przepisami i skorzystaj z bezpłatnego wsparcia.

15 tys. zł kary za unikanie opłat. Wyższa stawka za marnowanie żywności

Do 15 tys. zł ma wzrosnąć kara za niewniesienie opłaty za marnowanie żywności. Natomiast sama opłata wzrośnie do 50 groszy za kilogram. Będzie także nowa definicja "marnowania żywności". Tak wynika z złożeń projektu przygotowanego przez ministerstwo rolnictwa.

REKLAMA