| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Reklamacja obuwia > Reklamacja obuwia

Reklamacja obuwia

Obuwie można zareklamować na podstawie niezgodności towaru z umową u sprzedawcy lub u producenta. Taka niezgodność może się pojawić np. gdy okaże się, że but jest uszkodzony. Reklamację można złożyć na dwóch podstawach: gwarancji producenta lub rękojmi za wady towar

Jak wynika z raportu UOKiK, problem z odmową przyjęcia zgłoszenia reklamacji obuwia jest jedną z najczęściej zgłaszanych spraw do rzeczników konsumentów. Wynika to z faktu, że konsumenci nie znają swoich praw co jest bardzo często wykorzystywane przez sprzedawców. Reklamacja jest możliwa w przypadku niezgodności towaru z umową. Kwestie dotyczące reklamacji zostały uregulowane m.in. w ustawie o prawach konsumenta (dalej: u.p.k.) lub w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (dalej: u.s.w.s.k.)

Reklamację można zgłaszać do sprzedawcy lub do producenta, na podstawie gwarancji producenta lub rękojmi za wady towaru (czyli reklamacji z tytułu u.p.k.)

Reklamacja na podstawie gwarancji

Tego rodzaju reklamacji dokonuje się u producenta. W tym wypadku reklamujący powołuje się na gwarancję, której udziela producent przy zakupie produktu.

Czas trwania gwarancji oraz zasady reklamacji określa producent. W większości przypadków producenci udzielają jednorocznej gwarancji na sprzedawane obuwie.

Zobacz: Gwarancja

Gwarancja określa również sposób reklamowania obuwia w tym m.in. to w jaki sposób buty zostaną naprawione, jak powinna przebiegać procedurą zwrotu czy też jak należy zgłaszać zauważone wady.

Reklamacja z tytułu rękojmi za wady towaru

Jest to reklamacja dokonywana u sprzedawcy na podstawie przepisów u.p.k. Prawo do skorzystania z tej reklamacji mamy w ciągu 2 lat od dnia zakupu towaru. Termin ten nie może zostać skrócony w przypadku gdy chodzi o towary nowe. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą termin dwóch lat skrócić, jednakże maksymalnie do jednego roku.

Nie ma tu znaczenia czy obuwie zostało zakupione w sklepie stacjonarnym, czy też na stronie internetowej.

Należy zaznaczyć, że jeśli wada ujawni się w terminie do roku od dnia wydania obuwia, domniemywa się, że istniała już w chwili wydania. W każdym innym wypadku trzeba będzie udowodnić, że wada istniała już w chwili sprzedaży.

Pismo reklamacyjne nie musi spełniać jakichś określonych wymogów formalnych – należy wskazać w nim swoje żądanie oraz opisać okoliczności w jakich odkryto wadę butów. Sprzedawca powinien w ciągu 14 dni ustosunkować się do naszego pisma. Jeżeli sprzedawca nie odpowie to przyjmujemy, że zaakceptował żądanie konsumenta.

Nie ma konieczności przedstawienia paragonu fiskalnego do zareklamowania produktu. Jako dowód zakupu może posłużyć wydruk z karty płatniczej, e-maile, świadkowie.

Czego możemy żądać

W ramach reklamacji na podstawie u.p.k. konsument może zażądać:

  • nieodpłatnej naprawy uszkodzonego obuwia;
  • wymiany butów;
  • obniżki ceny (jest możliwa jeżeli naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności i niezgodność nie jest istotna);
  • zwrot pieniędzy (gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności a niezgodność jest istotna).

W dzisiejszym stanie prawnym konsument może od razu zażądać jednego z wyżej opisanych rozwiązań. Wcześniej należało najpierw zażądać naprawy lub wymiany butów, a jeżeli okazało się to nieskuteczne (bo np. źle naprawiono buty lub pojawiła się ta sama wada), można było zażądać obniżki ceny (wada nieistotna) lub zwrotu pieniędzy (wada istotna).

Jeżeli reklamacja zostanie odrzucona pozostaje droga sądowa. Warto zwrócić się do powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów, który może pomóc w przygotowaniu pozwu lub też interweniować u samego sprzedawcy.

Opracowane na podstawie:

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (j.t. Dz.U. 2014 poz. 827 z późn. Zm.)

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

RSM Poland – Audit, Tax, Consulting

Dzięki nam z odwagą spojrzysz w biznesową przyszłość

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »