| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Zły rozmiar zakupionego ubrania a zwrot towaru

Zły rozmiar zakupionego ubrania a zwrot towaru

Kupiłem sweter na prezent, który jednak okazał się zbyt ciasny. Czy w sytuacji, gdy dostałem towar o nieodpowiednim rozmiarze, mogę domagać się zamiany na inny?

To, czy w takiej sytuacji konsument będzie miał możliwość wymiany towaru zależy w głównej mierze od woli sprzedawcy. Jeżeli taka możliwość jest zaoferowana klientom, wtedy też nie będzie problemu. Część sklepów, zwłaszcza tych większych, oferuje kupującym możliwość zwrotu nienoszonego ubrania po uprzednim okazaniu paragonu. Często można tego dokonać nawet miesiąc po zakupie.

Takie uprawnienie klientów to jednak tylko dobra wola przedsiębiorcy, który w ten sposób chce zachęcić do nabycia oferowanych przez siebie towarów. Brak jest uregulowań prawnych, które gwarantowałyby taki przywilej każdemu konsumentowi. Jeżeli więc w danych sklepie zwrot towaru nie jest możliwy, wtedy żądanie wymiany towaru ze względu na nieodpowiednie dobranie rozmiaru nie zostanie uwzględnione.

Zobacz również: Zwrot towaru to nie reklamacja

Odpowiedzialność sprzedawcy wobec kupującego opiera się na niezgodności towaru z umową. W takiej sytuacji przedsiębiorca będzie odpowiadał wobec nas, gdy zakupimy wadliwy towar lub też taki, który nie ma właściwości, o których zapewniał nas sprzedawca.

Zakupiony laptop nie posiada urządzeń służących do bezprzewodowego łączenia z Internetem, pomimo tego, że uzyskaliśmy zapewnienie o takich właściwościach  od sprzedawcy.

Za niezgodny z umową nie można jednak uznać towaru, wybranego przez kupującego, który w domu stwierdził, iż rozmiar jest nieodpowiedni. Ryzyko nieprawidłowego wyboru rozmiaru będzie więc spoczywać na kupującym. Towar nie będzie niezgodny z umową, sprzedawca nie będzie ponosił zatem odpowiedzialności, a więc konsument nie ma podstaw do żądania wymiany towaru.

Lepiej kształtują się prawa w sytuacji, gdy sweter został zakupiony przez Internet. Wtedy też oprócz roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową, kupujący będzie miał możliwość skorzystania z dodatkowych uprawnień.

Zawierając umowę przez Internet będzie miał prawo odstąpienia w ciągu 10 dni od umowy, bez konieczności podawania przyczyn. Termin ten rozpocznie swój bieg z chwilą wydania towaru. Odstąpienie takie będzie możliwe nie tylko wtedy, gdy towar okaże się niezgodny z umową, ale także w każdym innym wypadku, czyli również w przypadku gdy pomyłkowo wybierzemy zbyt duży lub zbyt mały rozmiar.

Zobacz również: Zakupy w sieci: dlaczego opcja "kup teraz" jest lepsza niż licytacja?

Podstawy prawne:

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. 2002 nr 141 poz. 1176 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (ostatnia zmiana: Dz. U. z 2009 r., Nr 201, poz. 1540).

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Kujawska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »