REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy płacąc podatek od nieruchomości, trzeba również uiścić opłatę targową

Prowadzę kiosk na targowisku. Czy słusznie obciążono mnie opłatą targową w sytuacji, gdy od kiosku płacony jest podatek od nieruchomości?

Jak opodatkować PIT zamianę nieruchomości?

Zamiana nieruchomości jest traktowana w podatku dochodowym tak jak jej sprzedaż.

Kiedy tablice reklamowe (billboardy) podlegają podatkowi od nieruchomości?

Wielu przedsiębiorców reklamuje swoje produkty, usługi, czy firmy wynajmując miejsce na tablicach reklamowych (billboardach) od wyspecjalizowanych firm. Powstaje przy tym pytanie, czy prowadzenie działalności reklamowej z wykorzystaniem tego rodzaju tablic wiązać się może z ich opodatkowaniem podatkiem od nieruchomości.

Jak zmieniła się rentowność najmu w maju?

W maju mieszkania potaniały. Uwadze ekspertów nie umknął fakt, że spadek cen transakcyjnych doprowadził do powrotu wskaźnika rentowności netto powyżej 4 proc. Co jest bardziej opłacalne: inwestycja w nieruchomość pod wynajem, zakup obligacji czy założenie lokaty?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości – zbieg zwolnień dla szkoły

Szkoła publiczna zamierza wynająć pomieszczenie organizacji pożytku publicznego. Zajmowane przez szkołę nieruchomości (przeznaczone na działalność oświatową) są zwolnione z podatku od nieruchomości. Czy wynajęcie tych pomieszczeń organizacji spowoduje opodatkowanie tym podatkiem?

Podatek od nieruchomości – zbieg zwolnień dla szkoły

Szkoła publiczna zamierza wynająć pomieszczenie organizacji pożytku publicznego. Zajmowane przez szkołę nieruchomości (przeznaczone na działalność oświatową) są zwolnione z podatku od nieruchomości. Czy wynajęcie tych pomieszczeń organizacji spowoduje opodatkowanie tym podatkiem?

Czy podatek od nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT

Choć tak postawione pytanie może wydawać się wewnętrznie sprzeczne, to jednak osoby zajmujące się podatkami w praktyce nie widzą w tym pytaniu żadnej sprzeczności. Z takim zagadnieniem na gruncie opodatkowania podatkiem VAT możemy mieć do czynienia w przypadku umowy najmu.

Czy sprzedaż własności gruntu będącego w użytkowaniu wieczystym dotychczasowemu użytkownikowi wieczystemu podlega VAT?

Ustanowienie użytkowania wieczystego stanowi dostawę towarów. Sprzedaż nieruchomości gruntowej osobie, która dotychczas była jej użytkownikiem wieczystym stanowi przekształcenie tego prawa w prawo własności. Nie można tego przekształcenia traktować jak ponownej dostawy tego samego towaru między tymi samymi stronami.

REKLAMA

Kupno mieszkania cz. 3. Sprawdź czy nie kupujesz także długów

Kupując mieszkanie powinniśmy sprawdzić dokładnie jego stan od strony prawnej. Należy m.in. sprawdzić, czy na nabywanej nieruchomości nie ciążą żadne długi.

Koszty transakcyjne kupna/sprzedaży mieszkania

Kupując lub sprzedając mieszkanie, oprócz ceny samego lokum, ponosisz jeszcze inne, dodatkowe koszty. O czym musisz pamiętać? Co dokładnie składa się na koszty transakcyjne?

Czy nabycie nieruchomości w drodze nieodpłatnego zniesienia współwłasności podlega podatkowi od spadków i darowizn?

W 2009 r. nabyłem ½ udziału w gruncie w ramach współwłasności. Współwłaścicielem nieruchomości była osoba niespokrewniona. Na nabytej nieruchomości zamierzaliśmy wybudować segment mieszkalny. Na skutek zmiany planów inwestycja nie została zrealizowana. W tym roku planujemy wraz ze współwłaścicielem dokonać równego podziału geodezyjnego gruntu i dokonać nieodpłatnego zniesienia współwłasności. Czy na skutek nieodpłatnego zniesienia współwłasności będę musiał zapłacić podatek od spadków i darowizn i jak określić jego wysokość?

Jaką nieruchomość kupić na Majówkę?

Weekend majowy oznacza rozpoczęcie sezonu dla właścicieli hoteli i domów letniskowych. Czy opłaca się kupić własne lokum na weekendy? Eksperci podkreślają, że taka inwestycja może pracować na siebie sam.

Podatnicy VAT – prowadzący działalność gospodarczą w ramach najmu

Najem a podatek od towarów i usług w roku 2011


W 2011 r. podatników obowiązują nowe stawki VAT w wysokości 23 proc. (
najem rzeczy, najem lokali użytkowych), 8 proc. (najem samochodów osobowych z kierowcą, najem statków żeglugi śródlądowych z załogą, najem pasażerskich środków transportu lotniczego z załogą) i 5 proc. Stawka VAT została obniżona do wysokości 8 proc. w odniesieniu do budownictwa mieszkaniowego lub ich części – jeżeli są zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Obowiązek wystawiania faktur przy działalności gospodarczej w ramach najmu


Podatnik prowadzący
działalność gospodarczą w ramach najmu zobowiązany jest do wystawiania rachunku lub faktur zgodnie z przepisami ordynacji podatkowej. Niewystawienie faktury lub rachunku kontrahentom lub na życzenie osoby fizycznej grozi podatnikowi sankcjami.

Jakie dokumenty należy dołączyć do umowy o najem okazjonalny?


Od dnia 28 stycznia 2010 r. ustawodawca nałożył na wynajmującego obowiązek dołączenia do umowy o najem okazjonalny dodatkowych dokumentów. Poniżej zostaną wskazane wymagane załączniki.

Wyłączenie podatnika z prowadzenia deklaracji podatkowej w ciągu roku przy najmie


Pan Maciej Nowak złożył dnia 01.01.2010 roku do
Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze ryczałtowej formy opodatkowania najmu. Obecnie podatek w formie ryczałtowej wynosi 8,5 proc. od przychodów. Czy Pan Maciej Nowak powinien składać deklarację podatkową w ciągu roku?

Zwolnienie z obowiązku ewidencji obrotu przy najmie w roku 2011

Forma ewidencjonowania przychodów w najmie


Kasy fiskalne są jedną z najczęściej stosowanych przez podatników form ewidencjonowania przychodów. Podatnicy, którzy w 2011 roku prowadzili
działalność gospodarczą powinni dokonywać szczegółowej dokumentacji zawieranych przez nich transakcji. Przychody powinny zostać udokumentowane przy pomocy stosownych ewidencji. Podatnicy uzyskujący przychody z tytułu najmu powinni udokumentować je za pomocą faktury lub rachunku.

Dlaczego podatnik powinien odróżnić koszty modernizacji od kosztów remontu?


Podatnik powinien odróżnić koszty modernizacji od kosztów remontu nieruchomości, gdyż nie może on kosztów modernizacji w bezpośredni sposób zaliczyć w koszty. W tym celu podatnik powinien dokładnie określił jakie koszty może zaliczyć do remontu, a jakie do modernizacji nieruchomości.

Moment powstania przychodu a sprzedaż nieruchomości


Pan Adam Kowalski jest właścicielem wielu lokali mieszkalnych. Nie prowadzi on działalności gospodarczej. Jako prywatna osoba fizyczna często nabywa oraz zbywa nieruchomości. Zatem dokonuje on licznych transakcji w zakresie sprzedaży i zakupu nieruchomości. Zawiera on umowy przedwstępne, umowy w formie aktu notarialnego itp. Okazuje się, iż Pan Kowalski boryka się z wieloma trudnościami w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu. Jako podatnik zastanawia się on także nad tym: czy dochody ze sprzedaży nieruchomości może potraktować jako źródło przychodu?; czy przychód ze zbycia nieruchomości podlega zwolnieniu?

Jaką formę opodatkowania powinien wybrać podatnik wynajmujący pokoje gościnne?


Pan Adam Michalski wynajmuje pokoje gościnne w Zakopanem. Jest on właścicielem domku turystycznego. Wynajmuje on miesięcznie 10 pokoi gościom. Jaką formę opodatkowania powinien wybrać Pan Michalski?

Czy wiesz, że sprzedaż nieruchomości jest opodatkowana?


Jedna trzecia Polaków nie wie, że z transakcją sprzedaży nieruchomości wiąże się również konieczność zapłaty podatku. Można przypuszczać, że taki stan rzeczy wynika ze skomplikowanych i często zmieniających się przepisów podatkowych. A z drugiej strony Polacy najlepiej znali ulgę pięcioletnią, która daje możliwość zbycia nieruchomości bez płacenia podatku.

Jak nie dać się oszukać pośrednikowi?

Eksperci przestrzegają przed nieuczciwymi pośrednikami, którzy sprzedają mieszkanie, nie uzyskawszy zgody właściciela w formie umowy pisemnej. Takie postępowanie jest nielegalne. W ciągu ostatnich 12 lat aż 346 pośredników, spośród blisko 16 tys. osób, pracujących w tym zawodzie, zostało ukaranych za postępowanie niezgodne z prawem. Jak uchronić się przed oszustami?

Jakie konsekwencje poniesie podatnik za nie prowadzenie ewidencji przychodów?


Pan Marcin Kowalski nie prowadził ewidencji przychodów w sposób zapewniający rzetelne określenie przychodów działalności gospodarczej w ramach najmu. Czy z tego powodu Panu Marcinowi Kowalskiemu grozi kara pieniężna?

Kiedy podatnik nie będzie mógł skorzystać z opodatkowania ryczałtem?


Wówczas, gdy przedmiotem działalności gospodarczej jest najem nieruchomości – podatnik nie może skorzystać z zryczałtowanej formy opodatkowania, przy czym nie dotyczy to najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawmy lub innych umów o podobnym charakterze – jeżeli stanowią odrębne źródło przychodu.

Czy w ramach najmu w ryczałcie należy prowadzić ewidencję wyposażenia?


Wówczas, gdy najem jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej to podatnik będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyposażenia. Jeżeli podatnik prowadzi najem jako odrębne źródło uzyskania dochodu nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyposażenia, natomiast powinien on prowadzić stosowny wykaz zarówno środków trwałych, jak i wartości prawnych i niematerialnych.

Jakie ulgi podatkowe są stosowane w ramach najmu w ryczałcie?


Podatnicy, którzy uzyskują dochody tylko i wyłącznie z najmu posiadają uprawnienie do dokonywania odliczeń od przychodu przed opodatkowaniem składki na ubezpieczenie społeczne. Mogą oni także możliwość skorzystania z przysługującym im odliczeń i ulg na ogólnych zasadach.

Jak należy określić przychody z tytułu najmu w ryczałcie?


Przychody z
najmu w ryczałcie są określane według opodatkowania na zasadach ogólnych. Przychodem z działalności są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane.

Kwartalne opodatkowanie ryczałtem przy najmie


Wówczas, gdy przychody osiągane przez podatnika w danym roku nie przekraczają 25.000 euro – podatnik może skorzystać z kwartalnego opodatkowania ryczałtem. Jeżeli małżonkowie osiągają przychody z tego samego źródła – wskazany powyżej limit w wysokości 25.000 euro odnosi się do współmałżonków z osobna.

W jaki sposób można dokonać zgłoszenia opodatkowania ryczałtem najmu?


Podatnik prowadzący
najem jako odrębne źródło uzyskania przychodu może dokonać opodatkowania w formie ryczałtu. Podatnik zobowiązany jest do złożenia stosownego pisemnego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok podatkowy należy złożyć nie później niż do 20 stycznia danego roku podatkowego.

Niemożność skorzystania z przywilejów przy podatku liniowym

Czynności wyłączające z możliwości skorzystania z wyboru podatku liniowego


Wówczas, gdy podatnik dokonał wyboru opodatkowania w formie podatku liniowego, a następnie w ciągu roku podatkowego uzyskała przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub też byłego pracodawcy – to zostanie on wyłączony z możliwości skorzystania z podatku liniowego.

Podatek liniowy z tytułu najmu tylko przy prowadzeniu działalności gospodarczej

Jaką kwotę podatnik może przeznaczyć na rzecz organizacji pożytku publicznego?

Jakiego rodzaju ulgi podlegają odliczeniu od dochodu w podatku dochodowym?


Podatnik do końca kwietnia 2011 roku zobowiązany jest złożyć zeznanie podatkowe. Może on skorzystać z wybranych ulg podatkowych od podstawy opodatkowania, jeżeli spełni określone w ustawie warunki. Przy dokonaniu wszelkich odliczeń od dochodu w podatku dochodowym od osób fizycznych należy wziąć pod uwagę rodzaj ulgi, wysokość ulgi, podstawę odliczenia. W 2011 roku kwota wolna od podatku wynosi 556,02 zł.

W jakim terminie należy złożyć zeznanie podatkowe?


Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznania o wysokości osiągniętego dochodu lub o poniesionej stracie w roku podatkowym według ustalonego wzoru w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku.

Czy można dochód do opodatkowania pomniejszyć o stratę z tytułu najmu?


Podatnik dokonując obliczenia dochodu od opodatkowania ma możliwość zmniejszyć go o stratę ze źródła, z którego powstała w pięciu kolejnych latach, przy czym wysokość tego obniżenia nie może przekroczyć 50% kwoty, która została uzyskana ze straty w ciągu tych lat. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica ta stanowi stratę ze źródła przychodów.

Czy można złożyć kilka deklaracji na podatek od nieruchomości za jeden okres rozliczeniowy

W podatku od nieruchomości niekiedy wygodnie jest złożyć kilka deklaracji za dany okres rozliczeniowy np. grupując w poszczególnych deklaracjach jednolite składniki majątku. Przewidując spór z fiskusem można wykazać w deklaracji ten majątek, co do którego zasad opodatkowania będzie się toczył spór i ewentualny wniosek o stwierdzenie nadpłaty.

Kogo dotyczy obowiązek odprowadzania zaliczek miesięcznych?


Obowiązek odprowadzania zaliczek w danym roku podatkowym dotyczy osób fizycznych, uzyskujących przychody z tytułu najmu.

Forma opodatkowania na zasadach ogólnych w ramach najmu


Zarówno najem prowadzony w ramach działalności gospodarczej, jak i najem prowadzony jako odrębne źródło może podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Podstawą opodatkowania na zasadach ogólnych jest skala podatkowa.

Jakie formy opodatkowania najmu może wybrać podatnik?


Jeżeli podatnik uzyskuje przychody z tytułu najmu to może on dokonać odpowiedniego wyboru formy opodatkowania biorąc pod uwagę fakt, czy najem jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródło.

Czy amortyzacji podlegają nie wynajmowane składniki majątku?

Podatnik zwiesił działalność gospodarczą. Posiada on składniki majątku (lokale mieszkalne, służące prowadzonej działalności gospodarczej). Czy składniki majątku, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przez podatnika, a które były używane polegają amortyzacji?

Z jakich metod amortyzacji może skorzystać podatnik?

Podatnik w najmie może zastosować te same zasady amortyzacyjne jak w ramach działalności gospodarczej.  Podatnik może zastosować wiele metod amortyzacji, tj. metoda amortyzacji jednorazowej, metoda liniowa, metoda uproszczona w odniesieniu do budynków i lokali mieszkalnych, metoda indywidualna dla środków trwałych używanych lub ulepszanych, metoda degresywna. Poniżej zostanie omówiona metoda amortyzacji uproszczonej w stosunku do lokali mieszkalnych i budynków oraz lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz metoda amortyzacji degresywnej w odniesieniu do wszelkich urządzeń oraz maszyn lub samochodów ciężarowych.

W jakich przypadkach można stosować metodę indywidualną przy amortyzacji?


Podatnicy mogą możliwość indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych
środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. Stawki indywidualne podatnik może zastosować do lokali mieszkalnych, lokali użytkowych oraz budynków.

Jaka jest różnica w zastosowaniu metody jednorazowej amortyzacji a metody linowej?


Reguły na podstawie, których dokonuje się amortyzacji zarówno w najmie, jak i w ramach prowadzonej
działalności gospodarczej są takie same. Poniżej zostanie opisana różnica pomiędzy metodą jednorazowej amortyzacji a metodą liniową.

Kiedy prowadzenie ewidencji środków trwałych jest obowiązkowe?


Wówczas, gdy najem nie będzie prowadzony w ramach
działalności gospodarczej – podatnik zobowiązany będzie do dokonywania dokumentacji w oparciu o ewidencję środków trwałych. Oznacza to, iż odpisy amortyzacyjne – dla których nie jest prowadzona stosowna ewidencja środków trwałych lub wartości zarówno prawnych, jak i niematerialnych – nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Sposoby określania wartości początkowej w ramach najmu środków trwałych


Istnieją różne możliwości określania wartości początkowej w ramach najmu środków trwałych. Poniżej zostaną omówione najbardziej popularne sposoby ustalania wartości początkowej.

Jakie środki trwałe można amortyzować w najmie?


Zgodnie z ogólną zasadą w systemie podatkowym uważa się, iż w najmie można amortyzować tylko i wyłącznie wynajmowane środki trwałe. Natomiast wszelkie świadczenia z tytułu usług najmu nie mogą podlegać amortyzacji.

Dokumentacja kosztów z najmu w ramach działalności i poza działalnością gospodarczą


Podatnik nie jest zobowiązany prowadzić ewidencji kosztów, gdy najem jest prowadzony jako osobne źródło, czyli poza działalnością gospodarczą. Wówczas, gdy najem jest prowadzony w ramach działalność gospodarczej – podatnik powinien dokumentować koszty w oparciu o stosowną ewidencję w postaci książki przychodów i rozchodów lub ewidencję środków trwałych. Zarówno w stosunku do najmu prowadzonego poza działalnością gospodarczą, jak i najmu w ramach działalności gospodarczej – wszelkie koszty z tytułu zakupionych usług lub towarów powinny zostać udokumentowane przez podatnika w postaci dowodu zapłaty, rachunku oraz faktury.

REKLAMA