| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Inne umowy > Franczyza

Franczyza

Franchising to jeden z pomysłów na rozkręcenie własnego biznesu. Jest to również jedna z umów nienazwanych ale bardzo popularnych w obrocie gospodarczym.

Franczyza, czy po angielsku franchising to bardzo popularna umowa. Na jej podstawie franczyzodawca pozwala franczyzobiorcy na korzystanie z jego know-how.

Umowa franczyzy

Umowa franczyzy to umowa nienazwana. Oznacza to, że umowa tego typu nie jest uregulowana przepisami prawa. Nie jest jej poświęcona, żadna ustawa. W szczególności nie odnosi się do niej żaden przepis kodeksu cywilnego.

Jest to natomiast umowa dwustronnie zobowiązująca. Oznacza to, że do świadczenia zobowiązany jest zarówno franczyzodawca jak i franczyzobiorca.

Jest to również z reguły umowa odpłatna. Oznacza to, że franczyzodawca musi zapłacić franczyzobiorcy określoną sumę pieniędzy w zamian za świadczenie drugiej strony.

POBIERZ WZORY: Umowy w firmie

Strony umowy

Umowa franczyzy to umowa dwustronnie profesjonalna. Oznacza to, że zarówno franczyzobiorca jak i franczyzobiorca powinni prowadzić działalność gospodarczą.

Franczyzodawcą może być zarówno osoba fizyczna, jak i spółka prawa handlowego. Może nim być także każda inna osoba prawna (np. fundacja, stowarzyszenie). Zasadą przyjętą w obrocie jest jednak to, że franczyzodawcą może być tylko przedsiębiorca (osoba prowadząca działalność gospodarczą).

Franczyzodawca to osoba udzielająca franczyzy a więc posiadacz know-how. Musi on dysponować prawami do know-how. Najczęściej jest to twórca know-how i do tego jest to najczęściej zarejestrowany w urzędzie patentowym jako podmiot uprawniony z tytułu prawa ochronnego. Oczywiście kwestie te również nie są regulowane w polskich ustawach.

Franczyzobiorcą może być co do zasady każdy podmiot prawa cywilnego. Podobnie więc jak franczyzodawca może być to osoba fizyczna, osoba prawna a także ułomna osoba prawna. Ważne jest jednak, żeby franczyzobiorca był przedsiębiorcą a więc osobą prowadzącą działalność gospodarczą.

Przedmiot umowy

Jak już to było powiedziane przedmiotem franchisingu jest know-how. Czyli pewien pomysł (ewentualnie receptura) objęta tajemnicą i chroniona prawem.

Gdzie się stołuje

Umowy franczyzy stosuje się w branży gastronomicznej, gdzie sprzedaje się prawo do używania znaków towarowych, przepisy na potrawy a także pomyły na wystrój lokalu.

Podobnie rzecz się ma w innych branżach chociażby w dziedzinie salonów fryzjerskich.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Skrivanek sp. z o.o.

Skrivanek sp. z o.o. jest jedną z największych firm tłumaczeniowych i szkół językowych w Europie Środkowej i Wschodniej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »