REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Księgowe perypetie, czyli jak Polski Ład namieszał
Księgowe perypetie, czyli jak Polski Ład namieszał

REKLAMA

REKLAMA

Dzień Księgowego, przypadający na 9 czerwca, w tym roku jest szczególny, ponieważ Polski Ład wywołał spore zamieszanie w branży. Wielu księgowych stanęło przed najtrudniejszym zadaniem - wyjaśnieniem swoim klientom, jak to możliwe, że zarobią więcej, ale w kieszeni zostanie im mniej. Sieć OSCBR drugi rok z rzędu sprawdziła, jakie zabawne sytuacje przytrafiają się w biurach rachunkowych. Wbrew panującym stereotypom, praca w tym zawodzie nie zawsze jest nudna.

Podatki 20222. Księgowi z podniesionym ciśnieniem

Transformacja w polskim prawie i systemie podatkowym wywołała niemały chaos, szczególnie na początku bieżącego roku. Kolejne zmiany podnosiły ciśnienie niejednemu pracownikowi biura rachunkowego i jego klientom. Branża księgowa zmagała się z tysiącem różnych pytań, które stanowiły zagadkę, często dla samych ustawodawców. Codzienne obowiązki zamieniły się w moc atrakcji. Przedstawiamy zabawne, a czasami wręcz komiczne historie z życia księgowych, którzy próbowali odnaleźć się wśród skrajnych sytuacji, jak obniżanie pensji by uzyskać niższe podatki, czy wycofywanie się z tego i przywracanie starych wynagrodzeń.

REKLAMA

Nowy Chaos, czyli jak zapanować nad bałaganem

Niektórzy zwykli mówić, że nowy Polski Ład, wprowadził Nowy Chaos. Pracownicy biur rachunkowych dzielnie walczyli z przepisami, które zmieniały się jak pogoda w górach. Wprowadzano poprawki poprawek do ustaw wprowadzanych w szalonym tempie. Następnie kolejne zmiany do zmian. Z jakimi historiami spotkali się pracownicy biur rachunkowych w sieci OSCBR?

Pani Kasia podkreśla, że na pytanie o to, czy klient dokonywał sprzedaży w tym roku, usłyszała odpowiedź przeczącą. Poinformowała więc o możliwości zmiany formy opodatkowania, która w kontekście nowych przepisów będzie korzystniejsza. Klient z niej skorzystał, po czym wysłał faktury sprzedaży od początku roku do rozliczenia. Zapytany o to stwierdził, że „przecież nie miał sprzedaży, bo nie handluje towarami tylko świadczy usługi”. Księgowa otrzymała dokumenty po zmianie formy opodatkowania, więc klient nie widział problemu. Data sprzedaży = data wystawienia? Przeżytek! Od dziś data obowiązku podatkowego to data dostarczenia dokumentu księgowej.

Z kolei Pan Marcin pytając klientkę o profil działalności nie mógł otrzymać odpowiedzi. Nie chciała powiedzieć, czym będzie się zajmować. Na prośby o wyjaśnienie mówiła: "Teraz nie powiem, ale to będzie coś wielkiego, wielki projekt. Gdy będzie bliżej końca poinformuję, co to jest". – ”Wielki projekt” okazał się być likwidacją działalności.

Kreatywna księgowość

Przedsiębiorcy często szukają sposobów na obniżenie kosztów prowadzenia działalności. Niektórzy przedstawiają całkiem zabawne wyjaśnienia swoich wydatków lub zadają ciekawe pytania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pani Małgorzata wskazała, że niedawno jeden z klientów zapytał gdzie może kupić telefon komórkowy, ponieważ nie ma pojęcia, jak to zrobić. Inna klientka zapytała, czy rozliczając koszty paliwa na służbowy samochód musi nim jeździć, bo nie posiada prawa jazdy.

Z kolei szukając wyjaśnienia dla zakupu leżaków, jeden z klientów powiedział, że będzie prowadził na nich szkolenia, a słuchacze będą mogli wygodnie się na nich odprężyć podczas firmowego eventu. Niektórzy próbują wliczyć prywatne wydatki jak zakupy ubrań, a nawet skarpet i bielizny tłumacząc, że przecież w nich pracują.

Księgowi służą pomocą

Księgowi wiedzą, że wiele spraw wymaga wyjaśnienia, ponieważ klienci nie zawsze rozumieją sprawy podatkowe, które jeszcze przed Polskim Ładem były skomplikowane. Widoczna jest potrzeba ciągłego edukowania właścicieli firm w zakresie rozliczania podatków, ponieważ wciąż pojawiają się nowe pytania i wątpliwości, jak np. o terminy składania rozliczeń kwartalnych czy rocznych oraz o to, czy konieczne jest płacenie podatku dochodowego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź, ile wiesz o AML

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

REKLAMA

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

REKLAMA

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

REKLAMA