REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie zgadzasz się z bankiem? Idź po pomoc do arbitra

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Sobiech

REKLAMA

Decydując się na spór z bankiem, przed skierowaniem sprawy do sądu warto rozważyć pozasądowe rozwiązanie konfliktu. Taką możliwość daje Bankowy Arbitraż Konsumencki.  

Bankowy Arbitraż Konsumencki działa przy Związku Banków Polskich. Jego zadaniem jest rozstrzyganie sporów pomiędzy konsumentami-klientami banków a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez bank czynności bankowych lub innych czynności na rzecz konsumenta.

Zaletami poddania sporu z bankiem sądowi konsumenckiemu, w odróżnieniu od sporu rozstrzyganego przez sąd cywilny, są przede wszystkim szybkość postępowania (rozstrzygnięcie zapada po kilku tygodniach) oraz niewielkie koszty ponoszone przez wnioskodawcę.

Przedmiot sporu

Przedmiotem postępowania przed arbitrem bankowym mogą być wyłącznie spory pomiędzy konsumentami i bankami - powstałe po 1 lipca 2001 r., których wartość przedmiotu sporu nie jest wyższa niż kwota 8 tys. zł. Przedmiotem postępowania mogą być również spory pomiędzy konsumentami a bankami niebędącymi członkami Związku Banków Polskich, które złożyły oświadczenie, że poddają się rozstrzygnięciom arbitra bankowego i wykonaniu jego orzeczeń.

Wniosek do arbitra

Wszczęcie postępowania przed arbitrem bankowym następuje na wniosek konsumenta. Powinien być on sporządzony w formie pisemnej. Także wszelkie załączniki do wniosku i pisma procesowe kierowane do arbitra należy sporządzić w takie samej formie. Wniosek powinien zawierać dokładne oznaczenie konsumenta. Należy więc podać imię i nazwisko, adres zamieszkania, ewentualnie adres do korespondencji. Wskazane jest również podanie numeru telefonu, faxu lub adresu poczty elektronicznej. Należy również wymienić jego nazwę, oddział i adres siedziby.

Wniosek może być wniesiony bezpośrednio przez konsumenta lub jego pełnomocnika w biurze arbitra bankowego lub przesłany pocztą. Wraz z wniesieniem wniosku trzeba dokonać opłaty w kwocie 50 zł na rachunek arbitra bankowego. W przypadku gdy wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 50 zł, opłata wynosi 20 zł. Jeżeli opłata nie zostanie wniesiona, arbiter nie podejmie żadnych czynności.

Określenie żądania

Trzeba dokładnie określić żądanie. Dobrze jest go zwięźle uzasadnić i wskazać środki dowodowe (np. dokumenty mające związek ze sprawą), które powinny być dołączone do wniosku. Musimy również podać wartość przedmiotu sporu. Do wartości przedmiotu sporu nie wlicza się odsetek i innych kosztów, żądanych obok roszczenia głównego. W przypadku dochodzenia łącznie kilku roszczeń, sumuje się ich wartość. Należy również pamiętać o dołączeniu do wniosku dokumentu potwierdzającego zakończenie postępowania reklamacyjnego w banku. Jeżeli bank milczy, wystarczy oświadczenie konsumenta, że w terminie 30 dni nie uzyskał z banku odpowiedzi na swoją skargę. Brak takiego dokumentu lub oświadczenia spowoduje zwrot wniosku.

Ważne!

Do wartości przedmiotu sporu nie wlicza się odsetek i innych kosztów żądanych obok roszczenia głównego

Zwrot wniosku

Arbiter bankowy zwróci wniosek, gdy postępowanie przed arbitrem bankowym jest niedopuszczalne. Wniosek nie zostanie również rozpoznany, jeżeli o to samo roszczenie pomiędzy tymi samymi stronami jest prowadzona sprawa przed sądem powszechnym lub sądem polubownym albo została już prawomocnie osądzona. Arbiter nie zajmie się również sprawą, jeśli jej rozstrzygnięcie należy do sądu polubownego. Nie podejmie on również czynność wówczas, gdy rozpoznanie sprawy wymagałoby przeprowadzenia postępowania dowodowego z udziałem świadków i biegłych, co w jego ocenie byłoby tylko możliwe w postępowaniu sądowym. Wraz ze zwrotem wniosku arbiter bankowy zarządza zwrot połowy uiszczonej przez konsumenta opłaty.

Rozpoznanie sprawy

Po skierowaniu sprawy do rozpoznania, biuro arbitra bankowego przesyła do banku odpis wniosku wraz z załącznikami i wzywa bank do udzielenia odpowiedzi na wniosek w terminie 14 dni. Bank może udzielić odpowiedzi na wniosek pisemnie, przesyłką pocztową, faxem lub za pomocą poczty elektronicznej. Brak odpowiedzi banku na wniosek nie stanowi przeszkody w rozpoznaniu sprawy. W odpowiedzi na wniosek bank powinien oświadczyć, czy żądanie wniosku uznaje w całości lub w części albo czy wnosi o jego oddalenie. Powinno się tam również znaleźć szczegółowe uzasadnienie wraz z przywołaniem przepisów prawa, umów i regulaminów mających zastosowanie w tej sprawie. W przypadku posiadania jakichkolwiek dowodów w postaci dokumentów bank obowiązany jest je dostarczyć.

Arbiter bankowy ma za zadanie w każdym stadium postępowania nakłaniać konsumenta i bank do polubownego rozwiązania sporu poprzez zawarcie ugody. Ugoda zawarta przed arbitrem bankowym zostaje ujęta w formie orzeczenia z zaznaczeniem, że wydane ono zostało w wyniku zawartej między konsumentem a bankiem ugody. W przypadku braku możliwości polubownego rozwiązania sporu arbiter rozstrzyga go na posiedzeniu niejawnym. W szczególnych przypadkach, ze względu na charakter sporu, może wyznaczyć rozprawę, na którą wezwie konsumenta i bank. Niestawiennictwo którejkolwiek ze stron nie stanowi przeszkody w przeprowadzeniu rozprawy, chyba że wezwania nie zostaną doręczone prawidłowo.

Orzeczenie ostateczne

Arbiter bankowy po rozpoznaniu sprawy na posiedzeniu niejawnym bądź po przeprowadzeniu rozprawy wydaje orzeczenie. Orzeczenie powinno zawierać: wymienienie stron, oznaczenie przedmiotu sprawy, rozstrzygnięcie arbitra bankowego oraz rozstrzygnięcie co do kosztów postępowania. Orzeczenie musi być również uzasadnione. Uzasadnienie orzeczenia powinno zawierać wskazanie podstawy faktycznej rozstrzygnięcia. Znajdzie się tam również ustalenie faktów, które arbiter bankowy uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł i przyczyn, dla których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej oraz wyjaśnienie podstawy prawnej orzeczenia wraz z przytoczeniem przepisów prawa.

GDZIE WYSŁAĆ WNIOSEK

Wszczęcie postępowania następuje tylko i wyłącznie na wniosek konsumenta. Wniosek o wszczęcie postępowania musi mieć formę pisemną i może zostać przesłany do abitrażu pocztą na adres:

Bankowy Arbitraż Konsumencki

ul. Kruczkowskiego 8

00-380 Warszawa

telefon (0 22) 48 68 400

OPŁATA OD WNIOSKU

Wraz z wniesieniem wniosku konsument uiszcza opłatę w kwocie 50 zł przekazem na rachunek arbitra bankowego.

PKO BP S.A. XV/O Centrum Warszawa

55 1020 1156 0000 7702 0008 8120

W przypadku gdy wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 50 zł, opłata wynosi 20 zł.

LICZBA WNIOSKÓW

Z danych sądu polubownego wynika, że w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2006 r. wpłynęło do arbitra bankowego 807 wniosków. Do 31 grudnia 2006 r. wydano orzeczenia w 805 przypadkach, z tego:

l na korzyść klienta - 52,

l zakończonych ugodą pomiędzy stronami sporu - 84,

l na korzyść banku - 230,

l zakończonych zwrotem lub odrzuceniem wniosku - 439.

Zakres merytoryczny wpływających wniosków przedstawiał się w sposób następujący:

l rachunki i lokaty bankowe - 114,

l kredyty bankowe - 439,

l obrót płatniczy, w tym różnego rodzaju karty bankowe - 114,

l papiery wartościowe - 0,

l inne - 140.

Średni czas rozpatrywania wniosku wyniósł ok. sześciu tygodni.

Wypis orzeczenia jest doręczany przez biuro arbitra bankowego listem poleconym konsumentowi i bankowi. Bank przegrywający sprawę ma obowiązek zwrócić konsumentowi wniesioną opłatę i koszty postępowania przed arbitrem bankowym. Bank musi uiścić koszty postępowania w ciągu 14 dni od otrzymania wypisu orzeczenia.

Zgodnie z regulaminem sądu arbitrażowego orzeczenie arbitra bankowego jest dla banku ostateczne. Bank musi je wykonać nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wypisu orzeczenia. Konsument, który nie jest zadowolony z orzeczenia, może skierować sprawę na drogę postępowania sądowego.

Zawieszenie i umorzenie postępowania

Postępowanie przed arbitrem bankowym może zostać zawieszone na wniosek konsumenta lub zgodny wniosek konsumenta i banku. W takim przypadku postępowanie niepodjęte przez którąkolwiek ze stron w ciągu roku zostaje umorzone. Konsument może również w każdym czasie cofnąć wniosek o rozpoznanie sprawy przed arbitrem bankowym, co spowoduje jego umorzenie.

ŁUKASZ SOBIECH

lukasz.sobiech@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. nowe zaświadczenia dla pracodawcy. A w nich potwierdzenia okresów potrzebnych do przeliczenia stażu pracy. Wnioski tylko przez PUE ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

REKLAMA