REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Analiza i ryzyko przy przedsięwzięciach partnerskich

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Na podstawie analizy przedsięwzięć publiczno-prywatnych podejmowana jest decyzja o metodzie wykonania zadania publicznego. Określono 17 rodzajów ryzyk, które trzeba wziąć pod uwagę przy przedsięwzięciach partnerskich. Informacje o umowach o ppp powinny być przekazane ministrowi gospodarki w ciągu 14 dni od dnia jej podpisania.

W Dzienniku Ustaw nr 125 z 13 lipca pojawiły się trzy długo oczekiwane rozporządzenia do obowiązującej już od 7 października 2005 r. ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Rozporządzenia te zaczną obowiązywać od 28 lipca 2006 r. Dotyczą o­ne niezbędnych elementów analizy przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, ryzyk związanych z realizacją tego rodzaju przedsięwzięć oraz zakresu, form i zasad sporządzania informacji dotyczących umów.

Analiza porównawcza

Rozporządzenie ministra finansów w sprawie niezbędnych elementów analizy przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego pozwala na realizację wymogów ustawowych, które muszą być spełnione na etapie przygotowania partnerstwa. Podmiot publiczny przed podjęciem decyzji o realizacji projektu jest zobowiązany do przeprowadzenia analizy tej realizacji w zakresie efektywności, a także związanych z nią zagrożeń. Zgodnie z brzmieniem rozporządzenia analiza ma charakter porównawczy. Polega na zestawieniu wykonania przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego z innym sposobem jego realizacji, w tym przez podmiot publiczny. Przeprowadzenie analizy jest obligatoryjne. Na podstawie jej wyników podejmowania jest decyzja o metodzie wykonania zadania publicznego. Kryterium wyboru stanowi określenie, który ze sposobów przynosi większe korzyści dla interesu publicznego. Pojęcie korzyści dla interesu publicznego definiuje ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym, wskazując, iż oznacza o­no w szczególności oszczędność w wydatkach podmiotu publicznego, podniesienie standardu świadczonych usług lub obniżenie uciążliwości dla otoczenia.
Analiza, o której mowa, powinna obejmować:
• określenie zakresu przedsięwzięcia oraz harmonogramu jego realizacji,
• analiza ekonomiczno-finansowa,
• analiza prawna,
• analiza rodzajów ryzyka i wrażliwości przedsięwzięcia na rodzaje ryzyka.
Są to elementy niezbędne, natomiast powyższy katalog nie ma charakteru zamkniętego. Podmiot publiczny może według swojego uznania rozszerzyć zakres analizy.
Analiza ekonomiczno-finansowa powinna zawierać m.in. całkowite nakłady na przedsięwzięcie, źródła jego finansowania oraz rachunek zysków i strat obejmujący cały projekt. W przypadku analizy prawnej konieczne jest określenie stanu prawnego składników majątkowych, w szczególności stanowiących wkład własny podmiotu publicznego w przedsięwzięcie, przekazanych partnerowi prywatnemu lub spółce kapitałowej, zawiązanej w celu wykonania umowy o partnerstwie. Ponadto analiza prawna powinna wskazywać skutki prawne, a także formę przekazania składników majątkowych na początku i po wykonaniu zadania publicznego.
Ostatnim z niezbędnych elementów porównania jest analiza rodzajów ryzyka i wrażliwości na nie każdego ze sposobów realizacji przedsięwzięcia. Tutaj najważniejsza jest kwestia identyfikacji rodzajów ryzyka, które mają wpływ na planowany projekt, a także ocena prawdopodobieństwa ich wystąpienia. Konieczne jest ponadto oszacowanie wartości poszczególnych rodzajów ryzyk i ich wpływu na przedsięwzięcie Należy także określić sposoby i koszty zapobiegania lub choćby minimalizowania skutków wystąpienia zidentyfikowanych ryzyk.

Ryzyko do podziału

Identyfikację rodzajów ryzyka, ich podział pomiędzy partnerów oraz określenie wpływu ryzyka na poziom długu publicznego oraz deficytu sektora finansów publicznych umożliwia rozporządzenie wydane przez ministra gospodarki. Wymienia o­no 17 rodzajów ryzyk, m.in. ryzyko związane z budową, dostępnością, popytem, przygotowaniem przedsięwzięcia, wystąpieniem siły wyższej, lokalizacją przedsięwzięcia, a także ryzyka o charakterze politycznym, legislacyjnym, a nawet związane z brakiem społecznej akceptacji.
Przepisy regulują także sposób podziału ryzyk między partnera prywatnego i podmiot publiczny. Strony obowiązuje w tym zakresie zasada optymalnej alokacji danego ryzyka. Powinna o­na uwzględniać możliwości i umiejętności zarządzania ryzykiem przez partnerów. Odpowiada to samej idei partnerstwa publiczno-prawnego, które w założeniu ma opierać się na wzajemnym uzupełnianiu się wiedzy, umiejętności oraz doświadczeń partnerów. Optymalizacja podziału ryzyka w skrócie polega na tym, że dane ryzyko ponosi ten partner, który lepiej sobie z nim poradzi.

Obowiązek informacyjny

Ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym nakłada na podmiot publiczny obowiązek przekazania ministrowi gospodarki informacji dotyczących umowy o partnerstwie. Termin realizacji tego obowiązku wynosi 14 dni od dnia podpisania przedmiotowej umowy. W pierwszej kolejności przekazywanie informacji powinno dotyczyć podstawowych danych dotyczących zawartej umowy, tj. celu, przedmiotu oraz czasu jej trwania. Kolejne informacje dotyczą kwestii finansowych związanych z wykonaniem umowy. Obejmują o­ne łączną kwotę wydatków, które mają być poniesione z tego tytułu, a także łączną kwotę wydatków na wykonanie umowy w poszczególnych latach. Ponadto podmiot publiczny sporządza informację dotyczącą jego wkładu własnego. Wymagane są także dane odnośnie do wynagradzania partnera prywatnego oraz określenie charakteru zobowiązań stron wynikających z umowy. Należy szczegółowo określić podział ryzyk związanych z budową, dostępnością i popytem wraz ze stwierdzeniem, czy zobowiązania wynikające z zawartej umowy wpływają na poziom długu publicznego oraz deficytu jednostek sektora finansów publicznych.
Informacje podmiot publiczny sporządza w formie pisemnej lub elektronicznej. W sposób analogiczny przygotowuje się informacje zaktualizowane w przypadku modyfikacji danych w wyniku zmiany umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Powinny być o­ne przekazane ministrowi w ciągu 14 dni od dnia dokonania zmian. Nieprzekazanie powyższych informacji, jak i brak wstępnej analizy przedsięwzięcia dokonywanej przez podmiot publiczny powodują nieważność umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym.

WAŻNE

Jeżeli większość ryzyk związanych z budową albo większość ryzyk związanych z dostępnością i popytem ponosi podmiot publiczny, wtedy zobowiązania wynikające z umowy o partnerstwie mają wpływ na poziom długu publicznego oraz deficytu sektora finansów publicznych.

WAŻNE

Wstępną analizę przedsięwzięcia podmiot publiczny sporządza, badając jego realizację odrębnie dla każdego ze sposobów wykonania.

Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. nr 169, poz. 1420).
• Rozporządzenie ministra finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie niezbędnych elementów analizy przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (Dz.U. nr 125, poz. 866).
• Rozporządzenie ministra gospodarki z dnia 9 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu, form i zasad sporządzania informacji dotyczących umów o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. nr 125, poz. 867).
• Rozporządzenie ministra gospodarki z dnia 21 czerwca 2006 r. w sprawie ryzyk związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (Dz.U. nr 125, poz. 868).

Magdalena Majkowska
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA