REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa deregulacyjna bis - Sprawdź najważniejsze zmiany

Piotr Kostrzewa
Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
fot. shutterstock
fot. shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Udzielanie zaległego urlopu wypoczynkowego do 30 września, skrócenie terminu przedawnienia należności składkowych, zmiana w zasadach przekazywania ubezpieczonym raportów ZUS RMUA, skrócenie okresu obowiązkowego przechowywania dokumentacji ZUS – to najważniejsze zmiany, które wprowadza tzw. druga ustawa deregulacyjna.

Druga ustawa deregulacyjna została podpisana przez prezydenta 10 października 2011 r. Jej przepisy, zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2012 r.

REKLAMA

Zaległe urlopy do 30 września

Od nowego roku pracodawcy będę mogli udzielać pracownikom zaległego urlopu wypoczynkowego najpóźniej do 30 września, a nie jak dotychczas do końca marca następnego roku (art. 1 pkt 1 ustawy o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców) Zatem jeżeli pracownicy nie wykorzystają w tym roku całego urlopu wypoczynkowego, to pracodawca będzie mógł go udzielić najpóźniej do 30 września 2012 r.

Nowelizacja nie wprowadziła zmiany konstrukcji samego przepisu dotyczącego udzielania zaległych urlopów wypoczynkowych, lecz jedynie wydłużyła termin ich udzielania. Oznacza to, że pracodawca nie naruszy przepisów, jeżeli udzieli pracownikowi zaległego urlopu wypoczynkowego najpóźniej 30 września. Pracownik nie będzie zatem musiał wykorzystać zaległego urlopu wypoczynkowego w całości do 30 września następnego roku.

REKLAMA

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca nie naruszy nowych przepisów dotyczących udzielania zaległych urlopów wypoczynkowych, jeżeli udzieli pracownikowi tego urlopu najpóźniej 30 września.

Przedstawiona zmiana nie pozwala jednak pracodawcom na planowanie bieżącego urlopu wypoczynkowego w terminie do 30 września następnego roku. Pracodawca nadal będzie miał obowiązek udzielać bieżącego urlopu w roku, w którym pracownik nabył do niego prawo (art. 161 Kodeksu pracy). Dopiero w sytuacji, gdy pracownik nie będzie mógł go wykorzystać w danym roku, np. z powodu choroby, termin udzielania tego urlopu przesunie się do 30 września kolejnego roku.

Omawiana nowelizacja pozwoli pracownikom na korzystanie z zaległego urlopu wypoczynkowego np. w okresie wakacji (lipiec-sierpień), a nie tak jak dotychczas w okresie styczeń-marzec, który był mało atrakcyjnym terminem. Aby jednak pracownik mógł skorzystać z zaległego urlopu w terminie, który mu odpowiada, musi na to uzyskać zgodę pracodawcy.

Budowa lub przebudowa obiektów budowalnych bez opinii rzeczoznawcy

W wyniku omawianej nowelizacji od 1 stycznia 2012 r. pracodawca nie będzie już musiał uzyskiwać pozytywnej opinii rzeczoznawców bhp dotyczącej projektów, na podstawie których będzie wykonywana budowa lub przebudowa obiektu budowlanego, w którym przewiduje się pomieszczenia pracy. Do końca 2011 r. pracodawca ma taki obowiązek. Zniesienie obowiązku uzyskiwania opinii rzeczoznawców powinno przyspieszyć budowę lub przebudowę obiektów, w których mają znajdować się pomieszczania pracy. Konsekwencją tej zmiany jest również nowelizacja art. 283 § 2 pkt 2 Kodeksu pracy, który określał, że karze grzywny w wysokości od 1 tys. zł do 30 tys. zł podlegał ten pracodawca, który nie zapewnił, aby budowa lub przebudowy budowli była wykonana na podstawie projektów pozytywnie zaopiniowanych przez rzeczoznawców bhp. Od 1 stycznia 2012 r. takiej karze będzie podlegał pracodawca, który wbrew obowiązkowi nie zapewnia, aby budowa lub przebudowa obiektu budowlanego albo jego części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy, była wykonywana na podstawie projektów uwzględniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy.

Zmiana terminów dochodzenia należności

Ustawa deregulacyjna skraca termin przedawnienia należności składkowych do 5 lat - zarówno w odniesieniu do składek nieopłaconych (należnych na rzecz ZUS), jak i składek opłaconych nienależnie (kiedy zwrotu domaga się płatnik składek). Obecnie termin przedawnienia należności składkowych wynosi 10 lat. Ten stan prawny obowiązuje do końca 2011 r., jednak przez zastosowanie przepisów przejściowych okres przedawnienia może mieć różną długość - w zależności od momentu, kiedy należność stała się wymagalna.

Do 7 maja 2008 r. sytuacja prawna płatników składek i ZUS, pod względem wzajemnych rozliczeń, była zróżnicowana. Płatnik swoich roszczeń względem Zakładu mógł dochodzić zaledwie przez 5 lat i nie mógł w żaden sposób przerwaćbiegu przedawnienia, nawet jeżeli zwłoka wynikała np. z oczekiwaniana rozstrzygnięcie innego organu lub sądu. Tymczasem ZUS mógłdochodzić swoich należności przez 10 lat, z możliwością zawieszeniabiegu przedawnienia. W wyroku z 26 maja 2010 r. (sygn. P 29/08,Dz.U. nr 105, poz. 668) Trybunał Konstytucyjny wskazałjednoznacznie na niezgodność takich rozwiązań prawnych zKonstytucją.

Zmiany terminów dochodzenia należności składkowych od1999 r.

Okres obowiązywania

Składki nieopłacone (zadłużenie po stroniepłatnika)

Składki opłacone nienależnie (zadłużenie po stronieZUS)

Akt prawny/zmiana przepisów

1 stycznia 1999 r. - 31 grudnia 2002 r.

termin przedawnienia - 5 lat

termin na dochodzenie zwrotu - 5 lat

art. 24 ust. 4, 5, 6 i 7 ustawy o systemieubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887)

1 stycznia 2003 r. - 7 maja 2008 r.

termin przedawnienia - 10 lat (zwyjątkiem składek na ubezpieczenie zdrowotne, które w okresie od 1stycznia 1999 r. do 30 czerwca 2004 r. były objęte 5-letnimterminem przedawnienia)

termin na dochodzenie zwrotu - 5 lat

art. 1 pkt 9 lit. a ustawy z 18 grudnia 2002 r. ozmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz o zmianieniektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 241, poz. 2074)

możliwość przerwania lub zawieszenia biegu terminuprzedawnienia

brak możliwości zawieszenia biegu terminudochodzenia należności

8 maja 2008 r. - 14 czerwca 2010 r.

termin przedawnienia - 10 lat (zwyjątkiem składek na ubezpieczenie zdrowotne, które w okresie od 1stycznia 1999 r. do 30 czerwca 2004 r. były objęte 5-letnimterminem przedawnienia)

termin na dochodzenia zwrotu - 10lat (z wyjątkiem nienależnie opłaconych składek naubezpieczenie zdrowotne, których zwrotu do można było dochodzić wterminie 5 lat) - przepis obowiązujący do 19 lipca 2011 r.

art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z 28 marca 2008 r. ozmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu UbezpieczeńSpołecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 67 poz.411)

możliwość przerwania lub zawieszenia biegu terminuprzedawnienia

Brak możliwości zawieszenia biegu terminudochodzenia należności

15 czerwca 2010 r. - 19 lipca 2011 r.

termin przedawnienia - 10 lat (zwyjątkiem składek na ubezpieczenie zdrowotne, które w okresie od 1stycznia 1999 r. do 30 czerwca 2004 r. były objęte 5-letnimterminem przedawnienia)

terminy na dochodzenie należności nieobowiązują wskutek uchylenia niekonstytucyjnego przepisuprzez TK (z wyjątkiem składek na ubezpieczenie zdrowotne, którychzwrotu można było nadal dochodzić w terminie 5 lat)

wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 26 maja 2010 r.,sygn. akt P 29/08 (Dz.U. Nr 105 poz. 668)

możliwość przerwanie lub zawieszenia biegu terminuprzedawnienia

20 lipca 2011 r. - 31 grudnia 2011 r.

termin przedawnienia - 10 lat

art. 1 pkt 1 lit. e ustawy z 28 kwietnia 2011 r. ozmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórychinnych ustaw (Dz.U. Nr 138, poz. 808)

możliwość przerwania lub zawieszenia biegu terminuprzedawnienia

od 01 stycznia 2012 r.

termin przedawnienia - 5 lat

art. 11 pkt 1 ustawy z 16 września 2011 r. oredukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców

możliwość zawieszenia biegu terminuprzedawnienia

Druga ustawa deregulacyjna skraca terminprzedawnienia składek (oraz termin na dochodzenie składekopłaconych nienależnie) także w zakresie ubezpieczenia społecznegorolników. Nieopłacone należności na rzecz KRUS od 1 stycznia 2012r. będą się przedawniać już po 5 latach (w obecnie obowiązującymstanie prawnym przedawnienie następuje po 10 latach). Również nadochodzenie nadpłaconych w KRUS należności rolnik będzie miał odprzyszłego roku tylko 5 lat.

Nieopłacone składki ZUS

Termin przedawnienia nieopłaconych składek rozpoczyna się w dniuwymagalności składki - a zatem w dniu terminu płatności,obowiązującym danego płatnika. Od 1 stycznia należności z tytułuobowiązkowych składek pobieranych przez ZUS, które stały sięwymagalne po tej dacie, przedawniają się po 5 latach.

Przedawnienie składek, które stały się wymagalneprzed 1 stycznia 2012 r., następuje również po 5 latach, jednakliczonych nie od daty wymagalności składki, lecz od 1 stycznia 2012r.

Przykład

Jan K. od 1 sierpnia 2011 r. prowadzidziałalność gospodarczą. Z powodu trudności finansowych nie opłaciłskładek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotnenależnych za wrzesień 2011 r. Należności te stały się wymagalne 11października 2011 r. (jest to termin płatności składek obowiązującym.in. przedsiębiorców opłacających składki wyłącznie na własneubezpieczenia). Należność składkowa za wrzesień 2011 r. ulegnieprzedawnieniu po 5 latach, licząc od 1 stycznia 2012 r. - czyli 1stycznia 2017 r. (art. 31 ustawy systemowej w zw. z art. 12 § 4Ordynacji podatkowej).

Przykład

Przedsiębiorstwo Bella Sp. z o.o. nie opłaciło składek ZUS za grudzień 2011 r. Składki te stały się wymagalne 16 stycznia 2012 r. Termin przedawnienia tych składek upływa po 5 latach, licząc od daty wymagalności, czyli 16 stycznia 2012 r. Nie ma znaczenia, że należność składkowa dotyczy okresu sprzed 1 stycznia 2012 r. - składki te stały się wymagalne dopiero w terminie płatności obowiązującym tego przedsiębiorcę. Jeżeli nie nastąpi przerwanie bądź zawieszenie biegu przedawnienia, należność przedawni się 16 stycznia 2017 r. (art. 31 ustawy systemowej w zw. z art. 12 § 4 Ordynacji podatkowej).

Od przedstawionej zasady przepisy przewidują jeden wyjątek. Jeżeli przedawnienie należności z tytułu składek rozpoczęte przed 1 stycznia 2012 r. nastąpiłoby zgodnie z przepisami dotychczasowymi wcześniej niż 1 stycznia 2017 r. (czyli po 5 latach od wejścia w życie ustawy), wówczas przedawnienie będzie następowało z upływem tego wcześniejszego terminu (czyli faktycznie z upływem poprzednio obowiązującego, 10-letniego terminu przedawnienia).

Przykład

Barca Sp. z o.o. jest płatnikiem składek od 2000 r. Firma nie opłaciła składek na ubezpieczenia społeczne za kwiecień 2003 r., które stały się wymagalne 16 maja 2003 r. Przedawnienie tych należności z tytułu składek nastąpi wcześniej niż 5 lat liczone od 1 stycznia 2012 r., dlatego w stosunku do tej należności należy stosować poprzedni, 10-letni okres przedawnienia. Należność na rzecz ZUS przedawni się zatem 16 maja 2013 r., jeżeli bieg terminu przedawnienia nie zostanie przerwany bądź zawieszony (art. 31 ustawy systemowej w zw. z art. 12 § 4 Ordynacji podatkowej).

Składki opłacone nienależnie

Również w przypadku składek opłaconych nienależnie (czyli powodujących nadpłatę na koncie płatnika) termin przedawnienia od 1 stycznia 2012 r. będzie wynosił 5 lat. Początek biegu tego terminu będzie liczony tak, jak dotychczas, a zatem:

- od dnia, w którym zainteresowany został zawiadomiony przez ZUS o kwocie nienależnie opłaconych składek, a w przypadku braku takiego zawiadomienia

- od dnia opłacenia nienależnych składek.

Podobnie jak ma to miejsce w przypadku przedawnienia należności z tytułu nieopłaconych składek, 5-letni termin przedawnienia nienależnie opłaconych składek będzie dotyczył nie tylko składek opłaconych po 31 grudnia 2011 r., ale również tych, które zostaną nienależnie opłacone przed 1 stycznia 2012 r. W przypadku tych ostatnich składek bieg 5-letniego terminu przedawnienia rozpocznie się 1 stycznia 2012 r. Jeżeli jednak przedawnienie nienależnie opłaconych składek rozpoczęte przed 1 stycznia 2012 r. nastąpiłoby zgodnie z dotychczasowymi przepisami wcześniej niż 1 stycznia 2017 r. (czyli po 5 latach od wejścia w życie ustawy), wówczas przedawnienie będzie następowało z upływem tego wcześniejszego terminu.

Przykład

Krystyna W. jest przedsiębiorcą od 2010 r. 5 sierpnia 2011 r. przez pomyłkę wpłaciła na rachunek bankowy ZUS podwójną kwotę składek na ubezpieczenia społeczne. ZUS nie zawiadomił płatniczki o kwocie nienależnie opłaconych składek. Należność ta ulegnie przedawnieniu po upływie 5 lat, licząc od 1 stycznia 2012 r. Będzie to zatem 1 stycznia 2017 r. (art. 31 ustawy systemowej w zw. z art. 12 § 4 Ordynacji podatkowej).

Przechowywanie rozliczeń z ZUS przez 5 lat

Obecnie obowiązujący 10-letni termin przedawnienia należności z tytułu składek wpływa również na długość okresu przechowywania kopii przekazanych do ZUS deklaracji rozliczeniowych (ZUS DRA) i imiennych raportów miesięcznych (ZUS RCA, ZUS RSA, ZUS RZA) oraz dokumentów korygujących te dokumenty. W obecnym stanie prawnym płatnik składek musi przechowywać kopie dokumentacji rozliczeniowej z ZUS (deklaracje i raporty miesięczne) przez 10 lat od dnia ich przekazania do ZUS. Przepisy ustawy deregulacyjnej skracają ten okres do 5 lat. Dokumentacja rozliczeniowa - tak jak dotychczas - powinna być przechowywana w formie papierowej lub elektronicznej.

ZUS RMUA raz na rok

Kolejna zmiana, wprowadzona w zakresie ubezpieczeń społecznych przez ustawę deregulacyjną dotyczy zasad przekazywania ubezpieczonym raportu ZUS RMUA. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami płatnik składek ma obowiązek comiesięcznego przekazywania ubezpieczonemu informacji o kwocie należnych za niego składek. Płatnicy najczęściej wykonują ten obowiązek, przekazując ubezpieczonym imienne raporty miesięczne ZUS RMUA.

Od 1 stycznia 2012 r. płatnik składek będzie przekazywał ubezpieczonemu informacje zawarte w złożonych za niego raportach (tj. raport ZUS RMUA) raz do roku. Informacja, z wyszczególnieniem składek za poszczególne miesiące roku, płatnicy obowiązkowo będą przekazywać w terminie do 28 lutego danego roku za poprzedni rok kalendarzowy. Informacja będzie przekazywana ubezpieczonemu na piśmie lub - za jego zgodą - w formie dokumentu elektronicznego.

Korzyści (+)

Informacje dotyczące należnych za zatrudnionego składek oraz wypłaconych świadczeń pracodawca może przekazać ubezpieczonemu - za jego zgodą - w formie dokumentu elektronicznego.

Jeżeli jednak ubezpieczony zażąda udzielenia mu takiej informacji częściej - płatnik musi mu ją przekazać - jednak nie częściej niż raz na miesiąc.

Przykład

Diamond sp.k. jest płatnikiem składek od 2008 r. Obecnie zatrudnia 89 pracowników oraz 21 zleceniobiorców. Zgodnie z obowiązującymi przepisami płatnik co miesiąc przekazuje raporty ZUS RMUA w formie papierowej - zarówno pracownikom jak i zleceniobiorcom. Od informacji dotyczącej składek należnych za styczeń 2012 r. (rozliczanych w dokumentach rozliczeniowych w terminie do 15 lutego 2012 r.) płatnik nie ma już takiego obowiązku. Informację dotyczącą podstawy wymiaru składek, potrąconych i opłaconych należności oraz kwot wypłaconych świadczeń i zasiłków z ubezpieczenia społecznego płatnik musi przekazać swoim ubezpieczonym w terminie do 28 lutego 2013 r. za 2012 r. Jednak ubezpieczeni powinni jeszcze otrzymać raporty ZUS RMUA o składkach należnych za grudzień 2011 r. (rozliczonych w terminie do 16 stycznia 2012 r.). Na żądanie ubezpieczonego spółka ma obowiązek przekazać informację wcześniej - ale nie częściej niż 1 raz na miesiąc.

Interpretacja ogólna przepisów podatkowych

Od 1 stycznia 2012 r. na wniosek zainteresowanego będzie możliwe otrzymanie interpretacji ogólnej przepisów podatkowych. W obowiązującym do końca 2011 r. stanie prawnym nie było takiej możliwości. Wnioskodawcą nie będzie mógł być jednak organ administracji publicznej.

Po 31 grudnia 2011 r. Minister Finansów będzie wydawał interpretacje ogólne w dwóch trybach:

- z urzędu lub

- na wniosek zainteresowanego.

Do tej pory wnioskodawcy nie mieli takiej możliwości. Interpretacje ogólne były wydawane przez Ministra Finansów wyłącznie z urzędu. Od 1 stycznia 2012 r. wnioskodawca niebędący organem administracji publicznej może ubiegać się o wydanie interpretacji ogólnej na podstawie wniosku, który powinien zawierać uzasadnienie konieczności wydania takiej interpretacji, a w szczególności:

- przedstawienie zagadnienia oraz wskazanie przepisów prawa podatkowego wymagających wydania interpretacji ogólnej,

- wskazanie niejednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego w określonych decyzjach, postanowieniach oraz interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej w takich samych stanach faktycznych lub zdarzeniach przyszłych, oraz w takich samych stanach prawnych.

Tak sformułowane warunki do wydania interpretacji ogólnej wymagają pilnej nowelizacji przepisów Ordynacji podatkowej. Zwrot "w takich samych" oznacza, że przy dosłownym stosowaniu przepisów (wynikającym z wykładni językowej) w praktyce będzie bardzo trudno znaleźć dwie sprzeczne np. interpretacje indywidualne spełniające ten warunek.

Nowelizacja wprowadza zastrzeżenie, że interpretacja ogólna nie zostanie wydana, jeżeli w dniu złożenia wniosku o taką interpretację w zakresie spraw nią objętych, toczy się postępowanie podatkowe lub postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej albo na decyzję lub postanowienie wniesiono odwołanie lub zażalenie.

WAŻNE!

Interpretacja ogólna nie zostanie wydana, jeżeli w dniu złożenia wniosku o taką interpretację w zakresie spraw nią objętych toczy się postępowanie podatkowe lub postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej albo na decyzję lub postanowienie wniesiono odwołanie lub zażalenie.

Jeżeli wniosek o wydanie interpretacji ogólnej nie będzie spełniał wymagań określonych przepisami prawa lub przedstawione we wniosku zagadnienie będzie przedmiotem interpretacji ogólnej i stan prawny nie uległ w tym zakresie zmianie, Minister Finansów pozostawi wniosek bez rozpatrzenia. Wówczas zostanie wydane postanowienie, na które służy zażalenie. Resort finansów może ponadto wydać rozporządzenie, w którym upoważni organy podatkowe m.in. do wydawania, jako organ pierwszej instancji, postanowień w sprawie pozostawienia bez rozpatrzenia wniosku o wydanie interpretacji ogólnej.

W wyniku omawianej nowelizacji dodatkowo wprowadzono "akta sprawy wydania interpretacji ogólnej". Prawo dostępu do nich nie obejmuje jednak danych identyfikujących stronę postępowania, której wydano decyzję, postanowienie lub interpretację indywidualną, wskazaną we wniosku o wydanie interpretacji ogólnej. Na pisemne żądanie Ministra Finansów organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej będą przekazywać niezwłocznie akta dotyczące decyzji, postanowień oraz interpretacji indywidualnych wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji ogólnej.

W sprawach dotyczących wydawania interpretacji ogólnych na wniosek stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące wydawania interpretacji indywidualnych. Przepisy te stanowią m.in. że:

- interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Do tego terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu (art. 14d Ordynacji podatkowej, dalej O.p.),

- wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Zwrot nienależnej opłaty następuje nie później niż w terminie 7 dni od dnia zakończenia postępowania w sprawie wydania interpretacji (art. 14f O.p.),

- każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie organ podatkowy jest zobowiązany zawiadomić stronę, podając przyczyny niedotrzymania terminu i wskazując nowy termin załatwienia sprawy. Ten sam obowiązek ciąży na organie podatkowym również w przypadku, gdy niedotrzymanie terminu nastąpiło z przyczyn niezależnych od organu (art. 140 O.p.),

- jeżeli podanie nie spełnia wymagań określonych przepisami prawa, organ podatkowy wzywa wnoszącego podanie do usunięcia braków w terminie 7 dni, z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia. Jeżeli podanie nie zawiera adresu, organ pozostawia je bez rozpatrzenia. W tym przypadku nie dokonuje się wezwania, o którym mowa wyżej, oraz nie wydaje postanowienia o pozostawieniu podania bez rozpatrzenia. Zasady te stosuje się również, jeżeli strona nie wniosła opłat, które zgodnie z odrębnymi przepisami powinny zostać uiszczone z góry (art. 169 § 1-2 O.p.).

Wzór wniosku o wydanie interpretacji ogólnej, który będzie zawierać dane identyfikujące wnioskodawcę, oraz sposób uiszczenia opłaty za wydanie interpretacji Minister Finansów określi w drodze rozporządzenia.

Nowelizacja nie zmieniła zasadniczego celu wprowadzenia przez ustawodawcę interpretacji ogólnych. Ordynacja podatkowa nakazuje Ministrowi Finansów dążyć do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności ich interpretacji, z urzędu lub na wniosek zainteresowanego, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Wydaje je wyłącznie Minister Finansów. Dla porównania, interpretacje indywidualne wydają w imieniu Ministra Finansów upoważnieni dyrektorzy izb skarbowych.

Podstawa prawna:

  • art. 1, art. 2, art. 9, art. 11, art. 27, art. 29 ustawy z 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (ustawa oczekuje na publikację w Dzienniku Ustaw),
  • art. 12, art. 14d, art. 14f, art. 140, art. 169 § 1-2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 161, art. 163 Kodeksu pracy,
  • art. 24 ust. 4-6h, art. 31, art. 32, art. 41 ust. 8-9 oraz art. 47 ust. 3c ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • art. 93, art. 94 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.).
Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA