REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zadbać o czystość w biurze

Małgorzata Szafarz

REKLAMA

Sprzątanie w biurze to bardzo ważna sprawa; czystość pomieszczeń biurowych należy dziś do powszechnie przyjętego i obowiązującego standardu. W czystym biurze lepiej się pracuje, przyjemniej też rozmawia się z klientem. Ale sprzątanie to również koszty, często niemałe.

Do wyboru są właściwie tylko dwa sposoby utrzymania odpowiedniej czystości w biurze:

zatrudnienie do sprzątania własnego pracownika,

• zlecenie sprzątania firmie zewnętrznej.

Odkąd modny stał się outsourcing, a sektor usług czystościowo-porządkowych znacznie się rozwinął, to drugie rozwiązanie wybierane jest przez firmy znacznie częściej.

Kogo wybrać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na polskim rynku działają dwa rodzaje przedsiębiorstw świadczących usługi w zakresie utrzymania czystości w biurze:

• duże, z udziałem kapitału zagranicznego (Impel, Metro, CleanUp, Polman),

• małe, rodzinne, zatrudniające po kilka osób.

Dyrekcja administracyjna danej firmy sama musi podjąć decyzję, którą z nich zatrudnić. Oczywiście, wszystko zależy od potrzeb. W przypadku biur o powierzchni do 500 m2 można wybrać małą firmę sprzątającą lub dużą, profesjonalną, natomiast w przypadku biur większych - o powierzchni przekraczającej 500 m2 - lepiej wybrać którąś ze znanych, dużych firm sprzątających.

Zalety i wady dużej firmy

REKLAMA

Jeżeli do sprzątnięcia jest parę tysięcy metrów kwadratowych biura, do tego teren przed budynkiem i parking na kilkaset samochodów, to lepiej się nie wahać i skorzystać z oferty wielkiej firmy. Zapewni ona nie tylko dobrą organizację pracy, ale również - co bardzo ważne w tym przypadku - fachowe usługi.

Podłogi zostaną wymyte nie przy użyciu szczotki i zwykłej szmaty, lecz profesjonalnym zestawem z mopem i przy zastosowaniu odpowiednich środków chemicznych, dobranych do rodzaju czyszczonych powierzchni.

Dużą firmę czyszczącą stać na wydajny, bardzo drogi sprzęt, dlatego spory parking przed biurowcem będzie mógł być posprzątany stosunkowo szybko, przy użyciu specjalnego kombajnu sprzątającego. Firma taka zadba też o teren przed budynkiem, a w zimie - odśnieży go.

Duża firma sprzątająca bez problemu zaoferuje nam również usługi specjalistyczne: alpiniści umyją elewację budynku lub zewnętrzne, nieotwierane części okien, jej pracownicy zadbają też o wywiezienie śmieci.

I kolejny plus - większe firmy mają przeważnie wprowadzony system zarządzania jakością, np. ISO 9000. Gwarantuje on odpowiednią jakość usług oraz to, że umowa będzie zawierała usługi i ceny przedstawione w ofercie.

Duże firmy mają także wady

Cena wyczyszczenia jednego metra typowej powierzchni z pewnością będzie znacznie większa niż ta sama usługa wykonana przez małą rodzinną firmę. Dokładność sprzątania też może okazać się mniejsza niż w przypadku małej firmy sprzątającej - wszystko będzie precyzyjnie obliczone i z pewnością zostanie wykonane zgodnie z umową, ale nie powinniśmy spodziewać się zbytniego dopracowania szczegółów. W ofercie dużych firm znaleźć można nawet pojęcie „odkurzania punktowego” - to wiele wyjaśnia.

Zalety i wady małej firmy

Powierzenie sprzątania niewielkiej firmie jest z pewnością bardzo dobrym rozwiązaniem gdy zarządza się biurem o powierzchni poniżej 500 m2.

Małe firmy są, po pierwsze - tańsze, po drugie - bardziej elastyczne jeśli chodzi o szczegóły umowy. Z reguły sprzątają też dokładniej niż duże. Pomimo ustaleń zawartych w umowie, dotyczących zakresu usług, pracownik małej firmy posprząta pomieszczenie tak, żeby wyraźnie było czysto, pracownik dużej firmy natomiast wykona tylko wyszczególnione w umowie, ściśle określone czynności. Na małą firmę będzie więc można liczyć również w przypadku drobiazgów wykraczających poza umowę, bez konieczności podpisywania dodatkowych aneksów; chodzi o drobne naprawy, zrobienie porządku w szafce, odśnieżenie terenu przed wejściem.

Rozwiązanie mieszane

Chcąc dobrze zorganizować sprzątanie biura, do tego jeszcze po optymalnych kosztach, warto rozważyć zastosowanie wariantów mieszanych.

Utrzymanie porządku na korytarzach i w biurach można powierzyć dużej korporacji sprzątającej, której pracownicy zabezpieczą podłogi woskiem, profesjonalnie wyczyszczą marmury, a z garażu sprawnie usuną plamy oleju.

Do sprzątania miejsc wymagających większej dokładności, a więc np. gabinetu dyrektora, pokoju spotkań czy pokoju z pamiątkami firmy lepiej zaangażować małą rodzinną firmę, dzięki temu pomieszczenia te zostaną potraktowane z należytą starannością. Natomiast tzw. serwis dzienny, czyli opiekę nad toaletami w czasie godzin pracy, awaryjne, nagłe sprzątanie i usuwanie plam, czyszczenie szklanych drzwi i okien można zlecić personelowi zatrudnionemu w firmie.

Co znajdziemy w ofercie?

Zakres usług świadczonych przez firmy sprzątające najczęściej podzielony jest na dwie części:

• pierwsza - to typowe usługi, zawarte w umowie; przy ich ustalaniu warto się dowiedzieć, czy firma ma odpowiedni sprzęt (np. do zamiatania dużego terenu na zewnątrz potrzebna jest zamiatarka, a do odśnieżania - kombajn),

• druga - zawiera usługi specjalne; część z nich wykonują tylko wybrani pracownicy, posiadający dodatkowe umiejętności i uprawnienia; np. okna i elewacje na zewnątrz budynku myją najczęściej alpiniści.

Do czynności pozwalających utrzymać codzienną czystość w biurze należą m.in.:

• zamiatanie, odkurzanie i zmywanie podłóg,

• opróżnianie koszy,

• przecieranie na mokro mebli, obudowy komputera i monitora,

• mycie parapetów, kaloryferów, wycieranie klamek,

• w łazienkach: mycie urządzeń sanitarnych i luster, opróżnianie koszy, mycie podłóg.

Do czynności specjalistycznych, okresowych należą m.in.:

• mycie okien,

• pranie wykładzin dywanowych,

• prace techniczne i interwencyjne,

• krystalizacja posadzek marmurowych,

• nakładanie powłok polimerowych,

• maszynowe czyszczenie garaży i magazynów.

Ile kosztuje czystość?

Czyste biuro to spory koszt. Jeżeli do sprzątania zatrudnimy pracownika własnej firmy, sami zdecydujemy, ile będziemy za to płacić. Małe firmy sprzątające dostosują zapewne swoją ofertę do naszych potrzeb i zaproponują nam w miarę przystępną cenę od razu za całą usługę. Duże firmy stosują skomplikowane cenniki, w których każda czynność czy zadanie ma swoją cenę. Dopiero w oparciu o te cenniki, po zapoznaniu się z potrzebami klienta, przygotowują ofertę.

Stawki dzienne za utrzymanie czystości 1 m2 to średnio:

• powierzchnie biurowe - 0,08 zł

• powierzchnie produkcyjne - 0,06 zł

• klatki schodowe, korytarze - 0,06 zł

• sanitariaty - 0,11 zł

Stawki miesięczne za utrzymanie czystości 1 m2 kształtują się natomiast następująco:

• powierzchnie biurowe - od 1,60 zł do 2,42 zł

• powierzchnie produkcyjne - od 1,40 zł do 1,98 zł

• klatki schodowe, korytarze - od 1,10 zł do 1,98 zł

• sanitariaty - od 2,20 zł do 2,40 zł.

Małgorzata Szafarz,

portal biurowy Nowe Biuro

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa: czy musi być zapowiedziana. Zasada i wyjątki

Kontrola podatkowa, to oczywiście nic przyjemnego dla podatnika ale czasem się zdarza. Na taką okoliczność trzeba być przygotowanym. W szczególności warto wiedzieć, że taka kontrola z urzędu skarbowego powinna być w większości przypadków zapowiedziana z 7-dniowym wyprzedzeniem. Ale od tej zasady są niestety liczne wyjątki. Zobaczmy co na ten temat mówią przepisy.

Do 31 maja 2024 r. rolnik musi poinformować KRUS o podatku dochodowym z działalności gospodarczej za 2023 r.

31 maja 2024 roku upływa termin złożenia zaświadczenia lub oświadczenia do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) w sprawie wysokości należnego podatku dochodowego za 2023 rok. Wysokość rocznej kwoty granicznej za rok ubiegły wynosi 4.088 zł.

MRiT: Usługa Firma już w aplikacji mObywatel 2.0. W czym może pomóc przedsiębiorcy?

Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało w komunikacie z 23 maja 2024 r., że do aplikacji mObywatel wprowadzono nową usługę, która znacząco ułatwi życie przedsiębiorcom. Usługa Firma pozwala na wygodne gromadzenie i zarządzanie danymi dotyczącymi działalności gospodarczej oraz informacji o zarejestrowanej firmie, co może dać przedsiębiorcy oszczędność czasu i lepszą organizację pracy.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Nauczyciele i wykładowcy jako podatnicy VAT. Kiedy są zwolnieni z podatku? Interpretacja ogólna Ministra Finansów z 20 maja 2024 r.

W dniu 20 maja 2024 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną dotyczącą opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT) świadczeń polegających na przekazywaniu wiedzy w ramach procesu kształcenia, przez osoby fizyczne (wykładowców, nauczycieli) będące podatnikami VAT, na podstawie umów zawieranych z uczelniami. W tej interpretacji Minister odniósł się do możliwych zwolnień podatkowych z VAT tych osób i usług przez nich świadczonych.

Przechodzisz na emeryturę? Kiedy korzystnie?

Osiągnięcie powszechnego wieku emerytalnego i udowodnienie okresu ubezpieczenia to podstawowe warunki przejścia na emeryturę. Jednak wybór momentu, w którym złożysz wniosek o emeryturę, jest także ważny. Wysokość emerytury z ZUS zależy bowiem także od miesiąca, w którym zdecydujesz się przejść na emeryturę. Kiedy najbardziej opłaca się przejść na emeryturę?

Czy podatek VAT naliczony od zakupionego sprzętu medycznego podlega odliczeniu?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji potwierdziła, że podatek VAT naliczony od zakupionego sprzętu medycznego wykorzystywanego wyłącznie do czynności zwolnionych z tego podatku nie kwalifikuje się do odliczenia. 

Rekrutacja do szkół średnich 2024 – zasady, terminy, wnioski

Do kiedy trwa rekrutacja do szkół ponadpodstawowych? Kiedy jest rekrutacja uzupełniająca? Do ilu szkół można złożyć dokumenty?

REKLAMA

Producenci owoców i warzyw twardo o Zielonym Ładzie. Oberwą rolnicy, ale też inne grupy społeczne

Producenci owoców i warzyw mówią, że Zielony Ład to bardziej ideologia niż idea. Dotknie nie tylko rolników, ale też inne grupy społeczne. Nie sprzeciwiają się idei produkcji żywności wyróżniającej się wyższą jakością, zwracają jednak uwagę na szereg problemów, które przy okazji mogą poważnie uderzyć w ich działalność. Wśród nich znalazła się biurokracja.

Wynagrodzenie lekarzy: Wkrótce będzie podwyżka. Ile i dla kogo?

Zwiększy się wynagrodzenie lekarzy odbywających specjalizację w ramach rezydentury. W ministerstwie zdrowia trwają prace nad nowym rozporządzeniem.

REKLAMA