REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uwaga na promocje operatorów telefonii

Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbada reklamy operatorów telefonii komórkowej i telewizji kablowej. Operatorzy zwodzą klientów reklamą kłamliwą oraz zawierającą niepełne informacje.  

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął cztery postępowania przeciwko spółkom Aster, Polkomtel, PTK Centertel oraz Tele2. Celem tych postępowań ma być zbadanie, czy ci przedsiębiorcy złamali jedno z podstawowych praw konsumentów, czyli dostęp do rzetelnej i pełnej informacji.

Grzechy operatorów

Zdaniem prezesa Urzędu nieuczciwą reklamą mógł posługiwać się w okresie świąt Bożego Narodzenia operator sieci telefonii komórkowej Orange.

REKLAMA

- PTK Centertel w tym czasie prowadził kampanię pod hasłem Bliskość tworzy święta. Jedną z dostępnych w jej ramach usług była Oferta promocyjna - Wybrane 3 numery, w której, mimo że przedsiębiorca odnosił się wyraźnie do okresu świątecznego, to darmowe połączenia nie obowiązywały właśnie w dni świąteczne, czyli 24, 25, 26 i 31 grudnia oraz w Nowy Rok - tłumaczy Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.

Zastrzeżenia wywołała także akcja promocyjna prowadzona przez spółkę Polkomtel, operatora sieci komórkowej Plus. W tym przypadku chodziło o slogan Laptop z modemem Plus tylko za 1 zł.

- Konsumenci mogli więc myśleć, że kupią komputer wraz z modemem za złotówkę. Jak się jednak okazało, tak sformułowana reklama nie odpowiadała rzeczywistości - mówi Małgorzata Cieloch.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Analiza oferty wykazała bowiem, że klient za 1 zł mógł stać się posiadaczem jedynie modemu.

Reklama omamia

Ze wstępnej analizy UOKiK wynika, że także spółka Tele2 nie jest wobec swoich klientów w porządku. Prezes Urzędu ma wątpliwości, czy przekaz reklamowy o treści: Gdy korzystasz z abonamentu Darmowe rozmowy non stop możesz dzwonić za darmo przez całą dobę, a Twój rachunek i tak pozostanie bez zmian - jest zgodny z prawdą.

- Z naszych wstępnych informacji wynika, że w ramach planu taryfowego Darmowe rozmowy non stop abonent ma 2000 darmowych minut miesięcznie na połączenia lokalne, międzymiastowe lub dostęp do internetu przez modem - bez względu na porę dnia czy dzień tygodnia - informuje Małgorzata Cieloch.

Wyjaśnia jednak, że po wykorzystaniu tego limitu usługi rozliczane są według stawek w zamieszczonych w cenniku. A to mogło wprowadzić klienta w błąd.

- Reklama wprowadzająca w błąd może być oczywiście również rezultatem pominięcia w niej informacji o istotnym znaczeniu dla adresata reklamy. Wprowadzenie w błąd może dotyczyć wszystkich elementów reklamy, zwłaszcza ilości, jakości, składników, sposobu wykonania - potwierdza Waldemar Jurasz, główny specjalista w krakowskiej delegaturze UOKiK.

Promocje w kablówce

REKLAMA

Następnym przedsiębiorcą, któremu przypatruje się Urząd, jest operator telewizji kablowej Aster. Jego reklama może bowiem wprowadzać klientów w błąd, promując swoją ofertę hasłami opartymi na schemacie „X miesięcy za Y zł”. Podana w ten sposób informacja sugeruje, że okresem rozliczeniowym jest pełny miesiąc - kolejne 30 dni od zawarcia umowy, nie zaś okres kalendarzowy, jak jest w rzeczywistości - czyli od pierwszego do ostatniego dnia danego miesiąca.

- Oznacza to, że podpisując umowę 30 stycznia, promocyjna opłata obejmie dwa ostatnie dni stycznia oraz miesiąc luty, a nie okres 30 stycznia - 30 marca - wyjaśnia Małgorzata Cieloch.

Jeżeli wątpliwości UOKiK potwierdzą się w trakcie prowadzonych postępowań, prezes Urzędu będzie mógł nakazać zaniechania stosowania praktyk niezgodnych z prawem, a także nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

 

 

MaŁgorzata Kryszkiewicz

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

OPINIA


JOANNA RUDNICKA

prawnik z Kancelarii Skoczyński Wachowiak Strykowski

Za reklamę wprowadzającą w błąd trzeba uznać reklamę, która poprzez treść lub sposób prezentacji może wprowadzić konsumenta w błąd, wpływając na dokonywany przez niego wybór towaru bądź usługi. Przyczyną błędu może być przekazywanie fałszywych informacji, a także treści obiektywnie zgodnych z prawdą, jeżeli wywołują u odbiorcy mylne przeświadczenie, co do właściwości towarów lub usług. Za reklamę oszukańczą może być uznane również przekazywane obiektywnych prawd, ale w sposób nieścisły, niepełny, który zwraca uwagę odbiorcy jedynie na wybrane fragmenty i treści reklamy, a te niewygodne dla reklamującego zostają zagłuszone innymi informacjami.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata za psy i inne zwierzęta domowe wzrośnie o połowę. Jest projekt rozporządzenia

Zwiększą się koszty utrzymania zwierząt domowych. Właściciele, którzy chcą podróżować ze swoimi pupilami, będą musieli uiścić wyższą opłatę.

Od 1 czerwca 2024 r. wyższe limity dorabiania do niektórych emerytur i rent

Od 1 czerwca 2024 r. zmienią się tzw. progi graniczne, o których powinni pamiętać pracujący seniorzy. W przeciwnym razie Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawiesi lub zmniejszy świadczenie. Limity nie dotyczą jednak wszystkich emerytów i rencistów.

Urlop proporcjonalny a zmiana pracy. Co mówią przepisy?

Kiedy stosuje się urlop proporcjonalny? Co w przypadku zmiany pracy? Prezentujemy najważniejsze zasady.

Dżem, miód, soki i cukier: nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Rewolucyjne dyrektywy śniadaniowe!

Więcej owoców w dżemie, oznakowania na sokach i skład, mniej cukru oraz kraj pochodzenia miodu - to nowe wyzwania dla przedsiębiorców w całej UE. Uregulowano nowe przepisy w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego produktów, które mają ulepszyć ochronę konsumentów i dostosować ją do nowych wyzwań, takich jak zielona i cyfrowa transformacja. Przedsiębiorcy nie są pocieszeni, czekają ich duże zmiany.

REKLAMA

Jeśli posiadasz dużą rodzinę, należą Ci się zniżki. Jakie?

Jesteś rodzicem przynajmniej 3 dzieci? Możesz nie wiedzieć, że przysługują Ci zniżki. Dowiedz się, jak z nich skorzystać oraz jak i gdzie złożyć odpowiedni wniosek.

5000,00 zł na wakacje dla dzieci w wieku szkolnym. Tym razem nie tylko dla dzieci rolników. Sprawdź, kto skorzysta.

5000,00 zł na wakacje dla dzieci w wieku szkolnym. Sprawdź, kto skorzysta z wakacyjnej AktywAKCJI. Tym razem nie jest to program skierowany jedynie do dzieci rolników.

Trzaskowski wydał zarządzenie dotyczące symboli religijnych w urzędach. Hołownia komentuje

Prezydent Rafał Trzaskowski wydał zarządzenie dla Warszawy dotyczące wprowadzenia 16 standardów "równego traktowania”. Jest to szerokie zarządzenie, które dotyczy kwestii związanych z równouprawnieniem i zakazem dyskryminacji. Ocenił je marszałek Sejmu Szymon Hołownia.

Gość Infor.pl: Cezary Kaźmierczak (Związek Przedsiębiorców i Pracodawców) [17.05.2024] – Oglądaj na żywo!

Czy propozycja Trzeciej Drogi ws zakazu handlu to dobry kierunek? Dlaczego rośnie liczba przypadków łamania prawa przez przedsiębiorców? Czy płaca minimalna w Polsce jest na właściwym poziomie? Czy koszty pracy w Polsce są niskie? Czy Zielony Ład pomoże naszej gospodarce? Te pytania usłyszy gość Piotra Nowaka - Cezary Kaźmierczak - Prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

REKLAMA

Bon energetyczny - kto się załapie na 300-1200 zł? Kryteria dochodowe są naprawdę niskie

Wysokość bonu energetycznego będzie zależała m.in. od liczby osób w gospodarstwie domowym, jak również od kryterium dochodowego na osobę w gospodarstwie jednoosobowym lub wieloosobowym. Pieniądze w wysokości od 300 zł do 1200 zł są do wzięcia już w 2024 roku. Jednak załapać się na to nowe świadczenie nie będzie łatwo.

Składka zdrowotna 2024. Rozliczenie za rok 2023. Wpływ na kwestie podatkowe

Już po raz drugi od momentu wprowadzenia rewolucyjnych przepisów Polskiego Ładu przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dwudziesty dzień maja jest ostatnim dniem na dopełnienie tego obowiązku. Na szczęście tym razem Ustawodawca oszczędził płatnikom wstecznych zmian form opodatkowania oraz półrocznych okresów składkowych. 

REKLAMA