REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdy szef wymaga zbyt wiele

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gabriela Elert

REKLAMA

REKLAMA

Sekretarka, oprócz rutynowych czynności, często wykonuje zadania nie związane z jej pracą zawodową. Należą do nich różnorodne polecenia szefa, także te dotyczące jego życia osobistego.  

Osoba pracująca w sekretariacie - uczelni, urzędu czy dużej firmy, tak naprawdę w biurze robi „wszystko” i uchodzi za najlepiej zorientowaną osobę w instytucji. Bywa to uciążliwe, a zwłaszcza wtedy, gdy prośby przełożonego nie są adekwatne do jej stanowiska. Oprócz tego, że ma zajmować się biurem, angażowana jest przez niego do wykonywania dość nietypowych zadań, które wcale nie powinny mieścić się w jej grafiku, takich jak zanoszenie garnituru do pralni, kupno kanapek na lunch, leków dla dzieci, przypilnowania dziecka szefa, gdy nie przyszła opiekunka, korektę pracy podyplomowej, kupno prezentów dla rodziny, robienie zakupów.

REKLAMA

Jak reagować? Co robić? Zgadzać się na te prośby, czy odmawiać? Sprawa nie jest prosta. W zależności od osobowości przełożonego, tego jak absurdalne są jego polecenia, a także od tego, czy darzymy go sympatią, jego prywatne sprawy załatwiamy albo nie. Jeśli szef w zamian za spełnianie poleceń nie związanych z naszymi obowiązkami czuje się zobowiązany, a my nie mamy problemów z załatwieniem swoich osobistych spraw nawet podczas godzin gracy, sytuacja nie jest zła. Problem pojawia się, gdy przełożony jedynie wymaga, niczego nie dając w zamian. Nasza frustracja narasta, praca przestaje nas cieszyć, spada motywacja, czujemy się wykorzystywane. W taki sposób powstaje konflikt rozumiany jako sprzeczność poglądów i interesów. Chociaż umiarkowany poziom konfliktu pobudza kreatywność, zbyt duże napięcie związane z natężeniem pracy, nieadekwatnymi do zadań i zarobków poleceniami sprawia, że zaczynamy odczuwać wrogość w stosunku do szefa, a nasza chęć współpracy spada.

W takim przypadku musimy postarać się, aby nie przekroczyć cienkiej granicy, w umiejętny sposób wyrazić własne oczekiwania, a zakres konfliktu utrzymać na optymalnym poziomie. Od tego, w jaki sposób rozstrzygniemy konflikt, zależy nasza sytuacja w firmie, dalszy rozwój, a także możliwość awansu.

Oto pięć głównych sposobów rozwiązywania sytuacji konfliktowych:

REKLAMA

• Współzawodnictwo - to realizacja własnych potrzeb kosztem niezaspokojenia interesów drugiej osoby. We współpracy z szefem ten sposób zachowania nie jest dobrym rozwiązaniem. Jeżeli damy się wykorzystywać, skutkiem może być uczucie niechęci i poniżenia, a w przypadku naszej „wygranej” - nawet zwolnienie z pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Współpraca - dążenie do znalezienia najlepszego rozwiązania dla obu stron. To najlepszy styl rozwiązywania konfliktów dla nas i dla przełożonego. Niestety, szef może wcale nie chcieć podjąć współpracy, woli pokazać, kto tu rządzi i kto stawia warunki. Warto jednak poszukać „złotego środka”, przedstawiając przełożonemu własne opinie oraz spostrzeżenia dotyczące konfliktu i swoje stanowisko w danej sprawie. Nie warto od razu unosić się dumą czy obrażać. Ten sposób jest skuteczny jedynie wtedy, kiedy w rozwiązanie konfliktu są zaangażowane dwie strony.

• Dostosowanie się - rezygnacja z zaspokojenia własnych potrzeb na rzecz interesu drugiej strony po to, aby utrzymać z nią dobre stosunki. Celem jest porozumienie w sprzyjającej atmosferze. Tak naprawdę nie jest to wcale rozwiązanie problemu, a jedynie zatuszowanie sprawy, byle nie pogorszyć swojej sytuacji. Tego typu rozwiązanie nie jest korzystne na dłuższą metę. Nie należy godzić się na wypełnianie obowiązków służbowych i wykonywanie poleceń prywatnych, bo tego nie obejmuje umowa o pracę. Takie sytuacje mogą zdarzać się sporadycznie. To nie jest w porządku ze strony szefa, że wykorzystuje sytuację podległości służbowej i trzeba mu to uświadomić, nawet jeśli to nie będzie przyjemne. Jeśli dostosujemy się do sytuacji i nadal bez słowa skargi resztkami sił będziemy wykonywać wszystkie polecenia, szef będzie mnożyć swoje prośby i nie przyjdzie mu do głowy, aby samemu zająć się sprawami prywatnymi.

• Unikanie - to wycofanie się z podjęcia decyzji i działania. Jeśli będziemy czekać biernie na wygaśnięcie konfliktu, w obawie że poniesione koszty będą większe niż korzyści, rezygnujemy z własnych interesów, a problem nabrzmiewa. Takie stanowisko może posłużyć szefowi jako możliwość wykorzystania naszej teoretycznie słabszej pozycji. Jeśli zobaczy, że boimy się zareagować, że nie walczymy, aby coś zmienić, to znaczy, że wielka krzywda nam się nie dzieje. Szef będzie nas wykorzystywał tak długo, jak się da.

• Kompromis - uznany za najbardziej sprawiedliwy sposób rozwiązania konfliktu, ponieważ obie strony coś zyskują i coś tracą w realizacji swoich interesów. Ta forma rozwiązania pozwala na zachowanie poczucia własnej wartości dzięki temu, że możemy negocjować warunki. Można się z szefem umówić, że w przypadku nadmiernego obciążenia obowiązkami, przełożony podniesie nam wynagrodzenie albo zatrudni kogoś do pomocy.

Asertywność w każdej sytuacji

W sytuacjach konfliktowych przydaje się umiejętność asertywnego zachowania. Pomaga to w ułożeniu pozytywnych relacji z przełożonym, redukuje lęk i poczucie winy. Jedynym możliwym sposobem rozwiązania problemu jest zachowanie asertywne („myślę, że...”, „jak to możemy załatwić?”). Zachowaniem agresywnym („lepiej żeby pan...”, „powinien pan...”), ani biernym („czy zechciałby pan”, „bardzo przepraszam, ale ...”) nie doprowadzimy do zakończenia sporu, ani mu nie zapobiegniemy. Wypowiedzenie słowa „nie” może prowadzić do zakłopotania czy lęku przed narażeniem się przełożonemu, ale trzeba się tego nauczyć.

Prawa asertywności - dozwolone jest:

• wyrażanie własnych myśli i opinii także wtedy, kiedy są one odmienne od poglądów innych

• wyrażanie własnych uczuć i odpowiedzialność za nie

• mówienie ludziom „TAK”

• zmienianie zdania, bez konieczności usprawiedliwiania się

• popełnianie błędów i odpowiedzialność za nie

• mówienie „NIE WIEM”

• mówienie „NIE”

• proszenie o to, co się chce

• szanowanie innych i bycie szanowanym

• odnoszenie sukcesów

Umiejętność asertywnej odmowy jest niezbędna każdej asystentce, której zdarza się robić coś, czego robić by nie musiała, gdyby potrafiła odmówić.

Asertywna odmowa zawiera:

• słowo „nie”,

• sformułowanie, czego nie zamierzasz wykonać,

• zwięzłe, ale prawdziwe uzasadnienie odmowy

Zależy mi na naszych dobrych relacjach, ale nie mogę wykonać twego polecenia, ponieważ nie zdążę potem wykonać wszystkich zaplanowanych na dzisiaj zadań.

Należy ćwiczyć przed lustrem takie wypowiedzi i na pewno nie pozwolić dawać się przełożonemu wykorzystywać.

Gabriela Elert

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA