REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o zatrudnieniu wspomaganym – osoby uprawnione i procedura

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ustawa o zatrudnieniu wspomaganym – osoby uprawnione i procedura. / fot. Shutterstock
Ustawa o zatrudnieniu wspomaganym – osoby uprawnione i procedura. / fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o zatrudnieniu wspomaganym dotyczy osób niepełnosprawnych biernych zawodowo. Zatrudnienie wspomagane będzie polegało na przydzieleniu trenera pracy do niepełnosprawnego narażonego na wykluczenie z rynku pracy. Trener ma na celu wsparcie w znalezieniu i utrzymaniu pracy. Jaka jest procedura zatrudnienia wspomaganego?

Zatrudnienie wspomagane

REKLAMA

Pomimo wzrostu udziału osób niepełnosprawnym w rynku pracy, konieczne jest wspomaganie zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami, szczególnie tych posiadających schorzenia szczególnie utrudniające podjęcie aktywności zawodowej – całościowe zaburzenia rozwojowe, chorobę psychiczną, epilepsję, choroby narządu wzroku, zaburzenia mowy i choroby słuchu. Ponadto ustawa ma zapewniać stałość finansowania zatrudnienia wspomaganego. Co więcej, ujednolica standardy świadczenia usług i oznacza długość trwania poszczególnych etapów zatrudnienia wspomaganego, a także wylicza wymagania w stosunku do trenera pracy i ujednolica standardy jego pracy. Plan prac przewiduje wejście w życie ustawy w II kwartale 2019 r.

REKLAMA

Zatrudnienie wspomagane ma za zadanie uzupełnić rozwiązania stosowane w ramach obowiązującej dotychczas rehabilitacji zawodowej. Osoba niepełnosprawna ma pracować indywidualnie z tzw. trenerem pracy, który w całym procesie zatrudniania bierze pod uwagę jej zdanie.

Procedura zatrudniania wspomaganego ma się odbywać we współpracy z pracodawcami, instytucjami rynku pracy oraz podmiotami realizującymi zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych.

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF.

Wdrażanie osoby niepełnosprawnej na rynek pracy dzieli się na 3 etapy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Przygotowanie do pracy
  2. Wsparcie w miejscu pracy
  3. Monitoring

Etap I - Przygotowanie do pracy

REKLAMA

W ramach etapu I „Przygotowanie do pracy” wyróżnia się zaangażowanie czyli włączenie danej osoby do zatrudnienia wspomaganego, oznaczenie potrzeb, trudności i możliwości w zakresie znalezienia, podjęcia i utrzymania zatrudnienia przez osobę uprawnioną. Następnie tworzy się profil zawodowy, co pozwala na ustalenie koniecznego wsparcia. Identyfikuje się umiejętności, kompetencje oraz predyspozycje konkretnej osoby. Takie działanie umożliwia jej aktywny wybór pracy w zgodzie z zainteresowaniami, aspiracjami, potrzebami, możliwościami i doświadczeniem.

Kolejnym krokiem ma być poszukiwanie pracy. Wsparcie polega tutaj na stworzeniu dokumentów aplikacyjnych, przygotowaniu do rozmowy kwalifikacyjnej, pomocy w korzystaniu z usług i instrumentów rynku pracy, poszukiwaniu i kontakcie z pracodawcami, a także przekonywaniu pracodawców o korzyściach z zatrudnienia osoby niepełnosprawnej.

Po znalezieniu pracy dochodzi do podjęcia zatrudnienia. Zasady współpracy ustalają nie 2, lecz 3 osoby - osoba uprawniona, pracodawca i trener. Trener wspiera ponadto zarówno niepełnosprawnego jak i pracodawcę w procederach zatrudnienia.

Etap I powinien trwać maksymalnie 24 miesiące i kończy się w dniu zatrudnienia osoby niepełnosprawnej.

Etap II - Wsparcie w miejscu pracy

Kolejnym etapem zatrudnienia wspomaganego jest wsparcie w miejscu pracy, które polega na:

  1. zapoznaniu osoby uprawnionej z warunkami pracy oraz obowiązkami na stanowisku pracy,
  2. udzielaniu osobie uprawnionej i pracodawcy pomocy w adaptacji w miejscu pracy.
     

Przewiduje się, że etap II może trwać maksymalnie 4 miesiące i kończy się wraz z uzyskaniem przez osobę niepełnosprawną zdolności do samodzielnego utrzymania zatrudnienia.

Etap III - Monitoring

Ostatnim etapem zatrudnienia wspomaganego jest monitoring. Wsparcie polega tu przede wszystkim na monitorowaniu sytuacji osoby uprawnionej w okresie zatrudnienia. Trener pracy dokonuje okresowych ocen osoby uprawnionej, dzięki którym kontroluje jakość pracy, poziom zaangażowania i motywacji. Ponadto trener skupia się na podejmowaniu takich działań, które pomogą utrzymać się osobie niepełnosprawnej w zatrudnieniu.

Ostatni etap zatrudnienia może trwać maksymalnie 12 miesięcy. Ustawa wprowadza jednak możliwość jego wydłużenia. W wyjątkowych przypadkach, po decyzji powiatowego urzędu pracy, może on zostać przedłużony o czas niezbędny do jego realizacji. Łącznie czas wszystkich trzech etapów wspierania osoby niepełnosprawnej w usłudze nie powinien być dłuższy od 40 miesięcy.

Dal kogo?

Zatrudnienie wspomagane dedykuje się osobom niepełnosprawnym , które mają najtrudniej wejść na rynek pracy i które potrzebują pomocy na każdym z trzech etapów, aby takie zatrudnienie i utrzymanie zatrudnienia doszło do skutku. Określa się więc, że z pomocy trenera pracy mogą skorzystać osoby, w odniesieniu do których orzeczono:

  1. upośledzenie umysłowe, chorobę psychiczną, epilepsję, chorobę narządu wzroku, całościowe zaburzenia rozwojowe lub zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu – w przypadku zaliczenia ich do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności lub
  2. upośledzenie umysłowe, chorobę psychiczną, epilepsję lub całościowe zaburzenia rozwojowe – w przypadku zaliczenia ich do lekkiego stopnia niepełnosprawności.

Oceny czy dana osoba wymaga wsparcia we wszystkich trzech etapach zatrudnienia będzie dokonywał powiatowy urząd pracy. Może skorzystać w tym celu z pomocy trenera pracy. Jeśli dana osoba kwalifikuje się do usługi zatrudnienia wspomaganego, urząd pracy wydaje stosowne skierowanie i rekomenduje agencję zatrudnienia wspomaganego, która aktualnie ma wolne miejsca.

Agencje zatrudnienia wspomaganego

Podmiotem realizującym zatrudnienie wspomagane będą agencje zatrudnienia wspomaganego. Mogą utworzyć je gminy, powiaty lub organizacje pozarządowe niedziałające w celu osiągnięcia zysku. Zadaniem statutowym musi być rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych. Taki podmiot powinien być wyodrębniony organizacyjnie i finansowo, wpisany do rejestru agencji i świadczący usługę zatrudnienia wspomaganego.

Źródło:

Projekt ustawy o zatrudnieniu wspomaganym

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski system emerytalny pod presją. Eksperci ostrzegają: bez reform czekają nas głodowe świadczenia

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Coś się zmienia po 10 latach, ale to nie jest dobra wiadomość

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

Okulary za kierownicą: kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

REKLAMA

Unia chce słuchać dzieci, zanim uchwali prawo. Nadchodzi rewolucja w legislacji?

Parlament Europejski chce wprowadzenia obowiązkowego testu praw dziecka dla wszystkich nowych przepisów wychodzących z Komisji Europejskiej. – Dzieci wiedzą, czego chcą, i potrafią to jasno powiedzieć – przekonuje Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Bezpieczeństwo w sieci, walka z mową nienawiści, edukacja o prawach i realna pomoc dla ofiar przemocy to tylko część postulatów najmłodszych obywateli UE. Unia słucha ich coraz uważniej – i właśnie to może całkowicie zmienić sposób, w jaki tworzone jest prawo w Europie. Czy nadchodzi era legislacji pisanej oczami dziecka?

5 tys. zł grzywny, konfiskata sprzętu, a nawet areszt za korzystanie z kamery samochodowej. Nowe przepisy są bezlitosne, bo kierowców nie uratuje nawet „nieumyślność”, ale – będą zmiany

W związku z trwającym właśnie sezonem urlopowo-wakacyjnym – wielu Polaków odbywa teraz dłuższe wyprawy samochodowe, korzystając przy tym z rejestratorów obrazu w postaci kamer samochodowych. Motywy rejestrowania jazdy są różne – ale większość kierowców robi to po prostu dla bezpieczeństwa (zarejestrowany obraz pełni funkcję dowodową w przypadku kolizji lub wypadku oraz może okazać się pomocy w namierzaniu „piratów drogowych”), niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że takim – z pozoru nikomu nieszkodzącym działaniem – może nabawić się nie lada problemów. Na szczęście rząd zajął się już tymi „nadmiarowymi” regulacjami, ale ci, którzy będą używać kamer samochodowych w najbliższym czasie – muszą nadal mieć się na baczności.

REKLAMA