REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma w czasie koronawirusa: praktyczne porady na czas recesji

Artur Maik
Przedsiębiorca, trener biznesu, prawnik
prawdzie samą walkę z epidemią koronawirusa traktuje się jako etap czasowy, ale nikt z nas nie wie ile realnie może ona potrwać. Dlatego warto być na bieżąco, ale przede wszystkim robić tak wiele, aby biznes który prowadzimy podtrzymać./Fot. Shutterstock
prawdzie samą walkę z epidemią koronawirusa traktuje się jako etap czasowy, ale nikt z nas nie wie ile realnie może ona potrwać. Dlatego warto być na bieżąco, ale przede wszystkim robić tak wiele, aby biznes który prowadzimy podtrzymać./Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia powoduje ogromne ograniczenia w działaniu gospodarki, a to następnie dotyka każdego z nas. Jak prowadzić własną firmę w czasie koronawirusa? Oto praktyczne porady na czas recesji. Mogą one zostać zaimplementowane właściwie w każdym przedsiębiorstwie i każdym sektorze gospodarczym.

Własna firma w czasie koronawirusa

Czas epidemii. Przyznaję, że jestem pesymistą jeśli chodzi o najbliższy czas. Czekać nas może recesja, kryzys, a na pewno spowolnienie gospodarcze. Czy przedsiębiorstwa są przygotowane na ten czas? To zależy. Aktualny szum informacyjny oraz liczba informacji pojawiających się na temat koronawirusa powiększa się z minuty na minutę. Nie sposób zrozumieć wszystkiego, ale i też nie warto, ponieważ wiele z tych materiałów jest po prostu nieprawdziwa.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Serwis Inforlex Przeciwdziałanie praniu pieniędzy – procedury

Ciężko mówić o kryzysie finansowym, ponieważ nie mamy przesłanek, aby tak ten stan rzeczy nazywać. Na pewno jest to czas spowolnienia rozwoju, a może recesji gospodarczej. Aktualnie odczuwamy zarówno szok podażowy, jak i popytowy. Ten pierwszy przejawia się poprzez zerwanie łańcuchów dostaw, zamkniętymi fabrykami, czy problemem z otrzymaniem niezbędnych komponentów do produkcji. Ten drugi zaś oznacza, że jeśli jesteśmy uziemieni w domach, to najprawdopodobniej mniej kupujemy. Tym samym rezygnujemy z wielu wydatków.

Widoczny jest problem zarówno u przedsiębiorców, ale i u samych pracowników. Natomiast tematem tego artykułu jest własna firma w czasie koronawirusa, dlatego też z tego względu zajmiemy się tymi pierwszymi.

REKLAMA

O ile podmioty gospodarcze, które funkcjonują w branży spożywczej, medycznej, a także IT nie powinny odczuć dokuczliwie tej sytuacji, o tyle większość MŚP z innych sektorów na pewno. Rząd sugeruje pomoc między innymi przedsiębiorstwom z sektora hotelarstwa i transportu. Natomiast o spowolnieniu gospodarczym można mówić prawie w każdej branży. Jest to spowodowane niesamowitymi połączeniami, które wykrystalizowały się w ostatnim czasie pomiędzy firmami i pozwalały na tak intensywny rozwój.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pandemia powoduje ogromne ograniczenia w działaniu gospodarki, a to następnie dotyka każdego z nas. W tego rodzaju sytuacji trudno mówić o kryzysie finansowym, ponieważ sektor finansowy jest relatywnie bezpieczny. Bardziej można się obawiać o to, że upadnie kilka kawiarni, restauracji czy też zakładów fryzjerskich etc. Wiele małych przedsiębiorstw nie posiadających poduszki finansowej już ma problemy z zobowiązaniami. W związku z powyższym chciałbym Państwu przedstawić kilka praktycznych porad na czas recesji. Porad, które mogą zostać zaimplementowane tak właściwie w każdym przedsiębiorstwie i każdym sektorze gospodarczym.

Będzie to kilka praktycznych porad, ale nie będą to wskazówki co do stosowania pakietu osłonowego, który został zaproponowany przez rząd. O tym możecie Państwo poczytać chociażby na stronie Ministerstwa.

1. Dywersyfikacja

Pierwszą wskazówką na czas pandemii i recesji jest dywersyfikacja. Rozdzielenie ryzyka to podstawa prowadzenia biznesu w każdej branży. Owszem często się mówi, że przedsiębiorca który stawia wszystko na jedną kartę wygrywa. Natomiast co w sytuacji gdy po sukcesie przychodzi czas goryczy, na przykład spowodowany aktualnym wirusem? Dlatego rekomenduje się często, aby zastanowić się nad zbudowaniem biznesu, który zasilany jest kilkoma źródłami przychodu i który jest skalowalny. Często metaforycznie mówi się o stole, który ma cztery nogi i to właśnie każda noga podbudowuje go, aby stał stabilni i nie upadł. Podobnie jest w sytuacji przedsiębiorstw, które produkują oraz dostarczają całkiem odmienne produkty albo usługi. Niektórzy przedsiębiorcy inwestują nadwyżki finansowe w nieruchomości, akcje lub obligacje, albo kryptowaluty. Mając kilka źródeł przychodu można żyć spokojniej, a na pewno mniej dotkliwie przeżywać recesje gospodarcze.

2. Obserwowanie źródeł informacji

Drugą wskazówką jest uważne obserwowanie źródeł informacji, którym wierzymy. Budując biznes albo już prowadząc przedsiębiorstwo bardzo często poddawani jesteśmy różnym sprzecznym informacjom. Zapewne przyszło do Państwa pismo po założeniu jdg czy spółki listownie z fakturą do zapłaty za wpis do ewidencji działalności? Tak… jest wiele rodzajów phishingu (metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji). Oszuści uwielbiają czas niepokoju, stresu czy tak jak jest teraz - pandemii. Skupiamy uwagę w takim momencie na czymś zupełnie innymi niż bezpieczeństwo korzystania chociażby z bankowości elektronicznej. Dlatego też typowy phishing w tym czasie to oszustwa internetowe, często przez smsy z taką informacją jak chociażby: „Informujemy że zgodnie ze spec ustawą dotyczącą korona wirusa w Polsce Państwa środki….” Nieważne co napisane jest dalej w tego rodzaju sms. Ważne jest, że oszuści oczekują zalogowania się przez wysłany link do naszej bankowości elektronicznej. Jest rzeczą oczywistą, że nie jest to ani strona banku, ani link bankowości elektronicznej, a specjalnie podstawiona strona łudząco przypominająca widok z naszego banku. W ten sposób możemy się pozbyć chociażby ze zgromadzonych oszczędności.

3. Pokora

Trzecią wskazówką dla przedsiębiorców jest pokora. Rozwijanie własnej ograniczoności jakkolwiek to brzmi oznacza, abyśmy nie pozwolili na nieprzemyślane, nierozsądne i przede wszystkim nie pochodzące z chłodnej analizy finansowej inwestycje. Dużo w Internecie informacji o biznesach w czasie kryzysu na których można się szybko „dorobić”. Bardzo często szukanie szybkich okazji inwestycyjnych z reguły prowadzi do jeszcze szybszych strat. Dlatego pokora inwestycyjna w czasie pandemii jest istotna. Nie warto brać kolejnego leasingu jeśli nie wynika on z chłodnych wyliczeń. Przykładów można by mnożyć, natomiast jedno jest pewne: pokora w kryzysie jest potrzebna jak pieniądze. Niekiedy brak pozycji inwestycyjnej także jest pozycją.

4. Audyt finansowy

Czwartą wskazówką dla przedsiębiorstw i osób je prowadzących jest audyt finansowy. Nie musi to mieć wymiaru typowego audytu, jak w spółkach, ale po prostu chłodnego i logicznego spojrzenia na aktualną sytuację finansową firmy. Jakie są koszty stałe, zmienne, przychody, a przede wszystkim co można uciąć bez strat w zyskach, relacjach i kanałach biznesowych. Warto również nakreślić kilka scenariuszy na najbliższy czas. Chociażby scenariusz zakładający sytuację, gdzie nagle urwie się większość kanałów logistycznych w związku ze współpracą z naszymi kontrahentami. Może warto rozejrzeć się za nowymi dostawcami? Oczywiście każdy powinien sam wyznaczyć sobie pytania i znaleźć dobry dla siebie i swojej branży sposób na przeprowadzenie audytu. Najważniejsza jest samoświadomość bycia w konkretnym miejscu i posiadanie scenariuszy na przyszłość.

5. Udoskonalenie

Piątą wskazówką jest udoskonalenie. Zmodyfikowanie user experience (doświadczeń użytkownika), dodanie nowej usługi, (np. zakup bonów na przyszłe korzystanie z usługi po atrakcyjnej cenie), zaistnienie „jeszcze bardziej” w Internecie, czy też po prostu dopracowanie aktualnej oferty. Jest to zwyczajną oczywistością, ale niektórzy z przedsiębiorców robią sobie podobnie jak uczniowie koronaferie. Nie jest to pożądane w biznesie, ponieważ w tym czasie inna firma funkcjonująca w tym samym sektorze, a może i tym samym regionie poprawia, myśli, modyfikuje swoją ofertę będąc krok z przodu. Przewaga konkurencyjna budowana jest przez determinację i systematyczność. Każde wyłączenie firmy z rynku powoduje destabilizację mentalną właściciela, ale i samego biznesu. Dlatego tak ważne jest pozostawanie „w formie” i ciągłe zastanawianie się nad możliwością usprawnienia procesów biznesowych w przedsiębiorstwie.

Podsumowanie

To tylko niektóre działania, które mogą pomóc Państwa przedsiębiorstwom na „przetrwanie” w czasie recesji gospodarczej. Wprawdzie samą walkę z epidemią koronawirusa traktuje się jako etap czasowy, ale nikt z nas nie wie ile realnie może ona potrwać. W związku z powyższym nie wiemy również jak głęboko uderzy ta sytuacja w gospodarkę naszego państwa, ale i świata. Dlatego warto być na bieżąco, ale przede wszystkim robić tak wiele, aby biznes który prowadzimy podtrzymać.

Na zakończenie źródła, gdzie warto szukać aktualnych i co najważniejsze rzetelnych informacji:

Polecamy serwis: Mała firma

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Ta branża przeżyje prawdziwy boom w 2026 roku

Producenci kasków rowerowych zacierają ręce. Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 27 listopada 2025 roku nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadza obowiązek noszenia kasków przez dzieci do 16. roku życia podczas jazdy na rowerze, hulajnodze elektrycznej i innych urządzeniach transportu osobistego. Co to oznacza dla rodziców, branży i bezpieczeństwa najmłodszych?

Świąteczne zakupy przy pomocy sztucznej inteligencji. Jak kupujemy prezenty w 2025 roku?

Grudzień kojarzy się jednoznacznie z zakupową gorączką. Nie wszyscy jednak wybiorą się do sklepów w ostatnim momencie – badania pokazują, że 29 proc. Polaków rozpoczyna świąteczne zakupy już w listopadzie. Wcześniejszy start sezonu nie jest dla detalistów zaskoczeniem. O ich przygotowaniu świadczą choćby intensywne działania reklamowe i obecność odpowiednich produktów na sklepowych półkach.

Nadciśnienie i orzeczenie o stopniu niepełnosprawności. Czy to możliwe?

Czy z nadciśnieniem dostanę orzeczenie o stopniu niepełnosprawności? Na tak zadane pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od konkretnego przypadku i tego czy wskutek nadciśnienia doszło do naruszenia sprawności organizmu. Jakie są aktualne przepisy? Czy osoby z nadciśnieniem mogą uzyskać zasiłek pielęgnacyjny?

Przełom dla podatników w 2025: Prezydent podpisał dwie ustawy ograniczające zapędy skarbówki

Uprawnienia aparatu skarbowego systematycznie rosną. Prawie każdego dnia docierają do nas informacje o kolejnych zmianach prawnych rozszerzających możliwości fiskusa do poziomu jeszcze niedawno trudnego do wyobrażenia. W tym kontekście szczególnie pozytywnie wybrzmiewa podpisana przez Prezydenta nowelizacja Ordynacji podatkowej, która działa na korzyść osób i firm płacących podatki. W rzeczywistości mamy do czynienia z dwoma odrębnymi, krótkimi aktami prawnymi, przyjętymi tego samego dnia. Obydwie regulacje już weszły w życie i mogą skutecznie ograniczyć zapędy administracji skarbowej.

REKLAMA

Już wkrótce kolejny produkt zostanie objęty opłatą kaucyjną – dwukrotnie wyższą

Od 1 października w Polsce oficjalnie wszedł w życie system kaucyjny. W sklepach pojawią się pierwsze plastikowe butelki objęte kaucją, a na ulicach i w punktach handlowych – butelkomaty. Tymczasem już niebawem system kaucyjny zostanie rozszerzony o kolejny produkt – tym razem z dwukrotnie wyższą kaucją.

Wakacje 2026: LOT-em na Kretę z Warszawy do Heraklionu 3 razy w tygodniu od 30 maja. Już można kupić bilety

W komunikacie z 27 listopada 2025 r. nasz narodowy przewoźnik lotniczy Polskie Linie Lotnicze LOT poinformowały, że uruchamiają sprzedaż biletów na połączenia między Warszawą a Heraklionem. Pierwszy rejs odbędzie się 30 maja 2026 r., a loty na trasie WAW-HER-WAW będą realizowane w sezonie letnim 2026 - 3 razy w tygodniu – w poniedziałki, piątki i soboty. Bilety na połączenia z Lotniska Chopina w Warszawie do Heraklionu są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, w tym na stronie lot.com, w LOT Contact Center i w biurach LOT Travel.

Prawnik na LinkedIn. Od czego zacząć?

Jak prawnik może zacząć budowanie wizerunku? Najczęściej pierwszą myślą jest założenie profilu w mediach społecznościowych – to powszechne narzędzia, w których stosunkowo łatwo, szybko i tanio można dotrzeć do potencjalnych klientów. Obecnie funkcjonuje wiele różnych portali i aplikacji, jednak tylko jedna przeznaczona jest wyłącznie do komunikacji biznesowej. Mowa oczywiście o LinkedIn.

Dlaczego warto wdrożyć w swojej firmie program motywacyjny (ESOP, opcje na akcje itp.) i jak to zrobić?

Korzyści z wprowadzenia programu motywacyjnego dla firmy (ESOP, opcje menedżerskie, warranty, akcje fantomowe). Etapy projektowania, wymogi sprawozdawcze (MSSF 2), rozwiązania dla spółek akcyjnych oraz spółek z ograniczoną odpowiedzialnością – wskazówki biura aktuarialnego.

REKLAMA

Podatek od spadku. Nowe przepisy w 2026 roku?

Nowelizacja przepisów ma uporządkować sprawy dotyczące podatków od spadków. Dla członków najbliższej rodziny spadkodawcy zmiany oznaczają przede wszystkim możliwość przywrócenia terminu do złożenia zgłoszenia. Co jeszcze ma się zmienić?

Barbórka pod znakiem zapytania. Czy górnicy dostaną w 2025 roku przysługujące im nagrody? Niektórych ominie dodatkowe wynagrodzenie. W tle kryzys i straty

Niektórych pracowników ominie coroczna nagroda. To ważne, bo ma nie tylko wymiar finansowy, ale i symboliczny. Dlaczego górnikom nie zostanie wypłacona zwyczajowa barbórka? Ta dodatkowa wypłata jest istotnym elementem wynagrodzenia przysługującego tej grupie zawodowej.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA