REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma w czasie koronawirusa: praktyczne porady na czas recesji

Artur Maik
Przedsiębiorca, trener biznesu, prawnik
prawdzie samą walkę z epidemią koronawirusa traktuje się jako etap czasowy, ale nikt z nas nie wie ile realnie może ona potrwać. Dlatego warto być na bieżąco, ale przede wszystkim robić tak wiele, aby biznes który prowadzimy podtrzymać./Fot. Shutterstock
prawdzie samą walkę z epidemią koronawirusa traktuje się jako etap czasowy, ale nikt z nas nie wie ile realnie może ona potrwać. Dlatego warto być na bieżąco, ale przede wszystkim robić tak wiele, aby biznes który prowadzimy podtrzymać./Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia powoduje ogromne ograniczenia w działaniu gospodarki, a to następnie dotyka każdego z nas. Jak prowadzić własną firmę w czasie koronawirusa? Oto praktyczne porady na czas recesji. Mogą one zostać zaimplementowane właściwie w każdym przedsiębiorstwie i każdym sektorze gospodarczym.

Własna firma w czasie koronawirusa

Czas epidemii. Przyznaję, że jestem pesymistą jeśli chodzi o najbliższy czas. Czekać nas może recesja, kryzys, a na pewno spowolnienie gospodarcze. Czy przedsiębiorstwa są przygotowane na ten czas? To zależy. Aktualny szum informacyjny oraz liczba informacji pojawiających się na temat koronawirusa powiększa się z minuty na minutę. Nie sposób zrozumieć wszystkiego, ale i też nie warto, ponieważ wiele z tych materiałów jest po prostu nieprawdziwa.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Serwis Inforlex Przeciwdziałanie praniu pieniędzy – procedury

Ciężko mówić o kryzysie finansowym, ponieważ nie mamy przesłanek, aby tak ten stan rzeczy nazywać. Na pewno jest to czas spowolnienia rozwoju, a może recesji gospodarczej. Aktualnie odczuwamy zarówno szok podażowy, jak i popytowy. Ten pierwszy przejawia się poprzez zerwanie łańcuchów dostaw, zamkniętymi fabrykami, czy problemem z otrzymaniem niezbędnych komponentów do produkcji. Ten drugi zaś oznacza, że jeśli jesteśmy uziemieni w domach, to najprawdopodobniej mniej kupujemy. Tym samym rezygnujemy z wielu wydatków.

Widoczny jest problem zarówno u przedsiębiorców, ale i u samych pracowników. Natomiast tematem tego artykułu jest własna firma w czasie koronawirusa, dlatego też z tego względu zajmiemy się tymi pierwszymi.

REKLAMA

O ile podmioty gospodarcze, które funkcjonują w branży spożywczej, medycznej, a także IT nie powinny odczuć dokuczliwie tej sytuacji, o tyle większość MŚP z innych sektorów na pewno. Rząd sugeruje pomoc między innymi przedsiębiorstwom z sektora hotelarstwa i transportu. Natomiast o spowolnieniu gospodarczym można mówić prawie w każdej branży. Jest to spowodowane niesamowitymi połączeniami, które wykrystalizowały się w ostatnim czasie pomiędzy firmami i pozwalały na tak intensywny rozwój.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pandemia powoduje ogromne ograniczenia w działaniu gospodarki, a to następnie dotyka każdego z nas. W tego rodzaju sytuacji trudno mówić o kryzysie finansowym, ponieważ sektor finansowy jest relatywnie bezpieczny. Bardziej można się obawiać o to, że upadnie kilka kawiarni, restauracji czy też zakładów fryzjerskich etc. Wiele małych przedsiębiorstw nie posiadających poduszki finansowej już ma problemy z zobowiązaniami. W związku z powyższym chciałbym Państwu przedstawić kilka praktycznych porad na czas recesji. Porad, które mogą zostać zaimplementowane tak właściwie w każdym przedsiębiorstwie i każdym sektorze gospodarczym.

Będzie to kilka praktycznych porad, ale nie będą to wskazówki co do stosowania pakietu osłonowego, który został zaproponowany przez rząd. O tym możecie Państwo poczytać chociażby na stronie Ministerstwa.

1. Dywersyfikacja

Pierwszą wskazówką na czas pandemii i recesji jest dywersyfikacja. Rozdzielenie ryzyka to podstawa prowadzenia biznesu w każdej branży. Owszem często się mówi, że przedsiębiorca który stawia wszystko na jedną kartę wygrywa. Natomiast co w sytuacji gdy po sukcesie przychodzi czas goryczy, na przykład spowodowany aktualnym wirusem? Dlatego rekomenduje się często, aby zastanowić się nad zbudowaniem biznesu, który zasilany jest kilkoma źródłami przychodu i który jest skalowalny. Często metaforycznie mówi się o stole, który ma cztery nogi i to właśnie każda noga podbudowuje go, aby stał stabilni i nie upadł. Podobnie jest w sytuacji przedsiębiorstw, które produkują oraz dostarczają całkiem odmienne produkty albo usługi. Niektórzy przedsiębiorcy inwestują nadwyżki finansowe w nieruchomości, akcje lub obligacje, albo kryptowaluty. Mając kilka źródeł przychodu można żyć spokojniej, a na pewno mniej dotkliwie przeżywać recesje gospodarcze.

2. Obserwowanie źródeł informacji

Drugą wskazówką jest uważne obserwowanie źródeł informacji, którym wierzymy. Budując biznes albo już prowadząc przedsiębiorstwo bardzo często poddawani jesteśmy różnym sprzecznym informacjom. Zapewne przyszło do Państwa pismo po założeniu jdg czy spółki listownie z fakturą do zapłaty za wpis do ewidencji działalności? Tak… jest wiele rodzajów phishingu (metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji). Oszuści uwielbiają czas niepokoju, stresu czy tak jak jest teraz - pandemii. Skupiamy uwagę w takim momencie na czymś zupełnie innymi niż bezpieczeństwo korzystania chociażby z bankowości elektronicznej. Dlatego też typowy phishing w tym czasie to oszustwa internetowe, często przez smsy z taką informacją jak chociażby: „Informujemy że zgodnie ze spec ustawą dotyczącą korona wirusa w Polsce Państwa środki….” Nieważne co napisane jest dalej w tego rodzaju sms. Ważne jest, że oszuści oczekują zalogowania się przez wysłany link do naszej bankowości elektronicznej. Jest rzeczą oczywistą, że nie jest to ani strona banku, ani link bankowości elektronicznej, a specjalnie podstawiona strona łudząco przypominająca widok z naszego banku. W ten sposób możemy się pozbyć chociażby ze zgromadzonych oszczędności.

3. Pokora

Trzecią wskazówką dla przedsiębiorców jest pokora. Rozwijanie własnej ograniczoności jakkolwiek to brzmi oznacza, abyśmy nie pozwolili na nieprzemyślane, nierozsądne i przede wszystkim nie pochodzące z chłodnej analizy finansowej inwestycje. Dużo w Internecie informacji o biznesach w czasie kryzysu na których można się szybko „dorobić”. Bardzo często szukanie szybkich okazji inwestycyjnych z reguły prowadzi do jeszcze szybszych strat. Dlatego pokora inwestycyjna w czasie pandemii jest istotna. Nie warto brać kolejnego leasingu jeśli nie wynika on z chłodnych wyliczeń. Przykładów można by mnożyć, natomiast jedno jest pewne: pokora w kryzysie jest potrzebna jak pieniądze. Niekiedy brak pozycji inwestycyjnej także jest pozycją.

4. Audyt finansowy

Czwartą wskazówką dla przedsiębiorstw i osób je prowadzących jest audyt finansowy. Nie musi to mieć wymiaru typowego audytu, jak w spółkach, ale po prostu chłodnego i logicznego spojrzenia na aktualną sytuację finansową firmy. Jakie są koszty stałe, zmienne, przychody, a przede wszystkim co można uciąć bez strat w zyskach, relacjach i kanałach biznesowych. Warto również nakreślić kilka scenariuszy na najbliższy czas. Chociażby scenariusz zakładający sytuację, gdzie nagle urwie się większość kanałów logistycznych w związku ze współpracą z naszymi kontrahentami. Może warto rozejrzeć się za nowymi dostawcami? Oczywiście każdy powinien sam wyznaczyć sobie pytania i znaleźć dobry dla siebie i swojej branży sposób na przeprowadzenie audytu. Najważniejsza jest samoświadomość bycia w konkretnym miejscu i posiadanie scenariuszy na przyszłość.

5. Udoskonalenie

Piątą wskazówką jest udoskonalenie. Zmodyfikowanie user experience (doświadczeń użytkownika), dodanie nowej usługi, (np. zakup bonów na przyszłe korzystanie z usługi po atrakcyjnej cenie), zaistnienie „jeszcze bardziej” w Internecie, czy też po prostu dopracowanie aktualnej oferty. Jest to zwyczajną oczywistością, ale niektórzy z przedsiębiorców robią sobie podobnie jak uczniowie koronaferie. Nie jest to pożądane w biznesie, ponieważ w tym czasie inna firma funkcjonująca w tym samym sektorze, a może i tym samym regionie poprawia, myśli, modyfikuje swoją ofertę będąc krok z przodu. Przewaga konkurencyjna budowana jest przez determinację i systematyczność. Każde wyłączenie firmy z rynku powoduje destabilizację mentalną właściciela, ale i samego biznesu. Dlatego tak ważne jest pozostawanie „w formie” i ciągłe zastanawianie się nad możliwością usprawnienia procesów biznesowych w przedsiębiorstwie.

Podsumowanie

To tylko niektóre działania, które mogą pomóc Państwa przedsiębiorstwom na „przetrwanie” w czasie recesji gospodarczej. Wprawdzie samą walkę z epidemią koronawirusa traktuje się jako etap czasowy, ale nikt z nas nie wie ile realnie może ona potrwać. W związku z powyższym nie wiemy również jak głęboko uderzy ta sytuacja w gospodarkę naszego państwa, ale i świata. Dlatego warto być na bieżąco, ale przede wszystkim robić tak wiele, aby biznes który prowadzimy podtrzymać.

Na zakończenie źródła, gdzie warto szukać aktualnych i co najważniejsze rzetelnych informacji:

Polecamy serwis: Mała firma

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
KNF będzie mogła jednym kliknięciem wyłączyć Twoją stronę. Nowa ustawa o krypto to przepis na cyfrowy chaos?

Nowe prawo daje KNF bezprecedensową władzę: blokowanie i przejmowanie domen bez decyzji, bez wysłuchania, bez odwołania. Oficjalnie chodzi o walkę z oszustami, ale eksperci ostrzegają, że wystarczy jedno podejrzenie, by legalna firma zniknęła z Internetu z dnia na dzień. Czy to początek ery administracyjnego „kill switcha” w polskiej sieci?

Już niedługo komornik zajmie też minimalną pensję? Projekt zmian trafił do Sejmu. Kto jest za, a kto przeciw?

Jak wynika z publikowanych danych i raportów, Polacy są coraz bardziej zadłużeni. Dodatkowo, wyegzekwowanie długów sprawia w praktyce ogromne trudności, a wierzyciele latami muszą starać się o odzyskanie swoich pieniędzy. Czy to się już niedługo zmieni, a pracownicy będą mogli stracić nawet minimalne wynagrodzenie za pracę?

Umowy dotyczące spadku: umowa o zbycie spadku, zrzeczenie się dziedziczenia, zrzeczenie się prawa do zachowku - jakie są zasady, a kiedy będą nieważne?

Umowy o spadek stanowią szczególną kategorię czynności prawnych w polskim systemie prawnym, podlegającą rygorystycznym ograniczeniom wynikającym z art. 1047-1057 Kodeksu cywilnego. Ustawodawca, chroniąc autonomię spadkodawcy oraz przeciwdziałając spekulacji na przyszłych spadkach, wprowadził daleko idące zakazy dotyczące obrotu prawami do spadku za życia potencjalnego spadkodawcy. Regulacje te mają fundamentalne znaczenie dla praktyki obrotu prawnego i wymuszają szczególną ostrożność przy zawieraniu umów dotyczących majątku, który może stać się przedmiotem dziedziczenia.

MEN zachęca do diagnozowania dzieci. Chodzi o badania pod kątem funkcjonowania w przedszkolu i szkole, ale też o temperament

W placówkach oświatowych coraz więcej dzieci i młodzieży potrzebuje określonego wsparcia. Wychodząc na przeciw tym potrzebom MEN stworzyło portal wsparcia, na którym udostępniło narzędzia pozwalające na przesiewowe zdiagnozowanie dzieci i młodzieży pod kątem funkcjonowania w przedszkolu i szkole, ale też pod kątem temperamentu.

REKLAMA

Nie wyrzucisz już bioodpadów. Od 1 grudnia 2025 r. obowiązują nowe zasady pozbywania się frakcji bio w gminach

Od 1 grudnia 2025 r., w niektórych gminach w Polsce, obowiązują nowe zasady pozbywania się bioodpadów. Dlaczego frakcja bio, czyli m.in. odpady stanowiące części roślin, pochodzące z pielęgnacji przydomowych ogrodów, nie będą w najbliższym czasie przyjmowane od właścicieli nieruchomości i w jaki sposób należy nimi zatem gospodarować?

Wielkie zmiany dla pracowników. Można z tego skorzystać pierwszy raz. Będziecie zachwyceni

Kto pierwszy ten lepszy, tak zazwyczaj wyglądała między pracownikami walka o branie urlopu na dzień, kiedy przypada Wigilia. Ci, którzy wolnego nie mieli miotali się między zawodowymi obowiązkami i przygotowaniami do rodzinnej wieczerzy. Ale z tym już koniec. W tym roku 24 grudnia staje dniem ustawowo wolnym. Pracownicy są zadowoleni, czego nie można powiedzieć, o tych którzy w Wigilię zarabiali pieniądze. Chodzi przede w wszystkim o właścicieli sklepów. Teraz jeśli ktoś złamie zakaz handlu, zostanie ukarany słoną grzywną. Od reguły sa jednak wyjątki.

Ostatnia wola a sprawiedliwość rodzinna. Czym jest i komu przysługuje prawo do zachowku?

Wyobraź sobie, że twój rodzic przez lata powtarzał, że „wszystko dostanie się temu, kto się mną opiekował”. W testamencie rzeczywiście zostawia cały majątek – dom, oszczędności, ziemię – jednej osobie, a tobie nie daje ani złotówki. Większość ludzi w takim momencie czuje bezsilność. Ale polskie prawo mówi jasno: nie, to się nie uda. Nawet jeśli testament jest ważny, nawet jeśli spadkodawca był w pełni władz umysłowych – istnieje zachowek. To finansowa tarcza, której nie przebije zwykły testament.

Aerozolowa pułapka: jak jeden dezodorant może kosztować Cię 500 zł

Produkty w sprayu – od dezodorantów, przez lakiery do włosów, aż po farby i środki chemiczne – są codziennością w naszych domach. Używamy ich szybko i często bez zastanowienia, wyrzucając puste puszki do kosza. Jednak w polskim prawie aerozole podlegają szczególnym zasadom. Ich niewłaściwa segregacja może skutkować mandatem do 500 zł dla mieszkańca, a dla firm – karami sięgającymi 100 tys. zł.

REKLAMA

Nowa ulga dla niepełnosprawnych z kodem 03-L - Premier wezwany do zajęcia się tematem

Osoby głuche z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności (symbol 03-L) od lat zmagają się z pełnopłatnymi przejazdami transportem publicznym, mimo że wiele innych grup niepełnosprawnych korzystają z ustawowych ulg. Po tym, jak Ministerstwo Infrastruktury umyło ręce, zasłaniając się kompetencjami innych resortów, Komisja do Spraw Petycji Sejmu RP wystosowała nowy dezyderat w tej sprawie bezpośrednio do Prezesa Rady Ministrów. To wezwanie do kompleksowej rewizji przepisów, które zdaniem wnioskodawców, generują społeczne dysproporcje i bariery w dostępie do aktywności zawodowej i społecznej.

7-godzinny dzień pracy dla rodziców dzieci do 13 roku życia i dodatkowe 3 dni urlopu na każde dziecko na koszt FUS (a nie pracodawcy). To tylko niektóre z nowych przywilejów, które mają podnieść „najniższy w historii poziom dzietności w Polsce”

Zwiększenie przewidzianych w kodeksie pracy praw pracowniczych kobiet w ciąży i rodziców dzieci do 13 roku życia, to postulat petycji obywatelskiej, która została wniesiona do Sejmu. 7-godzinny dzień pracy i dodatkowe 3 dni urlopu na każde dziecko na koszt FUS (a nie pracodawcy), to tylko niektóre z nowych przywilejów, które miałyby podnieść – aktualnie najniższy w historii – poziom dzietności w Polsce.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA