REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma w czasie koronawirusa: praktyczne porady na czas recesji

Artur Maik
Przedsiębiorca, trener biznesu, prawnik
prawdzie samą walkę z epidemią koronawirusa traktuje się jako etap czasowy, ale nikt z nas nie wie ile realnie może ona potrwać. Dlatego warto być na bieżąco, ale przede wszystkim robić tak wiele, aby biznes który prowadzimy podtrzymać./Fot. Shutterstock
prawdzie samą walkę z epidemią koronawirusa traktuje się jako etap czasowy, ale nikt z nas nie wie ile realnie może ona potrwać. Dlatego warto być na bieżąco, ale przede wszystkim robić tak wiele, aby biznes który prowadzimy podtrzymać./Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia powoduje ogromne ograniczenia w działaniu gospodarki, a to następnie dotyka każdego z nas. Jak prowadzić własną firmę w czasie koronawirusa? Oto praktyczne porady na czas recesji. Mogą one zostać zaimplementowane właściwie w każdym przedsiębiorstwie i każdym sektorze gospodarczym.

Własna firma w czasie koronawirusa

Czas epidemii. Przyznaję, że jestem pesymistą jeśli chodzi o najbliższy czas. Czekać nas może recesja, kryzys, a na pewno spowolnienie gospodarcze. Czy przedsiębiorstwa są przygotowane na ten czas? To zależy. Aktualny szum informacyjny oraz liczba informacji pojawiających się na temat koronawirusa powiększa się z minuty na minutę. Nie sposób zrozumieć wszystkiego, ale i też nie warto, ponieważ wiele z tych materiałów jest po prostu nieprawdziwa.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Serwis Inforlex Przeciwdziałanie praniu pieniędzy – procedury

Ciężko mówić o kryzysie finansowym, ponieważ nie mamy przesłanek, aby tak ten stan rzeczy nazywać. Na pewno jest to czas spowolnienia rozwoju, a może recesji gospodarczej. Aktualnie odczuwamy zarówno szok podażowy, jak i popytowy. Ten pierwszy przejawia się poprzez zerwanie łańcuchów dostaw, zamkniętymi fabrykami, czy problemem z otrzymaniem niezbędnych komponentów do produkcji. Ten drugi zaś oznacza, że jeśli jesteśmy uziemieni w domach, to najprawdopodobniej mniej kupujemy. Tym samym rezygnujemy z wielu wydatków.

Widoczny jest problem zarówno u przedsiębiorców, ale i u samych pracowników. Natomiast tematem tego artykułu jest własna firma w czasie koronawirusa, dlatego też z tego względu zajmiemy się tymi pierwszymi.

REKLAMA

O ile podmioty gospodarcze, które funkcjonują w branży spożywczej, medycznej, a także IT nie powinny odczuć dokuczliwie tej sytuacji, o tyle większość MŚP z innych sektorów na pewno. Rząd sugeruje pomoc między innymi przedsiębiorstwom z sektora hotelarstwa i transportu. Natomiast o spowolnieniu gospodarczym można mówić prawie w każdej branży. Jest to spowodowane niesamowitymi połączeniami, które wykrystalizowały się w ostatnim czasie pomiędzy firmami i pozwalały na tak intensywny rozwój.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pandemia powoduje ogromne ograniczenia w działaniu gospodarki, a to następnie dotyka każdego z nas. W tego rodzaju sytuacji trudno mówić o kryzysie finansowym, ponieważ sektor finansowy jest relatywnie bezpieczny. Bardziej można się obawiać o to, że upadnie kilka kawiarni, restauracji czy też zakładów fryzjerskich etc. Wiele małych przedsiębiorstw nie posiadających poduszki finansowej już ma problemy z zobowiązaniami. W związku z powyższym chciałbym Państwu przedstawić kilka praktycznych porad na czas recesji. Porad, które mogą zostać zaimplementowane tak właściwie w każdym przedsiębiorstwie i każdym sektorze gospodarczym.

Będzie to kilka praktycznych porad, ale nie będą to wskazówki co do stosowania pakietu osłonowego, który został zaproponowany przez rząd. O tym możecie Państwo poczytać chociażby na stronie Ministerstwa.

1. Dywersyfikacja

Pierwszą wskazówką na czas pandemii i recesji jest dywersyfikacja. Rozdzielenie ryzyka to podstawa prowadzenia biznesu w każdej branży. Owszem często się mówi, że przedsiębiorca który stawia wszystko na jedną kartę wygrywa. Natomiast co w sytuacji gdy po sukcesie przychodzi czas goryczy, na przykład spowodowany aktualnym wirusem? Dlatego rekomenduje się często, aby zastanowić się nad zbudowaniem biznesu, który zasilany jest kilkoma źródłami przychodu i który jest skalowalny. Często metaforycznie mówi się o stole, który ma cztery nogi i to właśnie każda noga podbudowuje go, aby stał stabilni i nie upadł. Podobnie jest w sytuacji przedsiębiorstw, które produkują oraz dostarczają całkiem odmienne produkty albo usługi. Niektórzy przedsiębiorcy inwestują nadwyżki finansowe w nieruchomości, akcje lub obligacje, albo kryptowaluty. Mając kilka źródeł przychodu można żyć spokojniej, a na pewno mniej dotkliwie przeżywać recesje gospodarcze.

2. Obserwowanie źródeł informacji

Drugą wskazówką jest uważne obserwowanie źródeł informacji, którym wierzymy. Budując biznes albo już prowadząc przedsiębiorstwo bardzo często poddawani jesteśmy różnym sprzecznym informacjom. Zapewne przyszło do Państwa pismo po założeniu jdg czy spółki listownie z fakturą do zapłaty za wpis do ewidencji działalności? Tak… jest wiele rodzajów phishingu (metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji). Oszuści uwielbiają czas niepokoju, stresu czy tak jak jest teraz - pandemii. Skupiamy uwagę w takim momencie na czymś zupełnie innymi niż bezpieczeństwo korzystania chociażby z bankowości elektronicznej. Dlatego też typowy phishing w tym czasie to oszustwa internetowe, często przez smsy z taką informacją jak chociażby: „Informujemy że zgodnie ze spec ustawą dotyczącą korona wirusa w Polsce Państwa środki….” Nieważne co napisane jest dalej w tego rodzaju sms. Ważne jest, że oszuści oczekują zalogowania się przez wysłany link do naszej bankowości elektronicznej. Jest rzeczą oczywistą, że nie jest to ani strona banku, ani link bankowości elektronicznej, a specjalnie podstawiona strona łudząco przypominająca widok z naszego banku. W ten sposób możemy się pozbyć chociażby ze zgromadzonych oszczędności.

3. Pokora

Trzecią wskazówką dla przedsiębiorców jest pokora. Rozwijanie własnej ograniczoności jakkolwiek to brzmi oznacza, abyśmy nie pozwolili na nieprzemyślane, nierozsądne i przede wszystkim nie pochodzące z chłodnej analizy finansowej inwestycje. Dużo w Internecie informacji o biznesach w czasie kryzysu na których można się szybko „dorobić”. Bardzo często szukanie szybkich okazji inwestycyjnych z reguły prowadzi do jeszcze szybszych strat. Dlatego pokora inwestycyjna w czasie pandemii jest istotna. Nie warto brać kolejnego leasingu jeśli nie wynika on z chłodnych wyliczeń. Przykładów można by mnożyć, natomiast jedno jest pewne: pokora w kryzysie jest potrzebna jak pieniądze. Niekiedy brak pozycji inwestycyjnej także jest pozycją.

4. Audyt finansowy

Czwartą wskazówką dla przedsiębiorstw i osób je prowadzących jest audyt finansowy. Nie musi to mieć wymiaru typowego audytu, jak w spółkach, ale po prostu chłodnego i logicznego spojrzenia na aktualną sytuację finansową firmy. Jakie są koszty stałe, zmienne, przychody, a przede wszystkim co można uciąć bez strat w zyskach, relacjach i kanałach biznesowych. Warto również nakreślić kilka scenariuszy na najbliższy czas. Chociażby scenariusz zakładający sytuację, gdzie nagle urwie się większość kanałów logistycznych w związku ze współpracą z naszymi kontrahentami. Może warto rozejrzeć się za nowymi dostawcami? Oczywiście każdy powinien sam wyznaczyć sobie pytania i znaleźć dobry dla siebie i swojej branży sposób na przeprowadzenie audytu. Najważniejsza jest samoświadomość bycia w konkretnym miejscu i posiadanie scenariuszy na przyszłość.

5. Udoskonalenie

Piątą wskazówką jest udoskonalenie. Zmodyfikowanie user experience (doświadczeń użytkownika), dodanie nowej usługi, (np. zakup bonów na przyszłe korzystanie z usługi po atrakcyjnej cenie), zaistnienie „jeszcze bardziej” w Internecie, czy też po prostu dopracowanie aktualnej oferty. Jest to zwyczajną oczywistością, ale niektórzy z przedsiębiorców robią sobie podobnie jak uczniowie koronaferie. Nie jest to pożądane w biznesie, ponieważ w tym czasie inna firma funkcjonująca w tym samym sektorze, a może i tym samym regionie poprawia, myśli, modyfikuje swoją ofertę będąc krok z przodu. Przewaga konkurencyjna budowana jest przez determinację i systematyczność. Każde wyłączenie firmy z rynku powoduje destabilizację mentalną właściciela, ale i samego biznesu. Dlatego tak ważne jest pozostawanie „w formie” i ciągłe zastanawianie się nad możliwością usprawnienia procesów biznesowych w przedsiębiorstwie.

Podsumowanie

To tylko niektóre działania, które mogą pomóc Państwa przedsiębiorstwom na „przetrwanie” w czasie recesji gospodarczej. Wprawdzie samą walkę z epidemią koronawirusa traktuje się jako etap czasowy, ale nikt z nas nie wie ile realnie może ona potrwać. W związku z powyższym nie wiemy również jak głęboko uderzy ta sytuacja w gospodarkę naszego państwa, ale i świata. Dlatego warto być na bieżąco, ale przede wszystkim robić tak wiele, aby biznes który prowadzimy podtrzymać.

Na zakończenie źródła, gdzie warto szukać aktualnych i co najważniejsze rzetelnych informacji:

Polecamy serwis: Mała firma

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Ten dodatek trzeba za czas nieobecności pracownika odpowiednio obniżyć. Ale czy zawsze? W tym zakresie obowiązują jasne zasady

Podwyżka czy dodatek? Efekt końcowy jest taki sam – na konto wpływa wyższa kwota. Jednak nie zawsze jest to takie proste. Problemy natury praktycznej pojawiają np. wtedy, gdy pracownik jest nieobecny w pracy. Czy trzeba mu wtedy wypłacić pieniądze?

Kamera monitoringu sąsiada "patrzy" na moją posesję. Czy to zgodne z prawem? Jest stanowcza decyzja Prezesa UODO

W dniu 8 grudnia 2025 r. Urząd Ochrony Danych Osobowych poinformował, że Prezes UODO Mirosław Wróblewski nakazał zaprzestania – w ciągu 7 dni od doręczenia decyzji – przetwarzania danych osobowych sąsiadów za pomocą monitoringu wizyjnego (kamery wideo), który obejmował drogę publiczną i sąsiednie posesje. Zdaniem Prezesa UODO jednoznacznym dowodem na nieprzetwarzanie danych za pomocą monitoringu wizyjnego będzie zdemontowanie kamer, względnie skierowanie poza sporny obszar monitorowania, tak by nie obejmowały posesji sąsiedzkich, a wyłącznie posesję właściciela kamer.

Ulgowe przejazdy kolejowe dla nowej grupy pasażerów. Toczą się prace nad ich wprowadzeniem. Resort jest na tak, ale kto za to zapłaci?

Czy nowa grupa pasażerów będzie miała prawo do ulgowych przejazdów kolejowych? Toczą się prace nad wprowadzeniem takich rozwiązań. Choć Ministerstwo Infrastruktury jest na tak, to otwarte pozostają pytania dotyczące finansowania.

Jedno słowo w regulaminie i gmina przegrała w sądzie. Czy wyrok NSA dla gminy Kiszkowo wpłynie na sytuację 2479 gmin w Polsce i odbiór Twoich śmieci? Sąd: te odpady gmina musi zabierać sprzed posesji

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok, który może zmienić sposób, w jaki gminy organizują zbiórkę odpadów. Okazuje się, że „przyjmowanie" i „odbieranie" śmieci to zupełnie różne pojęcia prawne – a pomyłka i zamienne ich używanie może kosztować samorząd przegraną w sądzie. Sprawdź, jakie masz prawa jako mieszkaniec i kiedy gmina łamie prawo.

REKLAMA

Koniec zarobku na najmie krótkoterminowym? Gmina wprowadzi zakazy, narzuci limity i będzie prowadziła ewidencję. Przepisy trafiły do Sejmu

Czy to będzie koniec zarobku na najmie krótkoterminowym? Trwają konsultacje projektu, który ma wprowadzić regulacje przyznające gminom szczególne uprawnienia. Zyskają dzięki nim kontrolę na rynkiem lokalnym i poprawią ściągalność opłat.

Ruchomy czas pracy. Wielu pracodawców go stosuje, a pracownicy nawet o tym nie wiedzą. Jakie zasady obowiązują?

Ruchomy czas pracy to elastyczne rozwiązanie, które ułatwia współpracę pracodawcy i pracownika. W praktyce często jest wykorzystywanie nieświadomie, a strony zapominają o tym, że przepisy regulują jasne zasady, według których trzeba w tej sytuacji postępować.

Tydzień pracy krótszy, ale godzin do przepracowania tyle samo. Można też pracować tylko w weekendy i święta. Jak to zrobić?

Przepisy prawa pracy przewidują szereg rozwiązań, które pozwalają na zorganizowanie świadczenia pracy w sposób odpowiedni zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Należą do nich m.in. system skróconego tygodnia pracy i system pracy weekendowej.

Egzekucja ze spadku, czyli co każdy spadkobierca wiedzieć powinien

Jaka jest definicja spadku? Z czym wiąże się przyjęcie spadku? Od kiedy możliwa jest egzekucja ze spadku? Co z odpowiedzialnością, jeśli dziedziczymy razem z kilkoma osobami? Sprawdź, o czym powinien wiedzieć każdy spadkobierca.

REKLAMA

Zadaniowy czas pracy nie wyklucza nadgodzin. Ale jak ocenić, czy należą się za nie pieniądze? Zasada jest prosta

Zadaniowy system czasu pracy stwarza pole do nadużyć zarówno po stronie pracowników, jak i pracodawców. Co zrobić, aby uniknąć na tym tle nieporozumień? Należy przede wszystkim prawidłowo wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawodawcę.

Dzień wolny od pracy to nie zawsze sobota. Nie zawsze jest to również pełny dzień kalendarzowy

Jak prawidłowo obliczać wymiar czasu pracy obowiązujący konkretnego pracownika? Zazwyczaj nie ma z tym problemów, gdy pracownik pracuje w stałych dniach i godzinach. Jednak jak postępować, gdy ta układanka się komplikuje, a dzień wolny to nie zawsze dzień kalendarzowy?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA