REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma w czasie koronawirusa: praktyczne porady na czas recesji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Maik
Przedsiębiorca, trener biznesu, prawnik
prawdzie samą walkę z epidemią koronawirusa traktuje się jako etap czasowy, ale nikt z nas nie wie ile realnie może ona potrwać. Dlatego warto być na bieżąco, ale przede wszystkim robić tak wiele, aby biznes który prowadzimy podtrzymać./Fot. Shutterstock
prawdzie samą walkę z epidemią koronawirusa traktuje się jako etap czasowy, ale nikt z nas nie wie ile realnie może ona potrwać. Dlatego warto być na bieżąco, ale przede wszystkim robić tak wiele, aby biznes który prowadzimy podtrzymać./Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia powoduje ogromne ograniczenia w działaniu gospodarki, a to następnie dotyka każdego z nas. Jak prowadzić własną firmę w czasie koronawirusa? Oto praktyczne porady na czas recesji. Mogą one zostać zaimplementowane właściwie w każdym przedsiębiorstwie i każdym sektorze gospodarczym.

Własna firma w czasie koronawirusa

Czas epidemii. Przyznaję, że jestem pesymistą jeśli chodzi o najbliższy czas. Czekać nas może recesja, kryzys, a na pewno spowolnienie gospodarcze. Czy przedsiębiorstwa są przygotowane na ten czas? To zależy. Aktualny szum informacyjny oraz liczba informacji pojawiających się na temat koronawirusa powiększa się z minuty na minutę. Nie sposób zrozumieć wszystkiego, ale i też nie warto, ponieważ wiele z tych materiałów jest po prostu nieprawdziwa.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Serwis Inforlex Przeciwdziałanie praniu pieniędzy – procedury

Ciężko mówić o kryzysie finansowym, ponieważ nie mamy przesłanek, aby tak ten stan rzeczy nazywać. Na pewno jest to czas spowolnienia rozwoju, a może recesji gospodarczej. Aktualnie odczuwamy zarówno szok podażowy, jak i popytowy. Ten pierwszy przejawia się poprzez zerwanie łańcuchów dostaw, zamkniętymi fabrykami, czy problemem z otrzymaniem niezbędnych komponentów do produkcji. Ten drugi zaś oznacza, że jeśli jesteśmy uziemieni w domach, to najprawdopodobniej mniej kupujemy. Tym samym rezygnujemy z wielu wydatków.

Widoczny jest problem zarówno u przedsiębiorców, ale i u samych pracowników. Natomiast tematem tego artykułu jest własna firma w czasie koronawirusa, dlatego też z tego względu zajmiemy się tymi pierwszymi.

REKLAMA

O ile podmioty gospodarcze, które funkcjonują w branży spożywczej, medycznej, a także IT nie powinny odczuć dokuczliwie tej sytuacji, o tyle większość MŚP z innych sektorów na pewno. Rząd sugeruje pomoc między innymi przedsiębiorstwom z sektora hotelarstwa i transportu. Natomiast o spowolnieniu gospodarczym można mówić prawie w każdej branży. Jest to spowodowane niesamowitymi połączeniami, które wykrystalizowały się w ostatnim czasie pomiędzy firmami i pozwalały na tak intensywny rozwój.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pandemia powoduje ogromne ograniczenia w działaniu gospodarki, a to następnie dotyka każdego z nas. W tego rodzaju sytuacji trudno mówić o kryzysie finansowym, ponieważ sektor finansowy jest relatywnie bezpieczny. Bardziej można się obawiać o to, że upadnie kilka kawiarni, restauracji czy też zakładów fryzjerskich etc. Wiele małych przedsiębiorstw nie posiadających poduszki finansowej już ma problemy z zobowiązaniami. W związku z powyższym chciałbym Państwu przedstawić kilka praktycznych porad na czas recesji. Porad, które mogą zostać zaimplementowane tak właściwie w każdym przedsiębiorstwie i każdym sektorze gospodarczym.

Będzie to kilka praktycznych porad, ale nie będą to wskazówki co do stosowania pakietu osłonowego, który został zaproponowany przez rząd. O tym możecie Państwo poczytać chociażby na stronie Ministerstwa.

1. Dywersyfikacja

Pierwszą wskazówką na czas pandemii i recesji jest dywersyfikacja. Rozdzielenie ryzyka to podstawa prowadzenia biznesu w każdej branży. Owszem często się mówi, że przedsiębiorca który stawia wszystko na jedną kartę wygrywa. Natomiast co w sytuacji gdy po sukcesie przychodzi czas goryczy, na przykład spowodowany aktualnym wirusem? Dlatego rekomenduje się często, aby zastanowić się nad zbudowaniem biznesu, który zasilany jest kilkoma źródłami przychodu i który jest skalowalny. Często metaforycznie mówi się o stole, który ma cztery nogi i to właśnie każda noga podbudowuje go, aby stał stabilni i nie upadł. Podobnie jest w sytuacji przedsiębiorstw, które produkują oraz dostarczają całkiem odmienne produkty albo usługi. Niektórzy przedsiębiorcy inwestują nadwyżki finansowe w nieruchomości, akcje lub obligacje, albo kryptowaluty. Mając kilka źródeł przychodu można żyć spokojniej, a na pewno mniej dotkliwie przeżywać recesje gospodarcze.

2. Obserwowanie źródeł informacji

Drugą wskazówką jest uważne obserwowanie źródeł informacji, którym wierzymy. Budując biznes albo już prowadząc przedsiębiorstwo bardzo często poddawani jesteśmy różnym sprzecznym informacjom. Zapewne przyszło do Państwa pismo po założeniu jdg czy spółki listownie z fakturą do zapłaty za wpis do ewidencji działalności? Tak… jest wiele rodzajów phishingu (metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji). Oszuści uwielbiają czas niepokoju, stresu czy tak jak jest teraz - pandemii. Skupiamy uwagę w takim momencie na czymś zupełnie innymi niż bezpieczeństwo korzystania chociażby z bankowości elektronicznej. Dlatego też typowy phishing w tym czasie to oszustwa internetowe, często przez smsy z taką informacją jak chociażby: „Informujemy że zgodnie ze spec ustawą dotyczącą korona wirusa w Polsce Państwa środki….” Nieważne co napisane jest dalej w tego rodzaju sms. Ważne jest, że oszuści oczekują zalogowania się przez wysłany link do naszej bankowości elektronicznej. Jest rzeczą oczywistą, że nie jest to ani strona banku, ani link bankowości elektronicznej, a specjalnie podstawiona strona łudząco przypominająca widok z naszego banku. W ten sposób możemy się pozbyć chociażby ze zgromadzonych oszczędności.

3. Pokora

Trzecią wskazówką dla przedsiębiorców jest pokora. Rozwijanie własnej ograniczoności jakkolwiek to brzmi oznacza, abyśmy nie pozwolili na nieprzemyślane, nierozsądne i przede wszystkim nie pochodzące z chłodnej analizy finansowej inwestycje. Dużo w Internecie informacji o biznesach w czasie kryzysu na których można się szybko „dorobić”. Bardzo często szukanie szybkich okazji inwestycyjnych z reguły prowadzi do jeszcze szybszych strat. Dlatego pokora inwestycyjna w czasie pandemii jest istotna. Nie warto brać kolejnego leasingu jeśli nie wynika on z chłodnych wyliczeń. Przykładów można by mnożyć, natomiast jedno jest pewne: pokora w kryzysie jest potrzebna jak pieniądze. Niekiedy brak pozycji inwestycyjnej także jest pozycją.

4. Audyt finansowy

Czwartą wskazówką dla przedsiębiorstw i osób je prowadzących jest audyt finansowy. Nie musi to mieć wymiaru typowego audytu, jak w spółkach, ale po prostu chłodnego i logicznego spojrzenia na aktualną sytuację finansową firmy. Jakie są koszty stałe, zmienne, przychody, a przede wszystkim co można uciąć bez strat w zyskach, relacjach i kanałach biznesowych. Warto również nakreślić kilka scenariuszy na najbliższy czas. Chociażby scenariusz zakładający sytuację, gdzie nagle urwie się większość kanałów logistycznych w związku ze współpracą z naszymi kontrahentami. Może warto rozejrzeć się za nowymi dostawcami? Oczywiście każdy powinien sam wyznaczyć sobie pytania i znaleźć dobry dla siebie i swojej branży sposób na przeprowadzenie audytu. Najważniejsza jest samoświadomość bycia w konkretnym miejscu i posiadanie scenariuszy na przyszłość.

5. Udoskonalenie

Piątą wskazówką jest udoskonalenie. Zmodyfikowanie user experience (doświadczeń użytkownika), dodanie nowej usługi, (np. zakup bonów na przyszłe korzystanie z usługi po atrakcyjnej cenie), zaistnienie „jeszcze bardziej” w Internecie, czy też po prostu dopracowanie aktualnej oferty. Jest to zwyczajną oczywistością, ale niektórzy z przedsiębiorców robią sobie podobnie jak uczniowie koronaferie. Nie jest to pożądane w biznesie, ponieważ w tym czasie inna firma funkcjonująca w tym samym sektorze, a może i tym samym regionie poprawia, myśli, modyfikuje swoją ofertę będąc krok z przodu. Przewaga konkurencyjna budowana jest przez determinację i systematyczność. Każde wyłączenie firmy z rynku powoduje destabilizację mentalną właściciela, ale i samego biznesu. Dlatego tak ważne jest pozostawanie „w formie” i ciągłe zastanawianie się nad możliwością usprawnienia procesów biznesowych w przedsiębiorstwie.

Podsumowanie

To tylko niektóre działania, które mogą pomóc Państwa przedsiębiorstwom na „przetrwanie” w czasie recesji gospodarczej. Wprawdzie samą walkę z epidemią koronawirusa traktuje się jako etap czasowy, ale nikt z nas nie wie ile realnie może ona potrwać. W związku z powyższym nie wiemy również jak głęboko uderzy ta sytuacja w gospodarkę naszego państwa, ale i świata. Dlatego warto być na bieżąco, ale przede wszystkim robić tak wiele, aby biznes który prowadzimy podtrzymać.

Na zakończenie źródła, gdzie warto szukać aktualnych i co najważniejsze rzetelnych informacji:

Polecamy serwis: Mała firma

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

[Stare i nowe świadczenie pielęgnacyjne 3386 zł] W 2026 r. osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł

Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (stopień znaczny). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r.

REKLAMA

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Najniższa krajowa 2026: 4806 zł brutto. Ile netto na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

Opublikowano już rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. W tym akcie prawnym określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

System kaucyjny 2025: od października mała rewolucja, a sklepy nie są gotowe? Dodatkowe koszty i brak miejsca na składowanie butelek i puszek

Zaledwie kilkanaście dni pozostało do wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce. Zgodnie z przepisami, które zaczną obowiązywać od 1 października, wszystkie sklepy o powierzchni powyżej 200 m kw. będą musiały zbierać opakowania objęte systemem, z kolei mniejsze punkty sprzedaży mogą przystąpić do programu dobrowolnie. Zmiany są nowością nie tylko dla przedsiębiorców – badania pokazują, że z systemu kaucyjnego korzystało dotychczas zaledwie 28 proc. Polaków . Pozytywnie oceniły go trzy na cztery osoby z tej grupy, co potwierdza coraz większe przywiązanie konsumentów do kwestii ekologicznych w handlu detalicznym. Choć są one ważne również dla właścicieli sklepów, przepisy w obecnym kształcie rodzą w ich opinii zbyt wiele wyzwań finansowych i organizacyjnych.

Rewolucja mieszkaniowa dla seniorów. Nowe przepisy pozwolą osobom starszym uciec z „więzienia czwartego piętra” i zamieszkać wygodnie już od 2026 roku

Nowa ustawa wprowadzająca umowy najmu senioralnego lokalu to prawdziwa rewolucja dla starszych mieszkańców Polski. Już od 1 stycznia 2026 roku seniorzy mieszkający powyżej trzeciego piętra bez windy będą mogli zamienić swoje mieszkania na lokale dostosowane do ich potrzeb – bez konieczności spełniania kryteriów dochodowych. Projekt wprost rozwiązuje problem tzw. „więźniów czwartego piętra” i daje gminom narzędzia do elastycznego zarządzania mieszkaniowym zasobem, poprawiając jakość życia milionów osób starszych w całym kraju.

REKLAMA

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Nie zgniataj, nie niszcz butelek i puszek, bo nie dostaniesz zwrotu kaucji. Czy trzeba mieć paragon?

W dniu 1 października 2025 roku zacznie obowiązywać w Polsce system kaucyjny. Przedsiębiorcy wprowadzający napoje w opakowaniach objętych systemem zobowiązani są do umieszczania na tych opakowaniach oznakowania wskazującego na objęcie opakowania systemem kaucyjnym i określającego wysokość kaucji. Przy zwrocie do sklepu butelki plastikowej o pojemności do 3 litrów, czy puszki metalowej do 1 litra (jeżeli są oznaczone znakiem systemu kaucyjnego) - otrzymasz 50 groszy za każdą taką butelkę, czy puszkę. Za zwrot każdej butelki szklanej (ze znakiem systemu kaucyjnego) o objętości do 1,5 litra, otrzymasz 1 zł. Nie trzeba mieć paragonu, by dostać zwrot kaucji.

Ustawowy zakaz zamieszczania w internecie zdjęć dzieci przez rodziców – rząd podjął decyzję po interwencji RPO

W związku z pogłębiającym się problemem tzw. sharentingu, który polega na upowszechnianiu w środowisku cyfrowym, w szczególności w mediach społecznościowych, wizerunku dzieci przez rodziców i inne osoby – na skutek podjętej w tej sprawie interwencji przez Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) – Ministerstwo Cyfryzacji zajęło stanowisko w sprawie wprowadzenia w Polsce generalnego, ustawowego zakazu (lub ograniczenia) zamieszczania w internecie zdjęć dzieci.

REKLAMA