| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Ubezpieczenia > Ubezpieczenia firmowe > Audyt ubezpieczeniowy pozwala zminimalizować ryzyko szkód

Audyt ubezpieczeniowy pozwala zminimalizować ryzyko szkód

Przedsiębiorcy, którzy chcą ubezpieczyć swoje mienie, muszą najpierw dokładnie ocenić grożące im ryzyka, sprawdzić stan swoich zabezpieczeń oraz oszacować rozmiar potencjalnych szkód. Pomoc w przeprowadzeniu analizy oferują zarówno brokerzy, jak i towarzystwa ubezpieczeń.

Czym jest audyt ubezpieczeniowy?

Audyt ubezpieczeniowy, tzw. survey, który ma miejsce przed przedstawieniem oferty ubezpieczenia, obejmuje wszystkie aspekty zarządzania ryzykiem i sytuacjami kryzysowymi w firmie. Włącznie z oceną systemu komunikacji pomiędzy pracownikami w razie nieprzewidzianych zdarzeń. Im więcej informacji przedsiębiorca udostępni, tym większa szansa, że ubezpieczenie zapewni skuteczne wsparcie w sytuacjach kryzysowych. Celem audytu jest bowiem znalezienie wszystkich słabych punktów działalności i zabezpieczeń stosowanych przez przedsiębiorcę. Na podstawie przeprowadzonej analizy ubezpieczyciel lub pośrednik ubezpieczeniowy, który jest zaangażowany w stworzenie programu ochrony dla firmy, wydaje konkretne zalecenia i uwagi do systemu bezpieczeństwa. Brak ich uwzględnienia może skutkować odmową podpisania umowy ubezpieczenia lub znacząco ograniczyć proponowany zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela za ewentualne szkody w wyniku nieprzewidzianych zdarzeń.

Polecamy: RODO Jak przygotować się do kontroli

Jak wygląda analiza zagrożeń?

W procesie oceny uczestniczą zawsze eksperci o szerokim doświadczeniu w branży, w której działa przedsiębiorstwo. Posiadają oni wiedzę i doświadczenia płynące z oceny ryzyka i szkód występujących w danej gałęzi gospodarki.

Zwykle wykonywana jest wizytacja firmy, podczas której inżynierowie oceny ryzyka zapoznają się z:

  • procesami technologicznymi,
  • maszynami i urządzeniami,
  • systemami zabezpieczeń,
  • dokumentacją techniczną.

Sprawdzają też zgodność procedur i narzędzi ze stanem wskazanym w dokumentacji. Niektórzy ubezpieczyciele proponują przeprowadzenie testów, np. audytów termowizyjnych, mających wykazać, w których miejscach istnieje największe ryzyko pożaru lub testów penetracyjnych sprawdzających, czy istnieją luki w infrastrukturze teleinformatycznej firmy, które mogłyby zostać wykorzystane do cyberataku.

Audyt może uchronić od szkody

W wyniku analizy, zwłaszcza podczas audytu wykonywanego przed ubezpieczeniem inwestycji, może pojawić się zalecenie zmiany rozważanej technologii lub zastosowania określonego materiału. Eksperci EIB spotkali się na przykład z sytuacją, w której przedsiębiorca planujący uruchomienie nowych kotłów zamierzał zastosować do ich wykonania określony rodzaj stali. Ubezpieczyciel uczestniczący w tworzeniu programu ochrony dla inwestycji zwrócił uwagę, że choć stal ta spełnia wszelkie wymogi technologiczne, to z jego doświadczeń wynika, że ma tendencję do pękania po określonym czasie. W związku z tym przedsiębiorca zdecydował się zmienić rodzaj stali, z której miały być wykonane. Dzięki temu uniknął nie tylko dodatkowych kosztów, które wiązałyby się z wymianą kotłów, ale też zminimalizował ryzyko ewentualnego wypadku, gdyby pęknięcia nie zostały odpowiednio wcześnie wykryte.

Przedsiębiorcy wspólnie z ubezpieczycielem i brokerem mogą również przygotować plan ciągłości działania na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń. Mogą one dotyczyć zarówno dużych szkód, jak rozległe zniszczenia majątku i wiążący się z tym przestój w działalności, jak i konieczności wycofania produktów z rynku na skutek wykrytych wad.

Towarzystwa ubezpieczeń oferują także programy poprawy bezpieczeństwa w zarządzaniu flotą samochodową przedsiębiorstwa. Przykładowo, proponują udział kierowców w organizowanych przez nie szkoleniach.

Polecamy serwis: Ubezpieczenia

Czytaj także

Data publikacji:

Ekspert:

EIB SA

Broker ubezpieczeniowy

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Celem audytu jest znalezienie wszystkich słabych punktów działalności i zabezpieczeń stosowanych przez przedsiębiorcę/Fot. Shutterstock
Celem audytu jest znalezienie wszystkich słabych punktów działalności i zabezpieczeń stosowanych przez przedsiębiorcę/Fot. Shutterstock

INFORLEX Kadry Płace i HR285.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Mirosław Siwiński

Radca Prawny nr wpisu WA-9949 Doradca Podatkowy nr wpisu 09923

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »