REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budżet na 2024 r. Będzie podpis prezydenta czy wniosek do Trybunału Konstytucyjnego?

Piotr T. Szymański
Redaktor portalu Infor.pl
1 lutego 2024 r. upływa termin, w którym prezydent Andrzej Duda musi zdecydować, czy budżet podpisać, czy też – skierować go do Trybunału Konstytucyjnego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa budżetowa na 2024 r. została przekazana prezydentowi do podpisu 25 stycznia tego roku. 1 lutego 2024 r. upływa więc termin, w którym prezydent Andrzej Duda musi zdecydować, czy budżet podpisać, czy też – skierować go do Trybunału Konstytucyjnego. Co na ten temat mówią przepisy Konstytucji?

Ustawa budżetowa została uchwalona przez Sejm 18 stycznia 2024 r.; Senat nie wniósł poprawek do do niej 24 stycznia. Wobec tego już następnego dnia marszałek Sejmu Szymon Hołownia przekazał budżet prezydentowi do podpisu. Konstytucja daje głowie państwa siedem dni na podjęcie decyzji odnośnie ustawy budżetowej: prezydent może ją podpisać albo wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o stwierdzenie zgodności budżetu z Konstytucją. W przeciwieństwie natomiast do innych ustaw prezydent nie ma prawa zawetować ustawy budżetowej.

REKLAMA

O wysłaniu ustawy budżetowej prezydentowi marszałek Sejmu Szymon Hołownia poinformował na platformie X (d. Twitter) w środę 24 stycznia:

Na stronach internetowych Sejmu widnieje jednak informacja, że budżet został prezydentowi przekazany dzień później – 25 stycznia. Od tego dnia biegnie 7-dniowy termin, w którym prezydent musi podjąć decyzję w sprawie budżetu. Termin ten upływa 1 lutego.

budżet 2024 hołownia duda sejm prezydent

 

 

INFOR

Ustawa budżetowa inna niż pozostałe

Ustawa budżetowa uchwalana jest w sposób odmienny niż pozostałe ustawy. Różnice procedury rozpoczynają się już od inicjatywy ustawodawczej: w przypadku budżetu ma ją wyłącznie Rada Ministrów. Ma ona obowiązek przedłożyć projekt budżetu na nowy rok budżetowy najpóźniej na trzy miesiące przed rozpoczęciem tego roku.

Także w Sejmie i w Senacie prace legislacyjne nad ustawą budżetową odbywają się na nieco innych zasadach niż w przypadku pozostałych ustaw. Senat ma na uchwalenie poprawek do budżetu 20 dni (w przypadku innych ustaw jest to termin 30-dniowy); nie przysługuje mu ponadto prawo do odrzucenia budżetu w całości. Prace parlamentarne nad budżetem muszą zakończyć się ciągu 4 miesięcy od dnia przedłożenia Sejmowi projektu ustawy budżetowej. Jeżeli tak się nie stanie, prezydent ma prawo zarządzić skrócenie kadencji Sejmu (a co za tym idzie i Senatu). Zarządzenie skrócenia kadencji to inaczej – potocznie – rozwiązanie parlamentu.

Odmienności procedury przyjmowania budżetu występują wreszcie wtedy, gdy uchwalona ustawa budżetowa trafia do podpisu prezydenta. 

Jakie opcje ma prezydent

Kiedy ustawa budżetowa trafia do prezydenta, ma on do wyboru dwa rozwiązania. Może mianowicie:

  • ustawę budżetową podpisać, albo
  • zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie zgodności budżetu z Konstytucją.

W przeciwieństwie do każdej innej ustawy, prezydent nie ma natomiast prawa odmówić podpisania ustawy budżetowej i przekazania jej Sejmowi do ponownego rozpatrzenia. 

Przepisy Konstytucji pozostawiają prezydentowi 7-dniowy termin na podjęcie decyzji co do ustawy budżetowej. W przypadku pozostałych ustaw jest to termin 21-dniowy.

Prezydent, jeżeli zdecyduje się podpisać ustawę budżetową, może już po złożeniu pod nią podpisu skierować ją do Trybunału Konstytucyjnego w normalnym trybie kontroli następczej. 

Będzie wniosek do Trybunału Konstytucyjnego?

O tym, że prezydent Andrzej Duda rozważa przekazanie ustawy budżetowej do Trybunału Konstytucyjnego mogły świadczyć jego wypowiedzi bezpośrednio po uchwaleniu budżetu. – W momencie, w którym ta ustawa do mnie przyjdzie, będzie poddana pełnej analizie, właśnie od strony konstytucyjnej, zarówno merytorycznej, jak i proceduralnej, ale to będzie jedyny aspekt, pod jakim będziemy to oceniali – zapowiedział wtedy. Zdaniem prezydenta „kwestią, którą prezydent może i powinien rozpatrywać, jest kwestia zgodności działania rządu z konstytucją i parlamentu w związku z budżetem, czyli kwestia zgodności samego budżetu z konstytucją, jak również procedury, w której ten budżet będzie przyjęty”.

To stanowisko potwierdza zastępca szefa Kancelarii Prezydenta Piotr Ćwik. Po przekazaniu ustawy budżetowej prezydentowi – zadeklarował – „zostanie zbadana ścieżka legislacyjna – bo w tym zakresie prezydent ją bada – i prezydent budżet podpisze. Należy oczekiwać, że stanie się to bez zbędnej zwłoki, w terminach, które prezydenta do tego obligują”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Budżet przed Trybunałem

W razie gdy prezydent wystąpi do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie zgodności ustawy budżetowej z Konstytucją, Trybunał ma obowiązek wydać orzeczenie maksymalnie w ciągu 2 miesięcy od złożenia prezydenckiego wniosku. 

Jeżeli TK orzeknie, że budżet jest niezgodny z Konstytucją prezydent będzie miał obowiązek odmówić podpisania ustawy budżetowej; jeżeli natomiast TK uzna budżet za zgodny z Konstytucją – prezydent będzie musiał go podpisać.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
WSA o starym świadczeniu pielęgnacyjnym 2988 zł. Staruszek (87 lat), MOPS, wyrok Trybunału Konstytucyjnego

Sądy bronią staruszków pozbawionych świadczenia pielęgnacyjnego. MOPS ignorują korzystny wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 2014 r. Wszyscy już wiedzą, że jak się ignoruje wyrok TK, to zapewne przez neosędziów. W 2014 r. nie było jednak tego problemu. Więc gminy nie mogą twierdzić, że nie wykonując tego wyroku z uwagi na obecny spór polityczny wobec TK. Postępowanie urzędników jest niezrozumiałe biorąc pod uwagę stanowisko WSA i NSA - sędziowie w dziesiątkach wyroków uznają moc wyroku TK z 2014 r. 

Ekspertka: zawieszenie prawa do azylu jest niehumanitarne i sprzeczne z prawami człowieka; prawo to przewiduje zarówno Konstytucja RP w art. 56, jak i Karta Praw Podstawowych UE w art. 18

Pomysł czasowego, terytorialnego zawieszenia prawa do azylu jest krótkowzroczny, niehumanitarny i sprzeczny z prawami człowieka - powiedziała adwokatka współpracująca z Helsińską Fundacją Praw Człowieka Maria Poszytek odnosząc się do zapowiedzianej przez premiera strategii migracyjnej.

Premier: zredukujemy do minimum nielegalną migrację w Polsce; jednym z elementów strategii migracyjnej będzie czasowe terytorialne zawieszenie prawa do azylu

Na najbliższym posiedzeniu rządu przedstawię strategię migracyjną; jednym z jej elementów będzie czasowe terytorialne zawieszenie prawa do azylu - zapowiedział premier Donald Tusk. Oświadczył, że rząd nie będzie wdrażać europejskich pomysłów godzących w bezpieczeństwo Polski, jak pakt migracyjny.

MOPS: Bon energetyczny opóźniony? Ustawa nie zawiera daty wypłaty bonu. Ale podaje datę rozliczenia wypłat przed wojewodą

Przepisy nie nakazują wprost wypłaty bonu energetycznego w 2024 r. Ma to nastąpić "niezwłocznie". Zależne jest to "niezwłocznie" od przekazania środków na wypłatę przez wojewodę. Nie wszędzie są przekazywane te pieniądze. Np. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Łopiennik Górny informuje mieszkańców gminy, że nie ma pieniędzy na bon (czeka na nie). W ustawie nie ma terminu wypłaty bonu, ale jest termin dla raportu przez gminy wydania tych pieniędzy - ostateczny termin 31 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Można będzie zarejestrować koło gospodyń wiejskich nawet gdy działa w mieście

W dniu 11 października 2024 r. Sejm zaakceptował poprawkę Senatu do nowelizacji ustawy o kołach gospodyń wiejskich, zgodnie z którą można będzie rejestrować (jako koło gospodyń wiejskich) także koła działające także na obszarze miast. Zakończyła się już parlamentarna procedura legislacyjna tej nowelizacji. Teraz ustawa trafi do podpisu Prezydenta RP.

Możesz sprawdzić, czy wypłacona kwota 14 emerytury była prawidłowa. Porównaj otrzymaną sumę z decyzją ZUS

ZUS zaczął w bieżącym tygodniu wysyłać emerytom i rencistom decyzje o przyznaniu tzw. czternastej emerytury. Decyzje ZUS zostaną przesłane do prawie 6,8 mln osób. Będzie można sprawdzić, czy otrzymana kwota czternastkii zgadza się z decyzją ZUS-u. Jeżeli nie, to trzeba zapytać ZUS o przyczynę tej rozbieżności.

1000 złotych stracą rodzice, którym państwo w 2024 roku zapłaci za żłobek. Aktywny Rodzic pełen niejasności. Rodzice są zdezorientowani i czują się pokrzywdzeni

1000 złotych stracą rodzice, którym państwo w 2024 roku zapłaci za żłobek. Aktywny Rodzic pełen niejasności. Rodzice są zdezorientowani i czują się pokrzywdzeni. Twierdzą, że podwyżka wysokości świadczenia jest tylko pozorna.

Już nie uciekniesz przez ZUS-em! Oskładkowanie umów o dzieło

„Ostatni bastion” nieoskładkowany przez ZUS, czyli umowy o dzieło, mają zostać objęte obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi, tj. ubezpieczeniami emerytalnym, rentowymi i wypadkowym oraz dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym. Jedyny wyjątek od powyższej zasady ma dotyczyć umów zawieranych przez studentów albo uczniów poniżej 26 roku życia. 

REKLAMA

Rząd: Na świadczenie wspierające 9 575 000 minut. 380 000 wniosków osób niepełnosprawnych. To jedna z przyczyn opóźnień

Rząd wskazuje przyczyny opóźnień w przyznawaniu świadczeń wspierających. Dwie obciążają osoby niepełnosprawne. Bo składali wnioski "papierowe" oraz wnioski "wadliwe" albo "przez osoby nieuprawnione". Jeden wniosek papierowy to 25 minut czasu na wprowadzenie do systemu. Dla 380 000 wniosków daje to 9 575 000 minut pracy i 20 000 pracy po 8h dziennie. I ta ilość pracy to jedna z przyczyn "zawieszenia" systemu WZON.

Wsparcie dla pracodawców zatrudniających żołnierzy. Ustawa czeka na podpis prezydenta

Senat przyjął ustawę, która wprowadza preferencje podatkowe dla przedsiębiorców zatrudniających żołnierzy WOT i aktywnej rezerwy. Ustawa wprowadza także świadczenie początkowe dla żołnierzy WOT z budżetu państwa zamiast dotychczasowej odprawy wypłacanej przez przedsiębiorców.

REKLAMA