REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy prezydent rozwiąże Sejm. Czy budżet będzie gotowy na czas?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr T. Szymański
Redaktor portalu Infor.pl
Jeżeli parlament nie zdąży z uchwaleniem budżetu w konstytucyjnym terminie, prezydent Andrzej Duda będzie mógł rozwiązać Sejm i Senat
Radek Pietruszka
PAP

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa budżetowa na 2024 r. została przyjęta przez Sejm w czwartek 18 stycznia 2024 r. Trafi teraz do Senatu. Jeżeli parlament nie zdąży z uchwaleniem budżetu w konstytucyjnym terminie, prezydent Andrzej Duda będzie mógł rozwiązać Sejm i Senat. Gdyby tak się stało, czekają nas ponowne wybory parlamentarne. Czy do tego dojdzie?

Ustawa budżetowa ma zgodnie z przepisami Konstytucji charakter szczególny. Odmiennie niż w przypadku innych ustaw inicjatywa ustawodawcza przysługuje wyłącznie Radzie Ministrów, co oznacz, że tylko rząd może złożyć do Sejmu projekt budżetu; inne (krótsze) są terminy, w których muszą odbyć się prace parlamentarne nad budżetem, a prezydent nie ma prawa weta wobec budżetu (chociaż może skierować ustawę budżetową do Trybunału Konstytucyjnego). Nieprzyjęcie budżetu w terminie określonym przepisami umożliwia wreszcie prezydentowi skrócenie kadencji Sejmu, co potocznie określa się jako „rozwiązanie Sejmu”. Skrócenie kadencji Sejmu zawsze oznacza również skrócenie kadencji Senatu.

Prezydent Andrzej Duda deklaruje jednak, że nie widzi możliwości przedterminowych wyborów. –Mam nadzieję, że będę mógł spokojnie ten budżet podpisać; pozostaje tylko kwestia zgodności z konstytucją – powiedział po tym, jak Sejm przyjął budżet. To sygnał, że prezydent być może rozważa skierowanie ustawy budżetowej do Trybunału Konstytucyjnego.

REKLAMA

REKLAMA

Budżet w Sejmie i Senacie

Rząd ma obowiązek przedłożyć projekt ustawy budżetowej na następny rok budżetowy najpóźniej na 3 miesiące przed rozpoczęciem tego roku. Rok budżetowy jest w Polsce tożsamy z rokiem kalendarzowym, zatem projekt budżetu powinien być wniesiony do końca września. Tak też stało się w 2023 r., kiedy to 29 września rząd Mateusza Morawieckiego złożył projekt budżetu na rok 2024 r. Sejm IX kadencji jednak, z uwagi na zbliżający się jej koniec nie podjął już prac nad tym projektem.

Prace nad budżetem na 2024 r. ruszyły dopiero w Sejmie X kadencji, wyłonionym w wyborach 15 października 2023 r. Nowy gabinet Donalda Tuska, po zaprzysiężeniu 13 grudnia wniósł ponownie projekt budżetu 19 grudnia. Sejm uchwalił ustawę budżetową 18 stycznia 2024 r.

Uchwalony przez Sejm budżet zostanie teraz przekazany do Senatu. Izba wyższa ma na uchwalenie poprawek do budżetu 20 dni (w przypadku innych ustaw jest to termin 30-dniowy); Senatowi nie przysługuje ponadto prawo do odrzucenia budżetu w całości. 

Budżet musi być uchwalony do 29 stycznia

W przypadku budżetu na 2024 r. Senat nie będzie mógł wykorzystać terminu, jaki określają przepisy Konstytucji. Senat na uchwalenie ewentualnych poprawek, a Sejm – na ich rozpatrzenie i przyjęcie ostatecznej wersji ustawy budżetowej mają łącznie 11 dni. Żeby uniknąć ryzyka rozwiązania parlamentu, izby muszą zakończyć procedowanie ustawy budżetowej tak, by trafiła ona do podpisu prezydenta najpóźniej 29 stycznia.

Konstytucja stanowi powiem, że jeżeli w ciągu 4 miesięcy od dnia przedłożenia Sejmowi projektu ustawy budżetowej nie zostanie ona przedstawiona prezydentowi do podpisu, prezydent może zarządzić skrócenie kadencji Sejmu

Biorąc pod uwagę, że projekt budżetu na 2024 r. trafił do Sejmu 29 września 2023 r., uchwalony budżet powinien trafić na biurko głowy państwa właśnie do 29 stycznia 2024 r. W przypadku, gdy tak się nie stanie prezydent Andrzej Duda będzie mógł rozwiązać Sejm (a co za tym idzie – Senat). Z tego uprawnienia będzie mógł skorzystać w ciągu kolejnych 14 dni (tj. w okresie do 13 lutego). Przed podjęciem decyzji o rozwiązaniu parlamentu Andrzej Duda ma tylko obowiązek zasięgnąć opinii marszałków Sejmu i Senatu: Szymona Hołowni oraz Małgorzaty Kidawy-Błońskiej. Opinie wyrażone przez marszałków nie mają jednak dla prezydenta charakteru wiążącego. 

W razie podjęcia decyzji o skróceniu kadencji, prezydent jednocześnie rozpisze nowe wybory do Sejmu i Senatu. Ich data powinna być wyznaczona na dzień przypadający w okresie 45 dni od dnia, w którym prezydent zarządził rozwiązanie parlamentu.

Budżet: podpis prezydenta albo Trybunał Konstytucyjny

Kiedy ustawa budżetowa trafi wreszcie do prezydenta, będzie on miał tylko dwie możliwości działania, a nie trzy, jak w przypadku innych ustaw. Konstytucja nie pozwala bowiem prezydentowi na odmowę podpisania ustawy budżetowej i przekazania jej Sejmowi do ponownego rozpatrzenia. Prezydent może więc albo ustawę budżetową podpisać albo zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie zgodności budżetu z Konstytucją. W przypadku każdej innej ustawy na podjęcie decyzji, co zrobić z ustawą prezydent ma 21 dni; w odniesieniu do budżetu Konstytucja pozostawia szefowi państwa termin jedynie 7-dniowy. 

Niewykluczone, że prezydent Andrzej Duda nosi się z zamiarem przekazania ustawy budżetowej do Trybunału Konstytucyjnego. Mogą o tym świadczyć jego wypowiedzi bezpośrednio po uchwaleniu budżetu w Sejmie. – W momencie, w którym ta ustawa do mnie przyjdzie, będzie poddana pełnej analizie, właśnie od strony konstytucyjnej, zarówno merytorycznej, jak i proceduralnej, ale to będzie jedyny aspekt, pod jakim będziemy to oceniali – zapowiedział wtedy. Jego zdaniem „kwestią, którą prezydent może i powinien rozpatrywać, jest kwestia zgodności działania rządu z konstytucją i parlamentu w związku z budżetem, czyli kwestia zgodności samego budżetu z konstytucją, jak również procedury, w której ten budżet będzie przyjęty”.

W przypadku, gdy prezydent zdecyduje się wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie zgodności budżetu z Konstytucją, Trybunał ma obowiązek wydać orzeczenie w tej sprawie maksymalnie w ciągu 2 miesięcy od złożenia prezydenckiego wniosku w Trybunale. Jeżeli TK orzeknie, że budżet jest niezgodny z Konstytucją – a przedmiotem badania Trybunału jest także sposób uchwalenia ustawy – prezydent będzie miał obowiązek odmówić podpisania ustawy budżetowej; jeżeli natomiast TK uzna budżet za zgodny z Konstytucją – prezydent będzie musiał go podpisać.

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Staż pracy 2026 – nowe wyzwania!

Kawa z INFORLEX. Staż pracy 2026 – nowe wyzwania! to bezpłatne wydarzenie online poświęcone kluczowym zmianom w przepisach, które już wkrótce wpłyną na sposób liczenia stażu pracy, uprawnień pracowniczych oraz planowania polityki kadrowej w firmach.

Blog w kancelarii prawnej to także źródło klientów

Blogi prawnicze cieszą się już długą historią. Od początku XXI wieku, kiedy pojawiły się pierwsze z nich, zdążyły solidnie obrosnąć bogatymi doświadczeniami, ale też swoistą mitologią, która nie zawsze przedstawia rzeczywisty stan rzeczy. Jednych irytują, ale innych inspirują. Bywają powodem rozczarowań, oraz są przyczyną do dumy.

Anonimowe wpłaty od fanów to nie darowizny. Skarbówka nie ma wątpliwości

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w najnowszej interpretacji wyjaśnił, jak traktować wpłaty od internautów wspierających twórców w sieci. Fiskus uznał, że dobrowolne przekazy od osób, których nie można zidentyfikować z imienia i nazwiska, nie stanowią darowizny. A to oznacza, że nie podlegają podatkowi od spadków i darowizn.

Te świadczenia należą się pracownikom w czasie wypowiedzenia. Wiele osób o tym nie wie i przez to tracą pieniądze

Pracownik w okresie wypowiedzenia ma szczególny status. Choć wiadomo już, że jego przyszłość nie będzie wiązała się z firmą, to jednocześnie nadal zachowuje swoje prawa. To bywa trudne dla pracodawców, którzy chcieliby ograniczyć nakłady na osoby nie rokujące na przyszłość.

REKLAMA

Ile godzin nadliczbowych pracownik ma obowiązek przepracować? Przepisy jasno to określają i nie dla każdego jest to powszechnie znane 150

Czy pracownik ma obowiązek pracować w godzinach nadliczbowych? Odpowiedź na to pytanie zaskakuje wiele osób. Tymczasem przepisy są jasne i choć chronią pracownika jako słabszą stronę stosunku pracy, to dbają też o dobro zakładu pracy.

Polacy w kamasze - rząd ogłosił termin nowego programu dla wszystkich

Co byś zrobił, gdyby nagle zawyła syrena alarmowa? Gdzie schronisz się z rodziną? Jak zachować się w sytuacji awaryjnej, kiedy nie ma prądu, wody ani telefonu? To nie scenariusz filmu katastroficznego – to potencjalne zagrożenie, na które chce nas przygotować Ministerstwo Obrony Narodowej. Program „wGotowości” rusza już 22 listopada i ma na celu coś więcej niż tylko naukę pierwszej pomocy czy rozpoznawania typów amunicji. Chodzi o zmianę mentalności całej społeczności. O budowanie kultury bezpieczeństwa od podstaw. A przykład Ukrainy pokazuje, że to nie fantazja – to konieczność.

Zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi a prawo do obsługi poza kolejnością na SOR – Ministerstwo Zdrowia znów odpowiada

W ostatnich tygodniach temat uprawnień Zasłużonych Honorowych Dawców Krwi (ZHDK) ponownie wywołał gorącą dyskusję wśród społeczności dawców. Wszystko za sprawą pisma Ministerstwa Zdrowia z 22 lipca 2025 roku, które jednoznacznie określa, czy Zasłużeni Dawcy Krwi mogą liczyć na obsługę poza kolejnością na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym (SOR).

Świadczenie pielęgnacyjne. Od 1 stycznia 2026 r. MOPS wypłaci 3386 zł

Znamy już oficjalną kwotę świadczenia pielęgnacyjnego w 2026 r. Coroczna waloryzacja tej formy wsparcia ma związek z podwyżką płacy minimalnej. Kto może otrzymywać świadczenie pielęgnacyjne?

REKLAMA

Trudniej będzie rozwiązać umowę o pracę. Od stycznia 2026 r. dłuższe okresy wypowiedzenia dla tych pracowników. Od maja dla kolejnych

Od 2026 roku na gruncie prawa pracy zajdą istotne zmiany. Wpłyną one na szereg uprawnień pracowniczych: wysokość dodatków, nagród jubileuszowych, czy wymiar urlopu wypoczynkowego. Będą też miały znaczenie dla długości okresów wypowiedzenia umów.

ZUS: zasiłek chorobowy tylko na wniosek. Samo zwolnienie lekarskie nie wystarczy. Trzeba przypilnować tego terminu i wpisać numer rachunku bankowego

Nie wystarczy samo zwolnienie lekarskie, aby otrzymać zasiłek chorobowy z ZUS-u. Świadczenie wypłacane jest osobom ubezpieczonym na wniosek, dlatego warto pilnować terminu jego złożenia i pamiętać o wpisaniu numeru rachunku bankowego.

REKLAMA