REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oznaczenie treści reklamowych przez influencerów - UOKiK opracowuje zasady

Subskrybuj nas na Youtube
Oznaczenie treści reklamowych przez influencerów
Oznaczenie treści reklamowych przez influencerów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Oznaczenie treści reklamowych przez influencerów jest problemem związanym z intensywnie rozwijającym się rynkiem mediów społecznościowych i brakiem transparentnych zasad. Dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów kończy przygotowania nad zbiorem zasad związanych z treściami sponsorowanymi. Jakie to będą zasady?
rozwiń >

Oznaczenie treści reklamowych przez influencerów – UOKiK sygnalizuje konieczność wprowadzenia zasad

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bacznie przygląda się reklamom zamieszczanym za pośrednictwem portali społecznościowych przez influencerów. Zdaniem urzędników niezwykle ważne jest wyznaczenie granicy między przekazem płatnym a niezależną opinią i ustalenie zasad oznaczania barterów.

REKLAMA

REKLAMA

Odbiorcy mają bowiem prawo wiedzieć, czy dany post lub relacja to reklama czy bezinteresowna opinia influencera. Prace nad wytycznymi dotyczącymi oznaczania treści reklamowych w social mediach są już na końcowym etapie. Swoje opinie mogą wyrażać również twórcy i odbiorcy.

Oznaczenie treści reklamowych przez influencerów – trwają prace nad rekomendacjami

Przedstawiciele UOKiK razem ze Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR i Radą Reklamy kończą już pracę nad stosownymi rekomendacjami. Będą one zawierać praktyczne przykłady form współprac komercyjnych w sieci i zasad ich oznaczenia, a także rekomendowane sposoby informowania o tym użytkowników.

REKLAMA

Taka praktyka jest obecna w innych państwach, m.in. w Wielkiej Brytanii obowiązuje taki poradnik, w którym w jasny, przejrzysty sposób wskazane są zasady, jakimi powinni kierować się influencerzy, podejmując działania marketingowe. Dlatego należy bardzo pozytywnie ocenić zapowiedź prezesa UOKiK co do stworzenia takiego dokumentu, takiego podręcznika i mieć nadzieję, że faktycznie pozwoli wyjaśnić wiele niejasności, które pojawiają się w praktyce mówi agencji Newseria Lifestyle Joanna Matczuk, adwokat, rzecznik patentowy, Kancelaria IP Boutique.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznaczenie treści reklamowych przez influencerów – UOKiK sprawdza, czy to robią

Na prawidłowe oznaczanie reklam powinien zwracać uwagę sam influencer, ale też agencja bądź przedsiębiorca, który zleca mu wykonanie czy przeprowadzenie danej akcji marketingowej. UOKiK sprawdza więc, czy materiały reklamowe są oznaczone na profilach, a jeśli tak – czy jest to wystarczająco jasno i wyraźnie wskazane, a nie ukryte lub widoczne np. dopiero po przewinięciu strony czy w formie skrótu. Urzędnicy apelują do influencerów, którzy nadal źle oznaczają swoje przekazy, o zmianę niejasnych oznaczeń typu: #współpraca, #ad czy #promo na poprawne i zrozumiałe dla ich społeczności.

Właściwie każdy przekaz reklamowy, który odbywa się w mediach masowych, powinien zostać prawidłowo oznaczony. Chodzi o takie przekazy reklamowe, które mają na celu promocję usług lub towarów konkretnego przedsiębiorcy i za które dany influencer otrzymuje stosowną gratyfikację. I chodzi tutaj zarówno o typowe wynagrodzenie finansowe, które otrzymuje za zlecenie, ale też innego rodzaju korzyść finansową bądź np. wynikającą z umów barterowych. Dlatego w przypadku takich przekazów występuje obowiązek ich oznaczenia jako reklamę lub jako treść sponsorowaną mówi Joanna Matczuk.

Oznaczenie treści reklamowych przez influencerów, a scam

Użytkownicy w sieci mają prawo do rzetelnej informacji, a jednocześnie muszą być chronieni przed oszustwem zakupowym czy scamem. Powinni o tym pamiętać reklamodawcy i agencje marketingowe, a przede wszystkim influencerzy. Obecnie prezes UOKiK prowadzi dwa postępowania, w których m.in. sprawdza oznaczanie treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu.

– Prezes UOKiK ogłosił wszczęcie postępowania wyjaśniającego związanego z tematem tzw. kryptoreklamy. W polskim prawie przekaz reklamowy, który jest prezentowany jako neutralna informacja, nie jest dozwolony. Jeżeli więc nie ma on odpowiedniego oznaczenia, to może stanowić naruszenie praw konsumentów i być czynem nieuczciwej konkurencji – mówi adwokat z Kancelarii IP Boutique.

Co to jest scam?

Scam to działanie, którego celem jest wprowadzenie w błąd – jest to np. informowanie o nieistniejących promocjach, ukrywanie istotnych cech produktu, niesłuszne wyolbrzymianie właściwości lub przeznaczenia reklamowanego produktu czy oferowanie rzeczy szkodliwych bądź niebezpiecznych dla zdrowia. Przykładowo, influencer w zamian za wynagrodzenie zachwala produkt, informując, że ma on mocno obniżoną cenę – np. z 600 zł na 150 zł. Tymczasem okazuje się, że promocja cenowa była fałszywa, a dodatkowo osoby, które złożyły zamówienie, nie otrzymują produktu lub dostarczony wyrób jest gorszej jakości niż wskazywał na to twórca na swoim kanale w mediach społecznościowych.

Trwają konsultacje w kwestii opracowywanych zasad oznaczenia treści reklamowych

Konsultacje z organizacjami branżowymi i agencjami marketingowymi w sprawie oznaczania treści komercyjnych zamieszczanych przez influencerów w mediach społecznościowych trwały od grudnia 2021 roku. Zanim jednak zostaną opublikowane stosowne rekomendacje, UOKiK chce także poznać opinie użytkowników sieci w tej sprawie. Udział w dyskusji można wziąć na profilu UOKiK na Instagramie. Każdy głos będzie miał wpływ na wypracowywane zasady.

Opracowanie: Paulina Karpińska, redaktor portalu Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko w Warszawie mundurowi z 1800 zł. Reszta Polski zdyskryminowana mnożnikiem 6,00. Nie tylko prowincja, ale Kraków, Gdańsk, Wrocław. To samo u strażaków

Policjanci w całej Polsce gorączkowo ściągają projekt rozporządzenia o wysokości świadczenia mieszkaniowego (upubliczniony przez MSWiA). I są rozczarowani. Świadczenie mieszkaniowe jest płatne co miesiąc. To rodzaj rekompensaty za koszty mieszkaniowe ponoszone przez mundurowych. Świadczenie mieści się w widełkach od 900 zł do 1800 zł. Minimalny próg 300 zł z ustawy podnoszą jednak mnożniki. I dla większości policjantów minister MSWiA określił tak mnożniki, aby policjanci otrzymali 900 zł. Tylko Warszawa ma 1800 zł. Im wyższa cena najmu mieszkania w danym rejonie Polski, tym wyższy mnożnik. Wiadomo, że Warszawa będzie miała najwyższy. Okazało się jednak, że 1800 zł ma TYLKO Warszawa ze wskaźnikiem 6,00 (czyli 6 razy 300 zł = 1800 zł miesięcznie). Nawet policjanci z Gdańska, Wrocławia i Krakowa mają wskaźnik 5,00 (czyli 5 razy 300 zł = 1500 zł miesięcznie).

NRL popiera uchylenie ustawy o lekarzu sądowym. „System od początku był niewydolny”

Naczelna Rada Lekarska poparła stanowisko adwokatury, która od lat domaga się uchylenia ustawy o lekarzu sądowym z 2007 roku. Zdaniem lekarzy i prawników system nie spełnia swojej funkcji, zniechęca specjalistów niskim wynagrodzeniem i prowadzi do chaosu w sądach.

Zasiłek z MOPS na pogrzeb. Od 1 stycznia 2026 r. nowe zasady

Chociaż zasiłki celowe na pogrzeb gminy będą wypłacały bez limitu kwotowego i dochodowego, to nie każdy będzie mógł takie świadczenie uzyskać. Nowe przepisy są w tym zakresie restrykcyjne i w zasadzie dają prawo do wsparcia w sytuacjach wyjątkowych.

Koniec darmowych worków na śmieci od gminy. Zmiany w sposobie segregacji odpadów

Coraz więcej gmin w Polsce nie udostępnia już darmowych worków na śmieci dla swoich mieszkańców. Jest to związane ze zmianą sposobu segregacji odpadów. Zmiany mają na celu walkę z niewłaściwym sortowaniem śmieci.

REKLAMA

Doliczą 50 gr przy kasie. Jak nie stracić na systemie kaucyjnym, który właśnie rusza w Polsce?

Od 1 października do każdej plastikowej butelki i puszki w Polsce doliczane jest 50 groszy kaucji, a od 2026 roku – złotówka za szklaną butelkę wielorazową. Pieniądze można odzyskać, ale tylko wtedy, gdy opakowanie wróci do sklepu w nienaruszonym stanie. Jak działa nowy system, gdzie oddawać butelki i co zrobić, żeby nie stracić przy kasie?

Jak prawidłowo i zgodnie z prawem jeździć po ulicy rowerem? Czyli czego mogą od rowerzystów wymagać kierowcy i vice versa? Q&A

Rower i przepisy ruchu drogowego 2025: W poprzednim artykule omówiłem najczęstszy sposób poruszania się rowerem, czyli pod drodze lub pasie dla rowerów (DRD), drodze dla pieszych i rowerów (CPR) i drodze dla pieszych, które w mojej ocenie sprawiają dużo problemy. Jak się okazuje poruszanie się rowerem po jezdni (ulica) i po lesie sprawia nie mniejsze problemy, które tym razem wyjaśnię w formie Q&A.

Nie tylko punkty 7 i 8. Kolejne problemy z orzekaniem o niepełnosprawności

Rzeczniczka Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak ponownie apeluje o zmianę działania komisji orzekających o niepełnosprawności. Do Biura RPD wciąż wpływają zastrzeżenia rodziców, zaniepokojonych formą przeprowadzania wywiadu i badania z udziałem dziecka.

Pracowników zaskoczyły niższe wpływy na konta. Z czego wynikają? Można jeszcze złożyć pracodawcom odpowiednie oświadczenia

Jesień zaskoczyła pracowników nie tylko niskimi temperaturami, ale również niższymi wpływami na konta. Skąd się wziął nagły spadek wynagrodzenia? Dotyczy tych osób, które nie złożyły pracownikom stosownych oświadczeń.

REKLAMA

System kaucyjny w Polsce rusza dziś, tj. 1 października 2025. Co warto wiedzieć, zanim oddasz butelkę lub puszkę? [WYWIAD]

Dziś, 1 października 2025 r. w całej Polsce zaczął działać system kaucyjny. Konsumenci za butelkę PET czy puszkę zapłacą kaucję, którą odzyskają, gdy wrzucą opakowanie do punktu zbiórki. Jak dokładnie działa system, jakie są zasady i jakie wyzwania stoją przed jego operatorami? O tym w rozmowie z redakcją Infor.pl opowiada Zygmunt Ochał, Członek Zarządu Zwrotka S.A. – jednego z 7 operatorów systemu kaucyjnego w Polsce.

System kaucyjny wchodzi w życie. Już wiadomo, co czeka klientów i producentów

Butelki PET i puszki całkowicie zdominowały półki sklepowe – wynika z najnowszych danych. To oznacza, że od 1 października system kaucyjny obejmie zdecydowaną większość napojów w Polsce. Czy konsumenci zaakceptują nowe zasady gry, czy zaczną ich unikać? Pierwsze odpowiedzi poznamy już w najbliższych miesiącach.

REKLAMA