REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nawet 2400 zł w ramach bonu energetycznego w 2025 r.? Znamy szczegóły – dla kogo i na jakich warunkach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
bon energetyczny, bon energetyczny 2025, świadczenie, wsparcie, projekt ustawy
Nawet 2400 zł w ramach bonu energetycznego w 2025 r.? Znamy szczegóły – dla kogo i na jakich warunkach
Patryk Koch
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 12 grudnia 2024 r., na ręce Marszałka Sejmu, został złożony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 oraz niektórych innych ustaw, który zakłada wydłużenie bonu energetycznego na 2025 r., dwukrotne zwiększenie jego wysokości i podwyższenie progu dochodowego uprawniającego do jego otrzymania.

rozwiń >

Bon energetyczny – co to za świadczenie i jakie były zasady jego wypłaty w 2024 r.?

REKLAMA

Bon energetyczny, to świadczenie, które w 2024 r., przysługiwało każdemu gospodarstwu domowemu, które spełniało kryterium dochodowe określone w ustawie z dnia 23.05.2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego, tj. w którym wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu za 2023 r., nie przekraczała kwoty 2 500 zł, a w przypadku gospodarstwa domowego wieloosobowego1 700 zł na osobę.

REKLAMA

Jeżeli natomiast ww. kryterium dochodowe zostało przekroczone – nie oznaczało to od razu utraty prawa do bonu, bowiem w takiej sytuacji – obowiązywała zasada „złotówka za złotówkę”. Zgodnie z nią – w przypadku przekroczenia progu dochodowego – kwota przysługującego bonu, była pomniejszana o ww. kwotę przekroczenia. Bon energetyczny nie przysługiwał dopiero wówczas, jeżeli wyliczona w ten sposób wartość, opiewała na mniej niż 20 zł. 

W 2024 r., wysokość bonu energetycznego była uzależniona od liczby osób w danym gospodarstwie domowym oraz źródła ogrzewania tego gospodarstwa domowego. I tak: 

  • w przypadku gospodarstwa domowego 1-osobowego – przysługiwał bon w wysokości 300 zł,

  • gospodarstwa domowego 2-3-osobowego – w wysokości 400 zł,

  • gospodarstwa domowego 4-5-osobowego – w wysokości 500 zł i odpowiednio

  • gospodarstwa domowego co najmniej 6-osobowego – w wysokości 600 zł.

W przypadku gospodarstw domowych, w których główne źródło ogrzewania zasilane jest energią elektryczną natomiast – wartość bonu była o 100% wyższa i wynosiła odpowiednio:

  • w przypadku gospodarstwa domowego 1-osobowego600 zł,

  • gospodarstwa domowego 2-3-osobowego800 zł,

  • gospodarstwa domowego 4-5-osobowego1000 zł i

  • gospodarstwa domowego co najmniej 6-osobowego1200 zł.

Warunkiem otrzymania bonu przez gospodarstwa domowe, w których główne źródło ogrzewania zasilane jest energią elektryczną, było wpisanie lub zgłoszenie takiego źródła do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) do 1 kwietnia 2024 r., a w przypadku źródeł ogrzewania wpisywanych lub zgłaszanych do CEEB po raz pierwszy – równie po tej dacie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bon energetyczny w 2025 r. – czy będzie?

W dniu 12 grudnia 2024 r. – na ręce Marszałka Sejmu, trafił poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 oraz niektórych innych ustaw (znak: SH-020-304/24), który – w związku z trwającą niestabilną sytuacją na rynku energetycznym (jak twierdzą autorzy projektu w uzasadnieniu) – zakłada wydłużenie bonu energetycznego na 2025 r. Wnioskodawcy proponują ponadto podwojenie wysokości otrzymanych przez beneficjentów środków w ramach bonu energetycznego oraz podwyższenie progu dochodowego uprawniającego do jego przyznania.

Bon energetyczny w 2025 r. – dla kogo?

REKLAMA

W związku z zaproponowaniem przez autorów poselskiego projektu projekt ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 oraz niektórych innych ustaw – podwyższenia progu dochodowego uprawniającego do przyznania bonu energetycznego – jeżeli projekt ten zostałby finalnie przyjęty – w 2025 r., bon energetyczny, przysługiwałby: każdemu gospodarstwu domowemu, w którym wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu za 2023 r. lub za 2024 r., nie przekraczałaby kwoty 2 800 zł, a w przypadku gospodarstw domowych wieloosobowychkwoty 2 000 zł na osobę

Progi dochodowe zostałyby zatem podwyższone o 300 zł każdy, a ponadto – do otrzymania bonu, uprawniałby dochód nieprzekraczający określonych powyżej wartości nie tylko za 2024 r., ale również alternatywnie (jeżeli np. za 2024 r. kwota ta zostałaby przekroczona) – za 2023 r. 

Niezmieniona pozostałaby zasada „złotówka za złotówkę” – czyli w przypadku przekroczenia ww. progów dochodowych – świadczenie w postaci bonu energetycznego nadal by przysługiwało, ale w odpowiednio zmniejszonej wysokości, chyba, że wyliczona w ten sposób wartość, byłaby niższa niż 20 zł. 

Bon energetyczny w 2025 r. – w jakiej wysokości?

Projekt ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 oraz niektórych innych ustaw, zakłada nie tylko zwiększenie progów dochodowych, ale również podwojenie kwoty przysługującego bonu. I tak: 

  • w przypadku gospodarstwa domowego 1-osobowego – bon energetyczny przysługiwałby w wysokości 600 zł,

  • gospodarstwa domowego 2-3-osobowego – w wysokości 800 zł,

  • gospodarstwa domowego 4-5-osobowego – w wysokości 1000 zł i odpowiednio

  • gospodarstwa domowego co najmniej 6-osobowego – w wysokości 1200 zł.

W przypadku gospodarstw domowych, w których główne źródło ogrzewania zasilane jest energią elektryczną natomiast – wartość bonu wyniosłaby odpowiednio:

  • w przypadku gospodarstwa domowego 1-osobowego1200 zł,

  • gospodarstwa domowego 2-3-osobowego1600 zł,

  • gospodarstwa domowego 4-5-osobowego2000 zł i odpowiednio

  • gospodarstwa domowego co najmniej 6-osobowego2400 zł.

Bon energetyczny w 2025 r. – w jaki sposób będzie można się ubiegać?

Zgodnie z projektem – bon energetyczny ww. kwotach, miałby przysługiwać za cały 2025 r. (tj. za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 r.) i być wypłacany jednorazowo

W celu jego otrzymania – wniosek o jego wypłatę, należałoby złożyć w terminie od dnia 1 lutego 2025 r. do dnia 30 września 2025 r. (wniosek złożony po tym terminie, pozostawałby bez rozpoznania):

  • za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub strony epuap.gov.pl albo

  • stacjonarnie – w urzędzie miasta lub gminy, właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy.

Bon energetyczny w 2025 r. – jakie są szanse na jego wprowadzenie?

Aktualnie – projekt ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 oraz niektórych innych ustaw, zakładający wydłużenie bonu energetycznego na 2025 r. i zwiększenie jego wysokości – trafił dopiero do opinii sejmowego Biura Legislacyjnego i Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji oraz do konsultacji publicznych, które potrwają do 12 stycznia 2025 r. Każdy może wyrazić o nim swoją opinię, wypełniając ankietę, dostępną pod adresem: https://www.sejm.gov.pl/Sejm10.nsf/agent.xsp?symbol=KONSULTACJE_PROJEKTY&NrKadencji=10.Czeka go zatem jeszcze długa droga przez niemalże cały proces legislacyjny – poczynając od jego trzech czytań w Sejmie, poprzez prace w Senacie, a na biurku Prezydenta kończąc.

Warto w tym miejscu również wspomnieć, że w dniu 12 grudnia 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 27.11.2024 r. o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku oraz w 2024 roku oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2024 r., poz. 1831), która zakłada zamrożenie cen energii elektrycznej dla gospodarstw domowych do 30 września 2025 r. na poziomie 500 zł netto za MWh (621,20 zł brutto z vat i akcyzą). W przypadku, gdyby ustawa ta nie została uchwalona – to od 1 stycznia 2025 r. obowiązywałaby cena za prąd zgodna z taryfą zatwierdzoną przez Prezesa URE, czyli 628,80 zł netto (779,6 zł brutto z vat i akcyzą). W ustawie tej, nie przewidziano jednak wydłużenia na 2025 r. bonu energetycznego. Zgodnie z wypowiedzią ministra finansów Andrzeja Domańskiego – dalszy los bonu energetycznego nie jest jednak przesądzony. „Będziemy analizować rynek, jeśli gospodarstwa domowe będą potrzebować dodatkowego wsparcia, to będziemy o tym pamiętać” – zapewniał w listopadzie br. minister. Pozostaje zatem bacznie obserwować dalsze losy poselskiego projektu ustawy.

Sprawdź >>> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 23.05.2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz.U. z 2024 r., poz. 859 z późn. zm.)

  • Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 oraz niektórych innych ustaw (znak: SH-020-304/24)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia od 1 lipca 2025 – ZUS gotowy do wypłat. Sprawdź, czy masz prawo do świadczenia

Od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłatę renty wdowiej. Dotychczas do ZUS wpłynęło prawie milion wniosków. Łącznie, do wszystkich uprawnionych instytucji wpłynęło ponad 1 mln 64 tys. 414 wniosków o rentę wdowią. Sprawdź, komu przysługuje świadczenie, jakie są warunki i jak wygląda procedura.

WSA: Nowa klasyfikacja chorób dla spraw w MOPS jeszcze nie obowiązuje. A urzędnicy ją stosują

Sądy pilnują, aby MOPS i SKO nie powoływały się na IDC-11. Ta klasyfikacja chorób jeszcze nie obowiązuje. Trwają prace nad jej wdrożeniem. Mówi się o 2026 r.

WSA: urzędnicy w MOGĄ nie mogą polemizować z zaświadczeniem od lekarz. Tak samo jak nie mogą podważać orzeczenia o niepełnosprawności

To duży problem w praktyce korzystania z usług i świadczeń z MOPS. Urzędnicy samowolnie kwestionują treść nie tylko orzeczenia o niepełnosprawności, ale także zaświadczenia lekarskie. Ten sam zarzut dotyczy także SKO kontrolujących decyzje MOPS.

Niegodny czy wydziedziczony? Prawo spadkowe po zmianach

Uznanie za niegodnego dziedziczenia i wydziedziczenie mają podobne skutki i zdarza się, że są mylone. Trzeba jednak wiedzieć, iż to odmienne instytucje prawa spadkowego. Czym się różnią? Jakie są aktualne przepisy?

REKLAMA

Wyrok: świadczenia z MOPS do 34h na podstawie zaświadczenia lekarza, ale bez orzeczenia o niepełnosprawności [wyrok WSA z 4 czerwca 2025 r.]

Zarówno przedszkola, szkoły i NFZ nie mają możliwości zapewnienia np. działań rehabilitacyjnych i edukacyjnych w wymiarze, którego potrzebuje dziecko chore np. na autyzm. Więc do MOPS trafiają wnioski rodziców, których dzieci powinny otrzymać wsparcie ze szkół albo medycznych placówek publicznych wspomagających dzieci w trudnej sytuacji zdrowotnej. Niewydolny system edukacji i system zdrowia powoduje, że dziecko wymagające np. 40 h godzin pracy ze specjalistą otrzymuje tych godzin 4. Co robią rodzice nie mający pieniędzy na opłacenie prywatnych usług specjalistów z wymiarze 36 h? Idą do MOPS. I szukają pomocy. Np. wybierając ścieżkę „MOPS i usługi opiekuńcze”. W artykule przykład matki, która próbowała taką pomoc z MOPS otrzymać dla dzieci w których zdiagnozowano autyzm (kod F84.0) nadpobudliwość ruchową z deficytem uwagi (F90).

Podwyżki. Z 27,30 zł zł na 30,50 zł. Tym razem abonament RTV. 10% rabatu to 329,40 zł. Abonament miał być zlikwidowany

Abonament RTV w 2026 r. wyniesie 9,50 zł miesięcznie w wypadku odbiornika radiowego oraz 30,50 zł w wypadku odbiornika radiowego i telewizyjnego. abonamentu z 10 proc. zniżką za opłaty wnoszone z góry za cały 2026 r. sięgnie 102,60 zł za odbiornik radiowy i 329,40 zł za odbiornik radiowy i telewizyjny.

Zasiłek pielęgnacyjny dla 1 mln Polaków w rządowym dryfie. Zapowiedź problemów dla stopnia umiarkowanego

Dryf wynika z inflacji, która "zżera" dodatek pielęgnacyjny. I to od 2019 r. Stale wartość 215,84 zł. Dodatkowo dziś jest przesądzone (prawie na 100%), że w 2026 r. i i 2027 r. ta sytuacja się utrzyma - nie będzie podwyżki zasiłku pielęgnacyjnego. Dla osób niepełnosprawnych ze stopniem niepełnosprawności umiarkowanym (lekki nie otrzymuje zasiłku pielęgnacyjnego) na horyzoncie jest nowy (poważniejszy) problem - coraz większe znaczenie testów sprawności osoby niepełnosprawnej i (symetrycznie) coraz mniejsze znaczenia orzeczenia o niepełnosprawności. Np. dodatek dopełniający do renty socjalnej zależny jest od orzeczenia o niesamodzielności, a świadczenie wspierające od testu zdolności do samodzielności jakim jest poziom potrzeby wsparcia.

ZUS: Jak i kiedy można otrzymać niezrealizowane świadczenie wspierające po osobie z niepełnosprawnością?

Osoby z niepełnosprawnością, które ubiegały się o świadczenie wspierające, mogą – w szczególnych przypadkach – przekazać to prawo swoim bliskim. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina jednak, że nie zawsze jest to możliwe.

REKLAMA

Sejm na żywo. Komisja śledcza ds. Pegasusa. Ziobro nie stawił się po raz kolejny

W piątek sejmowa komisja śledcza ds. Pegasusa po raz ósmy podjęła próbę przesłuchania b. szefa MS Zbigniewa Ziobry (PiS). Ostatni, siódmy termin przesłuchania Ziobry, był wyznaczony na 5 czerwca. Wówczas posłowie komisji przegłosowali wniosek do sądu o ukaranie go grzywną w wysokości 3 tys. zł.

Od 1 lipca 2025 r. zakaz palenia papierosów w przestrzeni publicznej na terenie całego kraju. Wakacje wolne od dymu tytoniowego – koniec z paleniem na plażach, w parkach i nie tylko

Zgodnie z ustawą z dnia 9.11.1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych – każdy ma prawo do życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego, pary z papierosów elektronicznych i substancji uwalnianych za pomocą nowatorskich wyrobów tytoniowych. Dym tytoniowy wdychany przez biernego palacza (tzw. dym bocznego strumienia), zawiera od 5 do 15 razy więcej tlenku węgla i od 2 do 20 razy więcej nikotyny niż dym wdychany przez osobę faktycznie palącą papierosa, co skutkuje jego większą toksycznością. Ochrona osób niepalących i realizacja prawa do życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego – odbywa się poprzez wprowadzanie zakazów palenia w przestrzeni publicznej. Co na ten temat mówią przepisy i jakie zmiany wchodzą w życie 1 lipca 2025 r.? Czy będą to wakacje wolne od dymu tytoniowego?

REKLAMA