REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nawet 2400 zł w ramach bonu energetycznego w 2025 r.? Znamy szczegóły – dla kogo i na jakich warunkach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
bon energetyczny, bon energetyczny 2025, świadczenie, wsparcie, projekt ustawy
Nawet 2400 zł w ramach bonu energetycznego w 2025 r.? Znamy szczegóły – dla kogo i na jakich warunkach
Patryk Koch
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 12 grudnia 2024 r., na ręce Marszałka Sejmu, został złożony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 oraz niektórych innych ustaw, który zakłada wydłużenie bonu energetycznego na 2025 r., dwukrotne zwiększenie jego wysokości i podwyższenie progu dochodowego uprawniającego do jego otrzymania.

rozwiń >

Bon energetyczny – co to za świadczenie i jakie były zasady jego wypłaty w 2024 r.?

REKLAMA

Bon energetyczny, to świadczenie, które w 2024 r., przysługiwało każdemu gospodarstwu domowemu, które spełniało kryterium dochodowe określone w ustawie z dnia 23.05.2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego, tj. w którym wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu za 2023 r., nie przekraczała kwoty 2 500 zł, a w przypadku gospodarstwa domowego wieloosobowego1 700 zł na osobę.

REKLAMA

Jeżeli natomiast ww. kryterium dochodowe zostało przekroczone – nie oznaczało to od razu utraty prawa do bonu, bowiem w takiej sytuacji – obowiązywała zasada „złotówka za złotówkę”. Zgodnie z nią – w przypadku przekroczenia progu dochodowego – kwota przysługującego bonu, była pomniejszana o ww. kwotę przekroczenia. Bon energetyczny nie przysługiwał dopiero wówczas, jeżeli wyliczona w ten sposób wartość, opiewała na mniej niż 20 zł. 

W 2024 r., wysokość bonu energetycznego była uzależniona od liczby osób w danym gospodarstwie domowym oraz źródła ogrzewania tego gospodarstwa domowego. I tak: 

  • w przypadku gospodarstwa domowego 1-osobowego – przysługiwał bon w wysokości 300 zł,

  • gospodarstwa domowego 2-3-osobowego – w wysokości 400 zł,

  • gospodarstwa domowego 4-5-osobowego – w wysokości 500 zł i odpowiednio

  • gospodarstwa domowego co najmniej 6-osobowego – w wysokości 600 zł.

W przypadku gospodarstw domowych, w których główne źródło ogrzewania zasilane jest energią elektryczną natomiast – wartość bonu była o 100% wyższa i wynosiła odpowiednio:

  • w przypadku gospodarstwa domowego 1-osobowego600 zł,

  • gospodarstwa domowego 2-3-osobowego800 zł,

  • gospodarstwa domowego 4-5-osobowego1000 zł i

  • gospodarstwa domowego co najmniej 6-osobowego1200 zł.

Warunkiem otrzymania bonu przez gospodarstwa domowe, w których główne źródło ogrzewania zasilane jest energią elektryczną, było wpisanie lub zgłoszenie takiego źródła do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) do 1 kwietnia 2024 r., a w przypadku źródeł ogrzewania wpisywanych lub zgłaszanych do CEEB po raz pierwszy – równie po tej dacie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bon energetyczny w 2025 r. – czy będzie?

W dniu 12 grudnia 2024 r. – na ręce Marszałka Sejmu, trafił poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 oraz niektórych innych ustaw (znak: SH-020-304/24), który – w związku z trwającą niestabilną sytuacją na rynku energetycznym (jak twierdzą autorzy projektu w uzasadnieniu) – zakłada wydłużenie bonu energetycznego na 2025 r. Wnioskodawcy proponują ponadto podwojenie wysokości otrzymanych przez beneficjentów środków w ramach bonu energetycznego oraz podwyższenie progu dochodowego uprawniającego do jego przyznania.

Bon energetyczny w 2025 r. – dla kogo?

REKLAMA

W związku z zaproponowaniem przez autorów poselskiego projektu projekt ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 oraz niektórych innych ustaw – podwyższenia progu dochodowego uprawniającego do przyznania bonu energetycznego – jeżeli projekt ten zostałby finalnie przyjęty – w 2025 r., bon energetyczny, przysługiwałby: każdemu gospodarstwu domowemu, w którym wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu za 2023 r. lub za 2024 r., nie przekraczałaby kwoty 2 800 zł, a w przypadku gospodarstw domowych wieloosobowychkwoty 2 000 zł na osobę

Progi dochodowe zostałyby zatem podwyższone o 300 zł każdy, a ponadto – do otrzymania bonu, uprawniałby dochód nieprzekraczający określonych powyżej wartości nie tylko za 2024 r., ale również alternatywnie (jeżeli np. za 2024 r. kwota ta zostałaby przekroczona) – za 2023 r. 

Niezmieniona pozostałaby zasada „złotówka za złotówkę” – czyli w przypadku przekroczenia ww. progów dochodowych – świadczenie w postaci bonu energetycznego nadal by przysługiwało, ale w odpowiednio zmniejszonej wysokości, chyba, że wyliczona w ten sposób wartość, byłaby niższa niż 20 zł. 

Bon energetyczny w 2025 r. – w jakiej wysokości?

Projekt ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 oraz niektórych innych ustaw, zakłada nie tylko zwiększenie progów dochodowych, ale również podwojenie kwoty przysługującego bonu. I tak: 

  • w przypadku gospodarstwa domowego 1-osobowego – bon energetyczny przysługiwałby w wysokości 600 zł,

  • gospodarstwa domowego 2-3-osobowego – w wysokości 800 zł,

  • gospodarstwa domowego 4-5-osobowego – w wysokości 1000 zł i odpowiednio

  • gospodarstwa domowego co najmniej 6-osobowego – w wysokości 1200 zł.

W przypadku gospodarstw domowych, w których główne źródło ogrzewania zasilane jest energią elektryczną natomiast – wartość bonu wyniosłaby odpowiednio:

  • w przypadku gospodarstwa domowego 1-osobowego1200 zł,

  • gospodarstwa domowego 2-3-osobowego1600 zł,

  • gospodarstwa domowego 4-5-osobowego2000 zł i odpowiednio

  • gospodarstwa domowego co najmniej 6-osobowego2400 zł.

Bon energetyczny w 2025 r. – w jaki sposób będzie można się ubiegać?

Zgodnie z projektem – bon energetyczny ww. kwotach, miałby przysługiwać za cały 2025 r. (tj. za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 r.) i być wypłacany jednorazowo

W celu jego otrzymania – wniosek o jego wypłatę, należałoby złożyć w terminie od dnia 1 lutego 2025 r. do dnia 30 września 2025 r. (wniosek złożony po tym terminie, pozostawałby bez rozpoznania):

  • za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub strony epuap.gov.pl albo

  • stacjonarnie – w urzędzie miasta lub gminy, właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy.

Bon energetyczny w 2025 r. – jakie są szanse na jego wprowadzenie?

Aktualnie – projekt ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 oraz niektórych innych ustaw, zakładający wydłużenie bonu energetycznego na 2025 r. i zwiększenie jego wysokości – trafił dopiero do opinii sejmowego Biura Legislacyjnego i Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji oraz do konsultacji publicznych, które potrwają do 12 stycznia 2025 r. Każdy może wyrazić o nim swoją opinię, wypełniając ankietę, dostępną pod adresem: https://www.sejm.gov.pl/Sejm10.nsf/agent.xsp?symbol=KONSULTACJE_PROJEKTY&NrKadencji=10.Czeka go zatem jeszcze długa droga przez niemalże cały proces legislacyjny – poczynając od jego trzech czytań w Sejmie, poprzez prace w Senacie, a na biurku Prezydenta kończąc.

Warto w tym miejscu również wspomnieć, że w dniu 12 grudnia 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 27.11.2024 r. o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku oraz w 2024 roku oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2024 r., poz. 1831), która zakłada zamrożenie cen energii elektrycznej dla gospodarstw domowych do 30 września 2025 r. na poziomie 500 zł netto za MWh (621,20 zł brutto z vat i akcyzą). W przypadku, gdyby ustawa ta nie została uchwalona – to od 1 stycznia 2025 r. obowiązywałaby cena za prąd zgodna z taryfą zatwierdzoną przez Prezesa URE, czyli 628,80 zł netto (779,6 zł brutto z vat i akcyzą). W ustawie tej, nie przewidziano jednak wydłużenia na 2025 r. bonu energetycznego. Zgodnie z wypowiedzią ministra finansów Andrzeja Domańskiego – dalszy los bonu energetycznego nie jest jednak przesądzony. „Będziemy analizować rynek, jeśli gospodarstwa domowe będą potrzebować dodatkowego wsparcia, to będziemy o tym pamiętać” – zapewniał w listopadzie br. minister. Pozostaje zatem bacznie obserwować dalsze losy poselskiego projektu ustawy.

Sprawdź >>> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 23.05.2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz.U. z 2024 r., poz. 859 z późn. zm.)

  • Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 oraz niektórych innych ustaw (znak: SH-020-304/24)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Emerytalna rewolucja Karola Nawrockiego: 150 zł podwyżki co roku dla seniorów?

Nowo wybrany prezydent Karol Nawrocki zapowiedział rewolucję w sposobie waloryzacji emerytur i rent. Jego obietnica może oznaczać realne zmiany w domowych budżetach milionów polskich emerytów – szczególnie tych, którzy otrzymują najniższe świadczenia. Czy nowy system będzie bardziej sprawiedliwy? Jakie konkretnie rozwiązania zapowiada Nawrocki? I kto zyska najwięcej?

Inwigilowani? ZUS udostępni dane przedsiębiorców bankom, instytucjom finansowym, kredytowym czy pożyczkowym

Czujemy się w pewnym sensie inwigilowani - podkreślają przedsiębiorcy, którzy zapoznają się z kolejnym projektem zmian przepisów przygotowanym przez MRPiPS. Tym razem chodzi o zmiany ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Generalnie intencja jest taka, że ZUS udostępni dane z kont płatników składek szerszemu gronu podmiotów: bankom, instytucjom finansowym, kredytowym, pożyczkowym. Po co? Pytają przedsiębiorcy.

Rewolucja w L4: w czasie zwolnienia, pracownik (od czasu do czasu) będzie musiał odebrać telefon od szefa i odpisać na e-maila, ale będzie też mógł pobierać jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia

Przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (nr w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UD114) zakłada wprowadzenie istotnych zmian w zakresie tego co wolno, a czego nie wolno pracownikowi w czasie przebywania na zwolnieniu lekarskim – począwszy od podejmowania sporadycznych, incydentalnych czynności, będących przejawami aktywności zawodowej, a na wykonywaniu pracy u innego pracodawcy (tym samym – pobierając jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia) skończywszy.

Duża podwyżka świadczenia dla mężczyzny z rocznika 1957. Kolejne prawomocne orzeczenie sądu powszechnego po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20

Przybywa prawomocnych orzeczeń w sprawach po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20. Przedstawię wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku.

REKLAMA

Niski wiek emerytalny kobiet to bomba z opóźnionym zapłonem. Polki stracą tysiące na emeryturze

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

REKLAMA