REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nawet 2400 zł w ramach bonu energetycznego w 2025 r.? Znamy szczegóły – dla kogo i na jakich warunkach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
bon energetyczny, bon energetyczny 2025, świadczenie, wsparcie, projekt ustawy
Nawet 2400 zł w ramach bonu energetycznego w 2025 r.? Znamy szczegóły – dla kogo i na jakich warunkach
Patryk Koch
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 12 grudnia 2024 r., na ręce Marszałka Sejmu, został złożony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 oraz niektórych innych ustaw, który zakłada wydłużenie bonu energetycznego na 2025 r., dwukrotne zwiększenie jego wysokości i podwyższenie progu dochodowego uprawniającego do jego otrzymania.

rozwiń >

Bon energetyczny – co to za świadczenie i jakie były zasady jego wypłaty w 2024 r.?

Bon energetyczny, to świadczenie, które w 2024 r., przysługiwało każdemu gospodarstwu domowemu, które spełniało kryterium dochodowe określone w ustawie z dnia 23.05.2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego, tj. w którym wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu za 2023 r., nie przekraczała kwoty 2 500 zł, a w przypadku gospodarstwa domowego wieloosobowego1 700 zł na osobę.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli natomiast ww. kryterium dochodowe zostało przekroczone – nie oznaczało to od razu utraty prawa do bonu, bowiem w takiej sytuacji – obowiązywała zasada „złotówka za złotówkę”. Zgodnie z nią – w przypadku przekroczenia progu dochodowego – kwota przysługującego bonu, była pomniejszana o ww. kwotę przekroczenia. Bon energetyczny nie przysługiwał dopiero wówczas, jeżeli wyliczona w ten sposób wartość, opiewała na mniej niż 20 zł. 

W 2024 r., wysokość bonu energetycznego była uzależniona od liczby osób w danym gospodarstwie domowym oraz źródła ogrzewania tego gospodarstwa domowego. I tak: 

  • w przypadku gospodarstwa domowego 1-osobowego – przysługiwał bon w wysokości 300 zł,

  • gospodarstwa domowego 2-3-osobowego – w wysokości 400 zł,

  • gospodarstwa domowego 4-5-osobowego – w wysokości 500 zł i odpowiednio

  • gospodarstwa domowego co najmniej 6-osobowego – w wysokości 600 zł.

W przypadku gospodarstw domowych, w których główne źródło ogrzewania zasilane jest energią elektryczną natomiast – wartość bonu była o 100% wyższa i wynosiła odpowiednio:

REKLAMA

  • w przypadku gospodarstwa domowego 1-osobowego600 zł,

  • gospodarstwa domowego 2-3-osobowego800 zł,

  • gospodarstwa domowego 4-5-osobowego1000 zł i

  • gospodarstwa domowego co najmniej 6-osobowego1200 zł.

Warunkiem otrzymania bonu przez gospodarstwa domowe, w których główne źródło ogrzewania zasilane jest energią elektryczną, było wpisanie lub zgłoszenie takiego źródła do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) do 1 kwietnia 2024 r., a w przypadku źródeł ogrzewania wpisywanych lub zgłaszanych do CEEB po raz pierwszy – równie po tej dacie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bon energetyczny w 2025 r. – czy będzie?

W dniu 12 grudnia 2024 r. – na ręce Marszałka Sejmu, trafił poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 oraz niektórych innych ustaw (znak: SH-020-304/24), który – w związku z trwającą niestabilną sytuacją na rynku energetycznym (jak twierdzą autorzy projektu w uzasadnieniu) – zakłada wydłużenie bonu energetycznego na 2025 r. Wnioskodawcy proponują ponadto podwojenie wysokości otrzymanych przez beneficjentów środków w ramach bonu energetycznego oraz podwyższenie progu dochodowego uprawniającego do jego przyznania.

Bon energetyczny w 2025 r. – dla kogo?

W związku z zaproponowaniem przez autorów poselskiego projektu projekt ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 oraz niektórych innych ustaw – podwyższenia progu dochodowego uprawniającego do przyznania bonu energetycznego – jeżeli projekt ten zostałby finalnie przyjęty – w 2025 r., bon energetyczny, przysługiwałby: każdemu gospodarstwu domowemu, w którym wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu za 2023 r. lub za 2024 r., nie przekraczałaby kwoty 2 800 zł, a w przypadku gospodarstw domowych wieloosobowychkwoty 2 000 zł na osobę

Progi dochodowe zostałyby zatem podwyższone o 300 zł każdy, a ponadto – do otrzymania bonu, uprawniałby dochód nieprzekraczający określonych powyżej wartości nie tylko za 2024 r., ale również alternatywnie (jeżeli np. za 2024 r. kwota ta zostałaby przekroczona) – za 2023 r. 

Niezmieniona pozostałaby zasada „złotówka za złotówkę” – czyli w przypadku przekroczenia ww. progów dochodowych – świadczenie w postaci bonu energetycznego nadal by przysługiwało, ale w odpowiednio zmniejszonej wysokości, chyba, że wyliczona w ten sposób wartość, byłaby niższa niż 20 zł. 

Bon energetyczny w 2025 r. – w jakiej wysokości?

Projekt ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 oraz niektórych innych ustaw, zakłada nie tylko zwiększenie progów dochodowych, ale również podwojenie kwoty przysługującego bonu. I tak: 

  • w przypadku gospodarstwa domowego 1-osobowego – bon energetyczny przysługiwałby w wysokości 600 zł,

  • gospodarstwa domowego 2-3-osobowego – w wysokości 800 zł,

  • gospodarstwa domowego 4-5-osobowego – w wysokości 1000 zł i odpowiednio

  • gospodarstwa domowego co najmniej 6-osobowego – w wysokości 1200 zł.

W przypadku gospodarstw domowych, w których główne źródło ogrzewania zasilane jest energią elektryczną natomiast – wartość bonu wyniosłaby odpowiednio:

  • w przypadku gospodarstwa domowego 1-osobowego1200 zł,

  • gospodarstwa domowego 2-3-osobowego1600 zł,

  • gospodarstwa domowego 4-5-osobowego2000 zł i odpowiednio

  • gospodarstwa domowego co najmniej 6-osobowego2400 zł.

Bon energetyczny w 2025 r. – w jaki sposób będzie można się ubiegać?

Zgodnie z projektem – bon energetyczny ww. kwotach, miałby przysługiwać za cały 2025 r. (tj. za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 r.) i być wypłacany jednorazowo

W celu jego otrzymania – wniosek o jego wypłatę, należałoby złożyć w terminie od dnia 1 lutego 2025 r. do dnia 30 września 2025 r. (wniosek złożony po tym terminie, pozostawałby bez rozpoznania):

  • za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub strony epuap.gov.pl albo

  • stacjonarnie – w urzędzie miasta lub gminy, właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy.

Bon energetyczny w 2025 r. – jakie są szanse na jego wprowadzenie?

Aktualnie – projekt ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 oraz niektórych innych ustaw, zakładający wydłużenie bonu energetycznego na 2025 r. i zwiększenie jego wysokości – trafił dopiero do opinii sejmowego Biura Legislacyjnego i Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji oraz do konsultacji publicznych, które potrwają do 12 stycznia 2025 r. Każdy może wyrazić o nim swoją opinię, wypełniając ankietę, dostępną pod adresem: https://www.sejm.gov.pl/Sejm10.nsf/agent.xsp?symbol=KONSULTACJE_PROJEKTY&NrKadencji=10.Czeka go zatem jeszcze długa droga przez niemalże cały proces legislacyjny – poczynając od jego trzech czytań w Sejmie, poprzez prace w Senacie, a na biurku Prezydenta kończąc.

Warto w tym miejscu również wspomnieć, że w dniu 12 grudnia 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 27.11.2024 r. o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku oraz w 2024 roku oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2024 r., poz. 1831), która zakłada zamrożenie cen energii elektrycznej dla gospodarstw domowych do 30 września 2025 r. na poziomie 500 zł netto za MWh (621,20 zł brutto z vat i akcyzą). W przypadku, gdyby ustawa ta nie została uchwalona – to od 1 stycznia 2025 r. obowiązywałaby cena za prąd zgodna z taryfą zatwierdzoną przez Prezesa URE, czyli 628,80 zł netto (779,6 zł brutto z vat i akcyzą). W ustawie tej, nie przewidziano jednak wydłużenia na 2025 r. bonu energetycznego. Zgodnie z wypowiedzią ministra finansów Andrzeja Domańskiego – dalszy los bonu energetycznego nie jest jednak przesądzony. „Będziemy analizować rynek, jeśli gospodarstwa domowe będą potrzebować dodatkowego wsparcia, to będziemy o tym pamiętać” – zapewniał w listopadzie br. minister. Pozostaje zatem bacznie obserwować dalsze losy poselskiego projektu ustawy.

Sprawdź >>> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 23.05.2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz.U. z 2024 r., poz. 859 z późn. zm.)

  • Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 oraz niektórych innych ustaw (znak: SH-020-304/24)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niższy wiek emerytalny już od 2026 roku. Dla kobiet i mężczyzn. Senat już przegłosował, ale nie dla wszystkich grup zawodowych

Czy kolejna grupa zawodowa uzyska szczególne uprawnienia emerytalne? Toczą się prace na przepisami, które miałyby umożliwić niektórym osobom wcześniejsze zakończenie aktywności zawodowej. Nie każdego będzie obowiązywała granica 60 i 65 lat.

Pieniądze z subkonta ZUS i OFE po zmarłym mogą trafić do rodziny. ZUS wyjaśnia na jakich zasadach i co muszą zrobić spadkobiercy

W razie rozwodu, unieważnienia małżeństwa lub śmierci osoby, dla której ZUS prowadzi subkonto, zgromadzone środki mogą zostać podzielone i wypłacone uprawnionym. Jeśli zmarły ukończył 65 lat i miał już przyznaną tzw. emeryturę docelową, pieniądze co do zasady nie podlegają dziedziczeniu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy od wypłaty pierwszej emerytury docelowej minęło mniej niż trzy lata. Wtedy możliwa jest tzw. wypłata gwarantowana.

Nareszcie koniec tej opłaty - rząd podaje konkrety

Wreszcie został ogłoszony projekt ustawy, która definitywnie zniesie obowiązek tej przykrej opłaty obciążającej budżet niemal każdego gospodarstwa domowego, ale także przedsiębiorców korzystających z radia lub telewizora. Chodzi bowiem o zniesienie opłaty za abonament radiowotelewizyjny. Rząd, a konkretnie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wreszcie ogłosiła konkrety.

Skomplikowane. Najpierw otrzymuje się świadczenie pielęgnacyjne. Potem oddaje. Można uprościć, ale traci się do 847 zł miesięcznie

W okresie przyznawania świadczenia wspierającego (kiedy nie wiadomo, czy osoba niepełnosprawna otrzyma odpowiednio dużo punktów poziomu potrzeby wsparcia), opiekun otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Potem musi je oddać wstecznie, a za ten sam okres osoba niepełnosprawna ma świadczenie wspierające. Rząd podpowiada (za przepisami), że rodzina osoby niepełnosprawnej może wybrać świadczenie pielęgnacyjne rezygnując ze wspierającego. Tyle, że to się nie opłaca bo świadczenie pielęgnacyjne jest niższe od wspierającego (w jego maksymalnej wysokości).

REKLAMA

Nie jest źle. Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Tragedia w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Jak wygląda ranking świadczeń w 2026 r.? Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

MOPS: Można dostać 6 zasiłków w 3 miesiące. Czytelnik: Nie można [List]

Wiele osób piszących do Infor.pl opisuje swoje doświadczenia co do teorii, że zostało wydane odgórne polecenie ograniczania świadczeń wypłacanych przez MOPS. Przykładowo w artykule publikujemy list czytelnika, który twierdzi, że ma informację o poleceniach wydawanych dla pracowników socjalnych w MOPS, aby starali się ograniczyć kwoty przeznaczane na świadczenia dla potrzebujących. Od czasu zaniżania punktacji w WZON co do świadczenia wspierającego (poziom potrzeby wsparcia) stale widzę na forach internetowych tego typu opinie. Jak w każdej teorii spiskowej nie wiadomo, kto miałby wydawać takie zalecenia oraz jak możliwe jest ich wdrożenie i kontrolowanie. Niemniej zjawisko takiego postrzegania MOPS, PZON. WZON, PFRON istnieje od lat i chyba się nasila od 2024 r. (prawdopodobnie z uwagi na powszechnie krytykowaną praktykę przyznawania punktów do świadczenia wspierającego).

Spadek i zachowek a obowiązki rodzinne. Przepisy po zmianach

Niedopełnianie obowiązków rodzinnych może wpływać na późniejsze kwestie dotyczące dziedziczenia. Niekiedy jednak odsunięcie krewnych od spadku nie należy do najłatwiejszych. Trzeba pamiętać o szeregu wymogów. Jakich?

Znalazłeś pracę, ale ją straciłeś? Nowe przepisy pozwalają bezrobotnym wrócić do zasiłku

1 czerwca 2025 roku weszła w życie nowa ustawa o rynku pracy, która wprowadza zmiany dotyczące powrotu do zasiłku dla bezrobotnych. Zgodnie z nowymi przepisami, osoba bezrobotna, która podjęła pracę lub rozpoczęła działalność gospodarczą, będzie mogła ponownie ubiegać się o zasiłek, jeśli spełni ustalone kryteria. Jakie? Oto szczegóły.

REKLAMA

W 2026 roku pracownik z najniższym wynagrodzeniem dostanie ponad 14 tys. zł za rozwiązanie umowy. Skąd ta kwota?

Na co mogą liczyć najniżej wynagradzani pracownicy w przypadku niespodziewanej utraty pracy? Obowiązujące przepisy jasno regulują ich prawa i obowiązki pracodawców. Należy do nich wypłata odprawy pieniężnej. Ale czy przysługuje każdemu?

Umiarkowany stopień niepełnosprawności. Co przysługuje [LISTA 2026]

Osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności nierzadko zastanawiają się nad tym, na jakiego rodzaju wsparcie mogą liczyć. Co daje orzeczenie? Jakie są przywileje w pracy? Czy w 2026 r. wzrosną kwoty dostępnych świadczeń i zasiłków? Co z kryteriami dochodowymi? Kto może dostać świadczenie wspierające z ZUS? Prezentujemy najważniejsze zasady w MOPS, PFRON i nie tylko.

REKLAMA