REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wygrana emerytki przed Sądem Najwyższym [chodzi o przeliczenie emerytury]. Wyrok istotny dla wielu emerytów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SN, sąd najwyższy, wyrok, przeliczenie emerytury, emerytura
Wygrana emerytki przed Sądem Najwyższym [chodzi o przeliczenie emerytury]. Wyrok istotny dla wielu emerytów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 26 listopada 2024 r., Sąd Najwyższy wydał wyrok (o sygn. akt III USKP 86/24), który może okazać się istotny dla wielu emerytów, którzy we wniosku o przyznanie emerytury (mając do wyboru kilka „wariantów” świadczenia) – posłużyli się sformułowaniem „wariant najkorzystniejszy”, wnosząc do organu rentowego o przyznanie świadczenia w takim „wariancie”, na którym w „ostatecznym rozrachunku” (i to również w dłuższej perspektywie czasu) nie będą oni stratni. 

Wyrok SN istotny dla emerytów, którzy wnosili [lub będą wnosić] o przyznanie emerytury w „wariancie najkorzystniejszym”

W wyroku z dnia 26 listopada 2024 r. (sygn. akt III USKP 86/24) Sąd Najwyższy rozstrzygnął kwestię tego jak powinien zachować się organ rentowy, jeżeli emeryt – we wniosku o przyznanie emerytury, jeżeli ma do wyboru kilka jej „wariantów” – posługuje się sformułowaniem „wariant najkorzystniejszy”, wnosząc do ww. organu o wybranie dla niego właśnie takiego „wariantu”, w ramach którego – ostatecznie (tj. również w dłuższej perspektywie czasu) – emeryt nie poniesie straty. Wnioskowanie przez emerytów – do organu rentowego – o wybranie (niejako za nich) „wariantu najkorzystniejszego” emerytury – z pewnością, wynika niejednokrotnie ze stopnia skomplikowania przepisów dot. emerytur oraz ich niedostatecznej znajomości przez świadczeniobiorców, do czego mają oni oczywiście prawo.

REKLAMA

„Wariantem najkorzystniejszym” może okazać się emerytura, która początkowo jest niższa, ale w dłuższej perspektywie czasu okaże się wyższa

REKLAMA

W uzasadnieniu omawianego wyroku – Sąd Najwyższy uznał, że niewystarczającym dla stwierdzenia, że świadczenie zostało przyznane w „wariancie najkorzystniejszym”, jest jego przyznanie w takim wariancie, w którym „korzystniejszość” ta będzie mierzona wyłącznie wysokością tego świadczenia (i to wyłącznie zaraz po przyznaniu emerytury). 

REKLAMA

Jak wynika z uzasadnienia ww. wyroku: „Korzystniejszość” świadczenia może być mierzona jego wysokością, ale można tę wysokość porównywać aktualnie i w dłuższej perspektywie. Może się okazać, że emerytura, której wysokość aktualnie jest niższa, w dłuższej perspektywie okaże się wyższa (…). Można (racjonalnie) przyjąć, że z punktu widzenia świadczeniobiorcy, gdy aktualnie różnica nie jest wielka, wskazanie „korzystniejszego wariantu” oznacza to świadczenie, które aktualnie jest niższe kwotowo, ale po osiągnieciu 65 roku życia nastąpi jego wzrost (zważywszy zwłaszcza, że wraz ze starzeniem się organizmu mogą zmniejszyć się widoki na dochody z pracy i zwiększyć wydatki związane z pogorszeniem stanu zdrowia, niepełnosprawnością). (…)”. 

W stanie faktycznym, którego dotyczył ww. wyrok – rozchodziło się o obliczenie wysokości emerytury na podstawie art. 183 ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych lub o ustalenie prawa do emerytury o której mowa w art. 24 ust. 1 ww. ustawy (z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych) oraz (łącznie) do okresowej emerytury kapitałowej. Brak prawa do okresowej emerytury kapitałowej – uniemożliwia natomiast ponowne obliczenie (z urzędu) emerytury z art. 24 ust. 1 ustawy emerytalnej, po osiągnięciu przez świadczeniobiorcę 65 roku życia. Zwiększenie emerytury z art. 24 ust. 1 ustawy emerytalnej przez ponowne jej obliczenie, z zastosowaniem „skróconego” średniego dalszego trwania życia, jest bowiem rekompensatą za wygaśnięcie prawa do okresowej emerytury kapitałowej z powodu osiągnięcia 65 roku życia (art. 9 pkt 2 ustawy o emeryturach kapitałowych). W ocenie SN – w przedmiotowej sprawie, złożenie przez emerytkę wniosku o przyznanie świadczenia w „wariancie korzystniejszym” – mogło oznaczać przyznanie emerytury z art. 24 ust. 1 ustawy emerytalnej wraz z okresową emeryturą kapitałową (a nie jej obliczenie na podstawie art. 183 ustawy emerytalnej), ponieważ początkowo świadczenie byłoby niższe kwotowo, ale po osiągnięciu 65 roku życia nastąpiłby jego wzrost (i w ten sposób – w dłuższej perspektywie czasu – emerytura okazałaby się wyższa). W ocenie SN – ZUS nie wyjaśnił emerytce powyższych „zawiłości” i ich skutków dla wysokości jej świadczenia emerytalnego, co stanowiło naruszenie prawa

Omawiany wyrok dotyczy określonego stanu faktycznego i określonych wariantów emerytury, które miała do wyboru wnioskodawczyni. Wnioski, które w uzasadnieniu wyroku wysnuł Sąd Najwyższy – zwłaszcza dotyczące powszechnie umieszczanych przez emerytów, we wnioskach o przyznanie emerytury próśb kierowanych do organu rentowego, o wybranie dla nich „wariantu najkorzystniejszego” i sposobu w jaki organ rentowy, powinien z takimi prośbami postępować – dotyczą natomiast znacznie szerszego grona emerytów: w zasadzie – wszystkich, którzy takim sformułowaniem we wniosku się posłużyli (lub w przyszłości posłużą) i wnosząc o przyznanie emerytury – mieli (lub będą mieli) do wyboru kilka jej wariantów 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Emeryt ma prawo pozostawać w zaufaniu do ZUS i uznawać, że zostanie mu przyznana emerytura w takim wariancie, aby nie poniósł szkody z powodu nieznajomości prawa

Konkludując – w uzasadnieniu omawianego wyroku – SN uznał, że – Świadczeniobiorca ma prawo pozostawać w zaufaniu do czynności organu (art. 8 k.p.a.) [red.: w tym przypadku – ZUS] i uznawać, że podejmuje on czynności w taki sposób, aby nie poniósł szkody z powodu nieznajomości prawa, a tym bardziej z powodu niedostatecznego wyjaśnienia przepisów przez organ. Dodać też należy, że organ rentowy zobligowany jest do respektowania obowiązków wynikających między innymi z art. 9 k.p.a., tj. obowiązku informowania strony o okolicznościach faktycznych prawnych, mogących mieć wpływ na ustalenie praw i obowiązków.”

Z pełną treścią fragmentów uzasadnienia ww. wyroku, można zapoznać się pod postem mec. Konrada Giedrojcia, dostępnym pod adresem: https://www.facebook.com/share/p/19yXw2yHZH/

W stanie faktycznym, którego dotyczył omawiany wyrok – chodziło o wybór korzystniejszego „wariantu” emerytury na podstawie konkretnych przepisów ustawy emerytalnej, którego konsekwencje ZUS powinien był wyjaśnić emerytce w taki sposób, aby zrozumiała ona jakie skutki będzie miała jej decyzja (lub właściwiej – wybór dokonany dla niej przez ZUS, na podstawie jej prośby o „najkorzystniejszy wariant”) również w dłuższej perspektywie czasu (a nie tylko zaraz po przyznaniu emerytury). Zasada zgodnie z którą – świadczeniobiorcy mają prawo pozostawać w zaufaniu do organu rentowego i uznawać, że zostanie im przyznana emerytura w takim wariancie, aby nie ponieśli szkody z powodu nieznajomości prawaznajduje jednak znacznie szersze zastosowanie, niż tylko w stanie faktycznym, którego dotyczy ww. wyrok

Nowa podstawa do przeliczenia emerytury?

W tym miejscu, można zadać sobie pytanie – czy wyrok SN z dnia 26 listopada 2024 r., o sygn. akt III USKP 86/24, a konkretniej wnioski wynikające z jego uzasadnienia – stanowić mogą podstawę do przeliczenia emerytury również dla innych emerytów? Każdy sprawa i jej stan faktyczny jest oczywiście odmienny i wymaga indywidualnej analizy. Skoro jednak – w omawianej sprawie – wyrok sądu apelacyjnego (niekorzystny dla emerytki) został uchylony, a sprawa przekazania do ponownego rozpoznania – jest duża szansa, że nie tylko w jej sprawie – w podobnych okolicznościach faktyczny – inni emeryci, również mogą „wywalczyć” dla siebie korzystniejsze świadczenia emerytalne, jeżeli decyzję o wyborze wariantu świadczenia (na etapie przechodzenia na emeryturę) niejako „pozostawili” ZUS i aktualnie czują, że ponieśli w związku z tym stratę. 

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1631 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Za szkody najemcy zapłaci wynajmujący? Za co odpowiedzialność ponosi lokator?

Zaległości dotyczące płatności czynszu i rachunków, a także złe zachowanie najemcy prowadzące do konfliktów z sąsiadami. Tego najbardziej mogą obawiać się właściciele mieszkań rozważający ich wynajęcie. Zaległości czynszowe to częściej poruszany temat aniżeli konsekwencje złego zachowania lokatora w prywatnym mieszkaniu. Tymczasem obawy właścicieli mieszkań o skutki złego zachowania lokatora są czasem spore. Wzmacniają je uchwały wspólnot mieszkaniowych próbujące „przerzucić” na wynajmującego odpowiedzialność za nieodpowiednie zachowanie najemcy (np. spowodowanie szkód w częściach wspólnych budynku). Warto wyjaśnić, dlaczego takie uchwały są wątpliwe i poruszyć również inne aspekty złego zachowania lokatorów.

1300 zł miesięcznie dla każdego dorosłego? Za to zniknąć muszą: 800+, zasiłki socjalne, 13 i 14 emerytura. Ministerstwo Finansów policzyło koszty wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP)

W odpowiedzi na interpelację poselską, Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, udzielił odpowiedzi na pytanie, czy jego resort pracuje nad wprowadzeniem w Polsce tzw. bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP) i jakie byłby koszty wypłaty każdemu dorosłemu obywatelowi 1300 zł tytułem BDP.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców umów zlecenia i umów o dzieło – zostaną one przekształcone w umowy o pracę. „Umowa o pracę zapewnia większą ochronę prawną, stabilność zatrudnienia, daje też dostęp do świadczeń i uprawnień pracowniczych”

W dniu 19 sierpnia br. do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił przygotowany w MRPiPS projekt ustawy o Reformie Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta umowa o pracę.

Rada Gabinetowa 27 sierpnia: Prezydent Nawrocki chce porozumienia, które będzie miało wpływ na system legislacyjny państwa polskiego

Rada Gabinetowa, zwołana przez prezydenta Karola Nawrockiego, odbyła się dziś rano w Pałacu Prezydenckim. Przedmiotem obrad Rady był stan finansów publicznych, inwestycje rozwojowe, w tym budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i elektrowni jądrowych, a także ochrona polskiego rolnictwa.

REKLAMA

Świadczenie wspierające: Rząd nie będzie chronił osób niepełnosprawnych (stopień znaczny)

Przed czym miałby chronić? Przed opłatami ponoszonymi przez osoby niepełnosprawne. To opłaty, które płacą za pomoc w sporządzaniu wniosków o świadczenie wspierające. Jego maksymalna wysokość 4134 zł (w 2025 r.). Za pomoc w jego przyznaniu firmy pośredniczące i kancelarie życzą sobie wielokrotność świadczenia. Może to być nawet 6-krotność wartości przyznanego świadczenia (czyli prawie 25 000 zł z: 6 x 4134 zł). To są wygórowane opłaty. Od kilku miesięcy posłowie alarmują rząd o tym procederze, który dotyka osoby niepełnosprawne w najpoważniejszym stopniu niepełnosprawności (często starsze). Rząd odmówił interwencji, chodź przecież to politycy stworzyli skomplikowany system przyznawania świadczenia wspierającego, z którym nie radzą sobie osoby niepełnosprawne i ich rodziny.

Jednolity plik ubezpieczeniowy (JPU) i kilkadziesiąt innych zmian w obowiązkach wobec ZUS-u. MRPiPS chce uproszczenia procedur dla płatników [założenia projektu nowelizacji]

W dniu 26 sierpnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest ograniczenie obowiązków płatników składek, w tym przedsiębiorców, względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz uproszczenie procedur dla płatników składek związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych oraz eliminacja powielania danych, które są już dostępne w systemie informatycznym ZUS. Głównym założeniem przygotowywanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmian jest, aby zakres danych, które płatnik składek musiałby udostępnić ZUS był ograniczony do niezbędnego minimum. ZUS opierałby się na danych już zgromadzonych na kontach oraz w wewnętrznych systemach (np. zasiłkowych), jak również zaciągałby dane z systemów zewnętrznych (np. z MF). Rząd planuje przyjąć i skierować do Sejmu tę nowelizację w I kwartale 2026 roku.

Czym jest oskarżenie prywatne

Nie każde przestępstwo ścigane jest z urzędu. W polskim prawie karnym istnieje grupa czynów, w których to sam pokrzywdzony musi wystąpić w roli oskarżyciela – składając do sądu prywatny akt oskarżenia. Jakie to przestępstwa? Jak wygląda procedura?

Małżeńskie jubileusze w Polsce – czy państwo powinno płacić za wierność? Dlaczego potrzebne są regulacje, które umożliwią uhonorowanie par z długim stażem?

Małżeńskie jubileusze w Polsce, czyli uhonorowanie par, które wspólnie przeżyły 50, 60 czy 70 lat, stało się pięknym zwyczajem kultywowanym przez samorządy w całym kraju. W wielu gminach jubilaci otrzymują nie tylko medale „Za długoletnie pożycie małżeńskie”, ale także listy gratulacyjne, nagrody rzeczowe czy nawet świadczenia pieniężne. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy wkracza prawo – Regionalne Izby Obrachunkowe i sądy administracyjne wskazują, że brak jest jednoznacznej podstawy ustawowej do finansowania takich gratyfikacji ze środków publicznych. Pojawia się więc pytanie: czy państwo powinno płacić za wierność i wspólne życie małżonków? Dyskusja wokół jubileuszy małżeńskich dotyka nie tylko kwestii tradycji i wartości rodzinnych, ale także zasady legalizmu, konstytucyjnej równości obywateli i ograniczeń prawa finansów publicznych. Spór o to, jak uregulować świadczenia dla małżeńskich jubilatów, trafił już do Senatu – i może zadecydować o przyszłości tego wyjątkowego zwyczaju.

REKLAMA

Reklama aptek wraca? Przełomowy projekt ustawy po wyroku TSUE

Rząd planuje uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek. Zmiana jest konsekwencją wyroku TSUE, który uznał polskie przepisy za zbyt restrykcyjne i sprzeczne z prawem unijnym. Nowa ustawa ma pozwolić aptekom na reklamę, ale w ściśle określonych ramach i z wyższymi karami za nadużycia.

14. emerytura z KRUS - ile i dla kogo w 2025 r. Kiedy wypłata?

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego poinformowała w komunikacie, że dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane "czternastą emeryturą", będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Kto ma prawo do tego świadczenia, ile wyniesie w tym roku?

REKLAMA