REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Problemy z e-Doręczeniami. Radca prawny: nie ma pewności, że pisma dotrą w terminie. Papierowe listy polecone ratują sytuację

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Problemy z e-Doręczeniami. Radca prawny: nie ma pewności, że pisma dotrą w terminie. Papierowe listy polecone ratują sytuację
Problemy z e-Doręczeniami. Radca prawny: nie ma pewności, że pisma dotrą w terminie. Papierowe listy polecone ratują sytuację
Depositphotos

REKLAMA

REKLAMA

System e-Doręczeń działa wolno, co rodzi obawy o terminowe doręczanie przesyłek – wskazała radca prawny Magdalena Kordas w rozmowie z PAP. Poczta Polska 21 stycznia 2025 r. zapowiedziała zmiany, które mają przyspieszyć działanie systemu. Wsparcie Poczcie Polskiej zaoferował Centralny Ośrodek Informatyki (COI), o czym poinfomował w komunikacie.

rozwiń >

E-Doręczenia obowiązkowe od 1 stycznia 2025 r.

Od 1 stycznia e-Doręczenia stały się obowiązkowe dla wielu instytucji publicznych, takich jak samorządy czy urzędy skarbowe oraz dla zawodów zaufania publicznego, np. adwokatów, radców prawnych, księgowych.

Urzędy mają określone terminy, np. na wysłanie decyzji w sprawie podatku od nieruchomości do przedsiębiorców czy obywateli – wskazała w rozmowie z PAP Magdalena Kordas, radca prawny i manager w Grupie Olesiński & Wspólnicy. "W tym roku miało się to odbywać przez e-Doręczenia, czyli miało być szybciej, sprawniej i taniej dzięki masowym wysyłkom, tak się jednak prawdopodobnie nie stanie" – skomentowała.

REKLAMA

Jakie problemy z e-Doręczeniami?

Problemem jest m.in. czas dostarczenia przesyłki przez internet. "Z punktu osoby fizycznej czy przedsiębiorcy powinno to wyglądać tak, że klikamy +wyślij+ i za minutę urząd ma przesyłkę w swoim systemie. W praktyce pokazuje się komunikat, że przesyłka jest w trakcie weryfikacji, co może potrwać kilka godzin, a w niektórych przypadkach nawet kilka dni" – wskazała ekspertka. "Jeśli przesyłkę zanieślibyśmy na pocztę o 23:59, to dostalibyśmy pieczątkę i termin mamy zachowany, a przy e-Doręczeniach nie ma pewności" – sprecyzowała.

Jak wskazała radca prawny, kolejnym problemem, na który narzekają urzędnicy, jest synchronizacja systemu e-Doręczeń z systemami EZD, czyli obiegiem dokumentów wewnętrznych w urzędach.

"Biorąc to wszystko pod uwagę nie ma pewności, czy termin zostanie zachowany. System jest bezlitosny i jeśli pokaże, że przesyłkę dostarczono dzień później, mimo że faktycznie została wysłana wcześniej, mogą pojawić się pozwy obywateli czy firm wobec urzędów czy operatorów i sądy będą się zajmować tym, czy pismo zostało prawidłowo doręczone. A chyba nie o to chodziło" – przestrzegła prawniczka.

Papierowe listy polecone ratują sytuację

Jak wyjaśniła, w związku z niepewną sytuacją wiele urzędów wysyła listy polecone także w formie papierowej.

Zgodnie z prawem urzędy mogą korzystać tylko z jednego operatora, czyli Poczty Polskiej. "Administracja publiczna podnosi głosy, aby miała także możliwość nawiązania współpracy z dostawcami komercyjnymi, tak jak mogą to zrobić przedsiębiorcy. Niektórzy chcą nawet wycofania e-Doręczeń. Dla obywateli usługa jest za darmo, ale urzędy płacą za każdą przesyłkę, nie mogąc mieć pewności, czy dojdzie ona w terminie. Rozumiem więc frustrację" – oceniła Kordas.

Od 1 kwietnia 2025 r. adres i skrzynkę do e-Doręczeń będą musiały obowiązkowo posiadać wszystkie spółki

Jak przypomniała – od 1 kwietnia tego roku br. adres i skrzynkę do e-Doręczeń będą musiały obowiązkowo posiadać wszystkie spółki. "Jeśli teraz system nie działa, to co stanie się, gdy dołączą do niego miliony podmiotów?" – oceniła.

Dobre strony E-Doręczeń

Według ekspertki system ma też dobre strony. "Skrzynki do e-Doręczeń są przejrzyste. Łatwo się z nich korzysta, łatwo się je zakłada. Można tworzyć foldery i nadawać do nich rolę, czyli firma może np. stworzyć folder HR i ustalić automatyczne reguły, żeby wpływały tam wiadomości zawierające dane pracowników np. od komorników czy z ZUS, a także ustalić, kto będzie miał do nich dostęp. To wszystko dobrze działa” – pochwaliła Kordas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Długi czas oczekiwania i problemy z konfiguracją

Jednak i tu nie odbyło się bez problemów. "Minusem jest czas oczekiwania w momencie, kiedy chcemy udzielić dostępu do skrzynki wielu użytkownikom jednocześnie. W firmach, z którymi pracowałam, po dodaniu jednej osoby trzeba było odczekać 5 minut” – wskazała prawniczka.

"Podczas integracji systemów użytkowników z systemem e-Doręczeń mogą wystąpić problemy, które są zgłaszane Poczcie Polskiej, jako operatorowi wyznaczonemu" - wskazali przedstawiciele Poczty we wtorkowym komunikacie. Jak zadeklarowali - na bieżąco podejmowane są działania optymalizacyjne, a w razie potrzeby naprawcze. Wdrażane są też zmiany mające na celu przyspieszenie działania systemu.

Jednocześnie przedstawiciele Poczty Polskiej zaznaczyli, że "najczęstsze zgłaszane problemy z prędkością działania systemu związane są z nieprawidłową konfiguracją systemów po stronie klientów".

"Zgłaszane problemy są rozpatrywane z uwagą i stanowią dla Poczty Polskiej priorytet. W przypadku wystąpienia opóźnień w dostarczaniu przesyłek, zespół aktywnie współpracuje z zaangażowanymi stronami, aby jak najszybciej zidentyfikować i wyeliminować przyczynę opóźnienia" - podkreślono w komunikacie.

Wsparcie COI dla Poczty Polskiej

"W odpowiedzi na sygnały napływające od przedstawicieli Jednostek Samorządu Terytorialnego (JST), w minionym tygodniu zespół Centralnego Ośrodka Informatyki (COI) zaoferował Poczcie Polskiej wsparcie w zakresie rozwiązania pojawiających się po stronie Operatora problemów technicznych" - przekazali z kolei przedstawiciele jednostki, podlegającej Ministerstwu Cyfryzacji, na swoje stronie internetowej.

Jak podkreślili, bezpośrednią przyczyną zgłaszanych przez użytkowników opóźnień i nieprawidłowości w doręczaniu e-korespondencji są właśnie problemy techniczne ze strony Poczty.

"W obliczu zaistniałych trudności COI będzie nadal aktywnie wspierał Pocztę Polską, zapewniając zarówno pomoc merytoryczną, jak i techniczną, w celu zapewnienia stabilności systemu. Wspólnym priorytetem obu podmiotów pozostaje utrzymanie wysokiej jakości usług e-Doręczeń oraz terminowe i bezpieczne dostarczanie przesyłek do odbiorców" - zapewniło COI.

"Prowadzone są prace nad kolejnymi zmianami legislacyjnymi. Ich zakres uwzględnia m.in. postulaty użytkowników systemu e-Doręczeń, w tym jednostek samorządu terytorialnego, które nie były procedowane w ramach tzw. małej legislacji" - przekazała przedstawicielka Biura Komunikacji w Ministertwie Cyfryzacji w rozmowie z PAP.

Monika Blandyna Lewkowicz (PAP)
mbl/ malk/ mhr/ drag/

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gorąca debata prezydencka: migranci, miliardy i mylące liczby

Emocje, riposty i... dezinformacja. W telewizyjnej debacie kandydaci mierzyli się w sześciu blokach tematycznych, ale częściej niż faktami – operowali mitami. Karol Nawrocki mówił o „10 tysiącach migrantów wypychanych z Niemiec”, co nie ma potwierdzenia w danych. Rafał Trzaskowski przypisał sobie unijne miliardy, których formalnie nie pozyskał. Sprawdzamy, co naprawdę wydarzyło się na granicy, w szpitalach i na sali debat.

Co kandydaci na Prezydenta RP zamierzają zmienić w ochronie zdrowia? Szczegółowa relacja debaty prezydenckiej Trzaskowski-Nawrocki z dnia 23 maja 2025 r. [wybory prezydenckie w 2025 r.]

W dniu 23 maja br. w Telewizji Polskiej, odbyła się debata prezydencka z udziałem dwóch kandydatów II tury wyborów prezydenckich w 2025 r. – Rafała Trzaskowskiego i Karola Nawrockiego. Była ona podzielona na sześć bloków tematycznych, wśród których jednym była ochrona zdrowia. W tym segmencie, każdy z kandydatów udzielił odpowiedzi na trzy pytania przeciwnika. Oto szczegółowa relacja.

Po jakim czasie nie można odwołać darowizny?

Termin na odwołanie przekazanej darowizny jest dość krótki. Od czego zależy? Kiedy jest możliwe odwołanie darowizny?

Kiedy złożenie przysięgi przez nowo wybranego prezydenta RP? [WYBORY 2025]

Zgodnie z art. 128 Konstytucji, kadencja prezydenta RP rozpoczyna się w dniu objęcia przez niego urzędu. Pytanie brzmi: co to dokładnie oznacza i kiedy ten moment następuje? Kto stwierdza ważność wyborów na prezydenta RP?

REKLAMA

Tusk obiecuje: Kwota wolna wzrośnie do 60 tys. zł, ale nie w tym roku

Premier Donald Tusk nie owija w bawełnę: podniesienie kwoty wolnej od podatku to jego priorytet, ale w 2025 roku Polacy nie mają na co liczyć. „To moja twarda obietnica – zrealizuję ją w tej kadencji” – zapowiada. Warunek? Deficyt musi trzymać się w ryzach, bo inaczej grozi nam utrata miliardów z UE.

Tydzień, maksymalnie dwa. Wielu pracowników nie czeka dłużej na wynik rekrutacji

6 na 10 badanych pracowników fizycznych deklaruje, iż maksymalny czas rekrutacji, jakiego oczekują od potencjalnego pracodawcy, to dwa tygodnie. Tak wynika z badania „Rynek pracowników fizycznych”, przeprowadzonego na zlecenie serwisu Pracuj.pl.

Obniżenie wieku emerytalnego dla kolejnej grupy zawodowej już w 2026 r.? Resort pracy daje minus Senatorom [PROJEKT]

Trwają prace nad obniżeniem wieku emerytalnego dla kolejnej grupy zawodowej. Chodzi o projekt nowelizacji o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o emeryturach pomostowych wniesiony przez senatorów 18 grudnia 2024 r. Projekt trafił do sejmu na początku maja 2025 r.

Specjalny dodatek z ZUS trafił do 133,6 tys. osób w Polsce. Sprawdź konto

Specjalny dodatek z ZUS trafił do 133,6 tys. osób w Polsce. Warto zweryfikować swoje konto, ponieważ w wielu przypadkach ZUS wypłacił świadczenie automatycznie, bez składania wniosku. Wielu osobom należą się bowiem z urzędu dodatkowe pieniądze i to nie miało, bo z wyrównaniem od stycznia i z uwzględnieniem marcowej waloryzacji.

REKLAMA

Zmiany w e-ZLA już od 15 czerwca 2025 r. Zwolnienia lekarskie będą wyłącznie akceptowane w protokole HTTP/1.1

Od 15 czerwca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wymusi korzystanie wyłącznie z protokołu HTTP/1.1 przy przesyłaniu elektronicznych zwolnień lekarskich (e-ZLA). O co chodzi z tą zmianą techniczną? ZUS odpowiada: Pacjenci mogą czuć się spokojnie.

Niemcy ujawnili ilu mają migrantów. To już ponad jedna czwarta mieszkańców

Ilu migrantów jest u naszego zachodniego sąsiada? Z danych ujawnionych przez Federalny Urząd Statystyczny wynika, że ubiegłym roku w Niemczech mieszkało około 21,2 miliona osób z historią migracji. A zatem jest to już ponad jedna czwarta mieszkańców Niemiec.

REKLAMA