REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Problemy z e-Doręczeniami. Radca prawny: nie ma pewności, że pisma dotrą w terminie. Papierowe listy polecone ratują sytuację

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Problemy z e-Doręczeniami. Radca prawny: nie ma pewności, że pisma dotrą w terminie. Papierowe listy polecone ratują sytuację
Problemy z e-Doręczeniami. Radca prawny: nie ma pewności, że pisma dotrą w terminie. Papierowe listy polecone ratują sytuację
Depositphotos

REKLAMA

REKLAMA

System e-Doręczeń działa wolno, co rodzi obawy o terminowe doręczanie przesyłek – wskazała radca prawny Magdalena Kordas w rozmowie z PAP. Poczta Polska 21 stycznia 2025 r. zapowiedziała zmiany, które mają przyspieszyć działanie systemu. Wsparcie Poczcie Polskiej zaoferował Centralny Ośrodek Informatyki (COI), o czym poinfomował w komunikacie.

rozwiń >

E-Doręczenia obowiązkowe od 1 stycznia 2025 r.

Od 1 stycznia e-Doręczenia stały się obowiązkowe dla wielu instytucji publicznych, takich jak samorządy czy urzędy skarbowe oraz dla zawodów zaufania publicznego, np. adwokatów, radców prawnych, księgowych.

Urzędy mają określone terminy, np. na wysłanie decyzji w sprawie podatku od nieruchomości do przedsiębiorców czy obywateli – wskazała w rozmowie z PAP Magdalena Kordas, radca prawny i manager w Grupie Olesiński & Wspólnicy. "W tym roku miało się to odbywać przez e-Doręczenia, czyli miało być szybciej, sprawniej i taniej dzięki masowym wysyłkom, tak się jednak prawdopodobnie nie stanie" – skomentowała.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie problemy z e-Doręczeniami?

Problemem jest m.in. czas dostarczenia przesyłki przez internet. "Z punktu osoby fizycznej czy przedsiębiorcy powinno to wyglądać tak, że klikamy +wyślij+ i za minutę urząd ma przesyłkę w swoim systemie. W praktyce pokazuje się komunikat, że przesyłka jest w trakcie weryfikacji, co może potrwać kilka godzin, a w niektórych przypadkach nawet kilka dni" – wskazała ekspertka. "Jeśli przesyłkę zanieślibyśmy na pocztę o 23:59, to dostalibyśmy pieczątkę i termin mamy zachowany, a przy e-Doręczeniach nie ma pewności" – sprecyzowała.

Jak wskazała radca prawny, kolejnym problemem, na który narzekają urzędnicy, jest synchronizacja systemu e-Doręczeń z systemami EZD, czyli obiegiem dokumentów wewnętrznych w urzędach.

"Biorąc to wszystko pod uwagę nie ma pewności, czy termin zostanie zachowany. System jest bezlitosny i jeśli pokaże, że przesyłkę dostarczono dzień później, mimo że faktycznie została wysłana wcześniej, mogą pojawić się pozwy obywateli czy firm wobec urzędów czy operatorów i sądy będą się zajmować tym, czy pismo zostało prawidłowo doręczone. A chyba nie o to chodziło" – przestrzegła prawniczka.

Papierowe listy polecone ratują sytuację

Jak wyjaśniła, w związku z niepewną sytuacją wiele urzędów wysyła listy polecone także w formie papierowej.

Zgodnie z prawem urzędy mogą korzystać tylko z jednego operatora, czyli Poczty Polskiej. "Administracja publiczna podnosi głosy, aby miała także możliwość nawiązania współpracy z dostawcami komercyjnymi, tak jak mogą to zrobić przedsiębiorcy. Niektórzy chcą nawet wycofania e-Doręczeń. Dla obywateli usługa jest za darmo, ale urzędy płacą za każdą przesyłkę, nie mogąc mieć pewności, czy dojdzie ona w terminie. Rozumiem więc frustrację" – oceniła Kordas.

Od 1 kwietnia 2025 r. adres i skrzynkę do e-Doręczeń będą musiały obowiązkowo posiadać wszystkie spółki

Jak przypomniała – od 1 kwietnia tego roku br. adres i skrzynkę do e-Doręczeń będą musiały obowiązkowo posiadać wszystkie spółki. "Jeśli teraz system nie działa, to co stanie się, gdy dołączą do niego miliony podmiotów?" – oceniła.

REKLAMA

Dobre strony E-Doręczeń

Według ekspertki system ma też dobre strony. "Skrzynki do e-Doręczeń są przejrzyste. Łatwo się z nich korzysta, łatwo się je zakłada. Można tworzyć foldery i nadawać do nich rolę, czyli firma może np. stworzyć folder HR i ustalić automatyczne reguły, żeby wpływały tam wiadomości zawierające dane pracowników np. od komorników czy z ZUS, a także ustalić, kto będzie miał do nich dostęp. To wszystko dobrze działa” – pochwaliła Kordas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Długi czas oczekiwania i problemy z konfiguracją

Jednak i tu nie odbyło się bez problemów. "Minusem jest czas oczekiwania w momencie, kiedy chcemy udzielić dostępu do skrzynki wielu użytkownikom jednocześnie. W firmach, z którymi pracowałam, po dodaniu jednej osoby trzeba było odczekać 5 minut” – wskazała prawniczka.

"Podczas integracji systemów użytkowników z systemem e-Doręczeń mogą wystąpić problemy, które są zgłaszane Poczcie Polskiej, jako operatorowi wyznaczonemu" - wskazali przedstawiciele Poczty we wtorkowym komunikacie. Jak zadeklarowali - na bieżąco podejmowane są działania optymalizacyjne, a w razie potrzeby naprawcze. Wdrażane są też zmiany mające na celu przyspieszenie działania systemu.

Jednocześnie przedstawiciele Poczty Polskiej zaznaczyli, że "najczęstsze zgłaszane problemy z prędkością działania systemu związane są z nieprawidłową konfiguracją systemów po stronie klientów".

"Zgłaszane problemy są rozpatrywane z uwagą i stanowią dla Poczty Polskiej priorytet. W przypadku wystąpienia opóźnień w dostarczaniu przesyłek, zespół aktywnie współpracuje z zaangażowanymi stronami, aby jak najszybciej zidentyfikować i wyeliminować przyczynę opóźnienia" - podkreślono w komunikacie.

Wsparcie COI dla Poczty Polskiej

"W odpowiedzi na sygnały napływające od przedstawicieli Jednostek Samorządu Terytorialnego (JST), w minionym tygodniu zespół Centralnego Ośrodka Informatyki (COI) zaoferował Poczcie Polskiej wsparcie w zakresie rozwiązania pojawiających się po stronie Operatora problemów technicznych" - przekazali z kolei przedstawiciele jednostki, podlegającej Ministerstwu Cyfryzacji, na swoje stronie internetowej.

Jak podkreślili, bezpośrednią przyczyną zgłaszanych przez użytkowników opóźnień i nieprawidłowości w doręczaniu e-korespondencji są właśnie problemy techniczne ze strony Poczty.

"W obliczu zaistniałych trudności COI będzie nadal aktywnie wspierał Pocztę Polską, zapewniając zarówno pomoc merytoryczną, jak i techniczną, w celu zapewnienia stabilności systemu. Wspólnym priorytetem obu podmiotów pozostaje utrzymanie wysokiej jakości usług e-Doręczeń oraz terminowe i bezpieczne dostarczanie przesyłek do odbiorców" - zapewniło COI.

"Prowadzone są prace nad kolejnymi zmianami legislacyjnymi. Ich zakres uwzględnia m.in. postulaty użytkowników systemu e-Doręczeń, w tym jednostek samorządu terytorialnego, które nie były procedowane w ramach tzw. małej legislacji" - przekazała przedstawicielka Biura Komunikacji w Ministertwie Cyfryzacji w rozmowie z PAP.

Monika Blandyna Lewkowicz (PAP)
mbl/ malk/ mhr/ drag/

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowa fotowoltaika na budynkach [harmonogram]. Tak nowe przepisy unijne zmienią polski rynek budowlany

Unijna dyrektywa EPBD (Energy Performance of Buildings Directive), której implementacja w Polsce nastąpi do 2026 roku, wprowadza obowiązek instalacji paneli fotowoltaicznych lub kolektorów słonecznych na dachach określonych typów budynków. To jedno z najważniejszych rozwiązań prawnych w obszarze transformacji energetycznej ostatnich lat, które może na trwałe zmienić sposób projektowania i eksploatacji nieruchomości w Polsce. Sprawdź, czy zmiany dotyczą również ciebie

Rozczarowanie w Sejmie. Kierowcy nie dostaną ulgi od składki OC

Nie będzie można wycofać samochód osobowy (każdy) z użytkowania i nie płacić OC. Komisja Sejmowa proponuje umieszczenie w koszu większości postulatów deregulacji polskiego prawa. Miał skorzystać każdy kierowca. Urzędów miało nie będzie już interesował powód wycofania samochodu z ruchy. Autorzy ustawy chcieli dać kierowcom możliwość wycofania z użytkowania samochodu bo: "drugi samochód w rodzinie", "wyjazd za granicę", "kamper używany raz na jakiś czas" (powodu nie trzeba było uzasadniać).

Czy będzie dodatek dla rencistów niezdolnych do pracy i samodzielnej egzystencji?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nadal prowadzi prace nad wprowadzeniem dodatku dla osób z orzeczeniem o całkowitej niezdolności do pracy oraz orzeczeniem o niezdolności do samodzielnej egzystencji, pobierających inne świadczenia niż renta socjalna. Tak wynika z odpowiedzi udzielonej portalowi Infor.pl. Aktualnie nie można jednak wskazać terminu wejścia w życie planowanych zmian.

Rewolucja w księgach wieczystych? Nowe przepisy zmienią dostęp do danych właścicieli nieruchomości i uderzą w nielegalne portale

Nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece ma całkowicie zmienić sposób, w jaki Polacy uzyskują dostęp do danych o nieruchomościach. Koniec z anonimowym podglądaniem rejestrów – rząd chce wprowadzić obowiązkowe logowanie i pełną identyfikację użytkowników, by powstrzymać kradzież danych, handel informacjami i działalność nielegalnych portali.

REKLAMA

Zasiłek opiekuńczy 2025: także na opiekę nad chorym rodzicem lub innym członkiem rodziny. Warunki, zasady, kwota i okres przysługiwania

ZUS informuje, że zasiłek opiekuńczy przysługuje nie tylko na chore dziecko, ale można z niego skorzystać także w sytuacji, gdy naszego wsparcia i pomocy w chorobie potrzebuje rodzic. W ciągu roku kalendarzowego przysługuje 14 dni zasiłku z tytułu sprawowania opieki nad chorym rodzicem.

Zużyte chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe nie trafią już do odpadów zmieszanych. Do 31 grudnia 2025 r. każdy właściciel nieruchomości musi, na własny koszt, wyposażyć się w nowy pojemnik na odpady, spełniający szczególne wymagania

Wyodrębnienie nowej frakcji odpadów komunalnych (a konkretnie podział bioodpadów na dwie odrębne frakcje) i wprowadzenie od 1 stycznia 2026 r. nowego pojemnika na śmieci, celem gromadzenia w nim odpadów kuchennych (do których zaliczone zostały m.in. chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe) – to działanie zaradcze podjęte przez jedną z gmin w Polsce, celem poprawy poziomu odpadów poddawanych recyklingowi, który na rok 2026 został ustalony na poziomie co najmniej 56% wszystkich zebranych odpadów w gminie. Może być to jednak wskazówka również dla innych gmin, które nie osiągają wymaganych wysokich progów przygotowania odpadów do ponownego użycia i recyklingu i jednocześnie – przestroga dla właścicieli nieruchomości, którzy nie wywiązują się z obowiązku selektywnego zbierania odpadów. Gminy nie pozostają bowiem bezczynne wobec takiego postępowania, które może skutkować podwyżką opłat za śmieci o nawet 400%.

Nowelizacja kodeksu pracy: Nie jest prosto na nowo przeliczyć staż. Dłuższe urlopy, wyższe odprawy, awans. Wszystko zależy od ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

REKLAMA

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

REKLAMA