REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spotkanie integracyjne zamiast podwyżki. Czy benefity pozapłacowe zastąpią podwyżki wynagrodzeń?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
benefit benefity pozapłacowe świadczenia pozapłacowe motywowanie pracowników świadczenia motywacyjne pracodawcy pracownicy podwyżka wynagrodzenia piknik impreza integracyjna integracja zespół koledzy grill piwo
Spotkanie integracyjne zamiast podwyżki. Czy benefity pozapłacowe zastąpią podwyżki wynagrodzeń?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Główną korzyścią z przyznawania świadczeń pozapłacowych jest zwiększenie motywacji i efektywności pracowników. W dłuższej perspektywie wspiera to stabilność kadrową oraz ułatwia przyciąganie i zatrzymywanie talentów. Wielu pracodawców uważa także, że benefity są dobrą alternatywą dla podwyżek płac.

Większe benefity pozapłacowe, większa motywacja pracowników

Jak wynika z danych zebranych na zlecenie VanityStyle, już 92 proc. firm z sektora MŚP oferuje benefity pozapłacowe. Główną korzyścią wynikającą z przyznawania świadczeń pozapłacowych, którą zauważa 47 proc. przedsiębiorców biorących udział w badaniu, jest zwiększenie motywacji i efektywności pracowników. Takiego zdania jest m.in. 57 proc. przedstawicieli średnich podmiotów oraz 54 proc. reprezentantów firm usługowych. Z kolei 41 proc. ankietowanych uważa, że oferowanie benefitów przekłada się na większe zaangażowanie członków zespołu w wykonywaną pracę.

REKLAMA

REKLAMA

– Pozycja benefitów pozapłacowych w sektorze MŚP umacnia się z roku na rok, a ich rola w budowaniu motywacji zespołów jest nie do przecenienia. Mikro, mali i średni pracodawcy coraz częściej dostrzegają, że inwestowanie w zdrowie, rozwój oraz dobre samopoczucie pracowników przekłada się na ich zaangażowanie, efektywność i lojalność. W dłuższej perspektywie wspiera to stabilność kadrową oraz ułatwia przyciąganie i zatrzymywanie talentów, co z kolei pomaga niwelować problemy, takie jak chociażby rotacja. Warto jednak pamiętać, że aby osiągnąć ten efekt, kluczowe jest dopasowanie świadczeń do realnych potrzeb pracowników – wyjaśnia Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle.

Kodeks pracy 2025. Praktyczny komentarz z przykładami

Benefity budują wizerunek pracodawcy

Wyniki badania zrealizowanego na zlecenie VanityStyle wskazują ponadto, że dla przedsiębiorców z sektora MŚP istotną korzyścią wynikającą z oferowania pracownikom benefitów jest budowanie wizerunku pracodawcy. Na tę kwestię zwraca uwagę 39 proc. respondentów, w tym przede wszystkim przedstawiciele średnich firm (49 proc. wskazań).

REKLAMA

- Nasilające się problemy z pozyskaniem i utrzymaniem pracowników, w tym przede wszystkim talentów, sprawiły, że już nie tylko duże korporacje i duże przedsiębiorstwa, ale również firmy z sektora MŚP podejmują działania mające na celu budowanie atrakcyjnego wizerunku, zarówno w oczach pracowników, jak i kandydatów. W niektórych branżach, takich jak IT, inżynieria czy finanse, presja jest na tyle duża, że za działania employer barandingowe odpowiadają już nie tylko działy HR, ale także agencje komunikacyjne, których rolą jest tworzenie spójnej i angażującej narracji zarówno na temat kultury organizacyjnej firmy, jej wartości, pozycji rynkowej, jak też atmosfery pracy, oferowanych benefitów czy możliwości rozwoju – tłumaczy Wiktor Pastucha, CEO agencji komunikacyjno-strategicznej Wills Integrated.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Benefity przyczyniają się do redukcji stresu

Ponadto 38 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP uważa, iż benefity pozapłacowe przyczyniają się do redukcji stresu. Takiego zdania są przeważnie przedstawiciele firm produkcyjnych (53 proc. wskazań) oraz średnich przedsiębiorstw (44 proc. wskazań).

– Stres stał się jednym z dominujących aspektów naszego życia, negatywnie wpływając na nasze zdrowie mentalne i fizyczne. Dotyczy to zarówno sfery prywatnej, jak i zawodowej. Już niemal 1/5 przedsiębiorców z sektora MŚP postrzega stres w kategorii istotnego wyzwania kadrowego – mówi Joanna Skoczeń. – Warto zauważyć, że jednym z najskuteczniejszych sposobów redukcji stresu jest aktywność fizyczna, dlatego coraz więcej firm stara się zachęcić pracowników do ruchu, np. zapewniając dostęp do kart sportowych. To benefit, który oferuje pracownikom już 24 proc. firm z sektora MŚP – dodaje.

Benefity są dobrą alternatywą dla podwyżek

Jedna czwarta przedsiębiorców biorących udział w badaniu jest zdania, że benefity pozapłacowe to dobra alternatywa dla podwyżek. Z kolei 24 proc. ankietowanych uważa, że oferowanie świadczeń pozapłacowych przyczynia się do zmniejszania absencji chorobowych. A te dla pracodawców stanowią coraz większe wyzwanie. Jak wynika z danych ZUS, tylko w okresie od stycznia do lipca 2024 r. zarejestrowano 15,6 mln zaświadczeń lekarskich o czasowej niezdolności do pracy wystawionych na łączną liczbę 168,0 mln dni.

Według danych zebranych na zlecenie VanityStyle jedynie 1 proc. badanych przedsiębiorców nie widzi żadnych korzyści z oferowania świadczeń pozapłacowych. Za to w 2025 r. budżet na świadczenia pozapłacowe zamierza zwiększyć aż 27 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorców. Najpopularniejszymi benefitami w sektorze MŚP są obecnie ubezpieczenia na życie (oferowane przez 35 proc. badanych firm), spotkania integracyjne i okolicznościowe (29 proc. wskazań), prywatna opieka medyczna (25 proc. wskazań), a także programy rozwojowe i szkolenia, karty sportowe oraz dofinansowanie posiłków (24 proc. wskazań).

Źródło:

VanityStyle

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy NBP oprócz rezerw złota utworzy rezerwę bitcoina?

Narodowy Bank Polski zgromadził już blisko 520 ton złota, co plasuje nasz kraj w czołówce największych posiadaczy kruszcu na świecie. W obliczu globalnych zmian pojawia się jednak pytanie: czy złoto wystarczy, by zapewnić bezpieczeństwo finansowe kraju i kiedy Polska zdecyduje się sięgnąć także po bitcoina? Eksperci podpowiadają kiedy i jak tego dokonać!

Nowe uprawnienia PIP od 1 stycznia 2026 r. - decyzje zamiast sądu, wyższe kary i kontrole zdalne

Od początku 2026 roku wejdą w życie przepisy znacząco rozszerzające kompetencje Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Zmiany te w istotny sposób wpłyną na relacje między pracodawcami, zleceniobiorcami i osobami współpracującymi w modelu B2B. Nowe regulacje mają zwiększyć skuteczność kontroli i ograniczyć nadużycia w zatrudnieniu, ale mogą też oznaczać poważne wyzwania dla firm. W artykule omawiamy najważniejsze założenia nowelizacji oraz jej praktyczne konsekwencje dla przedsiębiorców.

Chcesz mieć byle jaką emeryturę? Wypłacaj pieniądze z PPK na bieżące wydatki

Polska się starzeje, a pracowników ubywa. Co to oznacza dla przyszłych emerytów? Raport GUS nie pozostawia złudzeń - obciążenie systemu emerytalnego będzie coraz większe. W obliczu tych wyzwań Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) stają się kluczem do finansowej stabilności na jesień życia. Tomasz Orlik, Członek Zarządu ds. Operacyjnych, PFR TFI wyjaśnia dlaczego PPK to nie tylko oszczędności, ale i inwestycja w Twoją przyszłość, którą warto potraktować długoterminowo.

PZON: Nie ma okulisty (komisja orzeka o niepełnosprawności oka). Nie ma też ortopedy (komisja orzeka o nogach). Pedagog pyta: Czy możesz sam się ubrać i najeść? Czy masz kolegów?

Kolejny list do Infor.pl o tym samym schemacie przebiegu komisji ustalania stopnia i zakresu niepełnosprawności wobec dziecka. Komisje w sprawie niepełnosprawności oceniają niepełnosprawność przy pomocy trzech pytań. W przypadku dzieci autystycznych i mających zespół Aspergera są to pytania o 1) imię i nazwisko 2) wiek i 3) ulubione zajęcia. Jeszcze inne pytania są w odniesieniu do dzieci okaleczonych na poziomie wzroku, sprawności nóg albo rąk. W tym wypadku mama takiego dziecka relacjonuje nam, że w badaniu dziecka z niepełnosprawnością na poziomie wzroku i ortopedii kluczowe staje się pytanie pedagoga: 1) czy chłopiec może sam się ubrać, 2) sam się najeść, czy 3) ma kolegów. Matka wyciąga z tego wniosek, że zamiast badania medycznego pod kątem stopnia niepełnosprawności jej rodzina przeszła jakiś rodzaj testu na samodzielność jej dziecka (jeżeli dziecko się samo ubierze, to nie jest niepełnosprawne).

REKLAMA

Nieobowiązkowe prace domowe - krzywda liczona w miliardach złotych. Kto poniesie odpowiedzialność za decyzje w edukacji?

Jeśli każde dziecko w Polsce straciło jeden rok edukacji przez wadliwe decyzje resortu, to nie mówimy o reformie, lecz o krzywdzie narodowej – wartej ponad 15 miliardów złotych. Waldemar Żurek zapowiada pozwy wobec sędziów, którzy – jego zdaniem – „nie są sędziami” i powinni odpowiadać własnym majątkiem. Wreszcie ktoś głośno mówi o osobistej odpowiedzialności za decyzje publiczne. Problem w tym, że pan Żurek patrzy jedynie tam, gdzie politycznie wygodnie. Jeśli naprawdę chcemy rozmawiać o odpowiedzialności za wyrządzanie krzywdy, to nie w sądach, lecz w Ministerstwie Edukacji trzeba jej szukać - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Jest limit kontroli – mogą trwać tyle i ani dnia dłużej. NSA potwierdza – wtedy można kazać kontrolerom pocałować klamkę

Przedsiębiorcy, także działający w formie jednoosobowych działalności gospodarczych, mogą być kontrolowani przez szereg państwowych instytucji. Czas trwania kontroli to nie tylko stres co do tego, czy kontroler nie będzie dokonywał innej, mniej korzystnej interpretacji przepisów, niż przedsiębiorca stosował, ale też uciążliwość. W toku kontroli urzędnicy żądają masy dokumentów, a także wyjaśnień, odpowiedzi na pytania. Jednak czas kontroli jest limitowany.

Wniosek o zasiłek pogrzebowy – duże zmiany od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 r. zmienią się zasady składania wniosku o zasiłek pogrzebowy. Wynika to zarówno z nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, jak i zmienionych przepisów rozporządzenia w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno–rentowe. Gotowy jest już projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w tej sprawie. Przypomnijmy, że od przyszłego roku wzrośnie też kwota zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł.

Odpowiedzialność solidarna przy delegowaniu pracowników do Niemiec. Obowiązki pracodawcy i pracodawcy użytkownika

W przypadku delegowania pracowników do Niemiec - zarówno w modelu pracy tymczasowej, jak i świadczenia usług - szczególnego znaczenia nabiera zagadnienie odpowiedzialności solidarnej. Choć temat ten nie zawsze znajduje się w centrum uwagi przedsiębiorców, jego praktyczne skutki mogą być bardzo poważne. W razie stwierdzenia nieprawidłowości przez instytucje kontrolne, zarówno agencja delegująca pracowników do Niemiec, jak i klient końcowy mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności - również finansowej.Podstawą prawną dla agencji pracy jest Arbeitnehmerüberlassungsgesetz (AÜG) – niemiecka ustawa o zatrudnieniu tymczasowym, natomiast w przypadku firm podwykonawczych zastosowanie ma § 631 niemieckiego Kodeksu cywilnego (BGB). W artykule eksperckim przygotowanym przez Euro-lohn odpowiadamy na pytania: Kto odpowiada za wynagrodzenie, składki i podatki - pracodawca czy użytkownik? Jaka jest rola dokumentów: PIT-4, PIT-28, Lohnsteuerbeschanigung, o czym należy wiedzieć podczas rozliczeń podatkowych i jakie są obowiązki księgowe przy delegowaniu pracowników do Niemiec.

REKLAMA

Długi weekend i wysyp wolnego na szybko. Co zrobi pracownik, gdy coś nie pójdzie zgodnie z planem? Pracodawcy się tego obawiają

Dzień Wszystkich Świętych zajmuje szczególne miejsce w sercach Polaków. Wielu z nich w czasie zbliżającego się weekendu wyjedzie w rodzinne strony. Nie tylko odwiedzą cmentarze, ale i spotkają się z rodziną. Pracodawcy mogą się wiec spodziewać, że 3 listopada nie każdy stawi się do pracy zgodnie z planem.

Listopad to ostatni miesiąc na skorzystanie z tego uprawnienia. Aby zaoszczędzić w grudniu, trzeba szybko złożyć wniosek

Aby skorzystać z wakacji składkowych w grudniu 2025 roku, trzeba złożyć wniosek w listopadzie. Oznacza to, że czas na porządki na koncie ubezpieczonego i zawnioskowanie o ulgę, dobiega końca. Zainteresowani przedsiębiorcy powinni więc przystąpić do działania.

REKLAMA