REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MOPS: Kolejna luka w świadczeniu pielęgnacyjnym 3287 zł. Znowu kłopoty dla osób niepełnosprawnych [stopień znaczny]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Odkryto lukę. Kolejne MOPS nie płacą świadczenia pielęgnacyjnego 3287 zł. Znowu kłopoty dla osób niepełnosprawnych [stopień znaczny]
Odkryto lukę. Kolejne MOPS nie płacą świadczenia pielęgnacyjnego 3287 zł. Znowu kłopoty dla osób niepełnosprawnych [stopień znaczny]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Artykuł dotyczy sytuacji, gdy WZON stwierdza, że nie ma niepełnosprawności, a wcześniej była (i było świadczenie pielęgnacyjne. Luka w przepisach polega na tym, że nie wiemy, czy MOPS słusznie kończą wypłaty świadczenia pielęgnacyjnego (stare świadczenie) w momencie niekorzystnej decyzji WZON (wojewódzki zespół ds orzekania o niepełnosprawności). Czy jednak MOPS powinny poczekać na wyrok sądu w tej sprawie. Niepewność prawa jest niszcząca dla rodzin osób niepełnosprawnych. Jeżeli MOPS wstrzyma wypłaty świadczenia pielęgnacyjnego od razu po decyzji WZON, to rodzina osoby niepełnosprawnej traci dochód w postaci 3287 zł (miesięcznie). Jeżeli tych wypłat nie będzie dopiero od wyroku sądu, to rodzina ta będzie miała kłopot z koniecznością zwrotu np. rocznego świadczenia pielęgnacyjnego 39 444 zł (12 miesięcy x 3287 zł) do MOPS.

Kolejny raz okazuje się, że przepisy dla osób niepełnosprawnych i ich opiekunów są nieprecyzyjne. Tym razem nie wiemy, czy decyzja WZON o orzeczeniu o niepełnosprawności będąca podstawą dla starego świadczenia pielęgnacyjnego jest ostateczna w momencie::

REKLAMA

1) wydania decyzji?

2) doręczenia tej decyzji? albo

3) uprawomocnienia się wyroku sądu potwierdzającego, że decyzja WZON jest ostateczna i rzeczywiście osoba niepełnosprawna nie ma orzeczenia o niepełnosprawności a opiekun prawa do świadczenia pielęgnacyjnego?

Kolejne MOPS nie płacą świadczenia pielęgnacyjnego 3287 zł. Znowu kłopoty dla osób niepełnosprawnych [stopień znaczny]

Tym razem nieprecyzyjność dotyczy słowa „ostateczne” w poniższym przepisie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy VAT 2025. Podatki część 2

Co oznacza słowo ostateczne? Nikt nie wie i rozstrzygną to sądy. Jakie mamy na dziś warianty interpretacyjne?

Wariant 1 – słowo "ostateczne" oznacza decyzję WZON.

Wariant 2 – słowo "ostateczne" oznacza prawomocny wyrok sądu.

MOPS odmawia kontynuacji wypłaty świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie decyzji WZON 

WZON wydał decyzję odmowną. Nie ma orzeczenia o niepełnosprawności, nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Więc w zależności od przyjętej interpretacji MOPS przestaje wypłacać świadczenie pielęgnacyjne :

1) od razu (decyzja WZON w 2025 r.) albo

2) dopiero za kilka lat (prawomocny wyrok sądu np. w 2027 r.).  

Przykład

Od 2017 r. osoba niepełnosprawna ma stare świadczenie pielęgnacyjne (ściślej świadczenie ma jej opiekun). W 2024 r. potrzebne było nowe orzeczenie o niepełnosprawności. Niestety było ono niekorzystne. WZON stwierdził, że nie ma podstaw do wydania orzeczenia o niepełnosprawności. Oznacza to utratę prawa do świadczenia pielęgnacyjnego przez opiekuna. Nie wiadomo, od kiedy MOPS ma przestać wypłacać świadczenie pielęgnacyjne. Bo opiekun osoby niepełnosprawnej skierował sprawę do sądu.

W sytuacji opisanej w przykładzie MOPS przyjmują zazwyczaj, że świadczenie pielęgnacyjne przestaje się wypłacać w momencie wydania decyzji przez WZON (z datą decyzji). Jeżeli opiekun osoby niepełnosprawnej wygra sprawę w sądzie, to oczywiście MOPS odda zatrzymane pieniądze. Ale będzie to na przykład 2026 r. Przez rok albo dwa, opiekun osoby niepełnosprawnej musi radzić sobie bez środków ze świadczenia pielęgnacyjnego, który wynosi w 2025 r. 3287 zł.

Problemy związane z wygaszaniem starego świadczenia pielęgnacyjnego

Przez jeszcze wiele lat kilkanaście tysięcy opiekunów będzie pobierało stare świadczenie pielęgnacyjne. Już trwa jednak proces wygaszania tego świadczenia. I opisana w artykule niejasność kolejny raz komplikuje to.  Co tzn. kolejna komplikacja? Jakie są inne? No np. świadczenie wspierające. Taka sytuacja:

Przykład:

Przykład

Świadczenie wspierające przyznano od 1 stycznia 2024 r., ale decyzja o tym zapadła dopiero w listopadzie 2024 r. W takiej sytuacji świadczenie wspierające wypłaca się z mocą wsteczną od dnia złożenia wniosku. W naszym przypadku świadczenie wspierające wypłacono za okres od stycznia do listopada 2024 r. I teraz wprowadźmy do przykładu świadczenie pielęgnacyjne. Opiekun otrzymywał je od stycznia 2024 tak jakby nikt nie złożył wniosku o świadczenie wspierające. Jest to logiczne bo rodzina osoby niepełnosprawnej musi z czegoś żyć. Luka w przepisach polega na tym, że opiekun musi oddać świadczenie pielęgnacyjne za okres od stycznia 2024 r. To także jest logiczne – inaczej byłoby podwojenie świadczeń dla osoby niepełnosprawnej. Ale nie jest logiczne to, że opiekun musi też oddać składki ubezpieczeniowe (zdrowotna Narodowy Fundusz zdrowia i społeczne ZUS). Co jeżeli opiekun miał operację w czerwcu 2024 r? Za ten okres po oddaniu składek nie miał ubezpieczenia, ale dowiedział się o tym dopiero w listopadzie 2024 r.

MOPS odmawiając wypłaty świadczenia pielęgnacyjnego trochę chronią opiekunów osób niepełnosprawnym

Bo co się stanie jeżeli przyjmiemy interpretację, że WZON odmówił wydania orzeczenia niepełnosprawności ,a świadczenie pielęgnacyjne było dalej wypłacane (aż do prawomocnego wyroku sądu, który ostatecznie rozstrzyga spór). Wtedy opiekun osoby niepełnosprawnej musiałby oddać na przykład 50 000 zł. W wielu przypadkach nie miałby tych pieniędzy. Więc praktyka MOPS chroni przed tego typu sytuację. Tak więc zarówno wstrzymanie wypłaty świadczenia pielęgnacyjnego jak i przedłużenie tej wypłaty ma swoje plusy i minusy.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2025 roku. Ile wynosi, kto może uzyskać i jakich formalności trzeba dopełnić. 3 konieczne warunki

Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, nie muszą czekać do 60. roku życia w przypadku kobiet ani do 65. roku życia w przypadku mężczyzn, aby otrzymać świadczenie z ZUS-u. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, mogą na przykład skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

REKLAMA

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

Energia wiatrowa w Polsce: jak daleko wiatraki od zabudowań? Co zrobi Prezydent Nawrocki?

Karol Nawrocki deklarował w kampanii wyborczej poparcie dla „rozsądnej transformacji energetycznej”. W praktyce jednak jego wypowiedzi sugerują sceptycyzm wobec polityki Zielonego Ładu oraz brak entuzjazmu dla dynamicznego rozwoju odnawialnych źródeł energii – w tym energetyki wiatrowej. Prezydent Elekt podkreśla wagę źródeł konwencjonalnych – mimo ich wysokich kosztów i negatywnego wpływu na klimat.

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

REKLAMA

Duże pieniądze na modernizację budynku i kanalizację: rusza nowy program

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w nowym programie – do rozdysponowania dla beneficjentów jest aż 1,3 mld zł. Program będzie dostępny wyłącznie w czterech województwach.

Renta wdowia od 1 lipca 2025 – ZUS gotowy do wypłat. Sprawdź, czy masz prawo do świadczenia

Od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłatę renty wdowiej. Dotychczas do ZUS wpłynęło prawie milion wniosków. Łącznie, do wszystkich uprawnionych instytucji wpłynęło ponad 1 mln 64 tys. 414 wniosków o rentę wdowią. Sprawdź, komu przysługuje świadczenie, jakie są warunki i jak wygląda procedura.

REKLAMA