REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód zabytkowy (historyczny) - rejestracja, badania, ubezpieczenie OC

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Samochód, prawo/ Fot. Fotolia
Samochód, prawo/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samochód zabytkowy (historyczny) podlega specjalnym przepisom, dotyczącym rejestracji, badań okresowych czy ubezpieczenia OC. O czym powinien pamiętać posiadacz pojazdu zabytkowego?

Zabytkowe auto korzysta ze specjalnych warunków rejestracji, badań i ubezpieczenia

Pojazd zabytkowy (historyczny) to nie tylko wyróżniające żółte tablice, ale także szereg specjalnych przepisów dotyczących badania stanu technicznego, rejestracji, ochrony zabytku ruchomego oraz ubezpieczenia OC na czas użytkowania. Właściciel takiego auta musi najpierw uzyskać opinię rzeczoznawcy techniki samochodowej oraz wpis pojazdu do rejestru zabytków. Po przejściu badania technicznego pojazd może być zarejestrowany w miejscowym wydziale komunikacji.

REKLAMA

Do uznania pojazdu za zabytek ruchomy niezbędna jest opinia rzeczoznawcy w zakresie techniki samochodowej. Na podstawie takiej opinii właściwy miejscowo wojewódzki konserwator zabytków podejmuje decyzję o wpisie do rejestru zabytków ruchomych. Następnym krokiem jest poddanie pojazdu badaniu technicznemu, którego wynik pozytywny jest konieczny do zarejestrowania auta.

Zobacz również: Rejestracja zabytkowego pojazdu - 2018 r.

REKLAMA

Według ustawy Prawo o ruchu drogowym pojazd zabytkowy to pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Do pojazdów zabytkowych nie stosuje się przepisów dotyczących homologacji, procedury dopuszczenia jednostkowego pojazdu oraz unijnego dopuszczenia indywidualnego przewidzianego w dyrektywie 2007/46/WE. W przepisach o ruchu drogowym istnieje ogólny zakaz rejestracji jakiegokolwiek pojazdu złożonego poza wytwórnią. Zakaz ten nie jest stosowany do pojazdów marki „SAM” oraz właśnie pojazdu zabytkowego.

Pojazd zabytkowy wcześniej już wyrejestrowany może być zarejestrowany powtórnie. Ten sam wyjątek dotyczy także pojazdu odzyskanego po kradzieży oraz pojazdu mającego co najmniej 25 lat uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badanie techniczne

Pojazd zabytkowy nie podlega okresowym badaniom technicznym. Wystarczy jedno badanie przed rejestracją. Należy jednak pamiętać, że corocznym badaniom technicznym podlega jednak pojazd tego typu, który jest wykorzystywany do zarobkowego transportu drogowego.

Ponadto warto mieć na względzie, że według prawa o ruchu drogowym dodatkowemu badaniu technicznemu podlega każdy pojazd m.in.:

  1. skierowany przez organ kontroli ruchu drogowego:
    a) w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska,
    b) który uczestniczył w wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy, lub noszący ślady uszkodzeń albo którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  2. skierowany przez starostę albo na wniosek posiadacza pojazdu:
    a) w celu identyfikacji lub ustalenia danych niezbędnych do jego rejestracji,
    b) jeżeli z dokumentów wymaganych do jego rejestracji wynika, że uczestniczył on w wypadku drogowym, lub narusza wymagania ochrony środowiska;
  3. w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym (z wyłączeniem montażu instalacji do zasilania gazem)
  4. w którym została dokonana naprawa wynikająca ze szkody istotnej;
  5. w którym w czasie badania technicznego stwierdzono ślady uszkodzeń lub naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  6. autobus, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h, co do zgodności z dodatkowymi warunkami technicznymi;
  7. dla którego określono dodatkowe wymagania techniczne w międzynarodowych porozumieniach dotyczących międzynarodowego transportu drogowego.

Pojazd zabytkowy podlega badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi przed pierwszą rejestracją w Polsce. Jeżeli pojazd ma zamontowane urządzenie, które podlega dozorowi technicznemu, wówczas badanie techniczne może być przeprowadzone dopiero po przedstawieniu dokumentu wydanego przez właściwy organ dozoru technicznego, stwierdzającego sprawność takiego urządzenia.

Badanie techniczne pojazdu zabytkowego przeprowadzane wyłącznie w okręgowej stacji kontroli pojazdów.

REKLAMA

Badanie co do zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi polega na sprawdzeniu prawidłowości działania poszczególnych zespołów i mechanizmów pojazdu, w szczególności pod względem bezpieczeństwa jazdy, oraz wykonaniu porównania stanu faktycznego pojazdu z warunkami technicznymi zgłoszonymi przez właściciela pojazdu we wniosku o przeprowadzenie badania co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego, składanym w stacji kontroli pojazdów.

Zakres badania określa protokół oceny stanu technicznego pojazdu zabytkowego. Po wykonanym badaniu, którego wynik jest pozytywny, właściciel otrzymuje zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego.

Ubezpieczenie OC pojazdu historycznego

Według przepisów o ubezpieczeniach obowiązkowych pojazd historyczny to pojazd mechaniczny będący:

  • pojazdem zabytkowym w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym,
  • pojazdem mającym co najmniej 40 lat,
  • pojazdem mającym co najmniej 25 lat i który został uznany przez rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.

Obowiązek posiadania ważnego ubezpieczenia OC dotyczy posiadacza lub kierującego pojazdem historycznym, od chwili wprowadzenia takiego pojazdów do ruchu. nie jest tu stosowany obowiązek ochrony ubezpieczeniowej przez cały okres, w którym pojazd jest zarejestrowany. Auto zabytkowe może być zatem ubezpieczone tylko w okresie użytkowania; na czas krótszy niż 12 miesięcy, na podstawie umowy ubezpieczenia krótkoterminowego. Umowa taka nie może być jednak krótsza niż 30 dni.

Posiadacz pojazdu historycznego jest obowiązany zawrzeć umowę ubezpieczenia OC nie później niż z chwilą wprowadzenia pojazdu do ruchu.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym

Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27 lutego 2013 r. w sprawie badań co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdów zabytkowych

©℗ Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecamy serwis: Rejestracja samochodu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(2)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • jeszcze w Polsce
    2021-07-27 08:07:55
    Pokażcie mi przepis który mówi że aby zarejestrować pojazd na żółte tablice potrzebna jest opinia rzeczoznawcy. Nie ma takiego przepisu. Opinia rzeczoznawcy nie jest wymagana.
    0
  • biegły
    2022-10-20 17:36:26
    normalny posiadacz samochodu nie przygotuje prawidłowo papierów na zabytkowy stąd rzeczoznawca jest pożądany nawet jak nie daje opinii to pomoże jak białą księgę dobrze.
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 kwietnia dwie listy polskich leków ze zniżką. G1 (-10%) i G2 (-15%) [Wykaz producentów i leków]

Dwie listy polskich leków ze zniżką. G1 (-10%) i G2 (-15) [Wykaz producentów i leków]

Min. Dziemianowicz-Bąk za skróceniem tygodnia pracy jeszcze w tej kadencji Sejmu. MRPiPS ma wyniki pierwszych analiz

Minister rodziny, pracy i polityki społecznej liczy, że jeszcze w tej kadencji mogłoby dojść do skrócenia tygodnia pracy. Szefowa MRPiPS poinformowała w RMF24, że zleciła Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy analizę efektywności pracy w relacji do liczby godzin przepracowanych w tygodniu.

Protesty rolników 20 marca 2024 r. Wrocławski magistrat zakazał ich organizacji na terenie administracyjnym Wrocławia

Jak poinformowano, wrocławski magistrat wydał zakaz organizacji protestów rolniczych na terenie administracyjnym Wrocławia. Chodzi o blokady planowane od środy 20 marca. Prezydent Wrocławia ocenił, że zagrażają one bezpieczeństwu mieszkańców i utrudniają ruch drogowy.

Protesty rolników 20 marca. Utrudnienia w ruchu w całym kraju. 400 blokad. Które drogi będą nieprzejezdne? [MAPA]

Na środę zapowiedziano Ogólnopolski Strajk Generalny Rolników. Na drogach w całej Polsce spodziewane są utrudnienia w ruchu. Na mapie rolniczych blokad znalazło się ponad 400 punktów. W stolicy rolnicy zablokują m.in. trasę S2.

REKLAMA

Będzie więcej czasu na zakup i montaż silosów finansowanych z KPO

Opublikowano rozporządzenie w sprawie szczegółowego przeznaczenia, warunków i trybu udzielania wsparcia w zakresie infrastruktury magazynowania służącej zwiększeniu odporności gospodarstw rolnych na kryzysy.

Rząd: projekt ws. programów dofinansowujących pracowników pomocy społecznej [To nie są podwyżki]

We wtorek rząd premiera Donalda Tuska zajmie się projektem ws. programów dofinansowujących pracowników pomocy społeczne

"Portfel seniora, portfelem pełnym". Polityka senioralna jest priorytetem rządu – zapewnił wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej

Druga waloryzacja, podwyższenie zasiłku pogrzebowego i świadczenia honorowego – takie plany mają rządzący wobec seniorów.

Z 36.000 zł do 57.000 zł wzrośnie dofinansowanie do utworzenia jednego miejsca w żłobku. Jeszcze w marcu wznowienie naboru do programu „Maluch plus”

Jak poinformowała w poniedziałek w Olsztynie wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Aleksandra Gajewska, jeszcze w marcu zostanie wznowiony nabór wniosków do programu „Maluch plus”. W województwie warmińsko-mazurskim jest obecnie 65 gmin, w których nie ma żadnej formy, przewidzianej przez ustawę, opieki nad dziećmi do 3. roku życia.

REKLAMA

Badania okresowe. Kto za nie zapłaci, gdy pracownik wykonał je w innej placówce niż ta, do której został skierowany?

Koszty badań profilaktycznych wykonywanych przez pracownika ponosi pracodawca. Ale czy ma wpływ na to, ile za nie zapłaci, czy musi zwrócić każdą kwotę?

Od kwietnia wraca 5 proc. VAT na żywność. Co podrożeje? [tabela]

Od 1 kwietnia 2024 roku żywność znów będzie objęta 5% VAT. Za jakie produkty żywnościowe zapłacimy teraz więcej? Oto tabela z tymi produktami żywnościowymi.

REKLAMA