REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja zabytkowego pojazdu - 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Rejestracja zabytkowego pojazdu./ fot. Fotolia
Rejestracja zabytkowego pojazdu./ fot. Fotolia
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Samochód można uznać za zabytkowy jeżeli na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zobacz jak wygląda rejestracja pojazdu zabytkowego.

Kwestie dotyczące rejestracji pojazdów, w tym rejestracji pojazdów zabytkowych, zostały uregulowane w ustawie Prawo o ruchu drogowym (dalej: u.p.r.d.). Rejestracja samochodu stanowi czynność niezbędną, bez której poruszanie się pojazdem po drogach jest niedozwolone.

REKLAMA

Pojazd zabytkowy

Jak stanowi u.p.r.d. pojazdem zabytkowym jest pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Jest to także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Wyżej podana definicja jest bardzo ogólna i nie wskazuje wprost kryteriów jakie musi spełnić pojazd by mógł być uznany za zabytkowy. Konserwatorzy zabytków przyjmują jednak, że pojazdem zabytkowym jest pojazd:

  • mający co najmniej 25 lat;
  • niebędący w produkcji od 15 lat;
  • posiadający minimum 75 % zachowanych oryginalnych części.

Istnieje możliwość zarejestrowania pojazdu jako zabytkowego, który nie spełnia wymagań wieku. W takim wypadku należy udowodnić, że samochód jest unikalny z uwagi na swoją konstrukcję czy rozwiązania techniczne lub był wykorzystywany przez znane osobistości. O tym czy pojazd posiada te cechy, decyduje konserwator zabytków, na wniosek uprawnionego rzeczoznawcy (rzeczoznawcy do spraw techniki samochodowej).

Etap I – wpis do rejestru zabytków

REKLAMA

W pierwszej kolejności należy udać się do uprawnionego rzeczoznawcy. Jego zadaniem jest dokonanie oględzin pojazdu by ocenić czy nadaje się on do uznania za zabytkowy. Rzeczoznawca ten sporządza Kartę Ewidencyjną Zabytku Ruchomego, czyli tzw. białą kartę na podstawie, której możliwe jest wpisanie do rejestru zabytków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Białą kartę może także wypełnić samodzielnie sam wnioskujący. Należy jednak zaznaczyć, że jej samodzielne wypełnienie może być problematyczne ze względu na stopień szczegółowości podawanych w niej danych.

Z wypełnioną białą kartą następnie należy się udać do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Na podstawie dokumentacji pobranej od rzeczoznawcy, decyduje on o wpisaniu pojazdu do ewidencji zabytków. Jeżeli konserwator podejmie decyzję o wpisie pojazdu do ewidencji zabytków, wystawi nam odpowiednie zaświadczenie.

Etap II – okręgowa stacja kontroli pojazdów

Kolejnym krokiem w drodze do rejestracji pojazdu zabytkowego jest wizyta, z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji zabytków, w okręgowej stacji kontroli pojazdów. Tam, na wniosek właściciela, przeprowadza się badanie techniczne pojazdu. We wspomnianym wniosku należy odpowiedzieć na szereg różnych pytań dotyczących specyfikacji technicznej pojazdu.

Zobacz również: Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Jeżeli auto przejdzie pomyślnie badanie techniczne, diagnosta wystawia zaświadczenie o dopuszczeniu auta do ruchu drogowego.

Diagnosta może dopuścić pojazd do ruchu drogowego z pewnymi ograniczeniami. Mogą to być ograniczenia dotyczące np. szybkości poruszania się czy też jazdy nocą.

Należy zaznaczyć, że od tego momentu jesteśmy zwolnieni z corocznych badań technicznych.

Etap III – rejestracja w wydziale komunikacji

Ostatni etap to wizyta we właściwym miejscowo wydziale komunikacji, gdzie składamy wniosek o rejestrację pojazdu. Do wniosku należy dołączyć:

  • dowód własności pojazdu;
  • dowód rejestracyjny lub gdy dowodu brak - oświadczenie złożone w Wydziale Komunikacji;
  • dowód tożsamości właściciela lub właścicieli pojazdu;
  • decyzję w sprawie wpisania pojazdu jako dobra kultury do rejestru zabytków lub dokument potwierdzający ujęcie pojazdu w centralnej ewidencji dóbr kultury;
  • zaświadczenie z badania technicznego pojazdu z wynikiem pozytywnym z OSKP;
  • dowód rejestracyjny (wraz z tłumaczeniem, jeśli pojazd był wcześniej zarejestrowany za granicą);
  • tablice rejestracyjne (jeżeli pojazd był zarejestrowany w Polsce).

Aby zarejestrować pojazd konieczne jest także zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC oraz odpowiednie opłacenie wniosku.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (j.t. Dz. U. z 2017 r. poz. 1260 z późn. zm.)

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1088)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tablica alimentacyjna wycofana. Rozwiązanie będzie jeszcze konsultowane

Ministerstwo Sprawiedliwości wycofało się z zaproponowanych we środę tablic alimentacyjnych. Rozwiązanie zostanie jeszcze raz skonsultowane - poinformował rzecznik rządu Adam Szłapka po piątkowym posiedzeniu Rady Ministrów.

Sprzedała dom z babcią w środku. Prawo na to pozwala – ale senior zostaje sam

Pani Jadwiga przekazała wnuczce dom w zamian za opiekę. Ta go sprzedała – razem z zamieszkującą seniorką. Niewielu wie, że to możliwe. Co wtedy z obowiązkami? Czy nowy właściciel musi zapewnić opiekę? Prawniczka wyjaśnia, jak działa prawo dożywocia i czego się wystrzegać.

Sejm podejmie decyzje we wrześniu: Emerytury stażowe i asystencja osobista na agendzie posiedzenia

We wrześniu 2025 roku Sejm rozpatrzy kluczowe projekty dotyczące emerytur stażowych oraz asystencji osobistej dla osób z niepełnosprawnościami - zapowiedziała przewodnicząca sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, Katarzyna Ueberhan z Lewicy.

Ponad 6 milionów Polaków z prawem do dłuższego urlopu, wyższych dodatków do wynagrodzenia i nagród od 1 stycznia 2026 r. Sejm zdecydował

Podczas posiedzenia Sejmu w dniu 22 lipca 2025 r., odbyło się pierwsze czytanie przygotowanej przez MRPiPS nowelizacji kodeksu pracy i kilku innych ustaw, która zakłada, że do stażu pracy, od którego zależy szereg uprawnień pracowniczych (m.in. prawo do dłuższego urlopu wypoczynkowego, wyższej odprawy, stażowych dodatków do wynagrodzenia i nagród jubileuszowych), mają zostać zaliczone m.in. okresy zatrudnienia na podstawie umów cywilnoprawnych oraz wykonywania własnej działalności gospodarczej. Zmiany będą miały wpływ na uprawnienia pracownicze ponad 6 mln Polaków.

REKLAMA

Tablica alimentacyjna. Pytania i odpowiedzi MS

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące tablicy alimentacyjnej. Mają one pomóc w lepszym zrozumieniu zasad działania tablicy i jej praktycznego zastosowania. Jednocześnie resort podkreśla, iż tablica alimentacyjna nie ma mocy wiążącej.

Czego nie wolno robić na plaży? Lista 9 przykładów!

Upalny czas letni sprzyja odpoczynkowi nad wodą. Niektóre zachowania na plaży mogą wydawać się z pozoru niewinne, ale w praktyce mogą skutkować odpowiedzialnością karną.

Drastyczne pogorszenie sytuacji prawnej i życiowej obywateli Ukrainy - co dalej z ustawą?

Nowelizacja ustawy pomocowej dla obywateli Ukrainy może drastycznie pogorszyć ich sytuację prawną i życiową - wskazuje RPO w swoich uwagach do projektu zmian przepisów. O co dokładnie chodzi? Przedstawiamy kluczowe problemy i ich potencjalne skutki.

Jest decyzja w sprawie parkomatów i opłat za postój. Szykują się zmiany: ma być lepiej dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami

Jest decyzja w sprawie parkomatów i opłat za postój. Sprawą zajął się sam Rzecznik Praw Obywatelskich co sprawiło, że Ministerstwo Infrastruktury zajęło oficjalne stanowisko w sprawie. Wydaje się, że szykują się zmiany, bo ma być lepiej dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami - które dotychczas mogą mieć utrudniony dostęp do płatnego postoju.

REKLAMA

Gotówka w strefie płatnego parkowania: RPO interweniuje, rząd przyznaje rację kierowcom

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do ministra infrastruktury w sprawie skarg kierowców, którzy zostali obciążeni opłatami dodatkowymi, ponieważ nie mieli możliwości zapłaty za parkowanie gotówką. Problem dotyczy stref, w których zlikwidowano tradycyjne parkomaty, pozostawiając jedynie urządzenia obsługujące płatności bezgotówkowe. Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że każdemu kierowcy należy zapewnić realną możliwość uiszczenia opłaty w formie gotówkowej – co może oznaczać konieczność zmiany przepisów ustawy o drogach publicznych.

Koniec ze swobodnym obrotem gotówką: zgłoszenie obowiązkowe, odbiór tylko osobiście. Jakiej kwoty już nie wypłacisz bez formalności?

Coraz bardziej restrykcyjne stają się ograniczenia w obrocie gotówką – zarówno dla firm, jak i osób fizycznych. W Polsce przedsiębiorstwa już nie mogą realizować transakcji między sobą za więcej niż 15 000 zł gotówką, a od 2027 r. w całej Unii będą obowiązywały limity na maks. 10 000 € (z możliwością obniżenia do 3 000 €) . Co więcej, poza już obowiązującymi lub dopiero nadchodzącymi limitami, wprowadzane są nowe – niespotykane wcześniej rozwiązania. Wszystko „w trosce o walkę z finansowaniem terroryzmu".

REKLAMA