REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?
Zbliżające się zmiany prawne w zakresie eMobility przyniosą w Polsce potrzebę szybkiej elektryfikacji parkingów. Dlatego E.ON Polska prezentuje przewodnik po wybranych zagadnieniach dotyczących obowiązujących i przyszłych regulacji w obszarze elektromobilności. Materiał powstał we współpracy z zespołem Dekarbonizacji kancelarii prawnej Osborne Clarke oraz firmą doradztwa podatkowego MDDP. Jest on kierowany do właścicieli i zarządców nieruchomości komercyjnych.
Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że powiat nie ma prawa do odliczenia VAT z tytułu zakupu samochodu elektrycznego, jeżeli nie jest on wykorzystywany do czynności opodatkowanych.
REKLAMA
AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.
W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci.
W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych – AFIR, które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią milowy krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu.
Ekologia staje się szczególnie dużym wyzwaniem w miastach. Chodzi przede wszystkim o zanieczyszczenia, które realnie zagrażają mieszkającym w nich ludziom. Tylko czy zakup elektryka do miasta ma szerszy sens, niż tylko ekologiczny? To dobre pytanie.
REKLAMA
Zielonymi kopertami są oznaczone miejsca przy ładowarkach dla samochodów elektrycznych. Ich blokowanie to nie tylko wynik braku empatii, ale i popełnienie wykroczenia. A ignorowanie zielonej koperty bywa kosztowne. Bo mandat w 2024 r. nie wynosi 100, a czasami nawet 5000 zł.
Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?
Megawatowa ładowarka dla ciężarówek ma się stać znaczącym krokiem w stronę elektromobilności dla segmentu transportowego. Powód? Już w 45 minut pozwoli na uzyskanie dodatkowego zasięgu w ciężarówce sięgającego nawet 400 km. Takie urządzenie budują właśnie polscy inżynierowie wraz z MAN-em.
Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.
Po 28 latach Renault 5 powraca na rynek. Teraz jako elektryczny hatchback. Nowy model E-Tech będzie miał nawet 150 koni, pokona nawet 400 km na ładowaniu, a do tego sam może się stać zasobnikiem energii. Można zasilać z niego np. urządzenia w domu.
Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.
W 2024 roku zakupem samochodu zainteresowany jest co czwarty przedsiębiorca. To podobnie jak przed dwunastoma miesiącami. Wynik w 2024 r. może być w rzeczywistości jeszcze lepszy, ponieważ 16 proc. ankietowanych nie umiało na etapie badania jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o zamiar zakupu samochodu.
17 lutego 2024 r. w Polsce pojawi się rozporządzenie pozwalające na uzyskanie dotacji do budowy ładowarki dla samochodu elektrycznego. Dofinansowanie może opłacić nawet 100 proc. kosztów. To dobra informacja. Zła jest taka, że program jest kierowany tylko do firm.
Polska Agencja Prasowa donosi, że w 2023 r. po raz pierwszy w UE zarejestrowano więcej samochodów elektrycznych niż z silnikiem diesla. Jak podaje raport opublikowany przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), w 2023 roku w Europie elektryki stanowiły 14,6 % wszystkich nowych rejestracji, a diesle 13,6%. A jak jest w Polsce?
Program "Mój elektryk" dostanie od NFOŚiGW dodatkowe 100 mln zł. Dodatkowa pula również zostanie przeznaczona na dofinansowania zakupu samochodów elektrycznych. Pojedyncza dotacja może sięgnąć nawet 70 tys. zł.
Renault Master E-Tech to nowy dostawczak francuskiej marki. Jest zasilany wyłącznie prądem, ma ładowność 1625 kg i można go prowadzić z prawem jazdy kat. B. Poza tym w wersji z baterią 87 kWh pokona nawet 460 km na jednym ładowaniu.
Wiele wskazuje na to, że prąd może zdrożeć w drugiej połowie 2024 r. nawet o 60 proc. Margines zamrożenia cen będzie coraz mniejszy. To zła informacja dla gospodarstw domowych, ale także i właścicieli samochodów elektrycznych. Czy jazda elektrykiem w 2024 r. będzie opłacalna?
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że zwrot kosztów poniesionych przez pracowników na ładowanie służbowych samochodów elektrycznych nie stanowi dodatkowego opodatkowanego przychodu pracowników i jest wliczany w ryczałtowy przychód z tytułu użytkowania samochodu służbowego.
Bywa, że po 3 latach eksploatacji cena samochodu elektrycznego spada o 70 proc. To wskaźnik deprecjacji, który jest w stanie zawstydzić nawet mało popularne samochody francuskie! Z czego wynika taki spadek wartości?
Po 20 latach na rynek powróci Opel Frontera. Surowa terenówka zamieni się jednak w zeroemisyjną bulwarówkę. Niemcy zapowiadają praktyczną kabinę pasażerską i elektryczny napęd.
Na samochody elektryczne zostanie nałożony nowy podatek. A jego wartość będzie naliczona od każdego pokonanego kilometra. Skąd ten pomysł? Bo spada zużycie paliwa, a tym samym wpływy do budżetu. Całe szczęście ten absurd nie dotyczy Polski.
W sieci pojawił się filmik, który pokazuje serię unieruchomionych samochodów elektrycznych przy drodze. Pojazdy przegrały z mrozem sięgającym -18 stopni Celsjusza. Czy tak właśnie ma wyglądać motoryzacja przyszłości w Europie?
Jestem czynnym podatnikiem VAT. Nabyłam samochód osobowy, do którego zakupu otrzymałam dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (w ramach programu „Mój elektryk”). Samochód będę wykorzystywała tylko do prowadzonej działalności gospodarczej. Złożę VAT-26. Czy mogę odliczyć VAT od zakupu takiego samochodu? Jeżeli tak, to w jakiej wysokości? Czy na odliczenie ma wpływ to, że część ceny zapłaciłam z otrzymanej dotacji?
Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?
Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.
Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że zwrot kosztów poniesionych przez pracownika w celu ładowania służbowego samochodu hybrydowego lub elektrycznego wykorzystywanego zarówno do celów służbowych, jak i celów prywatnych, nie będzie stanowił po stronie pracownika dodatkowego przychodu ze stosunku pracy, ani z innego źródła. Z uwagi na to, kwota zwrotu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji, na pracodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika z tego tytułu.
Wzrost popularności pojazdów elektrycznych jest zauważalny z każdym rokiem. Wraz ze wzrostem ich liczby pojawiają się pytania i wątpliwości związane m.in. z tym, gdzie można parkować samochody elektryczne tak, aby było to bezpieczne i legalne. W dzisiejszej publikacji skupimy się na przybliżeniu tematyki parkowania pojazdu elektrycznego w garażu podziemnym w budynku wielorodzinnym (garażu wielostanowiskowym).
Szef KAS zmienił interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora KIS i uznał, że otrzymywany przez pracownika zwrot kosztów używania prywatnego samochodu elektrycznego w podróży służbowej jest w całości zwolniony z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a updof. Nie jest on ograniczony limitem wynikającym z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiana stanowiska oznacza, że pracodawcy dokonujący takich zwrotów nie powinni w ogóle pobierać z tego tytułu zaliczki na PIT.
Stacja ładowania to specjalnie wyposażone miejsce, które umożliwia ładowanie akumulatorów samochodów elektrycznych i hybryd plug-in. Stacje te mogą być umiejscowione na parkingach, stacjach paliw, centrach handlowych, czy przy głównych trasach komunikacyjnych, a także w miejscach prywatnych, jak garaże czy parkingi firmowe.
Samochód elektryczny to pojazd napędzany jednym lub więcej silnikami elektrycznymi, korzystającym z energii przechowywanej w akumulatorach elektrycznych.
Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami - wynika z badania zrealizowanego na potrzeby raportu „E-rewolucja w świecie motoryzacji”.
W Polsce jest coraz więcej samochodów o napędzie elektrycznym ale nie nadąża za tym infrastruktura. Po prostu brakuje publicznych stacji ładowania. W połowie 2024 roku wejdzie w życie unijne rozporządzenie AFIR, które wymaga rozbudowania infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Zgodnie z nowymi przepisami do końca 2025 roku na najważniejszych trasach europejskich (sieć bazowa TEN-T) publiczne stacje ładowania mają być dostępne maksymalnie co 60 km. W ramach większej sieci kompleksowej TEN-T odległość ta ma wynieść nie więcej niż 100 km.
Przy wjeździe do garaży lub parkingów podziemnych widujemy różne zakazy – od limitów wagowych i gabarytowych po prędkościowe. Te z reguły nie wzbudzają naszego zdziwienia, jednak część zarządców obiektów, np. galerii handlowych, decyduje się na niewpuszczanie elektryków, a czasem nawet hybryd. Co te zakazy mają na celu i czy są zgodne z prawem? Eksperci analizują.
Według stanowiska Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) przy zwrocie kosztów podróży służbowej samochodem elektrycznym, nie obowiązuje ograniczenie dotyczące iloczynu przejechanych kilometrów i stawki za kilometr, jak to ma miejsce w przypadku samochodów spalinowych.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że można dokonywać sprzedaży energii do ładowania samochodów elektrycznych dla osób fizycznych bez kasy fiskalnej, ponieważ płatności będą dokonywane on-line z wykorzystaniem elektronicznych kart płatniczych, a następnie będzie wystawiona faktura, która zostanie przesłana do odbiorcy.
Samochód osobowy o napędzie elektrycznym, zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych (KŚT), powinien być zaklasyfikowany jako samochód osobowy (symbol KŚT 741). Dlatego podlega on amortyzacji według stawki 20%. Tak wynika z interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0114-KDIP2-1.4010.158.2022.2.JF.
Test Nissana Townstara Vana EV pokazał kilka rzeczy. Jest na prąd, a prowadzi się jak spalinowy. A do tego ma przewidywalny zasięg, który w mieście okazuje się wystarczający. Czy to dostatecznie dużo, aby model osiągnął sprzedażowy sukces?
W świetle najnowszej interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, samochód osobowy o napędzie elektrycznym nie będzie podlegał amortyzacji według stawki 18%. To stanowisko jest niezgodne z oczekiwaniami wnioskodawcy, który zakładał, że zakupiony samochód elektryczny będzie podlegał amortyzacji zgodnie z tą stawką.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał 14 czerwca 2023 r. interpretację podatkową dotyczącą odliczania podatku VAT od zakupu samochodu zeroemisyjnego (elektrycznego), który nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych VAT generujących podatek należny.
Czy Gmina może odliczyć VAT od zakupu samochodu elektrycznego dla Straży Miejskiej? Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odpowiedział, że Gmina nie spełnia warunków umożliwiających odliczenie podatku, ponieważ samochód nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Oznacza to, że Gmina nie będzie mogła odliczyć podatku VAT od tego wydatku.
Dziś mamy listę 20 najbardziej poszukiwanych aut elektrycznych. I choć kluczowym warunkiem zakupu jest uzyskanie dotacji, nabywcy aut elektrycznych mają trudny wybór. Czasami bowiem warunki programu "Mój elektryk" wykluczają mocniejszą baterię.
Budowa biurowej sieci ładowania aut elektrycznych może się stać zachętą do zakupu elektryka, ale i pozapłacowym benefitem dla pracownika. Firmowe sieci ładowania pojazdów elektrycznych natomiast warto planować perspektywicznie. To ogranicza koszty.
Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.
Łączna pula środków przeznaczonych na dopłaty w ramach ścieżki leasingowej programu "Mój elektryk" wzrosła do 400 mln zł z poziomu 250 mln zł – poinformował Bank Ochrony Środowiska. Od początku realizacji programu wpłynęło 7900 wniosków o dopłaty na łączną kwotę 262 mln zł – dodano.
Nissan Townstar EV oficjalnie pojawił się w Polsce. Mieliśmy okazję przyjrzeć się autu i zrobić mu kilka zdjęć do naszej galerii. Sprawdźcie, jak prezentuje się elektryczny van z Japonii.
Nissan Townstar EV nie jest cennikowym debiutantem. Teraz jednak do Polski docierają pierwsze egzemplarze auta. Po pierwszych jazdach sporo możemy powiedzieć o elektrycznym vanie.
REKLAMA