REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 40 tys. zł dopłaty do auta elektrycznego tylko dla osób fizycznych. NaszEauto (zamiast programu Mój elektryk) od 3 lutego 2025 r.

samochód elektryczny, dotacja, dofinansowanie
Mój elektryk 2025: do 40 tys. zł dopłaty do auta elektrycznego od lutego. Tylko dla osób fizycznych
GreenWay

REKLAMA

REKLAMA

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nową odsłonę programu Mój elektryk (pod nową nazwą - NaszEauto), która ruszy 3 lutego 2025 r. Na dopłaty do samochodów elektrycznych (maksymalnie 40 tys. zł dla jednej osoby) przeznaczono 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który . będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. 
rozwiń >

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych w 2025 roku - NaszEauto

Na konferencji prasowej w dniu 28 stycznia 2025 r. wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta nowy programu dofinansowania do samochodów elektrycznych - NaszEauto adresowany jest do osób fizycznych i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG), a pieniądze na dopłaty pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy; trzeba je zatem wydać do czerwca 2026 r.

Nabór wniosków w nowym programie dopłat do samochodów elektrycznych rozpocznie się 3 lutego 2025 r. 

Obecnie obowiązujący program „Mój elektryk” potrwa do 31 stycznia 2025 r. lub do wyczerpania środków. 

–  Nowa odsłona programu „Mój elektryk” z budżetem ponad 1,6 miliarda złotych pozwoli dofinansować prywatne inwestycje w auta elektryczne – zarówno osób fizycznych, jak i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. To, obok dotacji do zeroemisyjnego transportu publicznego i infrastruktury na potrzeby stacji ładowania, zapewnia kompleksowe wsparcie elektromobilności.  Jednym z priorytetów nowej strategii działania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest poprawa jakości powietrza, której nieodłącznym elementem jest rozwój niskoemisyjnego transportu– powiedział Paweł Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW.

REKLAMA

Do 40 tys. zł dofinansowania. Dla kogo? Na jakie auta?

Nowy program przewiduje dotacje do zakupu lub leasingu / wynajmu długoterminowego pojazdów elektrycznych kategorii M1 dla dwóch grup beneficjentów:
- osób fizycznych (zakup pojazdu wykorzystywanego w celach prywatnych), 
- osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Celem programu jest dofinansowanie do zakupu (także leasingu lub wynajmu długoterminowego) ok. 40 tysięcy bezemisyjnych aut.  

Maksymalna cena zakupu pojazdu kwalifikującego się do uzyskania wsparcia to 225 tys. zł netto (bez VAT), podczas gdy w obecnym programie jest to 225 tys. zł brutto (z VAT).

Maksymalna kwota dotacji z programu wyniesie 40 tys. zł (kwota obejmuje premie za złomowanie pojazdu spalinowego oraz dochód wnioskodawcy nieprzekraczający 135 tys. zł).

Nowy program NaszEauto przewiduje, że wsparciem zostaną objęte:
- fabrycznie nowe samochody elektryczne
- o przebiegu do 6 tys. km,
- kosztujące maksymalnie 225 tys. zł netto, bez VAT,
- które przed zakupem nie były zarejestrowane.
Do programu kwalifikują się również pojazdy demonstracyjne, np. używane do jazd próbnych na tablicach dealerskich (białe tło tablicy i zielone znaki).

Warunki uzyskania dopłaty

REKLAMA

Wsparcie finansowe NFOŚiGW nie będzie wypłacane przed zakupem auta, dlatego najpierw należy kupić pojazd. Samochód musi być następnie zarejestrowany i mieć ubezpieczenie OC. Dodatkowo wymagane jest ubezpieczenie AC.

Do programu nie kwalifikują się pojazdy, które zostały zarejestrowane na dealera.

Jeśli chodzi o leasing i wynajem długoterminowy, to przed złożeniem wniosku o dotację trzeba podpisać umowę leasingową lub wynajmu długoterminowego i dokonać zapłaty opłaty wstępnej (lub równoważnej), a także podpisać protokół przekazania pojazdu. Ministerstwo wyjaśniło, że umowa musi dotyczyć okresu co najmniej 2 lat.

Zgodnie z programem w przypadku kupna samochodu elektrycznego przez osobę fizyczną, bazowa kwota wsparcia wynosi 18 tys. 750 zł plus 10 tys. zł premii za zezłomowanie używanego samochodu spalinowego. Przysługuje ponadto 11 tys. 250 zł premii za niski dochód beneficjenta (do 135 tys. zł brutto).

W przypadku osób z kartą dużej rodziny, bazowa kwota wsparcia wynosi 30 tys. zł. Można ją zwiększyć za zezłomowanie pojazdu (5 tys.) oraz za niski dochód (także 5 tys. zł).

Jeśli chodzi o leasing/wynajem pojazdu przez osobę fizyczną, to podstawowa dotacja wynosi do 30 tys. zł plus 5 tys. za zezłomowanie i 5 tys. zł za nisko dochód.

W przypadku zakupu auta elektrycznego przez osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, dotacja wynosi 30 tys. zł plus ewentualnie 10 tys. zł za zezłomowanie. Taka sama wysokość wsparcia odnosi się do leasing/wynajmu elektryka przez JDG.

Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) Dorota Zawadzka-Stępniak podkreśliła na konferencji, że nowy program oferuje wyższe wsparcie niż dotychczasowy "Mój elektryk"; było to do 27 tys. zł dla osób fizycznych, nie było też premii za zezłomowanie samochodu spalinowego.
"Zakładamy, że w ramach programu z naszym wsparciem zakupionych zostanie ok. 40 tys. samochodów elektrycznych" - dodała szefowa NFOŚiGW.

Nowy program już po konsultacjach

Przyjęcie nowego programu poprzedziły szerokie konsultacje z udziałem przedstawicieli m.in. administracji rządowej, samorządów terytorialnych, organizacji pozarządowych, organizacji pracodawców i przedsiębiorców, partnerów gospodarczych i społecznych. Projekt programu podlegał także konsultacjom społecznym w terminie 18-29.11.2024 r. W wyniku konsultacji społecznych zgłoszono ponad 300 uwag lub propozycji zmian, część z nich została uwzględniona w programie, m.in. wprowadzenie wyższej podstawowej kwoty dofinansowania dla osób fizycznych posiadających Kartę Dużej Rodziny.

Program został przygotowany na podstawie decyzji wykonawczej Rady Unii Europejskiej z dnia 1 lipca 2024 r. (CID).  Z w/w decyzji wprost wynikają:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. rodzaj ostatecznych odbiorców wsparcia (osoby fizyczne oraz prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą);
  2. forma wsparcia (dotacja),
  3. łączna wysokość wsparcia,
  4. rodzaj premii podwyższających łączną kwotę wsparcia,
  5. kategoria pojazdów (M1),
  6. wielkość wskaźnika „Liczba zakupionych/leasingowanych/wynajętych pojazdów kategorii M1”,
  7. wysokość budżetu przeznaczonego na program.

To ostatnie dopłaty do elektryków?

Jak podkreślił wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta, to prawdopodobnie ostatni tak duży budżet na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. Europa odchodzi od dotowania zakupu i prawdopodobnie Polska także nie będzie więcej dopłacać po wyczerpaniu budżetu nowego programu - ocenił wiceminister.

Program „Mój elektryk” do końca stycznia 2025 r.

W ramach obowiązującego do końca stycznia 2025 r. programu:

  • nabór dla osób fizycznych zostanie zamknięty z dniem 31.01.2025 r. lub z chwilą wyczerpania środków;
  • nabór dla przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne zostanie zamknięty 
    z dniem 31.01.2025 r. lub z chwilą wyczerpania środków;
  • nabór wniosków w ramach ścieżki leasingowej, zawieszony z dniem 31.08.2024 r., 
    ze względu na wyczerpanie środków, zostanie zamknięty z dniem 31.12.2024 r.

Informacje o programie: Mój elektryk - aktualne ogłoszenia o naborach

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nawet 2 miliony zł odszkodowania od państwa. Sprawdź dla kogo

Polskie sądy zasądzają nawet ponad 2 000 000 zł świadczenia rekompensacyjnego z tytułu doznanych szkód. Te sprawy łatwo wygrać a prawo do odszkodowania i zadośćuczynienia przechodzi na najbliższych: małżonka, dzieci i rodziców. Setki tysięcy Polaków mają prawo do tych pieniędzy (mniejszych czy większych ale zawsze). Trzeba tylko sięgnąć.

Świadczenie rehabilitacyjne 2026 r.

Świadczenie rehabilitacyjne 2026 r. Ile wynosi? Kiedy można wystąpić o świadczenie rehabilitacyjne? Kto może wystąpić o świadczenie rehabilitacyjne? Jakie warunki trzeba spełniać? Przez ile można pobierać świadczenie rehabilitacyjne?

Ewakuacja ludności i ochrona mienia w Polsce. Potrzebne są te przepisy: czy jest się czego obawiać? [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

W Polsce potrzebne są przepisy, które uregulują szczegółowe zasady w przypadku ogłoszenia ewaluacji ludności i ochrony mienia. Czy to na skutek sytuacji, która ma miejsce u naszego zagranicznego sąsiada czy też powodzi we wrześniu 2024 r.? Pośrednio tak, ale tak czy inaczej trzeba wydać rozporządzenie, które określi jak postępować w sytuacjach nadzwyczajnych. Trwają prace, jest projekt.

WSA: spór z MOPS o zwrot 66 000 zł. Zasiłki, usługi, świadczenia są czasami ryzykowne

MOPS (ściślej prezydent miasta) określił kwotę zwrotu do MOPS na 66 000 zł. To zwrot w związku z specjalistycznymi usługami opiekuńczymi. WSA nie mógł jednak rozstrzygnąć sporu - sędziowie nie dowiedzieli się, czy MOPS pouczył niesamodzielnego mężczyznę w sprawie 66 000 zł o tym, że jako beneficjent ma poinformować o zmianach w swojej dochodowości. Jak się polepszy, to nie można oczywiście korzystać z MOPS. W tej sprawie mężczyzna nie zawiadomił. WSA uważał, że jak MOPS pouczył, to świadczenia opiekuńcze są świadczeniami nienależnie pobranymi, (wtedy niestety 66 000 zł do zwrotu). Ale jak MOPS nie pouczył, to tych 66 000 zł nie może żądać teraz.

REKLAMA

Niepełnosprawność i ciężka choroba. Co przysługuje, gdy ZUS odmówił renty?

Jakie są aktualnie możliwości wsparcia finansowego dla osób w ciężkiej sytuacji zdrowotnej po odmowie przyznania renty chorobowej? Takie zapytanie wpłynęło do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

MEN zbada, jak korzystać ze smartfonów w szkołach. Będzie zakaz?

60 proc. szkół w Polsce zdecydowało się na całkowity zakaz korzystania z telefonów komórkowych przez uczniów. W 2025 r. MEN planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania ze smartfonów i innych urządzeń elektronicznych.

Najatrakcyjniejszy benefit dla pracownika? Pokolenie Z redefiniuje priorytety

Jak pokazuje najnowsze badanie Pracuj.pl dla pracowników młodego pokolenia coraz ważniejsze jest wsparcie psychologiczne. Ten benefit najmocniej wyróżnia „Zetki” na rynku pracy. Jakim oczekiwaniom będą musieli sprostać pracodawcy?

MSWiA: Żołnierz, który chce służyć jako policjant ma gorzej niż policjant, który chce zostać żołnierzem [wystąpienie RPO]

RPO problemy żołnierzy zawodowych przedstawił MSWiA. W skrócie chodzi o to, że żołnierz, który chce się stać policjantem ma gorzej niż policjant, który chce zostać żołnierzem

REKLAMA

Rumunia przegoniła Polskę - jeden z najszybszych wzrostów gospodarczych wśród krajów UE

Rumunia przegoniła Polskę pod względem PKB na mieszkańca według parytetu siły nabywczej. Ten kraj jest daleko przed Węgrami, Chorwacją i Grecją. Od wstąpienia do UE w 2007 r. Rumunia odnotowała jeden z najszybszych wzrostów gospodarczych wśród krajów członkowskich.

Będzie jeden bezpłatny dziennik elektroniczny? MEN wyjaśniło jak wygląda sytuacja. Od kiedy rodzice nie będą musieli płacić?

W odpowiedzi na interpelację MEN przypomniało, jakie przepisy regulują zasady korzystania z dziennika elektronicznego. Poinformowało też, że rozważane jest wprowadzenie jednego w pełni bezpłatnego dziennik, z którego miałyby korzystać wszystkie placówki.

REKLAMA