REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy obowiązek do końca 2024 roku: 1 punkt ładowania aut elektrycznych na 10 lub 20 miejsc parkingowych. Kogo dotyczy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowy obowiązek do końca 2024 roku: 1 punkt ładowania aut elektrycznych na 10 lub 20 miejsc parkingowych. Kogo dotyczy?
Nowy obowiązek do końca 2024 roku: 1 punkt ładowania aut elektrycznych na 10 lub 20 miejsc parkingowych. Kogo dotyczy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zbliżające się zmiany prawne w zakresie eMobility przyniosą w Polsce potrzebę szybkiej elektryfikacji parkingów. Dlatego E.ON Polska prezentuje przewodnik po wybranych zagadnieniach dotyczących obowiązujących i przyszłych regulacji w obszarze elektromobilności. Materiał powstał we współpracy z zespołem Dekarbonizacji kancelarii prawnej Osborne Clarke oraz firmą doradztwa podatkowego MDDP. Jest on kierowany do właścicieli i zarządców nieruchomości komercyjnych.

Niedostateczna sieć ładowania samochodów elektrycznych w Polsce

Według danych z końca 2023 roku, na dziesięć samochodów w pełni elektrycznych przypadał w Polsce tylko jeden punkt ładowania[1]. Jednocześnie, przy widocznym wzroście popularności elektryków rok do roku oraz tegorocznych regulacjach prawnych, jasna staje się potrzeba szybkiej i efektywnej elektryfikacji parkingów. W związku z tym zarządcy budynków niemieszkalnych[2] będą musieli spełnić szereg obowiązków. Z pomocą w ich realizacji przychodzi nowy przewodnik od E.ON Polska, dostępny za darmo na dedykowanej stronie E.ON.

Publikacja ta szczegółowo wyjaśnia m.in.:

REKLAMA

REKLAMA

  • podstawowe pojęcia pojawiające się w regulacjach prawnych, 
  • wymogi dotyczące infrastruktury do ładowania aut elektrycznych,
  • kwestie podatkowe związane z instalacją urządzeń do ładowania elektryków w budynkach niemieszkalnych lub w ich pobliżu.

- Wchodzące w życie regulacje znacząco przyspieszą rozbudowę infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Warto wiedzieć, jak ważny jest to element całego ekosystemu ładowania – aż 30% energii wykorzystywanej przez samochody elektryczne pochodzi z parkingów biurowych. To ponad trzykrotnie więcej niż ze stacji ogólnodostępnych – tłumaczy Kuba Jedliński, menadżer zespołu eMobility w E.ON Polska. - Dostosowanie się do nowych przepisów wymaga wysiłku od całej branży. Dlatego postanowiliśmy wydać kompleksowy poradnik dla zarządców budynków niemieszkalnych oraz udostępnić go nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym.

Efektywne planowanie elektryfikacji parkingu

Przygotowując budowę lub przebudowę budynku, warto nie ograniczać się do minimum wynikającego z obowiązujących przepisów. Szczególnie efektywne kosztowo jest planowanie docelowej infrastruktury ładowania, którą inwestor może tworzyć etapami. Taki model działania pozwala ograniczyć koszty budowy instalacji, a także zwiększy atrakcyjność budynku dla potencjalnych najemców.

- Same ładowarki stanowią zaledwie 20-25% kosztu całej inwestycji. Największą jej część pochłania instalacja elektryczna, a po niej sprawy formalno-projektowe, jak np. ekspertyzy stanu ochrony przeciwpożarowej czy odbiory Urzędu Dozoru Technicznego. Projektując przykładowo dwadzieścia punktów ładowania za jednym razem, osiąga się znacznie lepsze efekty niż w przypadku prac nad każdym z nich oddzielnie. Nie ma natomiast konieczności, aby instalować wszystkie punkty ładowania na raz. Ważne, aby móc je w łatwy sposób dodać do istniejącego systemu – wskazuje Kuba Jedliński. 

Przepisy unijne wspierają perspektywiczne planowanie infrastruktury dla eMobility. Za przykład posłużyć może wymóg odpowiedniego zwymiarowania przewodów. Powinny one umożliwiać jednoczesne i wydajne korzystanie z wymaganej liczby punktów ładowania oraz zapewniać możliwość instalacji systemu zarządzania ładowaniem. 

- E.ON w swoich projektach wykorzystuje system dynamicznego zarządzania mocą. Pozwala on na instalację ładowarek o nominalnej mocy często wielokrotnie przewyższającej możliwości przyłączeniowe budynku. Takie rozwiązanie jest już powszechnie stosowane w Skandynawii, Wielkiej Brytanii czy w Niemczech. Cieszymy się, że pierwsze tego typu projekty realizujemy również w Polsce. W ten sposób wraz z naszymi klientami możemy wprowadzać na krajowy rynek innowacje związane z elektryfikacją transportu – podsumowuje Kuba Jedliński z E.ON Polska.

Obowiązki wynikające z polskich przepisów

Punkt wyjścia dla krajowych przepisów związanych z infrastrukturą ładowania aut elektrycznych stanowi ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z jej zapisami najpóźniej do końca 2024 każdy właściciel i zarządca budynku niemieszkalnego z ponad 20 miejscami parkingowymi będzie musiał zainstalować przynajmniej jeden punkt ładowania aut elektrycznych. Wymóg ten obejmuje również tworzenie właściwej infrastruktury kanałowej. 

W przypadku nowego budynku, modernizacji jego instalacji elektrycznej lub przebudowy istniejącego parkingu będzie musiał powstać jeden punkt ładowania pojazdów elektrycznych na każde 10 miejsc postojowych

Obowiązek ten nie obejmie jednak m.in. budynków będących własnością małych lub średnich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Przepisy unijne w praktyce

Od kwietnia 2024 we wszystkich krajach Unii Europejskiej obowiązują regulacje wynikające z rozporządzenia dotyczącego rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, tzw. AFIR[3]. Wśród nich znalazł się wymóg zapewnienia możliwości ładowania na zasadzie ad hoc w ogólnodostępnych punktach ładowania. Oznacza to brak konieczności rejestrowania się u danego operatora punktu ładowania czy zawierania z nim szczególnej umowy. Wymogiem jest jednak wyposażenie takich punktów w urządzenia umożliwiające płatności kartą lub kodem QR.

- W praktyce punkt ładowania znajdujący się w biurowcu i dostępny tylko dla jego najemców nie będzie punktem ogólnodostępnym. Jednak sytuacja zmieni się, jeśli zarządca umożliwi ładowanie aut elektrycznych podmiotom trzecim – tłumaczy Sylwia Uziębło-Kowalska z kancelarii Osborne Clarke.

Przygotowywane są także zmiany do unijnej dyrektywy EPBD[4]. W ich efekcie, z dużym prawdopodobieństwem, pojawią się  jeszcze większe inwestycje w infrastrukturę na potrzeby eMobility. Wszystkie nowe budynki niemieszkalne (mające więcej niż 5 miejsc parkingowych) będą musiały mieć zainstalowany co najmniej 1 punkt ładowania na każde 5 miejsc parkingowych. Obligatoryjne będzie także zapewnienie okablowania dla co najmniej 50 proc. miejsc parkingowych, a także kanałów na przewody elektryczne dla pozostałych miejsc postojowych. Taka procedura umożliwi późniejszą rozbudowę istniejącego systemu o kolejne punkty ładowania. W przypadku budynków biurowych z przynajmniej 5 miejscami parkingowymi wymagana ma być instalacja co najmniej 1 punktu ładowania na każde 2 miejsca parkingowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

************

[1] „Polish EV Outlook, 2024”, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

[2] Biurowce, galerie handlowe, hotele, parkingi wielkopowierzchniowe, garaże podziemne, etc.

[3] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE.

[4] EPBD – dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (ang. Energy Performance of Buildings Directive)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec ery donosów na krzyki dzieci na boisku? Prezydent Nawrocki podpisał rewolucyjną nowelizację

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o sporcie, która raz na zawsze kończy z absurdalnymi sytuacjami, gdy boiska szkolne czy popularne orliki są zamykane z powodu... hałasu. Od teraz obiekty sportowe wykorzystywane przez dzieci i młodzież nie będą podlegały rygorystycznym normom akustycznym z Prawa ochrony środowiska. To przełomowe rozwiązanie, na które czekało tysiące rodziców, trenerów i młodych sportowców.

Mieszkasz obok orlika, boiska, siłowni plenerowej, kortu, bieżni, lodowiska, skateparku, rolkowisk i pumptracków – nie możesz narzekać na hałas [Prezydent podpisał USTAWĘ]

Ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o sporcie – podpisana przez Prezydenta RP w dniu 29 października 2025 r. dotyczy przeciwdziałania zjawisku ograniczania funkcjonowania, a nawet zamykania, ogólnodostępnych obiektów sportowych w związku ze skargami mieszkańców dotyczącymi hałasu, generowanego przez użytkowników tych obiektów. Można powiedzieć, że skarżący się mieszkańcy na hałas, np. przy orlikach - przegrali tą batalię.

Czy można zignorować system kaucyjny i dalej wyrzucać puszki, plastikowe i szklane butelki do odpadów segregowanych tak jak dotychczas? Czy grożą za to kary?

System kaucyjny na butelki i puszki jest szeroko komentowany. Pojawia się jednak pytanie, co zrobić w sytuacji, gdy ktoś nie może lub nie chce zbierać i zwracać opakowań. Czy w takim wypadku można je po prostu wyrzucać do dotychczasowych pojemników na odpady segregowane – szkło do zielonych, a plastik i puszki do żółtych?

Nadchodzi rewolucja w dostępie do broni: „Jesteśmy jednym z najbardziej rozbrojonych narodów w Europie”. Posłowie chcą wykonać pierwszy krok, by to zmienić

Szykuje się największa od lat zmiana w przepisach dotyczących dostępu do broni. Posłowie pracują nad nowelizacją ustawy o broni i amunicji z 21 maja 1999 r., która może znacząco ułatwić wielu obywatelom legalne posiadanie broni palnej. Nowe przepisy mogą otworzyć magazyny dla tysięcy Polaków.

REKLAMA

Rząd już zdecydował - 5116,99 zł emerytury. Wzrost od 1 stycznia 2026 roku. Kto dostanie tyle pieniędzy?

Osoby, które w okresie swojej aktywności zawodowej wypracowały szczególne osiągnięcia, będą mogły po jej zakończeniu liczyć na emeryturę w wysokości odbiegającej od tej standardowej. Co trzeba zrobić i na co będzie można liczyć w zamian?

500 plus dla par z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim. Już wszystko jasne, Senacka Komisja Petycji pojęła decyzję

Czy małżeństwa z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Jest petycja dotycząca tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Senacka Komisja Petycji analizuje i podejmuje decyzję.

Niższy wiek emerytalny już od 2026 roku. Dla kobiet i mężczyzn. Senat już przegłosował, ale nie dla wszystkich grup zawodowych

Czy kolejna grupa zawodowa uzyska szczególne uprawnienia emerytalne? Toczą się prace na przepisami, które miałyby umożliwić niektórym osobom wcześniejsze zakończenie aktywności zawodowej. Nie każdego będzie obowiązywała granica 60 i 65 lat.

Pieniądze z subkonta ZUS i OFE po zmarłym mogą trafić do rodziny. ZUS wyjaśnia na jakich zasadach i co muszą zrobić spadkobiercy

W razie rozwodu, unieważnienia małżeństwa lub śmierci osoby, dla której ZUS prowadzi subkonto, zgromadzone środki mogą zostać podzielone i wypłacone uprawnionym. Jeśli zmarły ukończył 65 lat i miał już przyznaną tzw. emeryturę docelową, pieniądze co do zasady nie podlegają dziedziczeniu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy od wypłaty pierwszej emerytury docelowej minęło mniej niż trzy lata. Wtedy możliwa jest tzw. wypłata gwarantowana.

REKLAMA

Nareszcie koniec tej opłaty - rząd podaje konkrety

Wreszcie został ogłoszony projekt ustawy, która definitywnie zniesie obowiązek tej przykrej opłaty obciążającej budżet niemal każdego gospodarstwa domowego, ale także przedsiębiorców korzystających z radia lub telewizora. Chodzi bowiem o zniesienie opłaty za abonament radiowotelewizyjny. Rząd, a konkretnie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wreszcie ogłosiła konkrety.

Skomplikowane. Najpierw otrzymuje się świadczenie pielęgnacyjne. Potem oddaje. Można uprościć, ale traci się do 847 zł miesięcznie

W okresie przyznawania świadczenia wspierającego (kiedy nie wiadomo, czy osoba niepełnosprawna otrzyma odpowiednio dużo punktów poziomu potrzeby wsparcia), opiekun otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Potem musi je oddać wstecznie, a za ten sam okres osoba niepełnosprawna ma świadczenie wspierające. Rząd podpowiada (za przepisami), że rodzina osoby niepełnosprawnej może wybrać świadczenie pielęgnacyjne rezygnując ze wspierającego. Tyle, że to się nie opłaca bo świadczenie pielęgnacyjne jest niższe od wspierającego (w jego maksymalnej wysokości).

REKLAMA