REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy obowiązek do końca 2024 roku: 1 punkt ładowania aut elektrycznych na 10 lub 20 miejsc parkingowych. Kogo dotyczy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowy obowiązek do końca 2024 roku: 1 punkt ładowania aut elektrycznych na 10 lub 20 miejsc parkingowych. Kogo dotyczy?
Nowy obowiązek do końca 2024 roku: 1 punkt ładowania aut elektrycznych na 10 lub 20 miejsc parkingowych. Kogo dotyczy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zbliżające się zmiany prawne w zakresie eMobility przyniosą w Polsce potrzebę szybkiej elektryfikacji parkingów. Dlatego E.ON Polska prezentuje przewodnik po wybranych zagadnieniach dotyczących obowiązujących i przyszłych regulacji w obszarze elektromobilności. Materiał powstał we współpracy z zespołem Dekarbonizacji kancelarii prawnej Osborne Clarke oraz firmą doradztwa podatkowego MDDP. Jest on kierowany do właścicieli i zarządców nieruchomości komercyjnych.

Niedostateczna sieć ładowania samochodów elektrycznych w Polsce

Według danych z końca 2023 roku, na dziesięć samochodów w pełni elektrycznych przypadał w Polsce tylko jeden punkt ładowania[1]. Jednocześnie, przy widocznym wzroście popularności elektryków rok do roku oraz tegorocznych regulacjach prawnych, jasna staje się potrzeba szybkiej i efektywnej elektryfikacji parkingów. W związku z tym zarządcy budynków niemieszkalnych[2] będą musieli spełnić szereg obowiązków. Z pomocą w ich realizacji przychodzi nowy przewodnik od E.ON Polska, dostępny za darmo na dedykowanej stronie E.ON.

Publikacja ta szczegółowo wyjaśnia m.in.:

REKLAMA

  • podstawowe pojęcia pojawiające się w regulacjach prawnych, 
  • wymogi dotyczące infrastruktury do ładowania aut elektrycznych,
  • kwestie podatkowe związane z instalacją urządzeń do ładowania elektryków w budynkach niemieszkalnych lub w ich pobliżu.

- Wchodzące w życie regulacje znacząco przyspieszą rozbudowę infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Warto wiedzieć, jak ważny jest to element całego ekosystemu ładowania – aż 30% energii wykorzystywanej przez samochody elektryczne pochodzi z parkingów biurowych. To ponad trzykrotnie więcej niż ze stacji ogólnodostępnych – tłumaczy Kuba Jedliński, menadżer zespołu eMobility w E.ON Polska. - Dostosowanie się do nowych przepisów wymaga wysiłku od całej branży. Dlatego postanowiliśmy wydać kompleksowy poradnik dla zarządców budynków niemieszkalnych oraz udostępnić go nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym.

Efektywne planowanie elektryfikacji parkingu

Przygotowując budowę lub przebudowę budynku, warto nie ograniczać się do minimum wynikającego z obowiązujących przepisów. Szczególnie efektywne kosztowo jest planowanie docelowej infrastruktury ładowania, którą inwestor może tworzyć etapami. Taki model działania pozwala ograniczyć koszty budowy instalacji, a także zwiększy atrakcyjność budynku dla potencjalnych najemców.

- Same ładowarki stanowią zaledwie 20-25% kosztu całej inwestycji. Największą jej część pochłania instalacja elektryczna, a po niej sprawy formalno-projektowe, jak np. ekspertyzy stanu ochrony przeciwpożarowej czy odbiory Urzędu Dozoru Technicznego. Projektując przykładowo dwadzieścia punktów ładowania za jednym razem, osiąga się znacznie lepsze efekty niż w przypadku prac nad każdym z nich oddzielnie. Nie ma natomiast konieczności, aby instalować wszystkie punkty ładowania na raz. Ważne, aby móc je w łatwy sposób dodać do istniejącego systemu – wskazuje Kuba Jedliński. 

Przepisy unijne wspierają perspektywiczne planowanie infrastruktury dla eMobility. Za przykład posłużyć może wymóg odpowiedniego zwymiarowania przewodów. Powinny one umożliwiać jednoczesne i wydajne korzystanie z wymaganej liczby punktów ładowania oraz zapewniać możliwość instalacji systemu zarządzania ładowaniem. 

- E.ON w swoich projektach wykorzystuje system dynamicznego zarządzania mocą. Pozwala on na instalację ładowarek o nominalnej mocy często wielokrotnie przewyższającej możliwości przyłączeniowe budynku. Takie rozwiązanie jest już powszechnie stosowane w Skandynawii, Wielkiej Brytanii czy w Niemczech. Cieszymy się, że pierwsze tego typu projekty realizujemy również w Polsce. W ten sposób wraz z naszymi klientami możemy wprowadzać na krajowy rynek innowacje związane z elektryfikacją transportu – podsumowuje Kuba Jedliński z E.ON Polska.

Obowiązki wynikające z polskich przepisów

Punkt wyjścia dla krajowych przepisów związanych z infrastrukturą ładowania aut elektrycznych stanowi ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z jej zapisami najpóźniej do końca 2024 każdy właściciel i zarządca budynku niemieszkalnego z ponad 20 miejscami parkingowymi będzie musiał zainstalować przynajmniej jeden punkt ładowania aut elektrycznych. Wymóg ten obejmuje również tworzenie właściwej infrastruktury kanałowej. 

W przypadku nowego budynku, modernizacji jego instalacji elektrycznej lub przebudowy istniejącego parkingu będzie musiał powstać jeden punkt ładowania pojazdów elektrycznych na każde 10 miejsc postojowych

Obowiązek ten nie obejmie jednak m.in. budynków będących własnością małych lub średnich przedsiębiorstw.

Przepisy unijne w praktyce

Od kwietnia 2024 we wszystkich krajach Unii Europejskiej obowiązują regulacje wynikające z rozporządzenia dotyczącego rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, tzw. AFIR[3]. Wśród nich znalazł się wymóg zapewnienia możliwości ładowania na zasadzie ad hoc w ogólnodostępnych punktach ładowania. Oznacza to brak konieczności rejestrowania się u danego operatora punktu ładowania czy zawierania z nim szczególnej umowy. Wymogiem jest jednak wyposażenie takich punktów w urządzenia umożliwiające płatności kartą lub kodem QR.

- W praktyce punkt ładowania znajdujący się w biurowcu i dostępny tylko dla jego najemców nie będzie punktem ogólnodostępnym. Jednak sytuacja zmieni się, jeśli zarządca umożliwi ładowanie aut elektrycznych podmiotom trzecim – tłumaczy Sylwia Uziębło-Kowalska z kancelarii Osborne Clarke.

Przygotowywane są także zmiany do unijnej dyrektywy EPBD[4]. W ich efekcie, z dużym prawdopodobieństwem, pojawią się  jeszcze większe inwestycje w infrastrukturę na potrzeby eMobility. Wszystkie nowe budynki niemieszkalne (mające więcej niż 5 miejsc parkingowych) będą musiały mieć zainstalowany co najmniej 1 punkt ładowania na każde 5 miejsc parkingowych. Obligatoryjne będzie także zapewnienie okablowania dla co najmniej 50 proc. miejsc parkingowych, a także kanałów na przewody elektryczne dla pozostałych miejsc postojowych. Taka procedura umożliwi późniejszą rozbudowę istniejącego systemu o kolejne punkty ładowania. W przypadku budynków biurowych z przynajmniej 5 miejscami parkingowymi wymagana ma być instalacja co najmniej 1 punktu ładowania na każde 2 miejsca parkingowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

************

[1] „Polish EV Outlook, 2024”, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

[2] Biurowce, galerie handlowe, hotele, parkingi wielkopowierzchniowe, garaże podziemne, etc.

[3] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE.

[4] EPBD – dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (ang. Energy Performance of Buildings Directive)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
14. emerytura z KRUS w 2025 r. - ile (netto-brutto), dla kogo, kiedy wypłata?

We wrześniu 2025 r. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wypłaci 14 emeryturę; większość uprawnionych otrzyma ok. 1880 zł brutto - to kwota równa najniższej emeryturze - poinformowała KRUS w dniu 12 sierpnia 2025 r. Gdy comiesięczne świadczenie danego seniora przekracza 2900 zł brutto - będzie miał zmniejszoną czternastą emeryturę.

Booking.com wprowadzi zmiany wymuszone przez UOKiK. Więcej informacji i rekompensaty dla użytkowników. Jak złożyć reklamację?

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał platformę Booking.com do właściwego informowania o tym, czy wynajmujący nocleg to przedsiębiorca, czy osoba prywatna - przekazał Urząd 12 sierpnia 2025 r. Spółka ma wprowadzić zmiany i przyznać rekompensaty użytkownikom, którzy złożą reklamację w związku z brakiem informacji.

Świadczenie wspierające 2025 – w tych miastach czeka się nawet 15 miesięcy. Gdzie najdłużej?

Złożyłeś wniosek o świadczenie wspierające? Lepiej uzbrój się w cierpliwość. W niektórych miastach na decyzję czeka się nawet rok, a czasem i dłużej. W Olsztynie rekordziści słyszą o terminach przekraczających 15 miesięcy. W woj. śląskim do końca 2024 r. rozpatrzono zaledwie 16,4% wniosków. Dla części osób ten czas okazał się zbyt długi… i nie doczekali pomocy, która miała dać im samodzielność.

Duże wsparcie na dzieci: uzupełniający nabór wniosków trwa do 5 września 2025 r.

Duże wsparcie na dzieci: uzupełniający nabór wniosków trwa do 5 września 2025 r. Chodzi o program Aktywny Maluch. Ten program to realna szansa na zwiększenie dostępności opieki nad najmłodszymi i wsparcie rodziców w powrocie na rynek pracy. Uzupełniający nabór stanowi kolejny krok w stronę nowoczesnej i przyjaznej polityki rodzinnej. Poniżej informacja kto i w jakim zakresie może aplikować w terminie do 5 września 2025 r.

REKLAMA

Cóż szkodzi… rozkręcić aferę KPO! Czy można mówić o wyłudzeniu pieniędzy?

Zaczęło się od mapy projektów z branży HoReCa, które dostały dofinansowanie z KPO. Mapę opublikowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, czyli PARP jako wyraz jawności i transparentności w przyznawaniu pieniędzy z KPO. Miał być to dowód, że jako instytucja zaufania publicznego nie ukrywają nic, nie rozdają pieniędzy pod stołem, ale jawnie pokazują kto, ile i na co dostał środków publicznych.
No i zaczęło się! Najpierw jachty, potem ekspresy do kawy, solaria, kasa dla rodzin polityków a na koniec klub swingersów. Zanim szczegółowo o poszczególnych zarzutach i projektach, wyjaśnijmy w sposób ogólny o co chodzi z KPO, co finansuje ten program i jak następuje dystrybucja tych środków.

Fundacja rodzinna - zmiany w podatkach 2026

Idą zmiany w fundacjach rodzinnych dotyczące podatków. Nowa forma prawna funkcjonuje dopiero od ponad 2 lat i wymaga uszczelnienia zasad opodatkowania. Nowe przepisy wejdą w życie z początkiem 2026 roku.

Od tych seniorów i ich małżonków za cały 2025 r. nie pobiorą podatku dochodowego. Rozporządzenie w mocy od 26 lipca 2025 r.

Od tych seniorów i ich małżonków za cały 2025 r. nie pobiorą podatku dochodowego - rozporządzenie Ministra Finansów jest w mocy od 26 lipca 2025 r. Chodzi o przepisy w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych z dnia 9 lipca 2025. Dotyczą one jednak określonej grupy osób.

149 zł za przegląd samochodu! Ta zmiana dotknie miliony kierowców w całym kraju, już od września!

Od września 2025 roku obowiązkowy przegląd techniczny samochodu osobowego będzie kosztował 149 zł zamiast dotychczasowych 98 zł. Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy podwyżkę koniecznością dostosowania stawek do realnych kosztów prowadzenia stacji diagnostycznych. Zmiana dotknie miliony kierowców w całym kraju.

REKLAMA

Nowe środki na infrastrukturę ochrony zdrowia. Ruszył nabór do programu AOS FENX.06.01

Placówki medyczne mogą uzyskać dofinansowanie na budowę, modernizację i zakup wyposażenia. Sprawdź, kto może skorzystać i na jakich zasadach. Trwa nabór wniosków do programu FENX.06.01 – Inwestycje w infrastrukturę, sprzęt 
i wyposażenie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS). Środki z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FENX) pozwolą na modernizację sektora ochrony zdrowia i rozwój modelu leczenia jednego dnia.

Droższe badanie techniczne samochodu osobowego od września 2025 r. Wiceminister podał kwotę. Opłaty za inne rodzaje badań wzrosną proporcjonalnie

Opłaty za badania techniczne samochodów osobowych wzrosną o około 50 zł, do 149 zł - poinformował 11 sierpnia 2025 r. na konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. Dodał, że opłaty za inne rodzaje badań wzrosną proporcjonalnie.

REKLAMA