REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dopłata do nowego auta: od 18 750 do 40 000 zł! Jak działa rządowy program „NaszEauto”?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chcesz kupić samochód elektryczny? Teraz możesz dostać nawet 40 tys. zł dopłaty! Wystartował rządowy program NaszEauto
Chcesz kupić samochód elektryczny? Teraz możesz dostać nawet 40 tys. zł dopłaty! Wystartował rządowy program NaszEauto
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Chcesz kupić nowy samochód elektryczny? Teraz możesz dostać nawet 40 tys. zł dopłaty, przy spełnieniu określonych warunków! Oto wystartował rządowy program „NaszEauto”, który ułatwia Polakom przejście na ekologiczny transport. Sprawdź, kto może otrzymać wsparcie, w jakiej dokładnie wysokości i jak złożyć wniosek!

Nowe dopłaty, duże kwoty i wyjątkowa okazja na zakup auta elektrycznego! Program „NaszEauto” właśnie wystartował, oferując nawet 40 tys. zł wsparcia dla osób chcących przesiąść się na ekologiczny transport. To jeden z największych programów dofinansowania w Polsce, a jego zasady są korzystniejsze niż kiedykolwiek. Możesz otrzymać pieniądze na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy nowego „elektryka” – wystarczy spełnić kilka warunków. A jeśli zezłomujesz swój stary samochód lub masz Kartę Dużej Rodziny, możesz liczyć na jeszcze wyższą dotację! Sprawdź, czy się kwalifikujesz, i nie przegap szansy na oszczędności. To może być najlepszy moment, by zmienić auto!

REKLAMA

Co to jest program „NaszEauto”?

Program „NaszEauto” uruchomiły wspólnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych kategorii M1 przeznaczono aż 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski (KPO). Poniżej szczegółowe informacje o nowym programie.

  • Nabór wniosków w programie „NaszEauto” rozpoczął się 3 lutego 2025 roku.
  • Maksymalna kwota wsparcia wynosi 40 tys. zł.
  • O dotacje do zakupu, leasingu, wynajmu długoterminowego mogą starać się osoby fizyczne oraz osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.
  • Do wsparcia kwalifikują się wyłącznie nowe samochody elektryczne kategorii M1, wcześniej niezarejestrowane, których cena nie przekracza 225 tys. zł netto.
  • Informacje potrzebne do złożenia wniosków oraz niezbędne dokumenty dostępne są tu: https://www.gov.pl/web/nfosigw/e11-wzrost-wykorzystania-transportu-przyjaznego-dla-srodowiska-program-priorytetowy-naszeauto

REKLAMA

"Chcemy umożliwić i ułatwić polskim rodzinom zakup aut elektrycznych. Jesteśmy świadomi, że takie pojazdy to przyszłość motoryzacji. Dlatego prezentujemy program „NaszEauto”, który stawia na dofinansowanie zakupu aut elektrycznych, a nie opodatkowanie spalinowych" – powiedział Krzysztof Bolesta, Wiceminister Klimatu i Środowiska.

"Program skonstruowany jest w ten sposób, że poza bazową kwotą wsparcia zapewniamy również dwa rodzaje premii dodatkowej. Jedna to premia za złomowanie. Zależy nam na tym, aby przy promowaniu zakupu lub leasingu samochodu elektrycznego również złomować te samochody spalinowe, które przestają być wykorzystywane przez beneficjenta. Mamy również premię za niski dochód" – powiedziała Dorota Zawadzka-Stępniak, prezeska NFOŚiGW.

Jak dodała, program „NaszEauto” promuje także zakup samochodów elektrycznych w dużych rodzinach i wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, którzy stanowią 85 proc. przedsiębiorców w Polsce. Wsparciem objęte zostaną fabrycznie nowe elektryczne samochody osobowe o przebiegu do 6 tys. km, które przed zakupem nie były zarejestrowane (w maksymalnej cenie 225 tys. zł netto, bez VAT). Do programu kwalifikują się również pojazdy demonstracyjne, np. używane do jazd próbnych na tablicach dealerskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile dotacji można otrzymać z programu „NaszEauto”?

Bazowa wysokość wsparcia dla osób fizycznych przy zakupie auta wynosi 18 750 zł. Dotacja wzrośnie o 10 tys. zł w przypadku zezłomowania samochodu spalinowego kategorii M1, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 1 lutego 2020 roku. Osoby fizyczne z dochodem nie przekraczającym 135 tys. zł otrzymają dodatkowe dofinasowanie w wysokości 11 250 zł.

Ważne

Osoby fizyczne z Kartą Dużej Rodziny otrzymają dofinansowanie w wysokości aż 30 tys. zł. Dotacja wzrośnie o 5 tys. zł w przypadku zezłomowania samochodu spalinowego kategorii M1, 5 tys. zł przy niskim dochodzie.

W przypadku leasingu aut elektrycznych podstawowa kwota wsparcia dla osób fizycznych i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wynosi 30 tys. zł. W przypadku zezłomowania samochodu spalinowego kategorii M1 dotacja dla osób fizycznych wzrośnie o 5 tys. zł, a dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą o 10 tys. zł. Osoby fizyczne z dochodem nie przekraczającym 135 tys. zł otrzymają dodatkowe dofinasowanie 5 tys. zł.

Jak uzyskać wsparcie finansowe na zakup auta elektrycznego? Na jakiego elektryka?

REKLAMA

Pierwszym krokiem będzie zakup samochodu elektrycznego - w maksymalnej cenie 225 tys. zł netto (bez VAT). Pojazd musi zostać zarejestrowany (nie kwalifikują się pojazdy, które zarejestrowane zostały na dealera), należy wykupić ubezpieczenie OC, dodatkowo wymagane jest ubezpieczenie AC (w przypadku, gdy ostateczny odbiorca wsparcia to JDG na polisie musi być wskazane, że pojazd przeznaczony jest do celów zarobkowych lub ubezpieczonym musi być JDG – nie osoba fizyczna).

W przypadku leasingu/wynajmu długoterminowego pojazdu elektrycznego przed złożeniem wniosku do NFOŚiGW należy podpisać umowę leasingową/wynajmu długoterminowego, dokonać zapłaty opłaty wstępnej (lub równoważnej) oraz podpisać protokół przekazania pojazdu do używania lub używania i pobierania pożytków. Umowa leasingu/wynajmu musi dotyczyć okresu co najmniej 2 lat.

Ważne

Dokumenty do programu „NaszEauto” można składać wyłącznie online do NFOŚiGW z wykorzystaniem platformy Generator Wniosków o Dofinansowanie dostępnej na stronie internetowej: https://gwd.nfosigw.gov.pl

Program „NaszEauto”. Ważne materiały do pobrania:

dopłaty do samochodu elektrycznego naszeauto

dopłaty do samochodu elektrycznego naszeauto

gov.pl

Podsumowanie i komentarz do programu NaszEauto”

Program „NaszEauto” to jeden z ważniejszych projektów wspierających elektromobilność w Polsce. Z kwotą dofinansowania sięgającą nawet 40 tys. zł i budżetem 1,6 mld zł, daje realną szansę na przyspieszenie transformacji transportu. Jego konstrukcja uwzględnia nie tylko podstawowe dopłaty, ale także premie za złomowanie starych aut i wsparcie dla osób z niższymi dochodami oraz rodzin wielodzietnych. To ważny krok w kierunku popularyzacji samochodów elektrycznych, ale czy wystarczający?

Jednym z największych atutów programu jest szeroki wachlarz możliwości – dofinansowanie można uzyskać nie tylko na zakup, ale również leasing czy wynajem długoterminowy. To sprawia, że elektryczne samochody stają się dostępne nie tylko dla osób gotowych na jednorazowy duży wydatek, ale także dla tych, którzy wolą rozłożyć koszty w czasie. Istotnym ułatwieniem jest też możliwość uzyskania wyższej dotacji za zezłomowanie starego auta, co sprzyja eliminacji starszych, bardziej emisyjnych pojazdów z polskich dróg.

Nie można jednak pominąć pewnych ograniczeń. Program obejmuje wyłącznie nowe auta elektryczne o cenie do 225 tys. zł netto, co może wykluczać niektóre modele dostępne na rynku. Ponadto, konieczność spełnienia określonych warunków, takich jak rejestracja pojazdu dopiero po zakupie czy obowiązkowe ubezpieczenie AC, może stanowić barierę dla części potencjalnych beneficjentów. Dodatkowo, skomplikowany proces aplikacyjny może odstraszyć osoby mniej zaznajomione z formalnościami.

Czy „NaszEauto” zmieni polski rynek motoryzacyjny? To zależy. Z pewnością jest to krok w dobrą stronę, ale samo dofinansowanie nie wystarczy, jeśli nie pójdą za nim dalsze zmiany – w tym rozwój infrastruktury ładowania i stabilizacja cen energii elektrycznej. Bez tego wiele osób nadal będzie postrzegać auta elektryczne jako mało praktyczne.

Podsumowując, program „NaszEauto” to duża szansa dla tych, którzy już rozważali zakup elektryka, ale obawiali się kosztów. Jednak dla szerokiej popularyzacji elektromobilności w Polsce konieczne będą kolejne inicjatywy. Dopłaty to dopiero początek – kluczowe będzie stworzenie warunków, w których samochody elektryczne staną się realną i opłacalną alternatywą dla spalinowych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tablica alimentacyjna wycofana. Rozwiązanie będzie jeszcze konsultowane

Ministerstwo Sprawiedliwości wycofało się z zaproponowanych we środę tablic alimentacyjnych. Rozwiązanie zostanie jeszcze raz skonsultowane - poinformował rzecznik rządu Adam Szłapka po piątkowym posiedzeniu Rady Ministrów.

Sprzedała dom z babcią w środku. Prawo na to pozwala – ale senior zostaje sam

Pani Jadwiga przekazała wnuczce dom w zamian za opiekę. Ta go sprzedała – razem z zamieszkującą seniorką. Niewielu wie, że to możliwe. Co wtedy z obowiązkami? Czy nowy właściciel musi zapewnić opiekę? Prawniczka wyjaśnia, jak działa prawo dożywocia i czego się wystrzegać.

Sejm podejmie decyzje we wrześniu: Emerytury stażowe i asystencja osobista na agendzie posiedzenia

We wrześniu 2025 roku Sejm rozpatrzy kluczowe projekty dotyczące emerytur stażowych oraz asystencji osobistej dla osób z niepełnosprawnościami - zapowiedziała przewodnicząca sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, Katarzyna Ueberhan z Lewicy.

Ponad 6 milionów Polaków z prawem do dłuższego urlopu, wyższych dodatków do wynagrodzenia i nagród od 1 stycznia 2026 r. Sejm zdecydował

Podczas posiedzenia Sejmu w dniu 22 lipca 2025 r., odbyło się pierwsze czytanie przygotowanej przez MRPiPS nowelizacji kodeksu pracy i kilku innych ustaw, która zakłada, że do stażu pracy, od którego zależy szereg uprawnień pracowniczych (m.in. prawo do dłuższego urlopu wypoczynkowego, wyższej odprawy, stażowych dodatków do wynagrodzenia i nagród jubileuszowych), mają zostać zaliczone m.in. okresy zatrudnienia na podstawie umów cywilnoprawnych oraz wykonywania własnej działalności gospodarczej. Zmiany będą miały wpływ na uprawnienia pracownicze ponad 6 mln Polaków.

REKLAMA

Tablica alimentacyjna. Pytania i odpowiedzi MS

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące tablicy alimentacyjnej. Mają one pomóc w lepszym zrozumieniu zasad działania tablicy i jej praktycznego zastosowania. Jednocześnie resort podkreśla, iż tablica alimentacyjna nie ma mocy wiążącej.

Czego nie wolno robić na plaży? Lista 9 przykładów!

Upalny czas letni sprzyja odpoczynkowi nad wodą. Niektóre zachowania na plaży mogą wydawać się z pozoru niewinne, ale w praktyce mogą skutkować odpowiedzialnością karną.

Drastyczne pogorszenie sytuacji prawnej i życiowej obywateli Ukrainy - co dalej z ustawą?

Nowelizacja ustawy pomocowej dla obywateli Ukrainy może drastycznie pogorszyć ich sytuację prawną i życiową - wskazuje RPO w swoich uwagach do projektu zmian przepisów. O co dokładnie chodzi? Przedstawiamy kluczowe problemy i ich potencjalne skutki.

Jest decyzja w sprawie parkomatów i opłat za postój. Szykują się zmiany: ma być lepiej dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami

Jest decyzja w sprawie parkomatów i opłat za postój. Sprawą zajął się sam Rzecznik Praw Obywatelskich co sprawiło, że Ministerstwo Infrastruktury zajęło oficjalne stanowisko w sprawie. Wydaje się, że szykują się zmiany, bo ma być lepiej dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami - które dotychczas mogą mieć utrudniony dostęp do płatnego postoju.

REKLAMA

Gotówka w strefie płatnego parkowania: RPO interweniuje, rząd przyznaje rację kierowcom

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do ministra infrastruktury w sprawie skarg kierowców, którzy zostali obciążeni opłatami dodatkowymi, ponieważ nie mieli możliwości zapłaty za parkowanie gotówką. Problem dotyczy stref, w których zlikwidowano tradycyjne parkomaty, pozostawiając jedynie urządzenia obsługujące płatności bezgotówkowe. Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że każdemu kierowcy należy zapewnić realną możliwość uiszczenia opłaty w formie gotówkowej – co może oznaczać konieczność zmiany przepisów ustawy o drogach publicznych.

Koniec ze swobodnym obrotem gotówką: zgłoszenie obowiązkowe, odbiór tylko osobiście. Jakiej kwoty już nie wypłacisz bez formalności?

Coraz bardziej restrykcyjne stają się ograniczenia w obrocie gotówką – zarówno dla firm, jak i osób fizycznych. W Polsce przedsiębiorstwa już nie mogą realizować transakcji między sobą za więcej niż 15 000 zł gotówką, a od 2027 r. w całej Unii będą obowiązywały limity na maks. 10 000 € (z możliwością obniżenia do 3 000 €) . Co więcej, poza już obowiązującymi lub dopiero nadchodzącymi limitami, wprowadzane są nowe – niespotykane wcześniej rozwiązania. Wszystko „w trosce o walkę z finansowaniem terroryzmu".

REKLAMA