REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Samochód, Podatki

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Opodatkowanie i oskładkowanie bonów wielkanocnych

Pracodawca, przekazując pracownikom bony towarowe sfinansowane ze środków obrotowych, musi pamiętać, że są one traktowane jak przychód ze stosunku pracy. Dlatego niezależnie od ich wartości podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym i stanowią podstawę wymiaru składek ZUS.

Czy wiesz, że sprzedaż nieruchomości jest opodatkowana?


Jedna trzecia Polaków nie wie, że z transakcją sprzedaży nieruchomości wiąże się również konieczność zapłaty podatku. Można przypuszczać, że taki stan rzeczy wynika ze skomplikowanych i często zmieniających się przepisów podatkowych. A z drugiej strony Polacy najlepiej znali ulgę pięcioletnią, która daje możliwość zbycia nieruchomości bez płacenia podatku.

Stypendia wypłacane przez urząd gminy uczniom

Urząd gminy wypłaca uczniom z terenu gmin stypendia oraz zasiłki szkolne. Czy będzie obowiązany do sporządzenia PIT-8S oraz czy do celów zwolnienia z podatku dochodowego stypendia te są ograniczone do wysokości 380 zł?

Stypendia wypłacane przez urząd gminy uczniom

Urząd gminy wypłaca uczniom z terenu gmin stypendia oraz zasiłki szkolne. Czy będzie obowiązany do sporządzenia PIT-8S oraz czy do celów zwolnienia z podatku dochodowego stypendia te są ograniczone do wysokości 380 zł?

REKLAMA

Podatek a paczka dla członka rodziny

Prowadzę w zakładzie pracy księgowość. Jeden z pracowników przeszedł na rentę. Z funduszu socjalnego zakupiliśmy paczki dla dzieci pracowników. Dziecko tego pracownika również otrzymało paczkę o wartości 200 zł. Czy wartość tej paczki jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych?

Zmiany w rejestracji samochodów

Numer rejestracyjny przypisany do auta, rejestracja auta u dowolnego starosty, punkty karne w centralnej ewidencji kierowców, ewidencja przebiegu liczników samochodowych, to niektóre zmiany jakie przewiduje projekt ustawy o centralnej ewidencji pojazdów i kierowców.

Zwrot wydatków na zakup okularów i soczewek nie podlega opodatkowaniu

Obowiązek zapewnienia przez pracodawcę okularów korygujących wzrok powoduje, iż uzyskane świadczenie nie stanowi przychodu pracownika. Zwolnienie podatkowe dotyczy również soczewek kontaktowych, jeżeli ich zakup wynika z zaleceń lekarskich.

Jakie konsekwencje poniesie podatnik za nie prowadzenie ewidencji przychodów?


Pan Marcin Kowalski nie prowadził ewidencji przychodów w sposób zapewniający rzetelne określenie przychodów działalności gospodarczej w ramach najmu. Czy z tego powodu Panu Marcinowi Kowalskiemu grozi kara pieniężna?

REKLAMA

Kiedy podatnik nie będzie mógł skorzystać z opodatkowania ryczałtem?


Wówczas, gdy przedmiotem działalności gospodarczej jest najem nieruchomości – podatnik nie może skorzystać z zryczałtowanej formy opodatkowania, przy czym nie dotyczy to najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawmy lub innych umów o podobnym charakterze – jeżeli stanowią odrębne źródło przychodu.

Niższe podatki - jak to robi Google

Dzięki sprytnym zabiegom finansowym firma Google zaoszczędziła na podatkach kwotę równą czwartej części polskiego długu publicznego. Koncern posługuje się w tym celu podległymi sobie spółkami, zarejestrowanymi w Irlandii i Holandii - przez to unika płacenia podatku w USA, gdzie jest on wysoki. I jest to całkowicie legalne.

Czy w ramach najmu w ryczałcie należy prowadzić ewidencję wyposażenia?


Wówczas, gdy najem jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej to podatnik będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyposażenia. Jeżeli podatnik prowadzi najem jako odrębne źródło uzyskania dochodu nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyposażenia, natomiast powinien on prowadzić stosowny wykaz zarówno środków trwałych, jak i wartości prawnych i niematerialnych.

Jakie ulgi podatkowe są stosowane w ramach najmu w ryczałcie?


Podatnicy, którzy uzyskują dochody tylko i wyłącznie z najmu posiadają uprawnienie do dokonywania odliczeń od przychodu przed opodatkowaniem składki na ubezpieczenie społeczne. Mogą oni także możliwość skorzystania z przysługującym im odliczeń i ulg na ogólnych zasadach.

Jak należy określić przychody z tytułu najmu w ryczałcie?


Przychody z
najmu w ryczałcie są określane według opodatkowania na zasadach ogólnych. Przychodem z działalności są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane.

Kwartalne opodatkowanie ryczałtem przy najmie


Wówczas, gdy przychody osiągane przez podatnika w danym roku nie przekraczają 25.000 euro – podatnik może skorzystać z kwartalnego opodatkowania ryczałtem. Jeżeli małżonkowie osiągają przychody z tego samego źródła – wskazany powyżej limit w wysokości 25.000 euro odnosi się do współmałżonków z osobna.

W jaki sposób można dokonać zgłoszenia opodatkowania ryczałtem najmu?


Podatnik prowadzący
najem jako odrębne źródło uzyskania przychodu może dokonać opodatkowania w formie ryczałtu. Podatnik zobowiązany jest do złożenia stosownego pisemnego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok podatkowy należy złożyć nie później niż do 20 stycznia danego roku podatkowego.

Niemożność skorzystania z przywilejów przy podatku liniowym

Czynności wyłączające z możliwości skorzystania z wyboru podatku liniowego


Wówczas, gdy podatnik dokonał wyboru opodatkowania w formie podatku liniowego, a następnie w ciągu roku podatkowego uzyskała przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub też byłego pracodawcy – to zostanie on wyłączony z możliwości skorzystania z podatku liniowego.

Podatek liniowy z tytułu najmu tylko przy prowadzeniu działalności gospodarczej

Jaką kwotę podatnik może przeznaczyć na rzecz organizacji pożytku publicznego?

W jakim terminie należy złożyć zeznanie podatkowe?


Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznania o wysokości osiągniętego dochodu lub o poniesionej stracie w roku podatkowym według ustalonego wzoru w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku.

Czy można dochód do opodatkowania pomniejszyć o stratę z tytułu najmu?


Podatnik dokonując obliczenia dochodu od opodatkowania ma możliwość zmniejszyć go o stratę ze źródła, z którego powstała w pięciu kolejnych latach, przy czym wysokość tego obniżenia nie może przekroczyć 50% kwoty, która została uzyskana ze straty w ciągu tych lat. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica ta stanowi stratę ze źródła przychodów.

Opodatkowanie sprzedaży samochodu osobowego wykorzystywanego w działalności gospodarczej

Po podjęciu decyzji o sprzedaży samochodu osobowego, który był wykorzystywany w działalności gospodarczej, pojawia się problem jaką stawkę VAT zastosować wystawiając fakturę sprzedażową.

Kogo dotyczy obowiązek odprowadzania zaliczek miesięcznych?


Obowiązek odprowadzania zaliczek w danym roku podatkowym dotyczy osób fizycznych, uzyskujących przychody z tytułu najmu.

Forma opodatkowania na zasadach ogólnych w ramach najmu


Zarówno najem prowadzony w ramach działalności gospodarczej, jak i najem prowadzony jako odrębne źródło może podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Podstawą opodatkowania na zasadach ogólnych jest skala podatkowa.

Jakie formy opodatkowania najmu może wybrać podatnik?


Jeżeli podatnik uzyskuje przychody z tytułu najmu to może on dokonać odpowiedniego wyboru formy opodatkowania biorąc pod uwagę fakt, czy najem jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródło.

Czy kosztami uzyskania przychodu z najmu mogą być koszty używania samochodu?


Wówczas, gdy podatnik prowadząc działalność gospodarczą używa pojazdu mechanicznego w ramach najmu może zaliczyć koszty eksploatacji samochodu w koszty uzyskania przychodu.

Czy amortyzacji podlegają nie wynajmowane składniki majątku?

Podatnik zwiesił działalność gospodarczą. Posiada on składniki majątku (lokale mieszkalne, służące prowadzonej działalności gospodarczej). Czy składniki majątku, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przez podatnika, a które były używane polegają amortyzacji?

Z jakich metod amortyzacji może skorzystać podatnik?

Podatnik w najmie może zastosować te same zasady amortyzacyjne jak w ramach działalności gospodarczej.  Podatnik może zastosować wiele metod amortyzacji, tj. metoda amortyzacji jednorazowej, metoda liniowa, metoda uproszczona w odniesieniu do budynków i lokali mieszkalnych, metoda indywidualna dla środków trwałych używanych lub ulepszanych, metoda degresywna. Poniżej zostanie omówiona metoda amortyzacji uproszczonej w stosunku do lokali mieszkalnych i budynków oraz lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz metoda amortyzacji degresywnej w odniesieniu do wszelkich urządzeń oraz maszyn lub samochodów ciężarowych.

Dlaczego samochód wpada w poślizg?

Przyczyną znacznej większości wypadków jest utrata kontroli nad pojazdem. To głównie z tego powodu producenci samochodów stosują różnego rodzaju rozwiązania minimalizujące zjawisko powstawania poślizgu. Nie ma się czemu dziwić. Jest on w czasie jazdy zjawiskiem zdecydowanie niebezpiecznym.

Najem samochodu – cz. 2

Zawierając umowę najmu samochodu powinniśmy zadbać o to, by treść umowy zawierała wszystkie postanowienia, co do których się umówiliśmy.

Najem samochodu – piszemy umowę

Zawierając umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się przekazać najemcy samochód do używania na czas oznaczony lub nie. Z kolei najemca zobowiązuje się płacić określony czynsz.

Odwołanie darowizny udziału samochodu

Darowizna jest umową między darczyńcą a obdarowanym. Pomimo jej zawarcia, a nawet wykonania, istnieją sytuacje w których będzie można darowiznę odwołać.

Wyłączenie rękojmi przy sprzedaży samochodu

Umowa między stronami może być ukształtowana wedle ich woli. To oznacza, że strony mogą również wyłączyć obowiązywanie przepisów o rękojmi za wady sprzedanej rzeczy.

Co zrobić w razie wypadku?

W razie wypadku drogowego obowiązkiem uczestników zdarzenia jest podjęcie działań mających zapewnić bezpieczeństwo ruchu. Oprócz tego uczestnik wypadku powinien udzielić pomocy poszkodowanym.

Kiedy należy pozostać na miejscu wypadku?

Obowiązki uczestników wypadku będą zależały od tego, czy są w nim zabici lub ranni. W takiej sytuacji należy wezwać Policję i oczekiwać na miejscu. Stłuczka bez ofiar może się obyć bez interwencji Policji.

Co zrobić, gdy kupiony samochód okazał się wadliwy?

Samochód, który kupiliśmy okazał się niesprawny, a sprzedawca mówi, że nic nie może z tym zrobić? Sprawdź, jakie masz uprawnienia w takiej sytuacji?

Wycofanie samochodu z eksploatacji

Przy wycofaniu pojazdu z eksploatacji właściciel będzie obowiązany do podjęcia określonych czynności. Należy też wyrejestrować samochód, czego dokona starosta na wniosek właściciela.

Co zrobić w razie utraty dowodu rejestracyjnego?

W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego trzeba będzie udać się do właściwego Wydziału Komunikacji i złożyć wniosek o wydane duplikatu. Należy jednak przygotować odpowiednie dokumenty i złożyć oświadczenie.

Kupujesz samochód? Nie zapomnij odebrać dowodu rejestracyjnego

Kupując samochód powinniśmy pamiętać o odebraniu od sprzedawcy dokumentów, które będą wymagane przy rejestracji zmiany właściciela pojazdu. Sprzedawca ma obowiązek wydać dowód rejestracyjny.

W jakich przypadkach można stosować metodę indywidualną przy amortyzacji?


Podatnicy mogą możliwość indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych
środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. Stawki indywidualne podatnik może zastosować do lokali mieszkalnych, lokali użytkowych oraz budynków.

Sposoby określania wartości początkowej w ramach najmu środków trwałych


Istnieją różne możliwości określania wartości początkowej w ramach najmu środków trwałych. Poniżej zostaną omówione najbardziej popularne sposoby ustalania wartości początkowej.

Jakie środki trwałe można amortyzować w najmie?


Zgodnie z ogólną zasadą w systemie podatkowym uważa się, iż w najmie można amortyzować tylko i wyłącznie wynajmowane środki trwałe. Natomiast wszelkie świadczenia z tytułu usług najmu nie mogą podlegać amortyzacji.

Dokumentacja kosztów z najmu w ramach działalności i poza działalnością gospodarczą


Podatnik nie jest zobowiązany prowadzić ewidencji kosztów, gdy najem jest prowadzony jako osobne źródło, czyli poza działalnością gospodarczą. Wówczas, gdy najem jest prowadzony w ramach działalność gospodarczej – podatnik powinien dokumentować koszty w oparciu o stosowną ewidencję w postaci książki przychodów i rozchodów lub ewidencję środków trwałych. Zarówno w stosunku do najmu prowadzonego poza działalnością gospodarczą, jak i najmu w ramach działalności gospodarczej – wszelkie koszty z tytułu zakupionych usług lub towarów powinny zostać udokumentowane przez podatnika w postaci dowodu zapłaty, rachunku oraz faktury.

Jakich wydatków podatniki nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów przy najmie?

Podatnik prowadzący najem powinien ustalić, jakie wydatki może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Kontrowersja wywołana na tym tle, czy wydatki można zaliczyć do kosztów najmu, czy też nie - często powoduje spór pomiędzy podatnikiem a urzędem skarbowym.

Czy odszkodowanie i kary umowne zaliczane są do przychodów związanych z najmem?


Zarówno kary umowne, jak i odszkodowania są przychodami związanymi z najem. Natomiast owe kary umowne i odszkodowania nie są przychodem z najmu.

Czy czynsz z tytułu najmu zaliczany jest do źródeł przychodu?


Źródła przychodu zarówno w stosunku do najmu prywatnego, jak i najmu prowadzonego w ramach działalności gospodarczej są w obydwu przypadkach takie same. Przychodami z tytułu najmu jest czynsz uiszczany przez najemcę. Natomiast w skład czynszu nie wchodzą opłaty licznikowe.

Amortyzacja lokalu mieszkalnego w oparciu o wartość rynkową

Maria Kamińska wynajmuje mieszkanie spółdzielcze o łącznej powierzchni 50 mkw. Mieszkanie zostało zakupione w połowie lat siedemdziesiątych. Pani Maria Kamińska – jako podatnik dokonała zamówienia u biegłego do spraw wyceny nieruchomości, który po dokonaniu stosownej opinii ustalił cenę metra kwadratowego w wysokości 6 tyś zł. W jaki sposób Pani Maria Kamińska powinna dokonać obliczenia wartości początkowej lokalu mieszkalnego oraz obliczyć roczny.

Kiedy przedsiębiorca powinien uiścić podatek od nieruchomości?

W przypadku osób fizycznych, aby zapłacić podatek, niezbędna jest decyzja wydana przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, która ustalać będzie jej wysokość. W odniesieniu do przedsiębiorców kwestia wywiązania się z obowiązku podatkowego kształtuje się nieco inaczej. Jak?

Jakie zmiany przyniesie ustawa o kierujących pojazdami?

Maksymalna dopuszczalna prędkość na autostradach wzrosła do 140 km/h. To jednak nie jedyne zmiany, jakie przygotowują nam rządzący. Ustawa o kierujących pojazdami wprowadza liczne zmiany i nowości w przepisach o ruchu drogowym. Jakie?

Kiedy ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania?

Obowiązkowe ubezpieczenie OC gwarantuje, że w razie wypadku ubezpieczyciel wypłaci nam odszkodowanie. Jest jednak kilka przypadków, kiedy zakład ubezpieczeń może odmówić wypłaty odszkodowania bądź żądać jego zwrotu, gdy zostało już wypłacone.

REKLAMA