Kategorie

Wspólnota mieszkaniowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wspólnota mieszkaniowa zobowiązana jest prowadzić dokumentacje techniczno-budowlane. Zarówno zarządcy, jak i właściciele obiektów budowlanych winni utrzymywać i użytkować obiekty zgodnie z ich przeznaczeniem oraz przechowywać w pełną dokumentacje w okresie istnienia obiektu.
Do obowiązków właścicieli lokalu należy m.in. pokrywanie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej oraz korzystanie ze swojego lokalu w sposób nieutrudniający korzystanie z sąsiednich lokali. Jeżeli właściciel lokalu w sposób istotny naruszy powyższe obowiązki, wspólnota mieszkaniowa może podjąć działania zmierzające do przymusowej sprzedaży takiego lokalu.
W sprawach przekraczających zakres zwykłego zarządu nieruchomością wspólną wspólnoty mieszkaniowej, podobnie jak w przypadku wyboru zarządu, czy udzielenia absolutorium zarządowi wspólnoty, konieczne jest podjęcie uchwały przez właścicieli lokali. Uchwały mogą być podejmowane jedynie w granicach kompetencji wspólnoty mieszkaniowej i powinny realizować interesy wszystkich członków wspólnoty, a także pozostawać w zgodzie z przepisami prawa i zasadami prawidłowej gospodarki nieruchomością.
Na rynku istnieją dwa rodzaje praw do nieruchomości, prawo własności inaczej zwane “hipotecznym” oraz spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Jest to ograniczone prawo rzeczowe, z którym wiążą się dwa uprawnienia: prawo do korzystania z lokalu oraz prawo do rozporządzania swoim prawem. Zanim zdecydujemy się na mieszkanie spółdzielcze czy mieszkanie własnościowe we wspólnocie warto przeanalizować obie możliwości.
Przy zakupie nieruchomości należy pozyskać informacje o formie własności nieruchomości. Obecnie większość oferowanych mieszkań stanowi własność prywatnej osoby. Jednakże zdarza się, że mieszkanie jest współwłasności małżonków albo własności firmy. Wybór formy własności ma ogromny wpływ na jakość mieszkania (łatwość podejmowania decyzji we wspólnocie mieszkaniowej).
Jeżeli dysponujemy lokalem mieszkalnym i planujemy w nim założyć biuro, gabinet lekarski czy inną działalność gospodarczą, warto pamiętać, że w wielu przypadkach wymaga to dokonania odpowiednich zgłoszeń, ustaleń i zgód. W wielu przypadkach nie obędzie się bez architekta i przeprowadzenia odpowiednich modyfikacji w lokalu.
Prawo kontroli działalności zarządu służy każdemu z właścicieli lokali. Jeśli członek zarządu lub zarządca odmówi nam udostępnienia dokumentów wspólnoty, można go pociągnąć do odpowiedzialności karnej, gdyż nie ma on prawa do wyłącznego rozporządzania dokumentacją wspólnoty.
Będąc członkiem wspólnoty mieszkaniowej jesteśmy co do zasady związani uchwałami podjętymi przez większość właścicieli lokali. Mogą one m.in. upoważniać zarząd do podejmowania czynności przekraczających zwykły zarząd, ale także regulować inne kwestie dotyczące wewnętrznych działań wspólnoty. Uchwałę możemy obalić w sądzie.
Wśród członków wspólnot czy też spółdzielni mieszkaniowych, często występuje problem zawłaszczenia przez właścicieli lokali części wspólnej. Nie zawsze tego rodzaju działania wywołują konflikt wśród mieszkańców, jednak gdy zaczynają naruszać nie tylko zasady dobrego wychowania ale i przepisy związane z użytkowaniem części wspólnej, pojawia się poważny problem.
Pytanie o zasadność przekształcenia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu we własność spotyka się w praktyce z różnymi odpowiedziami. Jedni uważają że na pewno warto się „uwłaszczyć”, inni uważają, że „uwłaszczenie” niewiele zmienia. Warto przyjrzeć się bliżej zaletom i ewentualnym wadom takiego „uwłaszczenia”.
Zważywszy na fakt , iż wspólnoty mieszkaniowe są niewielkie, każdy zaś z jej członków jest właścicielem części budynku – zebrania są dużo ważniejsze niż w spółdzielni.
Wspólnota mieszkaniowa może zostać podzielona lub połączona z inną wspólnotą. Wymaga to zgody właścicieli lokali jako czynność przekraczająca zakres zwykłego zarządu i nie jest łatwe do przeprowadzenia.
Powództwo o uchylenie uchwały wytacza się przeciwko wspólnocie reprezentowanej przez zarząd lub zarządcę do sądu rejonowego lub okręgowego w terminie sześciu tygodni od dnia podjęcia uchwały na zebraniu albo od dnia powiadomienia wytaczającego powództwo o treści uchwały podjętej w trybie indywidualnego zbierania głosów.
Wspólnota mieszkaniowa w nowo wybudowanym budynku powstaje z mocy prawa po wyodrębnieniu i zbyciu przez dewelopera pierwszego lokalu. Do tego czasu zarząd nieruchomością sprawuje deweloper. Deweloper może jednak zagwarantować sobie lub firmie przez siebie wskazanej prawo do sprawowania zarządu przez dłuższy okres, np. 2-3 lat. Czy można się na to nie zgodzić?
Co zrobić jeżeli nie zgadzamy się z uchwałą podjętą przez walne zgromadzenie spółdzielni? Jeżeli doszło do naruszenia prawa, może okazać się że uchwała jest nieważna od chwili jej podjęcia.
Członkowie zarządu wspólnoty mieszkaniowej ponoszą odpowiedzialność, która nierozerwalnie związana jest ze sprawowaną funkcją. Można tu mówić o odpowiedzialności organizacyjnej, cywilnej i karnej.
W przypadku awarii wywołującej szkodę lub też zagrażającej bezpośrednio powstaniem szkody lokator jest obowiązany niezwłocznie udostępnić lokal w celu jej usunięcia. Jakie prawa ma właściciel w przypadku, kiedy lokator jest nieobecny lub odmawia udostępnienia lokalu?
Wspólnota mieszkaniowa, która chce ustanowić służebność drogi koniecznej na nieruchomości wspólnej musi uzyskać zgodę właścicieli lokali, jest to bowiem czynność przekraczająca zwykły zarząd. Właściciele lokali nie mogą jednak udzielić zarządowi pełnomocnictwa do złożenia oświadczenia o ustanowieniu służebności drogowej.
W ustawie o własności lokali zostały wyróżnione czynności zwykłego zarządu, które zarząd wspólnoty mieszkaniowej może podejmować samodzielnie oraz czynności przekraczające zwykły zarząd, do których podjęcia wymagana jest uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na dokonanie danej czynności. Przeprowadzenie przebudowy strychu, ustanowienie na nim odrębnej własności, a także rozporządzanie nim jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd. Oznacza to, że nie może być ona dokonana bez zgody właścicieli lokali.
Wspólnota mieszkaniowa nie musi płacić podatku dochodowego od osób prawnych. Zdarzają się jednak sytuacje, w których do wspólnot mieszkaniowych zastosowanie znajdzie ustawa o VAT.
Podstawowym zadaniem zarządu jest (co wydaje się oczywiste) zarządzanie nieruchomością wspólną oraz kosztami eksploatacyjnymi związanymi z poszczególnymi lokalami, w zakresie w jakim nie mogą tego robić poszczególni właściciele lokali. Są jednak sytuacje, gdzie zarząd będzie działał na podstawie dodatkowego pełnomocnictwa udzielonego przez właścicieli lokali.
Dlaczego muszę dokładać się do windy mieszkając na parterze? Jak wskazuje Ustawa o własności lokali, do obowiązków właścicieli lokali należy utrzymanie nieruchomości wspólnej. Można do nich zaliczyć m. in. obowiązek uiszczania opłat na antenę zbiorczą czy windę. Ustawa nie przewiduje możliwości obniżenia opłat za windę jeżeli mieszkamy na parterze. W mniejszych wspólnotach mieszkaniowych zależy to jednak od ustaleń między właścicielami lokali.
Ograniczanie praw właścicieli lokali na rzecz wspólnoty mieszkaniowej ma swoje granice. Dotyczy to w szczególności dysponowania i rozporządzania przez wspólnotę zaliczkami właścicieli lokali na szeroko rozumiane koszty zarządu.
Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem i eksploatacją, a w części przekraczającej te wydatki przypadają właścicielom lokali proporcjonalnie do ich udziałów w nieruchomości wspólnej.
We wspólnotach mieszkaniowych często pojawia się problem z zapłatą podatku od nieruchomości. Zdarza się, że właściciele mieszkań nie są świadomi konieczności płacenia podatku oraz złożenia stosownej informacji zgłaszającej nieruchomość do opodatkowania. Właściciele mieszkań we wspólnotach mieszkaniowych błędnie uznają, że od części wspólnych nieruchomości podatek odprowadza wspólnota.
Właściciel jest zobowiązany uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się między innymi wydatki na remonty i bieżącą konserwację, finansowane głównie przez mieszkańców w drodze zasilania funduszu remontowego.
Termomodernizacja budynku wymaga zgody większości właścicieli jako, że zalicza się do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu. Ponieważ ustawodawca uznaje termomodernizację za dobrą inwestycję przyczyniającą się do zmniejszenia zużycia energii, możliwe jest uzyskanie kredytu na ten cel z dotacją państwa w postaci tzw. premii termomodernizacyjnej
Okresowe przeprowadzanie kontroli budynku, w tym np. instalacji, przewodów dymowych, spalinowych, kanałów wentylacyjnych, jest zgodnie z Art. 62 Ustawy prawo budowlanego obowiązkiem właściciela lub zarządcy budynku.
Właściciele mieszkań we wspólnocie wnoszą opłaty na koszty eksploatacji mieszkania oraz koszty zarządu nieruchomością wspólną. Podwyżki tych opłat właściciele ustalają sami w uchwale. Głosują proporcjonalnie do swoich udziałów w nieruchomości. Przegłosowani mogą zakwestionować uchwałę o podwyżce w sądzie.
Większość robót związanych z remontem i modernizacją w swoim mieszkaniu możemy przeprowadzić bez żadnych zezwoleń. Tylko na wykonanie niektórych prac musimy starać się o zezwolenie wspólnoty mieszkaniowej, a nawet organu architektoniczno-budowlanego – dotyczy to m.in. zabudowy balkonów czy montażu krat.
Zagadnienia związane z odrębną własnością lokali i funkcjonowaniem wspólnot mieszkaniowych reguluje obecnie Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali. Ustawa ta, jakkolwiek przygotowania już w pierwszych latach wolnego rynku w Polsce, przeszła szereg zmian, dopasowujących jej postanowienia do praktyki rozwijającego się rynku mieszkaniowego. Dwie istotne nowelizacje ustawy miały miejsce w roku 2000 oraz 2003.
Odrębna własność lokalu może powstać na nieruchomości gruntowej o uregulowanym tytule prawnym tj. własności lub użytkowaniu wieczystym, ujawnionym w księdze wieczystej, zabudowanej domem wielomieszkaniowym, czyli budynkiem, w którym istnieją przynajmniej dwa samodzielne lokale mieszkalne lub lokale o innym przeznaczeniu.
Najczęstszym sposobem powstania odrębnej własność lokalu jest umowa pomiędzy dotychczasowym właścicielem nieruchomości a nabywcą wyodrębnianego lokalu. Sposobów tych jest jednak o wiele więcej.
Wspólnoty mieszkaniowe mogą się ubiegać o pomoc finansową na remonty czy rewitalizację budynków i ich otoczenia ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekty te są zwykle wdrażane przez samorządy gminne i wymagają spełnienia rygorystycznych warunków.
Zarządzanie małą wspólnotą opiera się na zasadach dotyczących współwłasności nieruchomości, określonych w Kodeksie cywilnym oraz Kodeksie postępowania cywilnego. Cechą charakterystyczną tego rodzaju zarządu jest brak organów reprezentujących, w związku z czym administrowanie nieruchomością wspólną opiera się na bezpośrednim udziale w zarządzaniu właścicieli lokali.
Jak wskazuje Ustawa o własności lokali, właściciele lokali mogą w umowie ustanawiającej odrębną własność lokali lub też w umowie zawartej w innym terminie w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej.
Mała wspólnota mieszkaniowa (czyli taka gdzie lokali jest nie więcej niż siedem) nie dysponuje własnymi organami. Administrowanie wspólną własnością opiera się tu na bezpośrednim udziale w zarządzaniu właścicieli lokali, zgodnie z zasadami określonymi w Kodeksie cywilnym i Kodeksie postępowania cywilnego.
Ogólne zebranie właścicieli podejmuje uchwały w trybie indywidualnego zbierania głosów lub w trybie mieszanym w sprawach przekraczających zakres zwykłego zarządu. Musi być zwołane co najmniej raz w roku do końca marca.
Obowiązki właściciela lokalu skupiają się nie tylko na utrzymaniu jego własnego lokalu. Dotyczą także kwestii wynikających z zamieszkiwania w stanowiącym całość społeczno-gospodarczą organizmie jakim jest wspólnota mieszkaniowa, której członkowie są zdani na wspólne zamieszkiwanie i współdziałanie dla dobra wspólnego.
Właściciele lokali tworzący dużą wspólnotę mieszkaniową są zobowiązani do powołania jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Mogą też powierzyć zarząd zarządcy licencjonowanemu
W przypadku uporczywego i długotrwałego uchylania się od płatności na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, uporczywego i długotrwałego zakłócania porządku domowego lub czynienia uciążliwym korzystania z innych lokali lub własności wspólnej wspólnota może doprowadzić do zlicytowania naszego lokalu. Z tej możliwości korzysta się jednak niezmiernie rzadko.
Ustawa o własności lokali wyróżnia dwa rodzaje wspólnot mieszkaniowych: małą i dużą. Główne różnice między tymi formami ułomnych osób prawnych dotyczą reżimu prawnego, któremu podlegają oraz ustawowej regulacji zarządu wspólnotą mieszkaniową.
Wspólnota mieszkaniowa powstaje z mocy prawa, z chwilą wyodrębnienia pierwszego lokalu, czyli w momencie wpisania odrębnej własności tego lokalu do księgi wieczystej. Może istnieć w jednym lub w kilku budynkach znajdujących się na tej samej nieruchomości gruntowej. Może też powstać w ramach dawnej spółdzielni po wykupieniu przynajmniej połowy lokali.
Nieruchomość wspólną stanowią części budynku wraz z istniejącymi urządzeniami, które nie służą wyłącznie do użytku poszczególnych właścicieli lokali oraz grunt, na którym wzniesiono budynek.
Wspólnotę mieszkaniową stanowi ogół właścicieli nieruchomości w danym budynku. Jest to swego rodzaju przymusowa i narzucona ustawowo współwłasność nieruchomości stworzona dla zorganizowania zarządzania nieruchomością.
Garaż może być częścią nieruchomości wspólnej, której sposób i zasady użytkowania ustalają właściciele w formie uchwały bądź umowy, a także pomieszczeniem przynależnym do samodzielnego lokalu albo po prostu może stanowić samodzielny lokal przeznaczony na inne cele niż mieszkalne. Trzeba podkreślić, że inny status prawny będą miały garaże i miejsca postojowe w budynkach wybudowanych jeszcze parę lat temu a inny w nowopowstałych budynkach.
Do lokalu mogą przynależeć jako jego części składowe pomieszczenia, które nie są do niego bezpośrednio przyległe lub leżą w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal - w szczególności piwnica, strych, komórka czy garaż - nazywane są one pomieszczeniami przynależnymi.
Odrębna własność lokalu jest najpełniejszym prawem do władania nieruchomością lokalową. Umożliwia właścicielowi dokonywanie dowolnych rozporządzeń prawem własności za życia, jak również na wypadek śmierci.
Wynajem lokalu mieszkalnego na cele mieszkaniowe nie wymaga żadnych ustaleń czy zgód. Inaczej jest w przypadku gdy lokal mieszkalny chcemy wynająć na biuro czy gabinet lekarski. Warto pamiętać aby odpowiednio zabezpieczyć swoje interesy w umowie najmu.
W każdej spółdzielni funkcjonuje rada nadzorcza, zarząd i walne zgromadzenie, a w spółdzielniach, w których walne zgromadzenia zastąpione jest przez zebranie przedstawicieli - zebrania grup członkowskich. Spółdzielnia może tworzyć również inne organy, a ich nazwy i kompetencje określa statut spółdzielni.