REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Życie od wypłaty do wypłaty, mimo rekordowego zatrudnienia. Nowy raport ujawnia nierówności

Życie od wypłaty do wypłaty mimo rekordowego zatrudnienia. Nowy raport ujawnia nierówności finansowe
Życie od wypłaty do wypłaty mimo rekordowego zatrudnienia. Nowy raport ujawnia nierówności finansowe
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Aż 57% pracowników na świecie ledwo wiąże koniec z końcem. Choć zatrudnienie rośnie, stabilność finansowa wciąż pozostaje dla wielu nieosiągalna. Polska nie wypada najlepiej – 46% pracowników żyje od pensji do pensji, a dodatkowe zatrudnienie to rzadkość.

rozwiń >

Raport „People at Work 2025”: światowy rynek pracy oczami pracowników

Globalny raport ADP Research Institute „People at Work 2025” dostarcza alarmujących danych – ponad połowa pracujących dorosłych na świecie wydaje całe swoje wynagrodzenie, nie mogąc odłożyć nawet symbolicznej kwoty na przyszłość.

REKLAMA

REKLAMA

57% pracowników deklaruje, że żyje od wypłaty do wypłaty, a 23% ma więcej niż jedno źródło dochodu, by zaspokoić podstawowe potrzeby. Wyniki badania – opartego na opinii prawie 38 tys. osób z 34 krajów – ukazują głębokie różnice regionalne i pokoleniowe w zakresie stabilności finansowej.

Polska na tle świata: praca głównie w jednym miejscu, ale i tak na styk

W Polsce aż 46% pracowników nie ma finansowego bufora – żyją od pensji do pensji, co oznacza, że ich dochody wystarczają jedynie na bieżące potrzeby. Model pracy w kilku miejscach nie jest u nas popularny – na taką formę zatrudnienia decyduje się jedynie 10% respondentów, co jest najniższym wynikiem wśród analizowanych państw.

Dla porównania:

REKLAMA

  • Szwajcaria – 24% pracowników ma więcej niż jedną pracę
  • Szwecja – 21% pracowników ma więcej niż jedną pracę
  • Japonia – 89% zatrudnionych pracuje w jednym miejscu
  • Polska – 90% zatrudnionych pracuje w jednym miejscu
  • Niemcy – 86% zatrudnionych pracuje w jednym miejscu
  • USA – 83% zatrudnionych pracuje w jednym miejscu

Dodatkowe źródła dochodu nie gwarantują finansowego spokoju

Wyniki raportu jednoznacznie pokazują, że posiadanie więcej niż jednej pracy nie oznacza finansowego bezpieczeństwa:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 54% osób z jedną pracą żyje od wypłaty do wypłaty
  • 59% osób z dwiema pracami ma te same trudności
  • 61% osób pracujących w trzech miejscach również z trudem wiąże koniec z końcem

Gdzie sytuacja jest najgorsza? Regionalne różnice w stabilności finansowej

Najwięcej pracowników żyjących od wypłaty do wypłaty znajduje się w:

  • Egipcie – 84%
  • Arabii Saudyjskiej – 79%
  • Filipinach – 78%

W skali kontynentalnej sytuacja przedstawia się następująco, oto odsetek pracowników, który wydaje całe wynagrodzenie:

  • Afryka i Bliski Wschód – 70%
  • Ameryka Łacińska – 63%
  • Ameryka Północna – 58%
  • Europa – 51%
  • Azja i Pacyfik – 48%

Pokolenie <40 lat częściej dorabia dla rozwoju, starsi – z konieczności

Badanie ukazuje również różnice pokoleniowe:

  • 40% pracowników poniżej 40. roku życia podejmuje dodatkową pracę, by zdobyć doświadczenie
  • 1/3 z nich dorabia, by opłacić edukację lub szkolenia
  • Tylko 27% pracowników po czterdziestce robi to w celu rozwoju zawodowego
  • Jedynie 21% starszych dorabia, by sfinansować szkolenie

Dodatkowa praca – wybór, rozwój czy finansowa konieczność?

Model pracy w dwóch lub więcej miejscach najczęściej występuje w regionach o niższych płacach:

  • Afryka i Bliski Wschód – 34%
  • Ameryka Łacińska – 24%
  • Azja i Pacyfik – 24%

W krajach o wyższej stabilności finansowej, takich jak Korea Południowa (18%), Japonia (29%), Tajwan (30%), Chiny (31%), problem życia od pensji do pensji jest zdecydowanie mniejszy.

Polska: dodatkowe zatrudnienie motywowane nie tylko potrzebą

W Polsce jedna trzecia pracujących w kilku miejscach robi to, by pokryć bieżące wydatki. Jednak częściej motywem jest:

  • zarobienie na niestandardowe wydatki – 53%
  • zbudowanie poduszki finansowej lub oszczędności na emeryturę – 42%
  • zdobycie nowego doświadczenia zawodowego – 33%

Co więcej, kobiety częściej niż mężczyźni (51% vs 42%) wskazują, że ich pensja „ledwo wystarcza”. Problem ten dotyka również osób po 55. roku życia – aż 51% z nich żyje od wypłaty do wypłaty.

Wysokie koszty życia to wyzwanie dla pracodawców – co mogą zrobić?

– Wynagrodzenie za pracę jest podstawą dochodów większości pracowników. Nasze dane pokazują, że nawet rekordowe zatrudnienie w skali świata nie przekłada się na bezpieczeństwo finansowe. Prawie dwie trzecie osób pracujących w trzech miejscach nadal z trudem wiąże koniec z końcem. To wskazówka dla pracodawców, by przyjąć bardziej holistyczne podejście do wynagrodzeń – podkreśla Nela Richardson, główna ekonomistka ADP.

Z kolei Anna Barbachowska, dyrektorka HR ADP Polska, dodaje:

– W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw borykających się z niskimi marżami, podwyżki wynagrodzeń mogą nie zawsze być wykonalne. Kreatywność w tym zakresie nadal jest możliwa i może mieć ogromne znaczenie dla konkurencyjności. Opieka medyczna, jednorazowe premie, dofinansowania celowe (zajęć sportowych, posiłków, opieki nad dziećmi itp.) mogą odciążyć pracowników i stanowić alternatywę dla szukania innej pracy. Dla pracodawcy tak ruch może zwiększyć lojalność i produktywność, budować silniejsze, bardziej trwałe i solidarne zespoły.

Metodologia raportu „People at Work 2025” – kompleksowe spojrzenie na rynek pracy

Raport bazuje na danych zebranych w ramach Global Workforce Survey, przeprowadzanego od 2015 roku przez ADP Research Institute.

  • Badanie objęło blisko 38 000 pracowników z 34 krajów na 6 kontynentach
  • Respondenci reprezentują różne branże, modele pracy (stacjonarny, zdalny, hybrydowy), poziomy w organizacji i typy działalności
  • Zastosowana metodologia klasyfikuje pracowników m.in. według rodzaju wykonywanej pracy (wiedza, kwalifikacje, rutynowe czynności)

Raport łączy globalne trendy z lokalnymi obserwacjami, oferując unikalne spojrzenie na wyzwania rynku pracy: od wpływu inflacji, przez rozwój technologii, aż po zjawisko wieloetatowości i przesuwające się granice bezpieczeństwa finansowego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 (vademecum): ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy o lepsze rozumienie prawa w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi pracowik MOPS. Daje mamie albo Tobie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według MOP całkiem sprawna. Bo np. da radę przejść sama z pokoju do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pracownik MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważa zapisy orzeczenia o niepełnosprawności, które trzymasz w dłoni. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. Pracownicy MOPS nie są winni tej sytuacji - od lat są szkoleni do tej procedury. I są przekonani, że realizują nakazy prawa i na tym właśnie polega ich praca. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa w ten sposób podważać ustaleń lekarzy zawartych w orzeczeniach o niepełnosprawności".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA