Kategorie

Burmistrz

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W niniejszym artykule chciałbym napisać krótko o roli i odpowiedzialności członków zarządów, wspólników lub partnerów w spółkach osobowych, wójtów, burmistrzów, prezydentów itd. Czyli osób z najwyższego kierownictwa, kierującymi i reprezentującymi swe organizacje. To oni mają obowiązek i uprawnienie zajmowania się sprawami kierowanych przez siebie podmiotów i reprezentowania jej. I to oni ponoszą z tego tytułu odpowiedzialność.
W poniedziałek (30 września) mija termin na przekazanie wniosku o przyznanie środków z funduszu sołeckiego. Najbliższe dni to zatem ostatni dzwonek na przeprowadzenie zebrań wiejskich w sprawie uchwalenia wniosku.
Zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może wywołać poważne skutki dla właścicieli nieruchomości. Wyjaśniamy na jakich zasadach gmina dokonuje takiej zmiany.
Czy wójt (burmistrz, prezydent miasta) może upoważnić swojego zastępcę albo zatrudnionego w gminie radcę prawnego do sporządzania testamentów alograficznych?
Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach wójta, burmistrza, prezydenta miasta. Samorządy chcą zmian.
W drugiej turze wyborów samorządowych, które odbyły się 4 listopada 2018 r. wybrano 649 wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. W tegorocznych wyborach wybierano 2477 wójtów, burmistrzów, prezydentów miast.
Druga tura wyborów samorządowych odbędzie się 4 listopada 2018 r. W głosowaniu zwycięży kandydat, który otrzyma większą liczbę ważnie oddanych głosów.
Państwowa Komisja Wyborcza podała zbiorcze wyniki wyborów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. W 649 gminach i miastach 4 listopada 2018 r. odbędzie się druga tura wyborów samorządowych.
Druga tura wyborów samorządowych odbędzie się 4 listopada 2018 r. Ponowne głosowanie będzie miało miejsce tam, gdzie w pierwszej turze wyborów żaden z kandydatów na wójta, burmistrza lub prezydenta miasta nie otrzymał odpowiedniej liczby głosów.
Z Grzegorzem Szuplewskim, burmistrzem Piastowa rozmawia Anna Knapek
Upływająca kadencja była pierwszą, w której funkcję burmistrza Międzychodu sprawował Krzysztof Wolny. O tym, co udało się osiągnąć, jak zmieniła się gmina, czy odniosła sukces i jak ambitne ma plany na przyszłość, mówi burmistrz w rozmowie z Anną Knapek.
Kto został wójtem, burmistrzem, prezydentem? Kto został wybrany do organów stanowiących samorząd terytorialny? Wybory samorządowe już w najbliższą niedzielę 21 października 2018 r. W wyborach samorządowych wybierzemy nie tylko wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, ale również organy stanowiące samorząd terytorialny.
Pozostało kilka godzin na rejestrowanie kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. W dniu 26 września 2018 r. o północy mija termin rejestrowania kandydatów.
W sierpniu weszła w życie ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz.U. z 2018r., poz. 1496) zwana dalej także „specustawą mieszkaniową”. Można się spodziewać, iż na podstawie przepisów tej ustawy w najbliższym czasie do urzędów miast i gmin zaczną wpływać wnioski inwestorów zainteresowanych skorzystaniem z nowego trybu realizacji inwestycji.
Wybory samorządowe odbędą się w niedzielę 21 października 2018 r. Jak kandydować na wójta, burmistrza, prezydenta miasta? Kto jest uprawniony do zgłaszania kandydatów i w jakim terminie powinno to nastąpić?
Na początku kwietnia 2018 r. mogliśmy usłyszeć deklaracje znacznej obniżki wynagrodzeń parlamentarzystów oraz wyznaczenie nowych, niższych limitów wynagrodzeń dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. 15 maja br. rząd przyjął nowe rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Załączniki do rozporządzenia przewidują średnio 20-proc. obniżkę limitów wynagrodzeń zasadniczych osób pełniących funkcje zarządzające w samorządzie. Obniżka nastąpi jednak dopiero od 1 lipca 2018 r.
Od 1 lipca 2018 r. będą obowiązywały zmiany w wysokości wynagrodzeń wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Pensje osób zarządzających w samorządach zostaną obniżone o dwadzieścia procent.
Posłowie mogą liczyć na 10 tys. zł uposażenia oraz 2,5 tys. zł diety, natomiast wójt, burmistrz i prezydent miasta nie mogą dostać więcej niż 7-krotność kwoty bazowej, czyli ok. 12,5 tys. zł. W przypadku władz spółek Skarbu Państwa wynagrodzenie zależne jest m.in. od wielkości firmy. Prezes PiS zapowiada zmniejszenie poselskich pensji o 20 proc i wprowadzenie nowych limitów obniżających dla wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, marszałków, starostów i ich zastępców.
Obniżenie pensji ma dotyczyć nie tylko posłów, ale również wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Ile będzie zarabiał wójt (burmistrz, prezydent miasta)? Co się zmieni w ustawie o pracownikach samorządowych?
Czy wymagane jest przy zawieraniu umów sprzedaży nieruchomości gminnych działanie w imieniu gminy pełnomocnika w rozumieniu art. 95 kc, czy też za konieczne należy uznać działanie upoważnionego pracownika urzędu wraz z zastępcą burmistrza – w trybie art. 46 ust. 1 u.s.g.?
Mające obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. nowe przepisy Ordynacji podatkowej wprowadzają zasadę elektronicznego doręczania pism pełnomocnikom zawodowym. Zdaniem projektodawcy przyczyni się to do zmniejszenia kosztów i usunie wątpliwości związane z doręczeniem pisma przez organ podatkowy.
Decyzja w przedmiocie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych jest decyzją częściowo związaną, o ograniczonym zakresie uznania administracyjnego. Kiedy można odmówić wydania zezwolenia na sprzedaż alkoholu?
Wyłanianie organu wykonawczego w wyborach powszechnych „zaprogramowało” w polskim samorządzie konflikt: skoro i władza wykonawcza, i stanowiąca wybierana jest bezpośrednio, nie sposób rozstrzygnąć, która ma większą legitymizację społeczną. Mówiąc kolokwialnie – która jest ważniejsza. W zachodniej Europie ten problem nie istnieje, a u nas skutkuje marginalizowaniem pozycji radnych przez silnego włodarza.
Badania CBOS wskazują, iż do dwie trzecie Polaków wybiera się na wybory samorządowe. Co drugi Polak zagłosuje na pewno
Czy rada gminy musi podjąć uchwałę w przedmiocie wysokości dodatku specjalnego dla zastępcy burmistrza? Czy wymagana jest opinia rady gminy w tym zakresie?
Burmistrza obowiązują normy czasu pracy określone w Kodeksie pracy, przy czym czas pracy może być organizowany w różne systemy. Najbardziej adekwatny dla tego stanowiska wydaje się jednak system zadaniowy.
Czy sołtysi i inkasenci zobowiązani są do zachowania tajemnicy skarbowej? Czy mogą oni otrzymywać od burmistrza informacje o podatnikach lub kwotach rat podatku? Odpowiedzi na te dość istotne pytania przedstawiła opolska Regionalna Izba Obrachunkowa.
Wybory samorządowe 2014 już coraz bliżej. PKW potwierdziła, że w tym roku pójdziemy głosować 16 listopada. Jesienią po raz pierwszy wybierzemy władze samorządowe z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz.U. z 2011 r. nr 21, poz. 112 z późn. zm.).
Zmiany w budżecie jednostki samorządu terytorialnego są nieważne jeżeli zostały dokonane przez radnych bez udziału organu jednostki. Przepisy wskazują na wyraźny podział kompetencji pomiędzy organami gminy w zakresie sporządzania projektu uchwały budżetowej oraz projektu o zmianie uchwały budżetowej a uchwalaniem budżetu i jego zmian.
W jednostce budżetowej do umarzania majątku trwałego stosuje się stawki określone przez burmistrza miasta. Teraz, pod koniec roku otrzymaliśmy nowe zarządzenie burmistrza zmieniające dotychczas stosowane stawki amortyzacyjne. Zarządzenie to wchodzi w życie od 1 stycznia 2013 r. Czy można na tej podstawie zmienić stawki amortyzacyjne środków trwałych, które były wcześniej umarzane za pomocą innych stawek, czy też powinny one być stosowane tylko do nowych środków trwałych? Jeśli należy zmienić stawki środkom wcześniej użytkowanym, to czy należy skorygować wstecz dokonane już odpisy umorzeniowe?
Jedną z podstawowych reguł prawa budowlanego jest zasada, że wszelkie roboty budowlane, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie wskazanych, mogą być prowadzone wyłącznie na podstawie ostatecznej decyzji administracyjnej o pozwoleniu na budowę. Pod pojęciem robót budowlanych rozumiemy nie tylko budowę, ale także przebudowę, remont, montaż czy rozbiórkę obiektu budowlanego.
Zasiłek pielęgnacyjny przyznaje się w przypadku zaistnienia konieczności zapewnienia opieki i pomocy innej osobie ze względu na jej niezdolność do samodzielnej egzystencji, gdy osoba ta nie została umieszczona w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie.
Od decyzji odmawiającej wycięcia drzewa stronie służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni. Odwołanie składamy za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
Prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz hołubi nagrodami burmistrzów z Platformy Obywatelskiej, nawet tych z fatalnymi wynikami finansowymi.
Złamanie przepisu ustawy o rachunkowości zarzuciła Prokuratura Rejonowa w Opatowie burmistrzowi Sandomierza Jerzemu B. - poinformował rzecznik Prokuratury Okręgowej w Kielcach Sławomir Mielniczuk.
Do 15 listopada 2011 r. organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego ma obowiązek przedłożyć radzie lub sejmikowi oraz regionalnej izbie obrachunkowej projekt uchwały budżetowej na 2012 rok.
Zły wizerunek samorządowca przekłada się w bezpośredni sposób na wizerunek całego miasta bądź gminy. Negatywne opinie o samorządzie mogą spowodować, że nawet przez kilka lat dany region będą szerokim łukiem omijać poważni inwestorzy, którzy przykładają wyjątkową wagę do swojego wizerunku i nie chcą, aby zła sława o danym miejscu przeniosła się na ich markę.
W poprzednim stanie prawnym (art. 4 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych), obowiązującym do 31 grudnia 2008 r., umowę z wójtem na korzystanie z pojazdu prywatnego do celów służbowych zawierał upoważniony do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy na podstawie stosownej uchwały przewodniczący rady gminy. Czy w związku ze zmianą przepisów od 1 stycznia 2009 r., i tym samym osoby uprawnionej do zawarcia umowy, powinna ona zostać rozwiązana przed dniem wejścia w życie ustawy i zawarta przez uprawnioną osobę według nowego stanu prawnego? Czy też umowy zawarte przed zmianą stanu prawnego obowiązują nadal i można je zmienić aneksem zawartym z uprawnioną według nowych przepisów osobą?
Zdarza się, że praca samorządowca jest oceniana w sposób krytyczny z użyciem ostrych słów. Jakie przesłanki muszą być spełnione, aby pociągnąć autora takich wypowiedzi do odpowiedzialności?
3 marca 2011 weszła w życie ustawa z 17 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody. Wprowadziła ona udogodnienia dla właścicieli urządzeń przesyłowych. Skutki nowelizacji nieznacznie odczują także gminy.
Średnie wynagrodzenie brutto pracowników samorządowych w ubiegłym roku wzrosło o niecałe 129 zł. Największe podwyżki dotyczyły pracowników urzędów marszałkowskich, których pobory zwiększyły się w ubiegłym roku o ponad 264 zł. Najmniej wzrosły w gminach, jedynie o 90 zł.
Jak co roku samorządowcy muszą przygotować i złożyć oświadczenia majątkowe do 30 kwietnia. Warto zrobić to wcześniej, aby mieć czas na ewentualne korekty.
Z dniem 4 kwietnia 2011 roku wchodzi w życie ustawa z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 - zwana potocznie "ustawą żłobkową"
Akty prawa miejscowego to przepisy prawne skierowane do mieszkańców poszczególnych jednostek podziału terytorialnego kraju wydawane przez radę gminy, radę powiatu, sejmik województwa, wójta, burmistrza, prezydenta miasta lub wojewodę.
Stosunek pracy nawiązuje się na podstawie powołania w przypadkach określonych w odrębnych przepisach (art. 68  § 1 Kodeksu pracy). Powołanie jest jedną z podstaw zatrudnienia, wyróżniającą się tym, że ze stosunkiem pracy wiąże się powierzenie określonej funkcji.
Zdarza się, że praca samorządowca jest oceniana w sposób krytyczny z użyciem ostrych słów. Jakie przesłanki muszą być spełnione, aby pociągnąć autora takich wypowiedzi do odpowiedzialności?
Stosunek pracy nawiązuje się na podstawie powołania w przypadkach określonych w odrębnych przepisach (art. 68  § 1 Kodeksu pracy). Powołanie jest jedną z podstaw zatrudnienia, wyróżniającą się tym, że ze stosunkiem pracy wiąże się powierzenie określonej funkcji.
Samorządowcy nie mogą wykonywać wielu dodatkowych funkcji i działalności. Objęcie stanowisk we władzach samorządowych wiąże się z koniecznością zaprzestania takich zajęć.
Samorządowcy nie mogą wykonywać wielu dodatkowych funkcji i działalności. Objęcie stanowisk we władzach samorządowych wiąże się z koniecznością zaprzestania takich zajęć.
Zdarza się, że praca samorządowca jest oceniana w sposób krytyczny z użyciem ostrych słów. Jakie przesłanki muszą być spełnione, aby pociągnąć autora takich wypowiedzi do odpowiedzialności?