REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybory samorządowe 2018: jak kandydować na wójta, burmistrza, prezydenta miasta?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Wybory samorządowe/ Fot. Fotolia
Wybory samorządowe/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybory samorządowe odbędą się w niedzielę 21 października 2018 r. Jak kandydować na wójta, burmistrza, prezydenta miasta? Kto jest uprawniony do zgłaszania kandydatów i w jakim terminie powinno to nastąpić?

Zgodnie z kalendarzem wyborczym kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast można zgłaszać do godz. 24:00 w dniu 26 września 2018 r. Zgłoszenie kandydata po tym terminie może nastąpić wyjątkowo. Z taką sytuacją mamy do czynienia, gdy w terminie zostanie zgłoszony tylko jeden kandydat bądź żaden. Późniejsze zgłoszenie nowego kandydata przewidziane jest także w przypadku śmierci poprzedniego.

REKLAMA

REKLAMA

Kto może kandydować?

Kandydatem na wójta, burmistrza czy prezydenta miasta może być obywatel polski mający prawo wybierania w tych wyborach, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 25 lat.

Pani Marta chce kandydować w wyborach na burmistrza w miejscowości, w której nie mieszka, ale na co dzień pracuje. Jest to możliwe, ponieważ zgodnie z Kodeksem wyborczym kandydat nie musi na stałe zamieszkiwać na obszarze gminy, w której kandyduje.

Polecamy serwis: Wybory

REKLAMA

Kandydować nie może osoba:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. pozbawiona praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu,
  2. pozbawiona praw wyborczych prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu,
  3. ubezwłasnowolniona prawomocnym orzeczeniem sądu,
  4. skazana prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe,
  5. wobec której wydano prawomocne orzeczenie sądu stwierdzające utratę prawa wybieralności, o którym mowa w art. 21a ust. 2a ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U z 2017 r. poz. 2186, z późn. zm.).

Pan Michał chce po raz trzeci wystartować w wyborach na wójta w swojej gminie. W tym roku dobiegnie końca druga kadencja jego urzędowania. Zastanawia się zatem, czy może kandydować po raz trzeci. Przepisy przewidują taką możliwość. Wprawdzie obowiązujące od tego roku zmiany wprowadzają limit dwóch kadencji, jednak nie mają one zastosowania do kadencji zakończonych przed wejściem w życie nowych przepisów. W praktyce zatem dopiero osoby wybrane na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast w tegorocznych wyborach będą mogły sprawować tę funkcję w danej gminie maksymalnie przez dwie kadencje.

Pani Beata postanowiła kandydować na wójta w dwóch różnych gminach. Nie jest to jednak możliwe. Nowe przepisy zakazują jednoczesnego kandydowania na wójta w innej gminie.

Warto również pamiętać o tym, iż jednoczesne kandydowanie na wójta i radnego jest możliwe, ale tylko na terenie tej samej gminy. Jeśli kandydat zostanie wybrany zarówno wójtem, jak i radnym, wówczas utraci mandat radnego.

Kandydaci na wójtów nie mogą kandydować do rad powiatów i do sejmików.

Kto może zgłosić kandydata na wójta, burmistrza i prezydenta miasta?

Uprawnienie takie przysługuje komitetom wyborczym, które od organu wyborczego uzyskały postanowienie o przyjęciu zawiadomienia o utworzeniu komitetu wyborczego.

Kodeks wyborczy jako uprawnione do zgłoszenia kandydata wymienia następujące komitety wyborcze:

1) komitet wyborczy partii politycznej,

2) koalicyjny komitet wyborczy,

3) komitet wyborczy organizacji,

4) komitet wyborczy wyborców.

Aby zgłosić kandydata na wójta, komitet powinien zarejestrować listy kandydatów na radnych w co najmniej połowie okręgów wyborczych danej gminy.

W danej gminie komitet może zgłosić tylko jednego kandydata.

W imieniu komitetu wyborczego kandydata zgłasza pełnomocnik wyborczy lub osoba przez niego upoważniona.

Zobacz również: Zawiadomienie o utworzeniu komitetu wyborczego partii politycznej 2018 r. - wzór

Szczegóły, dotyczące zgłaszania kandydatów przez komitety wyborcze zawiera Informacja o zasadach i sposobie zgłaszania kandydatów w wyborach wójta, burmistrza, prezydenta miasta zarządzonych na dzień 21 października 2018 r. opublikowana 20 sierpnia 2018 r. przez Państwową Komisję Wyborczą.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (j. t. Dz. U. z 2018 r., poz. 754 z późn. zm.);

Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 130);

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 sierpnia 2018 r. w sprawie zarządzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (Dz. U. z 2018 r., poz. 1561).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska nie przyjmie migrantów w ramach paktu migracyjnego? Decyzja Komisji Europejskiej i reakcje w Warszawie

Donald Tusk ogłosił, że Polska nie przyjmie migrantów ani nie zapłaci ani grosza w ramach paktu migracyjnego. Komisja Europejska dała zielone światło na zwolnienie Polski z relokacji, a rząd mówi o historycznym sukcesie. Ale z Pałacu Prezydenckiego spadła lawina krytyki – minister Zbigniew Bogucki oskarża premiera o chaos i sprzeczności, pytając, kiedy wreszcie zacznie mówić prawdę o pakcie migracyjnym.

ETS2 – co to naprawdę jest i jak wpływa na każdego Polaka? Fakty, nie mity

Europejski System Handlu Emisjami (ETS2) to nie jest żadna nowa podatkowa niespodzianka dla Polaków, nie jest też „zabójcą kotłowni i pieców na węgiel”. To mechanizm prawny, który od 2027 roku obejmie emisje CO₂ z sektora transportu drogowego, budownictwa i małych instalacji energetycznych – obszarów dotychczas nieobjętych ETS1. W Polsce narosło wiele nieporozumień: od strachu przed „zabiciem ciepłownictwa lokalnego” po teorie spiskowe o „zamierzeniu pozbawienia Polaków przez UE prawa do ogrzewania domów”. W tym artykule przedstawiamy wyłącznie sprawdzone fakty, oparte na oficjalnych dokumentach Unii Europejskiej, analizach Komisji Europejskiej, Eurostatu i instytucji badawczych - bez spekulacji czy emocji.

Ochrona roślin i nasiennictwo - ważne zmiany w przepisach uchwalone przez Sejm i Senat

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje, że w dniu 7 listopada br. Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy ochronie roślin przed agrofagami oraz niektórych innych ustaw. Tym samym zakończono prace parlamentarne nad ustawą, która zostanie teraz skierowana do podpisu Prezydenta. Co się zmieni i od kiedy?

Obowiązkowe ubezpieczenie OC dronów od 13 listopada: kluczowe wyłączenie odpowiedzialności

Od 13 listopada 2025 r. każdy operator drona o masie od 250 gramów do 20 kilogramów będzie musiał posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC - wynika z rozporządzenia ministra finansów z 24 października 2025 roku. Nowe przepisy miały wypełnić lukę w prawie i zapewnić rekompensatę osobom poszkodowanym w wyniku wypadków z udziałem dronów. Tyle, że na ostatnim etapie prac pojawiło się kluczowe wyłączenie odpowiedzialności - wskazuje Jarosław Szymański, Dyrektor Mentor S.A. o. Warszawa.

REKLAMA

Nieprzewidziane problemy z bonem ciepłowniczym. Wnioski nie zostaną rozpatrzone. Informacji trzeba będzie szukać stronie internetowej urzędu

Trwa składanie wniosków o bon ciepłowniczy. Pojawiły się jednak nieprzewidziane trudności generujące dodatkowe koszty dla gmin. Ministerstwo Energii zaproponowało wprowadzenie zmian, które poprawią sytuację.

Od stycznia 2026 roku podwyżki wynagrodzenia od 140 do 240 zł. Opublikowano projekt rozporządzenia

Wzrost płacy minimalnej pociąga za sobą szereg zmian. Zależy bowiem od niego wysokość szeregu świadczeń i dodatków, a płace, których wysokość jest określana w obowiązujących przepisach, trzeba odpowiednio dostosować do jej poziomu.

Za nagłe zmiany planów pracownikowi przysługuje rekompensata. Nie wszyscy o tym wiedzą, zapominają nawet pracodawcy, a przepisy są jasne

Nawet w zakładzie pracy, w którym praca jest wykonywania według stałego harmonogramu i w z góry określonych godzinach pracy, mogą zdarzyć się niespodziewane sytuacje. Jeśli pracownik musi dostosować się do takich nagłych zmian, przysługuje mu rekompensata.

Sąd Najwyższy uderza w dotychczasową praktykę! Kuratorzy–adwokaci bez obowiązku doręczeń – co to oznacza dla tysięcy spraw?

To może być punkt zwrotny w polskim postępowaniu cywilnym. Wyrok Sądu Najwyższego kończy wieloletni spór i zmienia podejście do doręczeń między profesjonalnymi pełnomocnikami. Skutki odczują nie tylko prawnicy, ale i zwykli uczestnicy postępowań.

REKLAMA

Te 4 ważne ustawy zawetował Prezydent RP w listopadzie 2025 r.

Prezydent RP Karol Nawrocki skorzystał z jednej z najważniejszych prerogatyw głowy państwa – prawa weta. Odmówił podpisania czterech ustaw uchwalonych przez Sejm, uzasadniając swoje decyzje troską o rozwój gospodarczy, dostęp do usług publicznych oraz standardy ładu korporacyjnego. Każde z weta dotyczyło innej sfery życia społecznego i gospodarczego, ale można powiedzieć, że wspólnym mianownikiem była obawa przed negatywnymi konsekwencjami dla obywateli i państwa. Przynajmniej tak wynika z uzasadnień, które podała Kancelaria Prezydent RP.

Odwołanie darowizny po terminie nic nie da. Obdarowana pobiła i wyzywała darczyńców a i tak nie była to rażąca niewdzięczność: sądy są nieugięte

Odwołanie darowizny po terminie nic nie da. Obdarowana pobiła i wyzywała darczyńców a i tak nie była to rażąca niewdzięczność: sądy są nieugięte w kwestii terminów wskazanych w przepisach prawa. Sąd Najwyższy w swoich ostatnich rozstrzygnięciach podkreśla, że rok na odwołanie to termin bezwzględny, którego nie wydłuża nawet fakt, że niewdzięczność przybrała formę przestępstwa z użyciem przemocy.

REKLAMA