REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik w rozmowie z Polską Agencją Prasową udzielił informacji odnośnie zmian w maturach i egzaminie ósmoklasisty wynikających z uszczuplenia podstawy programowej od roku szkolnego 2024/2025. Najwięcej zmian ma być na egzaminie maturalnym z języka polskiego, tak pisemnym, jak i ustnym, np. znacznie skrócona zostanie lista pytań jawnych.
Dziś coraz więcej osób kwestionuje sens tradycyjnego modelu akademickiego, który koncentruje się głównie na zdobywaniu wiedzy teoretycznej, bez jednoczesnego zapewnienia praktycznych umiejętności przydatnych na rynku pracy. Także rosnące koszty edukacji oraz obawy o przyszłe zatrudnienie skłaniają młodych ludzi do poszukiwania alternatywnych ścieżek rozwoju zawodowego, takich jak kursy, szkolenia praktyczne czy praca zdalna. Czy warto zatem jeszcze iść na tradycyjne studia?
Indywidualne Konta Rozwojowe to mechanizm unijny finansowania uczenia się osób dorosłych, gdzie w założeniu każda osoba otrzymuje fundusze, z których według własnego wyboru może sfinansować udział w szkoleniach. IKR mają wspierać osoby dorosłe w dostępie do szkoleń, niezależnie od ich statusu na rynku pracy oraz zwiększać zachęty i motywację poszczególnych osób do korzystania ze szkoleń.
Wraz z nowym rokiem szkolnym uczniowie rozpoczną naukę nowych umiejętności. Od 1 września 2024 r. na wszystkich etapach edukacji będzie prowadzona nauka pierwszej pomocy. Wiedzę będą przekazywać nauczyciele przeszkoleni przez instruktorów WOŚP.
REKLAMA
Wybraliśmy kilka najważniejszych form pomocy materialnej przeznaczonej dla uczniów w nadchodzącym roku szkolnym 2024/2025. Niektóre wnioski już można składać, inne lada moment. Jakie kryteria są wymagane? Kto wypłaca świadczenia i w jakiej wysokości? Odpowiadamy!
Jeszcze w czerwcu br. zostaną podpisane dwa rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie podstawy programowej – poinformowała wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.
W Dzienniku Ustaw ukazał się jednolity tekst ustawy – Prawo oświatowe. Jakie zmiany przepisów obejmuje?
Ostateczna wersja podstaw programowych obowiązujących od nowego roku szkolnego ma być gotowa do końca tygodnia. W najbliższych dniach ma być również podpisane rozporządzenie o likwidacji HiT.
REKLAMA
Płeć determinuje wybory edukacyjne. Co roku dwa razy więcej kobiet niż mężczyzn otrzymuje tytuł magistra. Wpływ na wyniki ósmoklasistów ma nie tylko płeć, ale też miejsce zamieszkania.
Maturzyści, którzy zdecydowali się zdawać egzamin z języka polskiego w wersji rozszerzonej dziś, 20 maja o godz. 9:00 zasiedli do pisania. Na napisanie egzaminu mają 240 minut.
Minister Edukacji chce zmienić rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Nowością ma być możliwość organizacji lekcji religii w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej. Konferencja Episkopatu Polski zgłasza wątpliwości do tego projektu i postuluje m.in. zmniejszenie liczby uczniów w klasach łączonych.
Kryteria podziału subwencji oświatowej. Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) opublikowało kryteria podziału rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na 2024 rok. Pierwszy termin na składanie wniosków mija w dniu 7 czerwca.
Od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. do ustalania odpisu na ZFŚS dla nauczycieli stosuje się kwotę bazową w wysokości 5176,02 zł. Natomiast podstawą do obliczenia wysokości odpisu dla pozostałych pracowników jest kwota 6445,71 zł.
Dziecko powinno rozpocząć naukę w szkole podstawowej z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy ono 7 lat. Jednak jeśli istnieją ku temu powody, rodzice mogą złożyć wniosek o odroczenie rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny.
Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak zaapelowała w liście do nauczycieli o uszanowanie prawa uczniów do wypoczynku w trakcie majówki i długiego weekendu czerwcowego.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Jednocześnie z opublikowaniem projektów rozpoczęły się konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe.
ZNP zwrócił się do MEN o przywrócenie WOS-u w klasach pierwszych w roku szkolnym 2024/2025. W związku z zapowiedzią likwidacji przedmiotu historia i teraźniejszość ZNP zaproponował przywrócenie wiedzy o społeczeństwie w klasach pierwszych szkół ponadpodstawowych w roku szkolnym 2024/2025. Związkowcy obawiają się, że bez tego nauczyciele mogą tracić zatrudnienie.
MEN zapowiedział już likwidację przedmiotu historia i teraźniejszość (HiT). Związek Nauczycielstwa Polskiego proponuje aby w to miejsce MEN przywrócił przedmiot wiedza o społeczeństwie (popularny WOS) w klasach pierwszych szkół ponadpodstawowych w roku szkolnym 2024/2025. Związkowcy z ZNP obawiają się, że bez tej "podmiany" przedmiotów część nauczycieli może stracić zatrudnienie.
Decyzja o zapisaniu dziecka na lekcje religii organizowanie w szkole nie dla wszystkich rodziców jest łatwa. Zdarza się, że już w trakcie roku szkolnego dochodzą do wniosku, że nie była ona właściwa i chcieliby zmienić.
1 września 2025 r. w szkołach pojawi się nowy przedmiot. Edukacja zdrowotna zastąpi wychowane do życia w rodzinie – poinformowała Barbara Nowacka, minister edukacji. Uczniowie będą się uczyć m.in. o ochronie zdrowia psychicznego, odżywianiu i edukacji seksualnej.
Jak poinformowała ministra edukacji Barbara Nowacka od 1 września 2025 r. w szkołach ma się pojawić nowy przedmiot. Dotyczy to uczniów klas IV-VIII i I-II szkół ponadpodstawowych.
Od 2025 r. znika jeden przedmiot w szkołach ponadpodstawowych, a w jego miejsce pojawia się nowy. Z czego rezygnuje resort edukacji? Jaki nowy przedmiot dodaje się do programu klasy drugiej?
W środę, 3 kwietnia 2024 r. w Szkole Podstawowej nr 223 w Warszawie odbyła się konferencja prasowa z udziałem minister edukacji Barbary Nowackiej. Tematem konferencji były nowe przepisy dotyczące prac domowych.
W Ministerstwie Edukacji Narodowej powołano zespół ekspercki ds. praw i obowiązków ucznia. Zespół będzie pracował nad zmianami ustawowymi dotyczącymi praw ucznia, a także powołania rzecznika praw ucznia.
Zmiany w zakresie prac domowych były długo wyczekiwane. Ale czy na pewno takie? I czy na pewno stały się faktem?
W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia Ministra Edukacji dotyczącą prac domowych. Od kwietnia będą one nieobowiązkowe w szkołach podstawowych - z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą w klasach I-III.
Jak wynika z raportu oceniającego stopień transformacji cyfrowej edukacji w szkołach publicznych, problemy z internetem dostarczanym przez Ogólnopolską Sieć Edukacyjną powodują posiłkowanie się zewnętrznym łączem, a tylko w co trzeciej szkole nie ma problemów z internetem.
Ministra edukacji Barbara Nowacka poinformowała, że w najbliższych dniach podpisane zostanie rozporządzenie dotyczące odejścia od obowiązkowych prac domowych i prawdopodobnie 16 kwietnia już wejdzie w życie.
Jak wygląda sytuacja polskiej oświaty? Oto wyniki 11. edycji badania „Barometr Edukacji Niepublicznej” przeprowadzonego przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe.
Polska młodzież powinna mieć możliwość porozmawiania o przyszłości. A tą przyszłością dla Polski jest Unia Europejska. Dlatego zachęcamy bardzo do aktywizacji w ramach Szkolnych Klubów Europejskich – powiedziała minister edukacji Barbara Nowacka na konferencji prasowej w dniu 13 marca 2024 r. MEiN wyśle do szkół listy zachęcające do tworzenia tych klubów.
Jak wynika z zapowiedzi wiceszefowej MEN Katarzyny Lubnauer, od połowy kwietnia rozpoczną się konsultacje publiczne projektów rozporządzeń dotyczących zmian w podstawie programowej.
MEN ma w planach odchudzenie podstawy programowej i ograniczenie prac domowych w takim zakresie, żeby zdobycie wiedzy nie było okupione cierpieniem psychicznym uczniów. Wśród przyczyn kryzysu zdrowia psychicznego osób uczniowskich jest przeładowanie podstawy programowej i liczba godzin spędzanych w szkole.
Profesor Andrzej Waśko, doradca prezydenta RP, przewodniczący Rady ds. Rodziny, Edukacji i Wychowania, odnosząc się do "Europejskiego obszaru edukacji" podkreślił, że polityka oświatowa, która dotąd była powierzona kompetencji rządów krajowych, stanie się częścią polityki unijnej. Zwrócił uwagę, że kontrole nad polskim szkolnictwem obejmie bezpośrednio UE.
Do 19 lutego można zgłaszać uwagi do planu zmian podstaw programowych. Uwagi zgłaszać mogą nie tylko nauczyciele, ale również uczniowie i rodzice.
Podstawa programowa o 20 proc. mniejsza. Co czeka uczniów w najbliższych miesiącach? Nowacka informuje: Wyjęcie z podstawy programowej około 20 proc. pozwoli na dogłębne przerobienie całego materiału
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło 12 lutego 2024 r. propozycje zmiany podstawy programowej niemal wszystkich przedmiotów w klasach IV-VIII szkół podstawowych, liceów, techników i szkół branżowych. Nowa, zawężona podstawa programowa ma obowiązywać w okresie przejściowym od roku szkolnego 2024/2025. Do 19 lutego 2024 r. trwają prekonsultacje tych propozycji. Jakie zmiany proponuje MEN w przedmiocie „Wiedza o społeczeństwie” dla czteroletnich liceów ogólnokształcących i pięcioletnich techników? Przedstawiamy wybrane propozycje.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło propozycje zmiany podstawy programowej kształcenia ogólnego w formie konkretnych projektów dla poszczególnych przedmiotów i szkół. Zmiany mają objąć niemal wszystkie przedmioty. Nowa, zawężona podstawa programowa ma obowiązywać w okresie przejściowym od roku szkolnego 2024/2025. W tym czasie eksperci będą pracować nad kompleksową reformą programową. Całościowa, nowa podstawa programowa wejdzie w życie 2 lata później - od 1 września 2026/2027 w szkole podstawowej, od roku szkolnego 2028/2029 do szkół ponadpodstawowych. Od 12 do 19 lutego 2024 r. trwają prekonsultacje tych propozycji.
Dziś Dzień Bezpiecznego Internetu. Z tej okazji minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poprowadził w jednej ze stołecznych szkół lekcję dla czwartoklasistów.
Na konferencji prasowej 5 lutego 2024 r. minister edukacji Barbara Nowacka na pytanie o lekcje religii w szkołach odpowiedziała: "różne są pomysły w sferze publicznej, my w tej chwili nie planujemy żadnych zmian, dotyczących przeniesienia religii w inne miejsce, natomiast jesteśmy otwarci na rozmowy". Wspomniała zarazem, że każdy program, każdej z partii obecnej koalicji rządzącej zakładał zmiany, dotyczące religii. Jak podkreśliła, zmiana, która wejdzie od 1 września 2024 r., proponowana przez resort, ma polegać na tym, że ocena z religii i etyki, nie będzie wliczana do średniej ocen.
W dniu 26 stycznia 2024 r. został opublikowany i przekazany do konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania projekt nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji dotyczący niezadawania prac domowych (wyłącznie pisemnych i praktycznych) uczniom klas I-III szkół podstawowych i braku możliwości oceniania przez nauczyciela oraz brak obowiązku wykonywania prac domowych (też tylko pisemnych i praktycznych) przez uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych. Co wynika z tego projektu?
Podwyżki dla nauczycieli to temat budzący spore emocje środowiska nauczycielskiego. Rząd proponuje podwyżki o 30% dla większości nauczycieli (mianowanych i dyplomowanych) i o 33% dla nauczycieli początkujących. Weszły już w życie ustawa budżetowa i okołobudżetowa gwarantujące pieniądze na te podwyżki. Jest już projekt rozporządzenia pokazujący konkretne kwoty podwyżek. Jednak minister edukacji nadal negocjuje kwestie podwyżek z nauczycielskimi związkami zawodowymi. Czego oczekują związki zawodowe nauczycieli?
Do 29 każdego miesiąca JST otrzymają środki na uczniów z Ukrainy. Jest to wsparcie finansowe ze środków Funduszu Pomocy z przeznaczeniem na realizację dodatkowych zadań oświatowych związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy.
Zapraszamy 6 lutego 2024 r. na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX . Tematem spotkania będą zmiany w prawie oświatowym 2024, o których opowie ekspert dr hab. Mateusz Pilich.
W szkołach podstawowych od 1 września 2024 r. uczniowie będą nabywać umiejętności udzielania pierwszej pomocy. Nauczą się także, jak we właściwy sposób reagować na wypadek. Ministerstwo edukacji narodowej zapowiada, że uczniowie będą rozwijać te umiejętności w ramach zajęć wychowawcą.
Nie ma mowy o całkowitym zakazie zadawania prac, będzie brak zadań domowych pisemnych i praktycznych - powiedziała 26 stycznia 2024 r. wiceminister edukacji narodowej Katarzyna Lubnauer w trakcie posiedzenia sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Wcześniej tego dnia posłowie PiS zapowiedzieli zwołanie tej Komisji w sprawie zapowiedzi likwidacji zadań domowych.
Co trzeba zrobić, aby polska szkoła odpowiadała na wyzwania współczesności? Rekomendacje dla Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczące rozwiązań edukacyjnych budujących kompetencje przyszłości.
Sztuczna inteligencja to z jednej strony ułatwianie życia a z drugiej problemy i wątpliwości związane np. z dezinformacją, fake newsami czy ochroną danych. Ma to szczególne znaczenie w kontekście młodych użytkowników. Koniecznie należy edukować młode pokolenie w zakresie korzyści i zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją. I tu zadanie dla nauczycieli i osób pracujących z młodzieżą.
Tylko 46% dorosłych potrafi dobrze obliczyć oprocentowanie lokaty w banku, 42% nie wie, że posiadanie karty kredytowej jest równoznaczne z posiadaniem kredytu w banku, a 22% uważa, że gdy brakuje pieniędzy w budżecie, to powinno się je dodrukować.
Min. edukacji Barbara Nowacka potwierdziła znaczne cięcia w programach w szkołach. Zapewniła, że redukcja w zakresie wiedzy obowiązującej uczniów nie oznacza konieczności nabycia przez rodziców nowych podręczników. Chodzi o kluczowe dla uczniów podręczniki z fizyki, chemii, geografii, biologii, historii czy z języka polskiego.
Nowela rozporządzenia w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Nowy zawód w Polsce to technik elektromobilności.
REKLAMA