REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transformacja cyfrowej edukacji w szkołach publicznych idzie kiepsko – tylko w co trzeciej szkole nie ma problemów z internetem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Masłowska
Małgorzata Masłowska
szkoła edukacja cyfryzacja internet komputer
Transformacja cyfrowej edukacji w szkołach publicznych idzie kiepsko – tylko w co trzeciej szkole nie ma problemów z internetem
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z raportu oceniającego stopień transformacji cyfrowej edukacji w szkołach publicznych, problemy z internetem dostarczanym przez Ogólnopolską Sieć Edukacyjną powodują posiłkowanie się zewnętrznym łączem, a tylko w co trzeciej szkole nie ma problemów z internetem.

Co wynika z raportu „Cyfrowa szkoła 4.0”?

Opracowany przez Związek Cyfrowa Polska (ZCP) raport „Cyfrowa szkoła 4.0” zaprezentowano w poniedziałek podczas drugiej edycji konferencji edukacyjnej CEE Edu Digital Summit w Warszawie. Celem badania zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia była ocena stopnia transformacji cyfrowej edukacji w szkołach publicznych.
Prezes ZCP Michał Kanownik zwrócił uwagę, że transformacja cyfrowa „przenika wszystkie sfery życia społecznego i gospodarczego”, a „polskie szkoły muszą przygotować młodzież na wkroczenie na rynek pracy ery cyfrowej” i wyposażyć młodych w „niezbędne kompetencje cyfrowe”.
W raporcie czytamy, że średnia ocena cyfryzacji szkół wyniosła 7,6 w dziesięciostopniowej skali. Badani nauczyciele, dyrektorzy i wicedyrektorzy placówek, którzy ocenili stopnień cyfryzacji na między 8 a 10 pkt., wskazywali na zadowalający poziom wyposażenia (38 proc.) i internetu (26 proc.).
Ci, którzy wystawili ocenę między 5 a 7 pkt, zwrócili uwagę na przestarzały sprzęt (24 proc.), problemy z dostępem do komputerów (17 proc.) i na wyzwania związane z internetem i dostępem do niego (16 proc.).

REKLAMA

Problemy z internertem dostarczanym przez Ogólnopolską Sieć Edukacyjną

Badani zwrócili uwagę m.in. na problemy z internetem dostarczanym przez Ogólnopolską Sieć Edukacyjną (OSE; program publicznej sieci telekomunikacyjnej dla szkół, jego operatorem jest NASK – PAP). 40 proc. respondentów zauważyło, że musi posiłkować się zewnętrznym łączem.
„Z moich doświadczeń wynika, że albo łącze OSE jest za słabe, ma za niską przepustowość, albo niepotrzebnie blokuje strony, które są niezbędne w szkole” – powiedział prezes ZCP.
W raporcie czytamy, że w co trzeciej szkole nie występują problemy z internetem.
Ankietowani uważają też, że uczniowie szkół podstawowych mają lepszy dostęp do sprzętu (komputery, laptopy, tablety) niż uczniowie szkół ponadpodstawowych (61 proc. do 48 proc.).
W ocenie Kanownika pytanie o dostęp m.in. do sprzętu jest bardzo ważne w kontekście kształtowania kompetencji cyfrowych. Zwrócił uwagę, że „dysproporcja jest niepokojąca i trzeba ją jak najszybciej niwelować.

Lepszy dostęp do sprzętu dla nauczycieli niż dla uczniów

Badani wskazali też na lepszy dostęp do sprzętu w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych dla nauczycieli (średnia ocen 8,4 na 10) niż dla uczniów (średnia ocen 7,4 na 10).
Zapytani o potrzeby w zakresie wsparcia technologicznego ankietowani najczęściej wskazywali licencje na specjalistyczne oprogramowanie edukacyjne (76 proc.) i na szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii edukacyjnych (75 proc.). 72 proc. nauczycieli oczekuje pomocy technicznej w razie problemów ze sprzętem i oprogramowaniem. Prawie jedna trzecia badanych (27 proc.) wskazała na kursy z zakresu podstawowych umiejętności cyfrowych dla nauczycieli.
Autorzy raportu podkreślili w rekomendacjach, że „cyfrowa transformacja oświaty powinna być traktowana jako proces strategiczny i priorytetowy”. Zaznaczono, że „inwestycje w nowe technologie i edukację cyfrową powinny mieć charakter stały, podobnie jak gospodarcze wyniki strategiczne”.
Zarekomendowano też otwartość systemu edukacji na zewnętrznych ekspertów. Podkreślono, że jednym z priorytetowych obszarów działań w Polsce "musi być rozwój dobrych praktyk z zakresu higieny cyfrowej i cyberbezpieczeństwa" wśród uczniów, nauczycieli i rodziców.
Jako konieczną wymieniono poprawę świadomości i edukację nauczycieli z zakresu wykorzystywania nowych technologii w edukacji.
Badanie przeprowadzono w lutym 2024 r. Próbę badawczą stanowiło 300 nauczycieli, dyrektorów lub wicedyrektorów szkół publicznych – podstawowych i ponadpodstawowych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie wspierające od 60 pkt w decyzji WZON? OzN mają sporo propozycji zmian

Osoby z niepełnosprawnościami proponują kilka ważnych nowości w zasadach przyznawania świadczenia wspierającego. Wśród postulatów znalazła się m.in. obniżka liczby punktów uprawniających do uzyskania pomocy.

Więcej inwestycji bez pozwolenia na budowę i inne zmiany w prawie budowlanym w 2025 r. [projekt deregulacyjny]

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tzw. projekt deregulacyjny). Nowelizacja ma na celu dalsze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Wydłuży się m.in. lista inwestycji budowlanych, na które nie trzeba będzie uzyskiwać pozwolenia na budowę.

Likwidacja godzin dostępności nauczyciela w szkole. Nowelizacja Karty Nauczyciela

W dniu 10 czerwca 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (UDER54). Celem tej nowelizacji jest uchylenie przepisów dotyczących tzw. godzin dostępności nauczyciela w szkole. Rada Ministrów ma przyjąć ten projekt w lipcu 2025 r. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej od nowego roku szkolnego 2025/2026.

W Sejmie: Wysokie opłaty za świadczenie wspierające. Płacą osoby niepełnosprawne. Co z tym zrobi rząd? {stopień znaczny}

24 804 zł to opłata zapłacona przez osobę niepełnosprawną kancelarii pośredniczącej w uzyskaniu świadczenia wspierającego. System przyznawania tego świadczenia jest w ocenie osób niepełnosprawnych (w mojej także) tak patologiczny, że w naturalny sposób pojawiły się firmy pomagające osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Osoby niepełnosprawne nie radzą sobie same. Dodatkowo są krzywdzone na poziomie WZON. No bo jak inaczej ocenić sytuację, gdy osoba niewidoma otrzymuje w WZOB 61 punktów, osoba sparaliżowana od pasa w dół (20 lat na wózku) 43 punkty. To są jawne pokrzywdzenia tych osób niepełnosprawnych przez WZON. Więc pokrzywdzeni zwracają się o pomoc do prawników. A ci wystawiają wysokie rachunki.

REKLAMA

Rodzice nie będą musieli przedstawiać zaświadczeń o niekaralności aby uczestniczyć w wycieczkach, czy innych zajęciach szkolnych. Zmiany w "ustawie Kamilka" w 2025 r.

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe. Projekt nowelizuje m. in przepisy wprowadzone w lutym 2024 r. tzw. ustawą Kamilka.

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę. Doszło do tragicznego wydarzenia! Co gorsza takich zdarzeń jest coraz więcej w Europie, nie tylko w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Kredyty w złotówkach pod lupą TSUE. Dr P. Szcześniak: WIBOR jest zgodny z polską ustawą o kredycie hipotecznym i unijnym rozporządzeniem BMR

WIBOR jest zgodny zarówno z polską ustawą o kredycie hipotecznym, jak i z unijnym rozporządzeniem BMR. Podlega w związku z tym szczególnym wymogom informacyjnym i zaostrzonej kontroli jego wyznaczania. Wykluczone więc wydaje się, aby postanowienia odwołujące się do WIBOR zostały przez Trybunał Sprawiedliwości lub sąd krajowy kwalifikowane jako niedozwolone postanowienia umowne w rozumieniu tzw. abuzywności – pisze dr hab. Paweł Szczęśniak z Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego od 1 stycznia 2026 r. do 7 tys. zł. Obawy Polskiej Izby Branży Pogrzebowej. Co z waloryzacją? Kiedy koszt usług pogrzebowych rośnie?

30 maja 2025 r. prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Nowela ta zakłada zwiększenie zasiłku pogrzebowego do kwoty 7 tys. zł. Nowa wysokość zasiłku pogrzebowego ma zacząć obowiązywać 1 stycznia 2026 r. Obawy Polskiej Izby Branży Pogrzebowej.

REKLAMA

Karol Nawrocki odbierze zaświadczenie o wyborze na prezydenta 11 czerwca na Zamku Królewskim

Karol Nawrocki 11 czerwca oficjalnie odbierze zaświadczenie Państwowej Komisji Wyborczej o wyborze na prezydenta RP. Uroczystość odbędzie się o godz. 17:30 na Zamku Królewskim w Warszawie. To kluczowy krok przed objęciem urzędu 6 sierpnia – decyzję o ważności wyborów musi jeszcze podjąć Sąd Najwyższy. z członków PKW Ryszard Kalisz.

Czy 800 plus jest zagrożone? ZUS może bez zgody strony zmienić lub uchylić prawo do świadczenia wychowawczego. Coraz więcej spraw w sądach i ważny wyrok WSA z 21 maja 2025 r.

Nie ma się co dziwić, że są obawy co do utraty miesięcznie: 4 800 zł, 4 000 zł, czy 3 200 zł itd., aż do 800 przy odpowiednio 6. dzieci, 5., 4. czy przy 1. Wiele osób już pyta: Kiedy traci się prawo do 800 plus? Komu zabiorą 800 plus? Czasami dzieje się tak, że traci się prawo do świadczenia (nierzadko na skutek donosu "życzliwego" sąsiada) i sądy, najczęściej administracyjne, WSA i NSA orzekają w sprawie uchylenia prawa do świadczenia rodzinnego. Wcześniej w sprawę wkracza ZUS. Czy 800 plus jest w takim razie zagrożone - pytają zaniepokojeni świadczeniobiorcy. Coraz więcej spraw jest w sądach - czy spotka to i nas? Opisujemy jedną z trudniejszych spraw przed WSA z 21.05.2025 r.: decyzja uchylająca lub zmieniająca prawo do 800 plus ma charakter konstytutywny i działa ze skutkiem ex nunc.

REKLAMA