REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transformacja cyfrowej edukacji w szkołach publicznych idzie kiepsko – tylko w co trzeciej szkole nie ma problemów z internetem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Masłowska
Małgorzata Masłowska
szkoła edukacja cyfryzacja internet komputer
Transformacja cyfrowej edukacji w szkołach publicznych idzie kiepsko – tylko w co trzeciej szkole nie ma problemów z internetem
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z raportu oceniającego stopień transformacji cyfrowej edukacji w szkołach publicznych, problemy z internetem dostarczanym przez Ogólnopolską Sieć Edukacyjną powodują posiłkowanie się zewnętrznym łączem, a tylko w co trzeciej szkole nie ma problemów z internetem.

Co wynika z raportu „Cyfrowa szkoła 4.0”?

Opracowany przez Związek Cyfrowa Polska (ZCP) raport „Cyfrowa szkoła 4.0” zaprezentowano w poniedziałek podczas drugiej edycji konferencji edukacyjnej CEE Edu Digital Summit w Warszawie. Celem badania zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia była ocena stopnia transformacji cyfrowej edukacji w szkołach publicznych.
Prezes ZCP Michał Kanownik zwrócił uwagę, że transformacja cyfrowa „przenika wszystkie sfery życia społecznego i gospodarczego”, a „polskie szkoły muszą przygotować młodzież na wkroczenie na rynek pracy ery cyfrowej” i wyposażyć młodych w „niezbędne kompetencje cyfrowe”.
W raporcie czytamy, że średnia ocena cyfryzacji szkół wyniosła 7,6 w dziesięciostopniowej skali. Badani nauczyciele, dyrektorzy i wicedyrektorzy placówek, którzy ocenili stopnień cyfryzacji na między 8 a 10 pkt., wskazywali na zadowalający poziom wyposażenia (38 proc.) i internetu (26 proc.).
Ci, którzy wystawili ocenę między 5 a 7 pkt, zwrócili uwagę na przestarzały sprzęt (24 proc.), problemy z dostępem do komputerów (17 proc.) i na wyzwania związane z internetem i dostępem do niego (16 proc.).

REKLAMA

Problemy z internertem dostarczanym przez Ogólnopolską Sieć Edukacyjną

Badani zwrócili uwagę m.in. na problemy z internetem dostarczanym przez Ogólnopolską Sieć Edukacyjną (OSE; program publicznej sieci telekomunikacyjnej dla szkół, jego operatorem jest NASK – PAP). 40 proc. respondentów zauważyło, że musi posiłkować się zewnętrznym łączem.
„Z moich doświadczeń wynika, że albo łącze OSE jest za słabe, ma za niską przepustowość, albo niepotrzebnie blokuje strony, które są niezbędne w szkole” – powiedział prezes ZCP.
W raporcie czytamy, że w co trzeciej szkole nie występują problemy z internetem.
Ankietowani uważają też, że uczniowie szkół podstawowych mają lepszy dostęp do sprzętu (komputery, laptopy, tablety) niż uczniowie szkół ponadpodstawowych (61 proc. do 48 proc.).
W ocenie Kanownika pytanie o dostęp m.in. do sprzętu jest bardzo ważne w kontekście kształtowania kompetencji cyfrowych. Zwrócił uwagę, że „dysproporcja jest niepokojąca i trzeba ją jak najszybciej niwelować.

Lepszy dostęp do sprzętu dla nauczycieli niż dla uczniów

Badani wskazali też na lepszy dostęp do sprzętu w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych dla nauczycieli (średnia ocen 8,4 na 10) niż dla uczniów (średnia ocen 7,4 na 10).
Zapytani o potrzeby w zakresie wsparcia technologicznego ankietowani najczęściej wskazywali licencje na specjalistyczne oprogramowanie edukacyjne (76 proc.) i na szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii edukacyjnych (75 proc.). 72 proc. nauczycieli oczekuje pomocy technicznej w razie problemów ze sprzętem i oprogramowaniem. Prawie jedna trzecia badanych (27 proc.) wskazała na kursy z zakresu podstawowych umiejętności cyfrowych dla nauczycieli.
Autorzy raportu podkreślili w rekomendacjach, że „cyfrowa transformacja oświaty powinna być traktowana jako proces strategiczny i priorytetowy”. Zaznaczono, że „inwestycje w nowe technologie i edukację cyfrową powinny mieć charakter stały, podobnie jak gospodarcze wyniki strategiczne”.
Zarekomendowano też otwartość systemu edukacji na zewnętrznych ekspertów. Podkreślono, że jednym z priorytetowych obszarów działań w Polsce "musi być rozwój dobrych praktyk z zakresu higieny cyfrowej i cyberbezpieczeństwa" wśród uczniów, nauczycieli i rodziców.
Jako konieczną wymieniono poprawę świadomości i edukację nauczycieli z zakresu wykorzystywania nowych technologii w edukacji.
Badanie przeprowadzono w lutym 2024 r. Próbę badawczą stanowiło 300 nauczycieli, dyrektorów lub wicedyrektorów szkół publicznych – podstawowych i ponadpodstawowych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tablica alimentacyjna wycofana. Rozwiązanie będzie jeszcze konsultowane

Ministerstwo Sprawiedliwości wycofało się z zaproponowanych we środę tablic alimentacyjnych. Rozwiązanie zostanie jeszcze raz skonsultowane - poinformował rzecznik rządu Adam Szłapka po piątkowym posiedzeniu Rady Ministrów.

Sprzedała dom z babcią w środku. Prawo na to pozwala – ale senior zostaje sam

Pani Jadwiga przekazała wnuczce dom w zamian za opiekę. Ta go sprzedała – razem z zamieszkującą seniorką. Niewielu wie, że to możliwe. Co wtedy z obowiązkami? Czy nowy właściciel musi zapewnić opiekę? Prawniczka wyjaśnia, jak działa prawo dożywocia i czego się wystrzegać.

Sejm podejmie decyzje we wrześniu: Emerytury stażowe i asystencja osobista na agendzie posiedzenia

We wrześniu 2025 roku Sejm rozpatrzy kluczowe projekty dotyczące emerytur stażowych oraz asystencji osobistej dla osób z niepełnosprawnościami - zapowiedziała przewodnicząca sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, Katarzyna Ueberhan z Lewicy.

Ponad 6 milionów Polaków z prawem do dłuższego urlopu, wyższych dodatków do wynagrodzenia i nagród od 1 stycznia 2026 r. Sejm zdecydował

Podczas posiedzenia Sejmu w dniu 22 lipca 2025 r., odbyło się pierwsze czytanie przygotowanej przez MRPiPS nowelizacji kodeksu pracy i kilku innych ustaw, która zakłada, że do stażu pracy, od którego zależy szereg uprawnień pracowniczych (m.in. prawo do dłuższego urlopu wypoczynkowego, wyższej odprawy, stażowych dodatków do wynagrodzenia i nagród jubileuszowych), mają zostać zaliczone m.in. okresy zatrudnienia na podstawie umów cywilnoprawnych oraz wykonywania własnej działalności gospodarczej. Zmiany będą miały wpływ na uprawnienia pracownicze ponad 6 mln Polaków.

REKLAMA

Tablica alimentacyjna. Pytania i odpowiedzi MS

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące tablicy alimentacyjnej. Mają one pomóc w lepszym zrozumieniu zasad działania tablicy i jej praktycznego zastosowania. Jednocześnie resort podkreśla, iż tablica alimentacyjna nie ma mocy wiążącej.

Czego nie wolno robić na plaży? Lista 9 przykładów!

Upalny czas letni sprzyja odpoczynkowi nad wodą. Niektóre zachowania na plaży mogą wydawać się z pozoru niewinne, ale w praktyce mogą skutkować odpowiedzialnością karną.

Drastyczne pogorszenie sytuacji prawnej i życiowej obywateli Ukrainy - co dalej z ustawą?

Nowelizacja ustawy pomocowej dla obywateli Ukrainy może drastycznie pogorszyć ich sytuację prawną i życiową - wskazuje RPO w swoich uwagach do projektu zmian przepisów. O co dokładnie chodzi? Przedstawiamy kluczowe problemy i ich potencjalne skutki.

Jest decyzja w sprawie parkomatów i opłat za postój. Szykują się zmiany: ma być lepiej dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami

Jest decyzja w sprawie parkomatów i opłat za postój. Sprawą zajął się sam Rzecznik Praw Obywatelskich co sprawiło, że Ministerstwo Infrastruktury zajęło oficjalne stanowisko w sprawie. Wydaje się, że szykują się zmiany, bo ma być lepiej dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami - które dotychczas mogą mieć utrudniony dostęp do płatnego postoju.

REKLAMA

Gotówka w strefie płatnego parkowania: RPO interweniuje, rząd przyznaje rację kierowcom

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do ministra infrastruktury w sprawie skarg kierowców, którzy zostali obciążeni opłatami dodatkowymi, ponieważ nie mieli możliwości zapłaty za parkowanie gotówką. Problem dotyczy stref, w których zlikwidowano tradycyjne parkomaty, pozostawiając jedynie urządzenia obsługujące płatności bezgotówkowe. Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że każdemu kierowcy należy zapewnić realną możliwość uiszczenia opłaty w formie gotówkowej – co może oznaczać konieczność zmiany przepisów ustawy o drogach publicznych.

Koniec ze swobodnym obrotem gotówką: zgłoszenie obowiązkowe, odbiór tylko osobiście. Jakiej kwoty już nie wypłacisz bez formalności?

Coraz bardziej restrykcyjne stają się ograniczenia w obrocie gotówką – zarówno dla firm, jak i osób fizycznych. W Polsce przedsiębiorstwa już nie mogą realizować transakcji między sobą za więcej niż 15 000 zł gotówką, a od 2027 r. w całej Unii będą obowiązywały limity na maks. 10 000 € (z możliwością obniżenia do 3 000 €) . Co więcej, poza już obowiązującymi lub dopiero nadchodzącymi limitami, wprowadzane są nowe – niespotykane wcześniej rozwiązania. Wszystko „w trosce o walkę z finansowaniem terroryzmu".

REKLAMA