Kategorie

Polubowne sądy konsumenckie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wprowadzenie systemu pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (ADR) to główne założenie nowej ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. System rozwiązywania sporów zakłada rozstrzyganie ich w drodze polubownej, tj. poprzez mediację lub arbitraż.
W dniu 11 kwietnia 2014 roku z inicjatywy Polskiego Forum Arbitrażu odbyła się konferencja „Arbitraż, jako instytucja prawna, zjawisko społeczne, usługa dla biznesu”. Arbitraż, czyli alternatywna metoda rozwiązywania sporów odgrywa w Polsce wciąż za małą rolę.
Alternatywne metody rozstrzygania sporów konsumenckich to szybsze i tańsze sposoby rozwiązywania sporów pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami. Jest to oczywiście pozasądowa droga rozstrzygania sporów. Od 8 lipca tego roku, weszły w życie przepisy unijne, mające na celu ujednolicenie tychże procedur.
Jest to hasło kampanii billboardowej, której celem jest promocja stałych polubownych sądów konsumenckich. Patronat nad kampania objął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Inspekcja Handlowa.
Masz problem ze sprzedawcą? Złożyłeś reklamacje, ale przedsiębiorca jest uparty i jej nie uznaje? Zobacz gdzie możesz szukać pomocy przy rozwiązywaniu sporów. Sprawdź gdzie najbliżej Twojego miejsca zamieszkania znajduje się odpowiednia jednostka.
Rozprawa ta jest prowadzona w podobny sposób co w sądzie powszechnym. Jest ona jawna, z tą różnicą, że jest prowadzona przez superarbitra i dwóch arbitrów oraz może odbywać się bez względu na niestawiennictwo jednej lub obu stron.
Stałe polubowne sądy konsumenckie, działające przy wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej, powołane są do rozstrzygania sporów o prawa majątkowe wynikłe z umów sprzedaży produktów i świadczenia usług zawartych pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami na podstawie zawartej między nimi umowy.